Проект на Инструкция за изменение и допълнение на Инструкция № 8121з-1415 от 20 ноември 2015 г. за реда и организацията за осъществяване на дейността по охрана на обекти по чл. 14, ал. 2, т. 4 от Закона за Министерството на вътрешните работи
В чл. 3, ал. 2 от Инструкция № 8121з-1415 от 20 ноември 2015 г. за реда и организацията за осъществяване на дейността по охрана на обекти по чл. 14, ал. 2, т. 4 от Закона за Министерството на вътрешните работи (Инструкцията) е предвидено, че редът за изграждане и техническа поддръжка на сигнално-охранителните и известителните системи (СОИС) в обекти, охранявани от МВР, се определя със заповед на главния секретар на МВР по предложение на директора на Главна дирекция „Национална полиция“. Предлага се да се даде възможност ръководителите и на другите главни дирекции също да изготвят предложения. В чл. 7 от Инструкцията се предлага план за охрана на стратегически обект да се разработва структурата, която осъществява физическата охрана. Наименованието на Раздел III „Организация и изпълнение на дейността по охрана на обекти по чл. 92, ал. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи, които не са стратегически“ се прецизира, като се уточнява, че се отнася за обекти и по чл. 92, ал. 1 от ЗМВР, а не само за тези по ал. 2 от закона. В чл. 15, ал. 1 от Инструкцията е предвидено ръководителите на структури по чл. 37 ЗМВР или оправомощени от тях длъжностни лица да издават заповеди за: организиране на охраната и пропускателния режим в обектите; организиране на контрола и вътрешния ред в обектите, а в ал. 2 е посочено съдържанието на тези заповеди. Прави се уточнение, че ал. 2 от този член касае само заповедта за организиране на охраната и пропускателния режим в обектите по чл. 15, ал. 1, т. 1 от Инструкцията. В чл. 16, т. 2, букви „б“ и „з“ от Инструкцията е предвидено дирекция „Координация и административно обслужване“ да издава като вид пропускателни документи за обекти на МВР „временни пропуски“. Същевременно, съгласно чл. 16, т. 2, букви „а“ и „в“ от Инструкцията „временни пропуски“ се издават и от дирекция „Човешки ресурси“. Посочените разпоредби на практика разделят задължението за издаване на един и същ пропускателен документ между две дирекции на базата на различните категории ползватели. Предлага се „временните пропуски“ по чл. 16, т. 2, букви „б“ и „з“ от Инструкцията да отпаднат. Относно временните пропуски по чл. 16, т. 2, буква „з“ от Инструкцията, издавани за срок до една календарна година в изключителни случаи на лицата по чл. 17, ал. 8, т. 6 от Инструкцията - председатели и заместник-председатели на държавни агенции и комисии, представители на чужди държави, известно затруднение създава преценката кои биха били изключителните случаи, както и необходимостта представители на чужди държави да имат право на достъп във всички структури на МВР. Подходящо е тези лица да бъдат пропускани с придружител по реда на чл. 19, т. 2 от Инструкцията. В чл. 16, т. 3 и чл. 17, ал. 9 от Инструкцията като вид пропускателни документи в обекти на МВР са посочени „списъци“ - постоянни и срочни. Практиката налага да се направи известна промяна в посочените разпоредби и да се определи по-гъвкав времеви обхват на тяхната валидност. Предвижда се спиците да бъдат валидни за срок от една календарна година и валидни за срок по-кратък от една година. Според чл. 19, т. 2 от Инструкцията в обекти на МВР се пропускат с придружител определен кръг от лица, сред които е председателят на Специализирания съд. След промените в Закона за съдебната власт (ДВ, бр. 32 от 2022 г., в сила от 28.07.2022 г.) „специализиран наказателен съд“ и „апелативен специализиран наказателен съд“ вече не съществуват като част от системата на съдилищата в Република България. От това произтича необходимостта от съобразяване на Инструкцията с действащата законова уредба. В чл. 20 от Инструкцията е необходимо точно да се определи с какви документи се пропускат гражданите в обекти на МВР. Това ще става след издаване на безконтактна карта или еднократен пропуск. В чл. 16, т. 2, буква „е“ от Инструкцията като вид пропускателен документ е регламентиран „персонален пропуск за моторни превозни средства (МПС)“. От друга страна, в чл. 26, ал. 1, т. 1 от Инструкцията е посочено, че на териториите на обектите на МВР моторните преводни средства (МПС) се пропускат „пропуск за автомобил“, който важи с документ на служител на МВР, осигуряващ достъп до съответната структура, а ако в него не е посочен регистрационният номер, се изисква и допълнително персонален пропуск за МПС. Предвижда се пропускането на МПС да става с „персонален пропуск за моторно превозно средство (МПС)“. Някои от разпоредбите се нуждаят от по-прецизно изписване с цел точното им прилагане. Например в чл. 4 от Инструкцията е необходимо да се прави по-точно изписване на осъществяването на охраната на обекти. В някои от разпоредбите на Инструкцията са използвани различни понятия относно случаите на кризи, кризисни или извънредни ситуации. Поради това е необходимо да се направят терминологични уточнения.
Дата на откриване: |
19.6.2024 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Правосъдие и вътрешни работи |
Дата на приключване: |
19.7.2024 г. |