Проект на Наредба за ИД на Наредба № 1 от 2016 г. за прилагане на подмярка 19.4 "Текущи разходи и популяризиране на стратегия за Водено от общностите местно развитие" на мярка 19 "Водено от общностите местно развитие" от ПРСР за периода
Основните предложения за изменение и допълнение в проекта на Наредба са следните:
- Навсякъде в Наредба № 1 от 2016 г. „договор за изпълнение на стратегия за ВОМР” се заменя със „споразумение за изпълнение на стратегия за ВОМР“ с цел синхронизиране с Наредба № 22 от 2015 г. за прилагане на подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за Водено от общностите местно развитие” на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. (обн., ДВ, бр. 100 от 2015 г.).
- Навсякъде в Наредба № 1 от 2016 г. правомощието за издаване на заповед за одобрение на заявления за одобрение на финансова помощ и на заявления за одобрение на планирани дейности и разходи на министъра на земеделието и храните или упълномощено от него лице се заменя с такова на ръководителя на УО на ПРСР 2014-2020 г., съгласно чл. 24, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове.
- Създава се чл. 5а, според който дейности на територията на Република България, за които има определени опростени разходи, се включват в заявлението за планирани дейности и разходи, като задължително се използват посочените в наредбата стойности. Разпоредбата се създава, тъй като към момента липсва изрична такава за задължителния характер при използването на опростените разходи. Това ще позволи тяхното използване на практика и ще доведе до реално опростяване на процедурата по изплащане на разходите, за които има определени стойности и не е проведена процедура по ЗОП.
- С цел постигане на яснота се създава чл. 6а, с който се уточнява, че определените стойности на опростените разходи са с включен данък добавена стойност за местни инициативни групи, които не са регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност.
- В чл. 8 се поставя ново изискване по отношение на допустимите за възстановяване разходи, извършени от МИГ, според което МИГ трябва да отговаря на условията за допустимост, посочени в Наредба № 22 от 2015 г. за прилагане на подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за Водено от общностите местно развитие“, не само при одобрение на стратегията за ВОМР, но и при извършване на плащане по подмярка 19.4. Изискването се въвежда съгласно разпоредбата на приложение I, т. 2 А) iii от Делегиран Регламент (ЕС) № 907/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета във връзка с разплащателните агенции и други органи, финансовото управление, уравняването на сметки, обезпеченията и използването на еврото, според което дадена заявка за плащане бива разпоредена едва след изпълнението на достатъчен брой проверки с цел да се установи съответствие с нормативната уредба на Съюза, като във връзка с ЕЗФРСР трябва да има и процедури за проверка спазването на условията за предоставяне на помощта, включително сключването на договори, както и за спазването на всички приложими съюзни и национални нормативни разпоредби, включително определените в програмата за развитие на селските райони.
- Към допустимите разходи в чл. 9, ал. 2 се добавя възможността за финансиране на разходи за застраховане дълготрайни материални активи, закупени не само по реда на Наредба № 1 от 22 януари 2016 г. и на Наредба № 23 от 2009 г., но и такива, закупени по реда на Наредба № 16 от 2015 г. за прилагане на подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“, до срока, определен за задължително застраховане съгласно съответните наредби. Допълнението се налага, тъй като МИГ, изпълнявали проекти по подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ са закупили техника и оборудване, необходими за функциониране на офиса, които съгласно наредбата за прилагане на подмярката са задължителни за застраховане за период от 5 години. Същевременно срокът за изпълнение на проектите по същата подмярка е шест или девет месеца. В тази връзка разходите за задължителната застраховка на тези активи могат да бъдат финансирани от допустимите текущи разходи по подмярка 19.4 на МИГ, които имат сключено споразумение за изпълнение на стратегия за ВОМР.
- Поясняват се текстовете на чл. 9, ал. 2, т. 2 и т. 3.
- Към допустимите разходи се създава възможността за финансиране на разходи за участие на МИГ не само в дейности на Националната и на Европейската селска мрежа за развитие на селските райони, но и на такива на Европейската ЛИДЕР асоциация и други асоциации на МИГ. Допълнението се предлага, тъй като участието на МИГ в дейностите на тези асоциации биха били от полза във връзка със споделяне на опит, добри и лоши практики и др. свързани с работата на МИГ и подобряване на нейното качество.
