* Задължителни полета
В проекта на акт се предлага нова структура на Министерството на младежта и спорта, с която се прецизират функциите на отделните дирекции в съответствие с правомощията на министъра в качеството му на орган, провеждащ държавната политика в системата на физическата активност, физическото възпитание, спорта, спортно-туристическата дейност, както и в областта на младежките дейности.
По отношение на публикувания проект на Устройствен правилник на Министерство на младежта и спорта:
1. Чл. 30 т.21 „..оказва съдействие на служителите в министерството при работа с компютърната техника“ – тази функция буди недоумение предвид изискванията за дигитална компетентност на държавните служители, регламентирани в НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ОЦЕНЯВАНЕ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В ДЪРЖАВНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ, Чл. 15 (2) (Нова - ДВ, бр. 97 от 2019 г., в сила от 10.12.2019 г.) Служителите в държавната администрация, с изключение на заемащите технически длъжности, следва да притежават дигитална компетентност и да прилагат в работата си компютърни умения съгласно приложение № 1а (Рамка на дигитална компетентност). В допълнение към тази бележка считам, че служителите на министерството не работят само с хардуера (т.е. „компютърната техника“), а най-вероятно предимно със софтуер и съответни приложения за създаване и обработка на цифрово съдържание (текст, таблици, изображения).
2. Да се уеднакви терминологията в т. 17, т. 18 и т. 20 на чл. 31 (1), тъй като са използвани два различни варианта на предполагаемо един и същи „режим“ – „пропускателен“ и „пропусквателен“.
3. В чл. 31 (2) изрично да се запише, че при изпълнение на задълженията, посочени в т. 1 до т. 18, съответният служител е пряко подчинен на ръководителя на административния орган, т.е. на министъра на младежта и спорта, в унисон с разпоредбите на НМИМИС.
4. Да се направи корекция на текста на чл. 31 (2) т.3 в посока на това да започва с глагол (дейност), като останалите точки в алинеята, както и да се конкретизира, че става въпрос за политиките и документираната информация в областта на мрежовата и информационната сигурност (съгласно НМИМИС), а не изобщо.
Национален младежки форум подкрепя принципно инициативата за усъвършенстване на структурата на Министерство на младежта и спорта. Изработването на нов устройствен правилник е подходящата възможност за преодоляване на някои структурни недостатъци на ведомството, най-вече липсата на баланс между броя на щатните служители ангажирани със спортни политики и тези пряко отговорни за политиката за младежта.
Младежката политика по своята същност е хоризонтална и навлиза в полето на работа на различни ресорни институции. Именно поради това е необходим ясно обособен орган, който да притежава необходимия експертен капацитет, но и човешки ресурс, с който да може да осъществява оперативното координация на различните политики, засягащи младите хора на национално и местно ниво. Отбелязвайки това и с оглед на публикуваните текстове на проект на Устройствен правилник на Министерство на младежта и спорта, бихме искали да обърнем внимание на следните въпроси:
От 7-те дирекции с общи щатни бройки – 121 човека, единствено д-я „Младежки политики“ с щатен персонал от 17 човека е непосредсвено ангажирана с политика за младежта. За справка пряко ангажираните със спорта политика дирекции са 3 с общ брой служители 47, а ангажиментите на останалите три дирекции отново са приоритетно насочени към политиката в областта спорта.
Националната агенция отговорна за програмата Еразъм+ и Европейски корпус за солидарност (Център за развитие на човешките ресурси) се намира на пряко подчинение на Министъра на образованието и науката. Сходна е ситуацията при Международните младежки центрове, който са един от утвърдените методи за ангажиране на младите хора и работят в синхрон с добрите практики и стандарти за младежки политики на Европейско ниво. Дирекцията отговорна за тяхното функциониране и координация също е част от структурата на образователното ведомство. Това води до парадоксалната ситуация наблюдавана през лятото на 2021 г. Министерство на младежта и спорта в изпълнение на проект по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ с наименование „Разработване и внедряване на стандарти за качество при предоставяне на младежки услуги в България” да разработи самостоятелно т.нар. стандарт за „Младежки център“, въпреки че съществуващите младежките центрове функционират съобразно стандартите утвърдени от Съвета на Европа, а два от тях носят и Знак за качество. Това свидетелства за ниското ниво на координация между двете ведомства. Координация, която съгласно текстовете на Закона за младежта следва да е отговорност на Министерство на младежта и спорта.
С оглед на гореизложеното, предвид важността и необходимостта от осъществяването на качествена политика за младежта, която към момента рефлектира пряко върху 980 000 хил. български граждани (приблизително 1 на всеки 7) предлагаме:
Считаме, че няма по-подходящ момент от Европейската година за младежта за иницииране на откровен разговор и решителни и ключови реформи, които да доведат до по-високо ниво на съгласуваност, ефективност и ефикасност в областта на държавната политика за младежта.