С проекта на Постановление на Министерския съвет се предлагат изменения и допълнения в Постановление № 64 на Министерския съвет от 25 март 2016 г. за условията и реда за утвърждаване броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища и за приемане на Списък на приоритетните професионални направления и на Списък на защитените специалности (обн., ДВ, бр. 26 от 2016 г, доп., ДВ, бр. 69 от 2.09.2016 г.).
Предлага се промяна в начина на определяне на максимално определения брой студенти въз основа на реализирания прием, субсидиран от държавата. Също така се въвежда разпоредба, в която се регламентира когато приетите за обучение студенти и докторанти по дадено професионално направление са под 15, максимално допустимият брой на приеманите за обучение студенти и докторанти се определя за равен на 15 в рамките на свободния капацитет на съответното професионално направление. По този начин се гарантира съхраняването на обучение за специалности, които са критичния минимум по отношение на броя на обучаваните студенти.
С предложението областта на висше образование „Хуманитарни науки" се добавя към списъка с области на висше образование, определени с по-висок коефициент съобразно Методиката за определяне на коефициент на висше училище попрофесионално направление. Посочената област на висше образование обхваща следните професионални направления: „Филология", „История и археология", „Философия" и „Религия и теология". Тези професионални направления са с изключителна важност за сформиране на културната и историческата идентичност на българското общество. В тях се подготвят учители, на които се крепи хуманитарното образование в България, но имат и стратегическо за държавата ни значение, защото на тях ще се разчита и в бъдеще да развиват духовната култура и знание.
В тези професионални направления (заедно с професионалните направления от областта на висше образование „Природни науки, математика и информатика") се обучават голяма част от бъдещите български учители.
На следващо място и във връзка с приема е уточнено, че максимално допустимият брой на приеманите за обучение студенти и докторанти по чл. 1, т. 1 по държавни висши училища и по професионални направления се определя като произведение от броя на приетите студенти и докторанти по чл. 9, ал. 3, т. 6, буква „а" от Закона за висшето образование през последната учебна година по съответното професионално направление и коефициент за всяко професионално направление, определен по методиката съгласно приложение.
С предложените изменения и допълнения се предлага механизъм, чрез който обучението в професионални направления 2.1 „Филология", 2.2 „История и археология", 2.3 „Философия" и 2.4 „Религия и теология" да се стимулира по същия начин както при професионалните направления, за които е налице повишена необходимост от специалисти, в т.ч. и педагогически кадри.