Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета
Причините за изготвяне на настоящия проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (наредба) са следните: Първата причина, която налага приемането на наредбата, е че в Република България пребивават законно или притежават валиден документ за пребиваване, издаден от Република България множество граждани на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия (Обединеното кралство) и членовете на техните семейства, които притежават превозни средства (ПС) тяхна собственост. След подписването на Споразумението за оттегляне на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия от Европейския съюз и Европейската общност за атомна енергия (ОВ, L 29/7 от 31 януари 2020 г.) (Споразумението за оттегляне), към 1 февруари 2020 г. се породи необходимостта от регулиране на обществените отношения по отношение регистрацията на притежаваните от тях превозни средства. Друга причина налагаща промяната е идентифицираният проблем, когато ПС е собственост на юридическо лице - търговец или на държавно предприятие по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, да има възможност ПС да се предоставя от собственика за ползване на регистриран негов клон, съответно, на териториално поделение и това обстоятелство да се отбелязва в свидетелството за регистрация на моторно превозно средство (СРМПС). В тези случаи е налице необходимост ПС да може да бъде представено за регистриране в звената "Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по седалището на клона/териториалното поделение, като досегашното изискване регистрацията да се извърши в звено на Пътна полиция по адреса на регистрация на юридическо лице да се запазва като възможност. Приемането на наредбата се обуславя и от необходимостта да се гарантират в цялост вещните права на собствениците на ПС и да се регламентират изисквания, когато ПС е собственост на две и повече лица, действията по регистрация да могат да се извършат по искане от един от съсобствениците при представяне на пълномощно с нотариална заверка на подписите на останалите собственици. Причините които налагат въвеждането са изготвяне на ясни правила за вписване в свидетелството за регистрация, като ползвател на превозното средство на физическо или юридическо лице, което използва превозното средство по силата на правно основание, различно от правото на собственост, като към заявлението за регистрация де се предоставя нотариално заверено писмено съгласие на ползвателя или договор за лизинг, по силата на който превозното средство се предоставя за ползване, освен ако ползвателят или негов законен представител се яви лично, като в този случай той може да подписва заявлението за регистрация. На лице е необходимост да се запази действащото изискване това да става по искане на собственика. Тези изисквания следва да са релевантни и по отношение на клоновете на юридическите лица и териториалните поделения на държавните предприятия за вписване на ползватели в СРМПС, като е необходимо след предоставяне на документ, удостоверяващ че ПС е предоставено от управителният орган за ползване от клон на съответното юридическо лице или териториално поделение на държавно предприятие да става това отбелязване. Отчетени са процесите, които водят до забавяне или до невъзможност за срочното и качественото изпълнение на административните услуги по регистрация на ПС, в случаите на идентификация на ПС извън пунктовете за регистрация. В тази връзка е налице е необходимост от облекчаване на режима по отношение монтажа на табелите с регистрационен номер, като в случаите когато се извършва идентификация на превозното средство в пунктовете за регистрация, табелите с регистрационен номер да могат да се монтират в пункта от служители на „Пътна полиция“, а в случаите когато не се извършва идентификация на превозното средство в пунктовете за регистрация, само по желание на собственика табелите с регистрационен номер могат да се монтират от служители на „Пътна полиция“. Необходимо е въвеждане на ясна регламентация по отношение на превозни средства от категории М, N, O, за които има издаден валиден за целите на регистрацията ЕО сертификат за съответствие, издаден от производителя, съгласно Наредба № 60 от 24 април 2009 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (обн., ДВ, бр. 40 от 2009 г.) (Наредба № 60 от 2009 г.), в случаите, когато превозното средство е напълно комплектовано, да се представят в оригинал всички валидни ЕО сертификати за съответствие за съответния етап на производство на превозното средство, издадени от производителя. Тези изисквания се обуславят от необходимостта за наличие на всички необходими данни за въвеждане в националният регистър на превозните средства. Също така е идентифицирана необходимост за събиране на пълна информация по отношение на ПС от категории M, N и О, които не притежават валиден сертификат за съответствие. В тези случаи, освен удостоверение за национално индивидуално одобряване, издадено от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), или национално индивидуално одобряване, издадено от компетентен орган на държава - членка на ЕС, ЕИП, или Конфедерация Швейцария, признато за валидно на територията на Република България, съгласно Наредба № 60 от 2009 г., следва да може да се представи и европейско индивидуално одобрение съгласно Регламент (ЕС) 2018/858 на Европейския парламент и на Съвета от 30 май 2018 година относно одобряването и надзора на пазара на моторни превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, за изменение на регламенти (ЕО) № 715/2007 и (ЕО) № 595/2009 и за отмяна на Директива 2007/46/ЕО (L ОВ. бр. 151 от 14 юни 2018 г.). За облекчаване на административната тежест за гражданите и бизнеса издаваните от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ индивидуални одобрения следва да могат да се предоставят по електронен път от ИААА. Друга причина, която налага издаването на наредбата е необходимостта от създаване на възможност заявлението за прекратяване на регистрацията на ПС да може да бъде подавано и по електронен път чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВР с притежавания от заявителя валиден квалифициран електронен подпис. За намаляване на административната тежест, заявителят следва да се уведомява, че услугата ще бъде извършена след заплащане на държавна такса. На лице е необходимост от намаляване на административната тежест по отношение на лицата - търговци по смисъла на Търговския закон, извършващи като основна търговска дейност внос, производство и/или продажба на превозни средства, като решаването на този проблем може да стане, чрез промяна в срока за предоставяне на временни табели с регистрационен номер и увеличаването му от една на три години. Идентифицирана е необходимостта от регламентиране на процеса по регистрация на ПС за ползване на МВР по отношение заплащането на стойността на табелите с регистрационен номер. С предложеното изменение и допълнение в наредбата се цели да бъдат изпълнени изискванията на приложимата нормативна рамка за бюджетните организации с оглед недопускане извършването на плащания между разпоредителите с бюджет в рамките на първостепенния разпоредител с бюджет. С предлаганите промени се цели прецизиране на подзаконовия нормативен акт в горния смисъл.
Дата на откриване: |
26.4.2022 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Правосъдие и вътрешни работи |
Дата на приключване: |
26.5.2022 г. |