- В чл. 10, т. 11 се допуска възможността разходите, извършени от МИГ за такси за издаване на изискуеми документи, винетни такси и техническо обслужване на автомобил, телефон, интернет, пощенски услуги, куриерски услуги, топло- и електроенергия, вода да бъдат плащани в брой. Това се налага, тъй като този вид разходи са на много ниска стойност и на практика не е оправдано да бъдат плащани по банков път.
- Към недопустимите разходи в чл. 10 се добавят разходи за възнаграждения на служители на МИГ за предоставяне на външни услуги за участия в комисии за избор на проекти на същата МИГ, тъй като тези служители получават възнаграждения за заплати съгласно трудовите договори, които са сключени със съответната МИГ.
- Създава се текст с изискване за предоставяне на нотариално заверено изрично пълномощно, когато заявленията не са подписани от законния представител на МИГ, както и такъв с изискване за подаване на декларации съгласно приложение № 6 към чл. 24, ал. 1, т. 8 от Наредба № 22 от 2015 г., попълнени от законния представител на МИГ, от членовете на колективния управителен орган и от представляващите по закон и пълномощие членове на колективния управителен орган на МИГ, когато същите са юридически лица. По този начин наредбата се привежда в съответствие с чл. 7, ал. 6 от Постановление № 162 от 2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020 г. (обн., ДВ, бр. 53 от 2016 г.).
- С промяната на т. 3 на текста на чл. 11, ал. 2 от Наредбата се заличава текст, според който заявление за одобрение на финансова помощ по подмярка 19.4, което не е получено в деловодството в срок се оставя без разглеждане. Промяната се предлага по целесъобразност, тъй като изпускането на срока от МИГ би означавало лишаване от възможност да получи средствата, необходими за осигуряване изпълнението на стратегията за ВОМР.
- Наредба № 1 от 2016 г. предвижда максималният размер на финансова помощ, предназначен за текущи разходи да не надвишава 80 на сто от средствата в рамките на стратегията, като останалите се използват за изпълнение на дейности, свързани с нейното популяризиране. Изпълнението на това изискване започва да се следи от Държавен фонд „Земеделие“ през 2022 г., като се взимат предвид извършените разходи по всички подадени преди това заявки за плащане. При нарушаване на изискването от страна на МИГ, с оглед неговото изпълнение, ДФЗ отказва изплащане на част или цяла заявка за плащане. Възможно е обаче неспазването на изискването от страна на МИГ да е такова, че сумата, която трябва да бъде удържана от заявка за плащане да надвишава стойността на заявената за плащане такава. По тази причина, с цел недопускане на подобна ситуация, с изменението на Наредбата в чл. 34, ал. 2 и 3 се предлага проследяване спазването на изискването да започне от 2021 г.
- В чл. 36 се добавя задължение на МИГ да осигури публичност на дейността си и на източниците на финансиране съгласно раздел ІІ, точка 2.2 от Приложение ХІІ от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета (ОВ, L 347 от 20.12.2013 г.), приложими за мерките за информация и публичност, съгласно изискването на същия регламент.
- Към изискуемите документи при подаване на заявка за авансово плащане се добавя изискване за представяне на удостоверение за актуално състояние, издадено от съответния съд не по рано от 1 месец преди предоставянето му, тъй като такова се изисква при подаване на заявки за плащане съгласно приложение № 7, но не е включено по отношение на заявка за авансово плащане.
- Към изискуемите документи при подаване на заявки за плащане се създава задължение за предоставяне на удостоверение от лицата по чл. 12, ал. 3 от Наредба № 22 от 2015 г., че не са обявени в несъстоятелност, не са в производство по несъстоятелност или в процедура по ликвидация, издадено не по-рано от 1 месец преди предоставянето му – оригинал или заверено копие.“. Документът се добавя във връзка с поставеното ново изискване по отношение на допустимите за възстановяване разходи, извършени от МИГ, според което МИГ трябва да отговаря на условията за допустимост, посочени в Наредба № 22 от 2015 г.
- В Допълнителните разпоредби се създава дефиниция за непреки разходи с цел по-голяма яснота при прилагане на съответните опростени разходи.
Дата на откриване: |
3.11.2016 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Земеделие и селски райони |
Дата на приключване: |
3.12.2016 г. |