Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета
Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (наредба) беше публикуван за обществено обсъждане на 26.04.2022 г. за срок от 30 дни. Публикуването на проекта за повторно обществено обсъждане се налага, поради направени съществени промени в първоначалния текст. Причините за изготвяне на настоящия проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (наредба) са следните: Първата причина, която налага приемането на наредбата, е че в Република България пребивават законно или притежават валиден документ за пребиваване, издаден от Република България множество граждани на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия (Обединеното кралство) и членовете на техните семейства, които притежават превозни средства (ПС) тяхна собственост. След подписването на Споразумението за оттегляне на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия от Европейския съюз и Европейската общност за атомна енергия (ОВ, L 29/7 от 31 януари 2020 г.) (Споразумението за оттегляне), към 1 февруари 2020 г. се породи необходимостта от регулиране на обществените отношения по отношение регистрацията на притежаваните от тях превозни средства. Друга причина налагаща промяната е идентифицираният проблем, когато ПС е собственост на юридическо лице - търговец или на държавно предприятие по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, да има възможност ПС да се предоставя от собственика за ползване на регистриран негов клон, съответно, на териториално поделение и това обстоятелство да се отбелязва в свидетелството за регистрация на моторно превозно средство (СРМПС). В тези случаи е налице необходимост ПС да може да бъде представено за регистриране в звената „Пътна полиция“ при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по седалището на клона/териториалното поделение, като досегашното изискване регистрацията да се извърши в звено на Пътна полиция по адреса на регистрация на юридическо лице да се запазва като възможност. С § 3 от проекта се отменя разпоредба с преходен характер, създадена през 2014 г. по отношение на промяна на данните за вида на горивото в свидетелството за регистрация, във връзка с промяната на данните за вида на горивото при извършване на първата промяна в регистрацията, настъпила след монтирането на уредба в ПС, позволяваща работата на двигателя с втечнен нефтен газ или сгъстен природен газ, като преходният срок е бил не по-късно от 3 години от първоначалната проверка на уредбата. С оглед облекчаване на административната тежест за гражданите и бизнеса в чл. 4, в ал. 2 се предвижда премахване на изискването за писмено упълномощаване, когато ПС е собственост на две и повече лица, като действията по регистрация да могат да се извършат по искане от един от съсобствениците. Отчетени са процесите, които водят до забавяне или до невъзможност за срочното и качественото изпълнение на административните услуги по регистрация на ПС, в случаите на идентификация на ПС извън пунктовете за регистрация. В тази връзка е налице е необходимост от облекчаване на режима по отношение монтажа на табелите с регистрационен номер, като в случаите когато се извършва идентификация на превозното средство в пунктовете за регистрация, табелите с регистрационен номер да могат да се монтират в пункта от служители на „Пътна полиция“, а в случаите когато не се извършва идентификация на превозното средство в пунктовете за регистрация, само по желание на собственика табелите с регистрационен номер могат да се монтират от служители на „Пътна полиция“. Отделно от това отново за облекчаване на административната тежест в ал. 3, 4, 5 и 6 на чл. 6 изрично се премахва изискването за монтажа на табели с регистрационен номер, като в ал. 4 броя на ПС се намалява от 10 на 5 броя. В чл. 7 се извършват редакционни промени по отношение наименованието на националният регистър на пътните превозни средства и въвеждането в него на отказите от регистрация. С § 12 от проекта се извършват промени в чл. 14, ал. 2, т. 2, като се създава облекчение при промяна на регистрацията в друга област, превозното средство да се представя за идентификация само когато се променя собствеността му. Други причини, които налагат приемането на наредбата е необходимостта от въвеждане на ясна регламентация по отношение на превозни средства от категории М, N, O, за които има издаден валиден за целите на регистрацията ЕО сертификат за съответствие, издаден от производителя, съгласно Наредба № 60 от 24 април 2009 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (обн., ДВ, бр. 40 от 2009 г.) (Наредба № 60 от 2009 г.), в случаите, когато превозното средство е напълно комплектовано, да се представят в оригинал всички валидни ЕО сертификати за съответствие за съответния етап на производство на превозното средство, издадени от производителя. Тези изисквания се обуславят от необходимостта за наличие на всички необходими данни за въвеждане в националният регистър на превозните средства. Също така е идентифицирана необходимост за събиране на пълна информация