Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти
Промяната цели осигуряване на условия за управление на качеството, регламентирано в чл. 271, ал. 1 на ЗПУО като непрекъснат процес на организационно развитие, основан на анализиране, планиране, изпълнение на дейностите, оценяване и внасяне на подобрения в работата на детските градини и училищата. Това осигуряване на качество е в пряка връзка с работата на педагогическите специалисти, които са основните движещи сили и за повишаване на качеството на образованието. Кариерното развитие на педагогическите специалисти е процес на усъвършенстване на компетентностите им при последователно заемане на учителски или възпитателски длъжности или при придобиване на степени, предпоставка за повишаване качеството и ефективността на образованието.
Съгласно чл. 228, ал. 1 и ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование атестирането е процес на оценяване на съответствието на дейността на учителите, директорите и другите педагогически специалисти с професионалния им профил, с изискванията за изпълнение на длъжността, както и със стратегията за развитие на детската градина, училището или центъра за подкрепа за личностно развитие, а за директорите – и на управленската им компетентност.
Инспектирането от своя страна като процес на изготвяне на цялостна независима експертна оценка на качеството на предоставяното от детската градина или училището образование цели установяване на степента на изпълнението на държавните образователни стандарти, като се формулира оценка за силните страни в дейността на образователните институции и за аспектите в дейността им, които се нуждаят от подобрение.
Промяната, която се предлага, ще доведе до осигуряване на условия за изпълнение на задължението в съответствие с чл. 219, ал. 2, т. 4 от ЗПУО – педагогическите специалисти да поддържат и повишават квалификацията си съобразно политиките за организационно развитие на съответната институция и специфичните потребности на децата и учениците, с които работят, до постигане на по-добри резултати при осъществяване на обучението им и подобряване на качеството на образованието. Цел на предлаганата промяна е да бъде въведена последователност при извършването на двата процеса, а именно инспектирането на детските градини и училищата да предхожда атестирането на педагогическите специалисти.
Дата на откриване: |
20.8.2020 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Образование |
Дата на приключване: |
21.9.2020 г. |