* Задължителни полета
Целта на промените е да се отстранят несъвършенствата и непълнотите в съществуващата нормативна уредба, както и да се прецизират разпоредбите с цел практическото им прилагане. Те са съобразени с приоритетите на националната политика за младежта, както и с отчетените потребности за усъвършенстване на процедурите и разширяване на възможностите за по-широк кръг бенефициери.
Здравейте, Мнението на Асоциацията на Обединените Европейски Студенти (AEGEE-Sofia) рефлектира становището на Национален Младежки Форум. Нашето резюмирано мнение е, че: Тъй като липсва очакваният голям интерес към младежките програми, промяната на наредбата се опитва да разшири кръга потенциални кандидати и да могат да участват всички училища и всички общини, без значение от населението в общината. Ние смятаме, че това е твърде изкуствено разширение, и не бива да отнемаме фокуса от младежките организации, защото това са национални програми за младежки дейности. Тоест следва младежките организации да пишат проекти по тях, не някой друг. За малките общини и училища в общини е направен компромис, защото се предполага, че няма достатъчно активни младежки организации - Но от друга страна, досега само една община е кандидатстватвала, и нула училища. Вместо разширението на потенциалните кандидати, препоръчваме: - да се популяризират програмите по-обширно, защото повече хора ще кандидатстват с проекти, ако знаят за тях; - от по-рано да се знае графикът за двете програми, за да може кандидатите да планират проектните си предложения качествено; - да се създадат нови програми, в допълнение към съществуващите; - да не се премахва привличането на външни експерти в комисията за оценяване на проекти - част от парите от програмата (или парите, спестени от проекти, които не биха били одобрени след правилната експертна оценка) биха могли да отидат за заплащането и обучението на такива експерти, за облекчение на работата на останалия екип, както и за по-добър контрол и прозрачност на взетите решения и одобрените проекти. Отделно от тези препоръки, поздравяваме ви и ви подкрепяме в стремежа да намалите административната тежест при подаване на проектните предложения - смятаме, че това е важна стъпка в правилната посока! Поздрави, Марин Иванов, председател на Асоциацията на Обединените Европейски Студенти (AEGEE-Sofia)
Становище относно предложените изменения и допълнения към Наредба № 1 от 10.06.2022 г. за условията и реда за финансиране на проекти по национални програми за младежта:
1/ Относно разширяване на обхвата на бенефициерите. Нашето мнение е, че общините и училищата имат и други източници за финансиране на различни инициативи. Основен приоритет на Националните програми следва да бъде развитието и подкрепата на организации, работещи с и за младите хора.
2/ Препоръчваме да бъде направен анализ, в който да бъдат разгледани и актуализирани работните ставки и ограниченията в часовете за труд на експертите. Това ще помогне на организациите, като ще им осигури по-голяма гъвкавост при наемането на висококвалифицирани експерти, с готовност за пътуване и провеждане на дейности, особено в малките населени места. Същото може да има положително въздействие и по отношение на броя подадени проектни предложения.
3/ Съгласни сме с предложението на колегите за по-широко популяризиране на програмите за младежите. По-голямата видимост ще привлече повече участници и ще увеличи възможностите за успешно изпълнение на проектите. Публикуването на ясен и предвидим график, който има по-дълъг срок за подготовка на проекти ще улесни участието на заинтересованите страни и ще повиши броя на качествените проектни предложения.
4/ Подкрепяме запазването на възможността за привличане на външни експерти в комисията за оценяване на проекти. Техният професионален опит и независимост могат да осигурят обективно и качествено оценяване на предложенията.
5/ Приветстваме идеята за разработване на нови програми за младежки организации, които да допълнят вече съществуващите. Това ще разнообрази възможностите за участие и развитие на младежките инициативи.
Стремежът за намаляване на административната тежест е похвален.
Поздрави,
Екипът на
Фондация „Дигитален свят ПроХюмън“, гр. София
Петър Бодуров, Председател на УС на фондация "Подобри", гр. Шумен
Настоящият документ е изготвен във връзка с обществените консултации по Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 10.06.2022 г. Мнението, изразено в него, се основава на изводи и наблюдения на Организацията на българските скаути, свързани с някои от предизвикателствата във връзка с подготовка, изпълнение и отчитане на проекти по националните програми за младежта.
Организацията на българските скаути е удовлетворена да види в настоящия проект за изменение и допълнение на Наредбата текстове, които са предназначени за надграждане, постигане на положителна промяна и намаляване на административната тежест на програмите . Въпреки това бихме искали да посочим някои от нашите притеснения по отношение на предложените текстове.