по отношение на ПС от категории M, N и О, които не притежават валиден сертификат за съответствие. В тези случаи, освен удостоверение за национално индивидуално одобряване, издадено от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), или национално индивидуално одобряване, издадено от компетентен орган на държава - членка на ЕС, ЕИП, или Конфедерация Швейцария, признато за валидно на територията на Република България, съгласно Наредба № 60 от 2009 г., следва да може да се представи и европейско индивидуално одобрение съгласно Регламент (ЕС) 2018/858 на Европейския парламент и на Съвета от 30 май 2018 година относно одобряването и надзора на пазара на моторни превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, за изменение на регламенти (ЕО) № 715/2007 и (ЕО) № 595/2009 и за отмяна на Директива 2007/46/ЕО (L ОВ. бр. 151 от 14 юни 2018 г.). За облекчаване на административната тежест за гражданите и бизнеса издаваните от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ индивидуални одобрения следва да могат да се предоставят по електронен път от ИААА. Друга причина, която налага издаването на наредбата е необходимостта от създаване на възможност заявлението за прекратяване на регистрацията на ПС да може да бъде подавано и по електронен път чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВР с притежавания от заявителя валиден квалифициран електронен подпис. За намаляване на административната тежест, заявителят следва да се уведомява, че услугата ще бъде извършена след заплащане на държавна такса. В § 15 и 16 се извършват промени в чл. 18а и 18б, като се създава възможност прекратяването на регистрация на МПС да може да се извършва във всяко едно звено „Пътна полиция“ при СДВР/ОДМВР, като се регламентира и реда за отразяване на тази информация в националният регистър на пътните превозни средства (ППС), като и процедурите свързани с тази дейност, а с § 17 се облекчава редът за възстановяване на регистрацията на ПС по реда на чл. 21 за такива, чиято регистрация е прекратена въз основа на издадена заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) по чл. 171, т. 2а от Закона за движението по пътищата (ЗДвП). Налице е необходимост от намаляване на административната тежест по отношение на лицата - търговци по смисъла на Търговския закон, извършващи като основна търговска дейност внос, производство и/или продажба на превозни средства, като решаването на този проблем може да стане, чрез промяна в срока за предоставяне на временни табели с регистрационен номер и увеличаването му от една на три години. Отделно от това с § 18 от проекта, в чл. 27, ал. 1 се създава т. 5, с която се предвижда да се издават транзитни табели с регистрационен номер за придвижване до територията на Република България на придобити нови или употребявани пътни превозни средства, които не са регистрирани или регистрацията им е била прекратена. Идентифицирана е необходимостта от регламентиране на процеса по регистрация на ПС за ползване на МВР по отношение заплащането на стойността на табелите с регистрационен номер. С предложеното изменение и допълнение в Наредбата се цели да бъдат изпълнени изискванията на приложимата нормативна рамка за бюджетните организации с оглед недопускане извършването на плащания между разпоредителите с бюджет в рамките на първостепенния разпоредител с бюджет. С § 21 са направени предложения за промяна в чл. 40, където в ал. 1 се създават т. 4 и 5, с които се регламентира служебно спиране от движение, по искане на съдебен изпълнител по реда на чл. 431, ал. 6 от Гражданския процесуален кодекс за превозно средство, върху което е насочено изпълнение за срок до три месеца. Създава се и задължение, с искането съдебният изпълнител да предоставя и доказателства, че собственикът на превозното средство е уведомен за насоченото изпълнение, като след изтичане на срока, превозното средство да се пуска в движение. За целта се предвижда, за изпълнение на разпоредбата по изречение първо Министерството на вътрешните работи и Камарата на частните съдебни изпълнители да обменят данни за насочените изпълнения, като обменът на данните да се извършва по електронен път в реално време, чрез автоматизирани интерфейси между информационните системи на Министерството на вътрешните работи и Камарата на частните съдебни изпълнители, при спазване на правилата за оперативна съвместимост и информационна сигурност. Предвижда се обхватът, форматите на данните и използваните класификатори да се определят със споразумение, подписано от представители на Министерството на вътрешните работи, определени от министъра на вътрешните работи и председателя на Камарата на частните съдебни изпълнители. С предлаганите промени се цели прецизиране на подзаконовия нормативен акт в горния смисъл.
Дата на откриване: |
13.7.2022 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Правосъдие и вътрешни работи |
Дата на приключване: |
12.8.2022 г. |
-
Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства
-
Мотиви към проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства