Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-3
Основната цел на предложените промени в Наредба № Н-3 е намаляването на административната тежест за гражданите и бизнеса.
С § 1, § 4, § 8 и § 13 се предвижда заявяването на услугата за издаване на карти за дигитални тахографи да става чрез информационна система на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ в центровете за административно обслужване на агенцията или по електронен път, с квалифициран електронен подпис, чрез електронния портал за заявяване на административни услуги на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. При подаване на заявлението в центровете за административно обслужване на агенцията отпада необходимостта от предоставяне на копия на лична карта и свидетелство за управление на МПС, като необходимата информация се получава автоматично от регистъра на българските документи за самоличност (БДС). Нанасянето на данните на заявителите в информационната система ще се извършва от обучени служители на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, като за заявителят остава единствено задължението да провери правилността на нанесените данни. С отпадането на изискването за подаването на заявления на хартиен носител значително ще бъдат улеснени потребителите и ще се подобри процедурата за административно обслужване.
С § 4 и § 8 от проекта на наредба се предвижда отпадане на изискванията за представяне на документи (удостоверяващи наличието на сключен трудов договор), в случаите когато Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ има възможност да провери съответните обстоятелства по служебен път.
С § 2, § 5 и § 9 е добавена и възможност, отново с цел повишаване качеството на предоставяната административна услуга, за получаване на персонализираната карта за дигитален тахограф на посочен от заявителя адрес чрез лицензиран пощенски оператор за сметка на заявителя.
С § 4, т. 4 и § 5 се предлагат изменения в текстовете от наредбата по отношение на лицата, които имат право да подават заявление за издаване на карта за превозвача и да получават издадените карти. С предложените промени се цели недопускане на практиката карта на превозвач да се издава на лице, служител на превозвача, без знанието на самия превозвач.
С предложената с § 11 отмяна на т. 3 в чл. 29, ал. 3 се редуцират случаите на обявяване на издадена карта за дигитален тахограф за невалидна със заповед на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. В случаите на загубена, открадната, повредена или неизправна дигитална карта самият притежател на картата обявява съответното обстоятелство пред Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и на това основание статусът на картата се променя в инфраструктурата за комуникация с европейските мрежи на TACHONET в регистъра за издадените карти за дигитални тахографи, без да е необходимо издаването на последващ акт.
С § 14 и § 15 се предлага отпадане на задължението на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да поддържа хартиен регистър на издадените дигитални карти и списък с номерата на невалидните карти за дигитални тахографи. Компетентните органи могат да следят статуса на всяка карта чрез инфраструктурата за комуникация с европейските мрежи на TACHONET, която е част от регистъра за издадените карти за дигитални тахографи по чл. 34, ал. 1. В тази връзка, поддръжката на хартиени регистри и списъци се явява изцяло нецелесъобразна дейност.
Предложените с § 17 – 21 изменения са свързани с промените, предвидени с § 1, § 4, § 8 и § 13, касаещи облекчаването на процедурата за издаването на карти за дигитални тахографи. Заявяването на услугата ще се извършва чрез попълване на данните в информационната система или чрез електронния портал за заявяване на административни услуги на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. В тази връзка, отпада необходимостта заявителите да използват заявления на хартиен носител по образец и съответните приложения към наредбата следва да се отменят.
Направените с § 3, § 7, § 10 и § 16 изменения целят премахване на необходимостта от последващо изменение на Наредба № Н-3 при промяна на наименованието на Тарифа № 5 за таксите, които се събират в системата на Министерството на транспорта и съобщенията и отстраняването на неясноти при прилагането на разпоредбите.
Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:
За прилагането на новата уредба не са необходими финансови или други средства. Информационната система на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за подаване на заявления за издаване на картите за дигитални тахографи е изградена през 2021 г. и е въведена в експлоатация.
Очаквани резултати от прилагането на акта:
С предложените промени в Наредба № Н-3 ще се подобри административното обслужване в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ чрез опростяване и облекчаване на процедурата по издаване на картите за дигитални тахографи, включително и чрез предоставяне на възможност на заявителите да изберат удобен за тях начин на заявяване и получаване на резултата от административната услуга.
Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:
Предложеният проект на наредба не е свързан с въвеждането на изисквания от правото на Европейския съюз, поради което не е изготвена и към този доклад не се прилага таблица за съответствие с правото на Европейския съюз.
Лице за контакт:
Станко Иванов
Директор на дирекция „Водачи на моторни превозни средства“
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“
Тел.: 02/930 88 33
E-mail: sivanov@rta.government.bg
Дата на откриване: |
14.6.2023 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Транспорт |
Дата на приключване: |
14.7.2023 г. |