Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи
С проекта се цели подобряване на административното обслужване и намаляване на административната тежест при предоставянето на услуги в областта на процедурите по издаване и получаване на български лични документи в чужбина.
Предлаганите изменения и допълнения въвеждат възможност български личен документ да бъде получен извън страната лично чрез използване на пощенска или куриерска услуга. Това ще облекчи българските граждани в чужбина, особено живеещите в населени места, отдалечени от дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина. Услугата се въвежда като възможност, с оглед на спецификата на държавата на акредитация.
С проекта се определят и условията, при които получаването на новите български лични документи може да бъде осъществено чрез използване на пощенска или куриерска услуга. Въвежда се изискване за лично явяване на лицето при подаване на заявлението за издаване на документа в дипломатическо или консулско представителство на Република България в чужбина, чрез което се спазва правилото за поне едно лично явяване на лицето и се ограничава възможността за ползване на услугата при подаване на заявление за издаване на български личен документ чрез електронната система на МВнР. Предвижда се също така финансовите разходи при използване на услугата и отговорността при неполучаване или повреждане на документа да се поема от заявителят.
С приемането на измененията ще бъде създадена и нова възможност за подаване на заявления за подмяна на български лични документи чрез системата за електронни услуги на Министерството на външните работи. Наред с опцията за използване на квалифициран електронен подпис, заявителят ще може да подаде заявление в електронен формат и без да използва такъв подпис, като към заявлението прикачи копие на валидния документ, чиято подмяна желае. Получаването на готовия документ ще става само лично, след като самоличността на получателя бъде установена еднозначно и документът, чиято подмяна се иска, бъде върнат.
На следващо място с предложения проект се намаляват сроковете за издаване на български лични документи при подадено в чужбина заявление. Нормативно определените срокове в момента са твърде дълги – 90 дни за обикновена услуга, и 60 дни за бърза услуга. Те са приети в годините, в които заявленията са се изпращали чрез дипломатическа поща, а не през Националната визова информационна система, и биха могли да бъдат намалени двойно, на 45 и 30 дни, без това фактически да се отрази на работата. Този срок се отнася само до издаването на документа, и не включва дните за пристигането му в съответната консулска служба и получаването му от българския гражданин.
С проекта се предлага и увеличаване срока на валидност на паспортите от 5 на 10 години. Тъй като тази промяна изисква по-дълъг период за технологична подготовка е предвидено изменението да влезе в сила от 01.01.2020г.
Дата на откриване: |
8.8.2017 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Външна политика, сигурност и отбрана |
Дата на приключване: |
8.9.2017 г. |