Проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на график за привеждане на регистрите на административните органи в съответствие със Закона за електронното управление
На 19.09.2023 г. влязоха сила приетите от Народното събрание на Република България изменения и допълнения на Закона за електронното управление (ЗИД на ЗЕУ, ДВ бр. 80 от 19.09.2023 г.), чрез които:
• беше въведено изрично задължение административните органи да водят регистрите, възложени им със закон, в електронна форма;
• бяха въведени общи правила за водене на регистри;
• беше въведен общ ред за вписване, заличаване и удостоверяване.
Съгласно § 40 от Заключителните разпоредби на ЗИД на ЗЕУ привеждането на всички регистри на административните органи в съответствие със ЗЕУ следва да се реализира не по-късно от 31 март 2025 г. съгласно график, приет с постановление на Министерския съвет, в срок до 31 октомври 2023 г.
За подготовката на графика съгласно § 40 от Заключителните разпоредби на ЗИД на ЗЕУ, Министерството на електронното управление (МЕУ) извърши анализ и изготви списък на регистрите, поддържани от първичните разпоредители с бюджет и подчинените им структури, които не разполагат със специализирана информационна система и които следва да се поддържат съобразно законовите разпоредби. Изготвеният списък беше изпратен до всички административни органи за верифициране на включените в него регистри. След обработката на получената информация беше установено, че общият брой регистри, които непосредствено следва да бъдат приведени в съответствие със ЗЕУ, е 416. От тях 60 бр. са регистри, които са общи за всички общински администрации.
С предложения проект на Постановление на Министерския съвет се приема график за привеждане на регистрите на административните органи в съответствие със ЗЕУ чрез използването на Информационната система за централизирано изграждане и поддържане на регистри, изграждана и поддържана от Министерство на електронното управление. Това ще даде възможност поетапно всички включени в графика регистри да бъдат приведени в съответствие с изискванията за сигурност, надеждност и оперативна съвместимост, да се водят изцяло в електронен вид чрез съвременна информационна система и да позволяват автоматизиран обмен на данни и електронни документи.
Поради изключително краткия срок за приемане на Постановлението на МС, предвиден от законодателя в § 40 от Заключителните разпоредби на Закона за електронното управление, настоящата консултация се провежда в намален срок по реда на чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове.
Лица за контакт:
Стефан Иванов, тел. 02 949 22 79, ел. поща s.ivanov@egov.government. bg
Славена Русева, тел. 02 404 96 14, ел. поща s.ruseva@egov.government.bg
Дата на откриване: |
23.10.2023 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Държавна администрация |
Дата на приключване: |
6.11.2023 г. |