Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците
Причините, които налагат изготвянето на настоящия проект на Наредба, са както изводите, направени въз основа на проведените изпити от националните външни оценявания в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование, и необходимостта да се измерват по-комплексно придобитите ключови компетентности, така и споделени предложения от различни заинтересовани страни относно дейности и процедури по оценяването в системата на училищното образование.
Целите, които се поставят с основните изменения на Наредбата, са свързани с:
1. Прецизиране и допълване на текстовете, свързани с провеждане на изпити за промяна на окончателна оценка при завършване на първи гимназиален етап, като се урежда времето – след завършване на учебните занятия в X клас.
2. Обогатяване на изпитните тестове за провеждане на НВО в IV клас, в VII клас и в Х клас с формат, който допуска интегриране на компетентности по няколко учебни предмета в един тест и конкретизиране на основния учебен предмет, към който се съотнася полученият за всяка задача резултат. Поради смяна на фокуса в обучението от преподаване на знания към овладяване на ключови компетентности и развитието на способности да се решават проблеми е необходимо да се приложи такъв изпитен формат, който да измерва формирането на умения у учениците да прилагат знанията си на практика. Очакваният резултат е да се даде възможност чрез интегрален тест учениците да демонстрират не само придобити знания, но и изградени умения за тяхното прилагане в реални ситуации от живота.
3. Синхронизиране на изискванията за сроковете за съхранение на окончателните протоколи с изпитните резултати от НВО и ДЗИ, определени в Наредба № 8 от 11.08.2016 г. за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование.
Очакваните резултати са насочени към по-голяма вариативност на изпитните тестове, като предпоставка за по-гъвкава организация на националните външни оценявания, както и на повече възможности за провеждане на изпити за промяна на окончателната оценка в гимназиалния етап.
Дата на откриване: |
1.7.2020 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Образование |
Дата на приключване: |
31.7.2020 г. |