На първо място искаме да отбележим, че изборът за съкратен срок за обществено обсъждане не съответства на очакванията ни, подобни изменения и допълнения на единствените национални програми за финансиране на младежки дейности, да бъдат широко консултирани със заинтересованите страни. Основен принцип, изведен в Националната стратегия за младежта 2021- 2030 г е сътрудничеството и партньорството с представителите на младежките организации и младите хора. В случая, при изготвянето на проекта на настоящата наредба, нямаме информация, че Национален младежки форум, Обществения съвет по въпросите за младежта и Националния консултативен съвет по въпросите за младежта са били консултирани при разработване на документа. Това е довело и до наличието в проекта на поредица от текстове, които считаме, че не са в синхрон с желаното развитие на младежката политика в България.
Все още е много висок процента на отпадащите проектни предложения на етап “Административна оценка”. Не е малък и броя на тези, които не преминават етап “Качествена оценка и финансово съответствие”. Очаквахме да се обсъдят и предложат мерки за подобряване на тази ситуация, отчитайки спецификата на младежкия сектор. Такива в настоящото предложение не виждаме. Удължени срокове за подготовка на проектни предложения, предварителни индикативни графици за обявяване на процедурите, допълнителни програми за финансиране на младежки дейности, информационни кампании за възможностите и предварителни консултации за разработване на качествени проекти, биха имали положително влияние в тази посока.
Не сме съгласни, че предложението за разширяване на кръга допустими бенефициери сред общините с население над 10 хил. души и училища в общини с население над 15 хил. души, в случая е релевантно и предлагаме съответния текст да отпадне.
Считаме също, че наличието на външни експерти в комисията за оценяване на проекти е наложително и води до допълнителна прозрачност. Предложения в обратна посока разглеждаме като отстъпление в качеството на програмите.
Разглеждаме като лоша практика наличието на текстове, които позволяват орязване или редуциране на предложените от кандидатите бюджети. Считаме, че когато един проект е преминал административна и качествена оценка и тази оценка е достатъчно висока за да бъде класиран, то размерът на финансирането на допустимите дейности трябва да отговаря на заложеното от кандидата в бюджета на проекта, когато стойностите са съобразени с указанията в съответната програма и насоките за кандидатстване. Отхвърлянето от комисията, по неразбираеми и некомуникирани критерии, на допустими дейности и средства за изпълнението им, води до затруднения в изпълнението на цялостния проект и постигане на заложените индикатори. В тази връзка предлагаме в текста на проекта т. 4, ал. 12 на Чл. 11. да отпадне.
С уважение,
Йордан Дянков
Международен Комисар на Организация на българските скаути
Подкепяме!
След обстойно запознаване със становището на Национален младежки форум относно условията и реда за финансиране на програми за младежта, управителният съвет на Национален ученически парламент, застава плътно зад идеите му.
Като неформална група, представляваща над 34000 ученици на територията на България, Национален ученически парламент е убеден в необходимостта от подобряване на разпространението и достъпността на дейностите по Националните програми за младежта в национален мащаб, затова от своя страна подкрепя становището на Национален младежки форум. Една от главните цели на Национален ученически парламент е активното, постоянно и ефективно участие на учениците в гражданския живот, посредством формите на ученическо самоуправление. Неизменна част от този процес са упоменатите в становището на Национален младежки форум дейности в обхвата на Националните програми за младежта. Тяхното разпространение в по-малките населени места, според Национален ученически парламент, е ключово за подобряване на всеобхватността и достъпността им. Без да бъде направен предварително необходимият анализ за броя младежки съвети и тяхното състояние, Национален ученически парламент напълно подкрепя твърдението на Национален младежки форум, че би било несъстоятелно и неоправдано уповаването на презумицата, че в малките населени места не съществуват младежки съвети, които биха могли да кандидатстват по програмите. Национален ученически парламент подкрепя напълно изказаната от Национален младежки форум належаща нужда от „задълбочен анализ за причините за намаляване на подадените проектни предложения и на мерки за популяризиране на съществуващите възможности сред настоящите допустими бенефициери“, тъй като през 2023 г. няма данни за нито едно кандидатствало училище по посочените програми. Национален ученически парламент смята, че този факт е в ущърб на качественото развитие на ученически съвети и парламенти в национален план. Национален ученически парламент подкрепя напълно изказаната от Национален младежки форум необходимост от подобряване на предвидимостта в процедурите по националните програми за младежта, както и смята, че публикуването на график ще подобри възможността за планиране на бенефициерите и така ще бъде установено постоянство във включването в подходящи дейности към Националните програми за младежта. В заключение, Управителният съвет на Национален ученически парламент, като висш изпълнителен орган на гореспоменатата неформална група, подкрепя становището на Национален младежки форум относно условията и реда за финансиране на програми за младежта.