Проект на Наредба за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти
Динамиката и развитието на обществените нагласи създават условия за нови очаквания в областта на предучилищното и училищното образование, което от своя страна води до нови изисквания при квалификацията и кариерното развитие на педагогическите специалисти. Причините, които налагат изготвянето на настоящия проект на Наредба е необходимостта от синхронизиране на нормативната уредба, намаляване на административната тежест, електронен формат на информационния регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти, професионалното портфолио, както и електронния докуменооборот свързан с атестирането на педагогическите специалисти. Проектът е разработен след постъпили предложения от директори на детски градини и училища, експерти и началници на регионални управления на образованието и съобразен със заинтересованите страни за повишаване статуса на педагогическите специалисти.
Държавният образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти определя:
1. Функциите на педагогическите специалисти и техните длъжности в институциите от системата на предучилищното и училищното образование, както и необходимата за заемането им професионална квалификация;
2. Правомощията на директорите на държавни и общински институции в системата на предучилищното и училищното образование и правомощията на директора на частна детска градина и училище;
3. Професионалните профили;
4. Условията и реда за организиране и провеждане на практическата подготовка на стажант-учителите в институциите от системата на предучилищното и училищното образование;
5. Условията и реда за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти, професионално-квалификационните степени, условията и реда за придобиването им, както и системата от квалификационни кредити;
6. Целите, функциите и съдържанието на професионалното портфолио;
7. Условията и реда за кариерното развитие на педагогическите специалисти;
8. Условията и реда за атестиране на педагогическите специалисти;
9. Обстоятелствата, които се вписват в информационния регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти.
10. Електронен информационен регистър на одобрените програми за квалификация на педагогическите специалисти.
Целите, които са поставени в Наредбата са свързани с намаляване на административната тежест в системата на предучилищното и училищното образование, електронизирането на документооборота, което се изразяват в:
• обема на документите, свързани с атестирането на педагогическите специалисти;
• документацията, която изготвят и попълват стажант-учителят и учителят наставник при провеждането на практическата подготовка, без това да се отрази на ефективността и ползата от взаимодействието между тях;
• атестиране на педагогическите специалисти;
• значително е намален обемът на приложенията;
• регламентирана е възможността за съхраняването на портфолиото в електронен формат, както и признаване на кредити за обучения от началниците на РУО, да се извършват в електронен формат.
Очакваните резултати от предлаганите промени са: по-добра оперативност, отчетност, оптимизация на работата, синхронизация с други нормативни документи, намаляване на административната тежест, нормативно осигуряване статута, професионалното развитие и повишаване социалния статус на педагогическите специалисти.
Дата на откриване: |
26.9.2018 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Образование |
Дата на приключване: |
26.10.2018 г. |