Проект на ПМС за създаване на Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление“ и за приемане на Устройствен правилник на ИA „ИЕУ“ и на Устройствен правилник на Министерството на електронното управление
Настоящата структура, функции и числен състав на МЕУ не отговарят на действащото законодателство и не покриват правомощията на министъра на електронното управление, дадени му със ЗЕУ, ЗКС и други закони (ЗИД на ЗЕУ, в сила от 22.02.2022 г.). Поради това в рамките на действащия Устройствен правилник Министерството не може да изпълнява ролята си на администрация, подпомагаща министъра на електронното управление при изпълнение на неговите правомощия и съответно не може да извършва ефективно дейността си. Предвид горното е необходима промяна във функциите и разпределението им между отделните дирекции на Министерството. В допълнение, настоящият числен състав на МЕУ(66 щатни бройки) е крайно недостатъчен за осъществяването на всички функции, които следва да преминат към Министерството.
В предложения проект на акт е предвидено приемането на Устройствен правилник на Министерството на електронното управление, който ще включва функциите по подпомагане изпълнението на всички правомощия на министъра на електронното управление със съответната, структура и щатна численост. С приемането на Устройствен правилник на Министерството на електронното управление, ще се уредят всички правни и организационни въпроси за пълноценно осъществяване на функциите и задачите му и да е създаде ефективна организационна структура чрез определяне на функциите на отделните административни звена в министерството.
Със ЗИД на ЗЕУ на министъра на електронното управление са възложени редица правомощия, свързани с развитие на политиките за електронно управление и мрежова и информационна сигурност. Тези правомощия включват и редица дейности, свързани с изграждането, развитието и наблюдението на ключови системи и ресурси на електронното управление, включително развитие и поддръжка на информационни системи и регистри; прилагане на процедури за обслужване на потребители, управление на инциденти и проблеми; служебен обмен на данни между регистри в държавната администрация; оперативна съвместимост; поддръжка и развитие на Единния портал за достъп до електронни услуги; администриране на хоризонталните и централни системи и компоненти от архитектурата на електронното управление и съблюдаване качеството на обслужване; изграждане, експлоатиране, поддръжка и администриране на комуникационно – информационната инфраструктура (КИИ) и осигуряване на нейната защита; осигуряване на комуникационни услуги за целите на оповестяване и осигуряване на предвидените електронни съобщения при привеждане в готовност за работа при бедствия, „извънредно положение“, „военно положение“ или „положение на война“; оказване на помощ на място при инциденти, свързани с мрежовата и информационната сигурност; изграждане, поддръжка и експлоатация на Съобщителните обекти със специално предназначение (СОСП) – част от инфраструктурата на Единната електронна съобщителна мрежа на държавната администрация, и за нуждите на националната сигурност; наблюдение и реакция при инциденти с мрежовата и информационна сигурност.
Поддръжката и развитието на тези системи и услуги, наблюдение и реакция при инциденти с мрежовата и информационна сигурност са ключови за електронното управление и за мрежовата и информационна сигурност на държавата. В рамките на съществуващото законодателство не може да бъде разрешен въпросът с липсата на структура, която да отговаря за оперативните дейности по поддръжката и развитие на ресурсите на електронното управление, и по-конкретно споделените ресурси, хоризонталните компоненти на електронното управление и оперативната дейност. Със закриването на ДАЕУ е необходимо да бъде изградена необходимата структура, която ефективно да осъществява тези дейности, както и да бъдат осигурени необходимите финансови, технически и човешки ресурси.
С цел създаване на необходимите условия и ресурси за подпомагане на министъра на електронното управление при изпълнение на неговите правомощия съгласно действащото законодателство и постигане на целите на електронното управление и осигуряване на необходимия капацитет и ресурси за изпълнение на функциите по ефективно оперативно наблюдение поддръжка на хоризонталните системи, споделените ресурси и инфраструктурата на електронното управление, както и за наблюдението и реакцията при инциденти с мрежовата и информационна сигурност, предлагам настоящия проект на Постановление на Министерския съвет за създаване на Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронно управление“ и одобряване на Устройствен правилник на Министерството на електронното управление и Устройствен правилник на Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление“.
Дата на откриване: |
28.3.2022 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Държавна администрация |
Дата на приключване: |
28.4.2022 г. |