Проект на Решение на Министерския съвет за определяне на критерии, показатели и методика за атестиране на академичния състав в държавните висши училища
Проектът на Решение е изготвен в съответствие с целите, заложени в Стратегията за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021 – 2030 година.
Сред основните предизвикателства, очертани в Стратегията, са тези, свързани с необходимостта от осигуряване на висока квалификация на целия академичен състав чрез постоянно актуализиране на знанията, уменията и компетентностите на преподавателите. Предвид ускоряващата се динамика на пазара на труда е налице необходимост от стимулиране на по-активното включване на преподавателите и студентите в решаването на практически проблеми, за което са нужни разнообразни механизми и стимули, вкл. чрез използване на комплекс от минимални критерии за академично израстване, усъвършенстване на правилата за формиране на работна заплата, и др.
С цел преодоляване на тези предизвикателства са заложени конкретни цели, дейности и мерки в Стратегията:
- Цел 3. Подобряване на организацията и на ефективността на образованието във висшите училища, дейност 3.1 Повишаване на ефективността на вътрешните системи за управление на качеството на образованието, научните изследвания и академичния състав, мярка 3.1.2 Преодоляване на формалния характер на атестацията на преподавателите с цел превръщането й в ефективен стимул за професионално развитие и академично израстване и мярка 3.1.7 Въвеждане на ефективен механизъм за регулярна студентска оценка на качеството на учебния процес;
- Цел 6. Активизиране на научната дейност във висшите училища, дейност 6.1. Стимулиране на научно-изследователската дейност във висшите училища, мярка 6.1.1 Включване в системите за акредитация и атестация на обективни критерии за отчитане на научните и научно-приложните резултати през отчетния период: публикации в реферирани и индексирани списания, привлечени средства от научни и научно-приложни договори, съотношение преподаватели/защитили докторанти и др.
В тази връзка отпускането на допълнителни средства за увеличаване на възнагражденията на преподавателите във висшите училища беше обвързано в Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. с разработване на обща стандартизирана национална методика за атестиране на преподавателите в държавните висши училища (§ 17 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г.).
С предложения проект на акт се въвеждат нормативно общи изисквания за образователни, научни и научно-приложни резултати, които всеки преподавател трябва да постигне съобразно своето академично ниво и съгласно минималните критерии за академично израстване в съответното професионално направление. Възприемането на подобен подход ще позволи на инициативните и подготвените членове на академичния състав на съответното висше училище да покрият нормативните изисквания и ще повиши мотивацията на преподавателите. Предлаганата методика ще създаде допълнителен стимул за млади учени, които са готови да работят интензивно през целия си професионален път.
Дата на откриване: |
28.4.2022 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Образование |
Дата на приключване: |
30.5.2022 г. |