Проект на Наредба за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги
Проект на Наредба за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги
С проекта на Наредба за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги (НОИИСРЕАУ) се цели доразвиване и привеждане в съответствие на подзаконовата уредба с разпоредбите на Закона за електронното управление (ЗЕУ) след последните му изменения и допълнения със ЗИД на ЗЕУ, обнародвани съответно в ДВ, бр. 94 от 29 ноември 2019 г. и ДВ, бр. 102 от 31 декември 2019 г.
Към момента съществуват редица непълноти и несъответствия между ЗЕУ и НОИИСРЕАУ, които следва да бъдат отстранени с приемането на нова наредба. Налага се приемане на нов нормативен акт, а не изменение на сега действащата наредба поради факта, че се променят над 50% от нейните текстове и се регламентират някои нови положения и институти.
Основните моменти, отразени в проекта на НОИИСРЕАУ, са:
- промени в субектния обхват на НОИИСРЕАУ по отношение на неговото разширяване спрямо лицата по чл. 1, ал. 2 от ЗЕУ - организациите, предоставящи обществени услуги и лицата, осъществяващи публични функции;
- бюджетен контрол върху разходите за електронно управление и информационни и комуникационни технологии, в т.ч. условията и реда за предоставянето на информацията за съгласуване в рамките на бюджетния процес;
- сигурен, надежден и проследим канал за подаване на електронни документи и заявяване на електронни административни услуги - информационната система за сигурно електронно връчване, администрирана от ДАЕУ;
- доразвитие на правната регламентация на регистрите, поддържани от ДАЕУ;
- допълване на реда за предоставяне на електронни административни услуги, удостоверяващи факти и обстоятелства с правно значение - чрез интеграциионна шина за обмен на удостоверителна и справочна информация, част от интеграционния слой на електронното управление;
- правна регламентация на Единен портал за достъп до електронни услуги, изграждан и поддържан от председателя на ДАЕУ, чрез който се предоставя единна точка за достъп до електронни административни услуги;
- детайлизирана уредба на електронното плащане, както и правна регламентация на Портала за електронни плащания, поддържан от председателя на ДАЕУ, чрез който могат да се извършват плащания, дължими по заявени електронни административни услуги, и който следва да обработва и съхранява информация за налични задължения на заявители на електронни административни услуги и за статуса на задълженията;
- доразвитие на правила за създаване на резервни копия на електронните документи и правила за дългосрочното им съхраняване;
- удостоверяване съответствието на технически спецификации за разработка, надграждане и внедряване на информационни системи или електронни услуги с изискванията на ЗЕУ.
Проектът на НОИИСРЕАУ ще приведе в съответствие с последните изменения и допълнения на ЗЕУ подзаконовата уредба за определяне на общи изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги. Ще се подобрят процесите, свързани с изпълнението на приоритетите на електронното управление, в т.ч. оперативна съвместимост по подразбиране; осигуряване на надеждност и мрежова и информационна сигурност на информационните ресурси на е-управление; включително и реда и начина за удостоверяване на съответствието на техническите спецификации за разработка, надграждане и внедряване на информационни системи или електронни услуги.
*Поради техническа грешка в наименованието на 1 заинтересована страна, на 22 януари 2021 г. Справката за отразяване на предложенията и коментарите е публикувана отново.
Дата на откриване: |
11.9.2020 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Държавна администрация |
Дата на приключване: |
12.10.2020 г. |