Проект на Наредба за изменение на Наредба № Iз-2539 от 17 декември 2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията
Необходимостта от извършване на промени в чл. 6 от Наредба № Iз-2539 от 17 декември 2012 г. за определяне на максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, в който е определен размера на точките, които се отнемат за различни видове нарушения на правилата за движение по пътищата, произтича от факта, че са настъпили промени в чл. 174 от ЗДвП. Предложени са група от нарушения, за които до този момент не са отнемани контролни точки, както и е завишен размера на отнеманите точки за определени нарушения, поради потребността за намаляване на пътнотранспортния травматизъм. Управлението на моторни превозни средства от водачи след употреба на алкохол е сред най-опасните деяния, застрашаващи безопасността на движението по пътищата, тъй като намалява възможностите на водача да възприема нормално пътната обстановка, забавя неговите реакции, повишава неговото самочувствие. То създава сериозна опасност за останалите участници в движението и за пътниците, които превозва. Ето защо, по отношение на управление на моторно превозно средство след употребата на алкохол (чл.174 от ЗДвП) са диференцирани точките, които се отнемат за двата нови интервала на концентрация на алкохол в кръвта, от 0.5 на хиляда до 0.8 на хиляда и от 0.8 на хиляда до 1.2 на хиляда, съответно 8 и 12 контролни точки. Завишен е размера на отнеманите точки за повторно нарушение по чл. 174, ал. 2 от 15 на 20 точки, както и когато водач на моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и/или с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му, и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози по чл. 174, ал. 3 от 12 на 15 точки. Запазва се размера на отнеманите точки по две нарушения: по чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за управление на МПС, на което табелите не са поставени на определените места - 8 точки и по чл. 175, ал. 3 за управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер -10 точки. Въвежда се нов пункт за отнемане на точки за нарушение по чл. 178ж, ал. 1, предложение 1 от ЗДвП, за движение в лентата за принудително спиране по автомагистрала - 10 контролни точки. Движението в лентата за принудително спиране по автомагистрала е изключително опасно нарушение поради застрашаване живота на пътниците в спрелите принудително по някаква причина МПС и възпрепятстване движението на автомобилите от спасителните служби, в случай на тежко пътнотранспортно произшествие или друг инцидент. Завишава се броя на отнеманите точки за нарушение по чл. 178ж, ал. 1, предл. 2 от ЗДвП за водач, който се движи в платното за насрещно движение по автомагистрала и скоростен път от 10 на 15 точки. Това нарушение, в условията на високи скорости, застрашава директно живота и здравето на хората, пътуващи в правилно движещите се моторни превозни средства. За повторно нарушение по предишните два пункта, съгласно чл. 178ж, ал. 2 от ЗДвП е предложено да се отнемат 20 контролни точки. Изпреварването е една от най-опасните маневри, като неправилното й извършване често завършва с челен удар. Опасността означава, че някой друг участник в движението е принуден да извършва спасителна маневра. Затова, за неправилно изпреварване, ако от това е създадена непосредствена опасност за движението по чл. 179, ал. 1, т. 5,предложение 5 от ЗДвП се увеличават отнеманите контролни точки от 10 на 13. За нарушение на правилата за преминаване през железопътен прелез по чл. 180, ал. 1, т. 3, предложение 2 от ЗДвП се увеличават отнеманите точки от 5 на 10, тъй като това е умишлено нарушение с много висока степен на опасност. Всички пътнотранспортни произшествия на ж. п. прелез завършват с тежки последствия. На следващо място, превишаването на разрешената скорост е изключително опасно нарушение. В статистиката, по причина скорост, се регистрират над 30% от всички смъртни случаи. Скоростта, по време на произшествието, оказва пряко влияние върху тежестта на получените травми. В тази връзка се завишава броя на отнеманите точки от 12 на 18 за превишаване на разрешената максимална скорост в населени места с над 50 км/час по чл. 182, ал. 1, т 6 и по чл. 182, ал. 3, точка 6 от ЗДвП от водачи на МПС за обществен превоз на пътници и товари.
Дата на откриване: |
12.1.2023 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Правосъдие и вътрешни работи |
Дата на приключване: |
13.2.2023 г. |
-
Проект на Наредба за изменение на Наредба № Iз-2539 от 17 декември 2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки, съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение
-
Мотиви към проект на Наредба за изменение на Наредба № Iз-2539 от 17 декември 2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки, съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение
-
Становище от Българско обединение на шофьорите
-
Справка за отразяване на предложенията и становищата