Обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 6 от 2018 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 – 2023 г.

 

С промените в наредбата ще се осигури прилагане на мерките за подпомагане в лозаро-винарския сектор съобразно въведените от Европейската комисия временни извънредни мерки за смекчаване на негативния икономически ефект върху сектора от множеството непредвидени обстоятелства през последните 3 години.

 

 Отговорна структура:

 дирекция „Пазарни мерки и организации на производители”,

 Министерство на земеделието и храните

 Електронен адрес:

 KTuteva@mzh.government.bg

 


Дата на откриване: 29.6.2023 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Земеделие и селски райони
Дата на приключване: 13.7.2023 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
05 юли 2023 г. 08:08:57 ч.
tzviatkov

Предложения

§ 3. В Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 6 от 2018 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 – 2023 г. (обн., ДВ, бр. 20 от 2022 г.) в преходни и заключителни разпоредби в § 11, ал. 3 накрая се добавя „с изключение на изискването по чл. 17, ал. 6 и чл. 63, ал. 6“.

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

  1. За целите на междинното плащане в чл. 17, ал. 3, т. 2 да се изисква прилагане на копие на документа;
  2. За целите на междинното плащане в чл. 17, ал. 3, т. 3 да се прилага копия на документи за качество;
  3. За целите на междинното плащане в чл. 17, ал. 3, т. 7 да се прилага оригинал или заверен препис на нотариално заверено пълномощно;
  4. За целите на междинното плащане в чл. 17, ал. 9 да се изисква след заверката „Вярно с оригинала“ да се добави „подпис на представляващия, име и фамилия на представляващия“;
  5. Да се приведе в съответствие ал. 4 от § 11 спрямо ал. 10 от чл. 17

ОСНОВАНИЕ:

  1. За документите по чл. 17, ал. 3, т. 2 и 3 не е посочено, че не се изискват в оригинал, а като копие, и служителят на ДФЗ с основание може да задържи този оригинал и да лиши Бенефициента от документа, който подлежи на провери и от други държавни институции- например НАП;
  2. За документите по чл. 17, ал. 3, т. 7 се изисква само заверен препис, за издаването на който се заплащат допълнителни средства от страна на Бенефициента и с предложението ще му се даде възможност да приложи самия оригинал, ако например е издаден нарочно само за междинното плащане;
  3. Заверка на копие само с текст „Вярно с оригинала“ не е достатъчно за удостоверяване кое лице и в какво качество е заверило копието, защото не е посочено, че удостоверяването се извършва пред служителя на ДФЗ;
  4. В § 11, ал. 4 е записано „отчита изпълнение на разходите по-малко от 30 на сто от общите одобрени разходи“, а в чл. 17, ал. 10 е записано „Изплащането на финансовата помощ е на база изпълнени операции по технологична карта, предоставена по реда на чл. 12, ал. 2, т. 1 и на база предоставените по чл. 12, ал. 2, т. 7 оферти. Не се изплаща частта от разходите по операции, която надвишава определените количества в приложение № 1 и съответстващите им пределни цени, утвърдени със заповед на министъра на земеделието“.

    В ал. 10 се изисква отчитане на изпълнени операции по технологичната карта, а в ал. 5 отчитането е спрямо общи одобрени разходи.

    Действащите два текста не изясняват и обстоятелството за отчитане на авансови плащания за разходи, които не са прието от Бенефициента към датата на заявката за междинно плащане, като аванс не е изпълнение на операция.

    Допълнително, в ал. 10 е посочено, че се прилагат „пределни цени, утвърдени със заповед на министъра на земеделието“, до които Бенефициентът няма публичен достъп и не може да оцени дали изпълнява задължението за 30% спрямо тях.

 

05 юли 2023 г. 08:11:32 ч.
tzviatkov

Предложения

§ 4. За дейности, договорени между 16 октомври 2022 г. и 31 декември 2022 г., които ще се изпълняват през финансова 2023 г.:

1. максималният размер на финансовата помощ по чл. 8, ал. 1 е до 80 на сто от разходите за изпълнение на всяка конкретно определена дейност на база определени пределни цени по приложение № 1 и технологична карта към инвестиционния проект, сравнени с офертите по чл. 12, ал. 2, т. 7;

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

Точката да отпадне.

ОСНОВАНИЕ:

В проекта на доклад в част „Цели“ не са предоставени данни за:

  1. Броят на Бенефициентите по мярката, които ще могат да се възползват от предложената промяна;
  2. Очакваният размер на допълнителната БФП, която ще се заяви по предложението;
  3. Наличие на актуализирани пределни цени по Приложение №1 от Наредбата, като се посочи минимум процента на тяхното увеличение спрямо пазарната ситуация и номер и дата на заповед на МЗХ/МЗм за тях. С посочената информация реално ще се оцени адекватността на увеличения процент на БФП спрямо базата, върху която ще се прилага.

В проекта на доклад в част „Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба“ не са предоставени данни за:

  1. Бюджет на програмата за 2023г., разпределен по мерки;
  2. Договорен бюджет на програмата за 2023г., разпределен по мерки
  3. Остатъчни бюджети на програмата към 31.12.2023г., по мерки;
  4. Остатъчни бюджети на програмата към 29.06.2023г., по мерки;
  5. Размер на БФП, която ще бъде на разположение по предложението и схемата за нейното осигуряване от остатъците по видове мерки на програмата.

Липсата на посочените данни не може да мотивира включването на предложението в НИД на Наредбата, както и прилагането му към реални Бенефициенти по нея.

 

05 юли 2023 г. 08:17:46 ч.
tzviatkov

Предложение

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

При обществено обсъждане на НИД на Наредбата задължително в мотивите да се включва информация за изпълнението на програмата по мерките към датата на публикуване на НИД.

ОСНОВАНИЕ:

МЗХ и ДФЗ не предоставят публична информация за изпълнението на НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА ПОДПОМАГАНЕ НА ЛОЗАРО-ВИНАРСКИЯ СЕКТОР, включително и въздействието на предложените изменения върху нея.