Обществени консултации

ПРОЕКТ НА НАРЕДБА № … ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА РЕДА ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА НАЦИОНАЛНИ ПРОЯВИ, ЧЕСТВАНИЯ НА СЪБИТИЯ И БЕЛЕЖИТИ ДЕЙЦИ В ОБЛАСТТА НА КУЛТУРАТА

  Причините, наложили издаването на наредбата, се съдържат в разпоредбата на чл. 21, ал.1, изречение второ от Закона за закрила и развитие на културата (ЗЗРК), която предвижда да се определи ред за финансиране на национални прояви и чествания на събития и бележити дейци в областта на културата, включени в културния календар, наричани по-нататък „събития“, като те може да са и международни или да са свързани с външнополитическите приоритети на държавната политика в областта на културата.

 Финансирането на събитията се предхожда от планиране, качествена и финансова оценка и класиране на предложенията. Планирането се извършва при съобразяване с направените разходи за финансиране през предходната година и по критерии, изчерпателно посочени в приложението към наредбата.

 

 ІІ. Целта на проекта на наредба е с нормативен акт да се уреди процедурата – от набирането на предложения за събития за включване в културния календар за следващата година, до приключването - с финансиране на одобрените събития. Координирането и контролирането на планирането, разпределянето, разходването, отчитането и възстановяването на средствата за финансиране на събитията, се извършва от министъра на културата.

Министерството на културата ежегодно публикува на своята интернет страница покана за набиране на предложения за събития, заедно с информация за реда за внасянето им и за условията, на които те трябва да отговарят. Оценяването на проведени събития и разглеждането и класирането на предложенията за събития се извършва от експертна комисия, назначена от министъра на културата или оправомощено от него лице. След като вземе предвид основанието, значимостта, административното съответствие, очакваните резултати и последиците от провеждането на всяко събитие, включително и очакваните разходи, комисията класира събитията и предлага размер на финансиране.

 Комисията отчита своята дейност в подробен протокол до министъра на културата, в който посочва обсъдените предложения, прилага списъка на класираните, резервните и неодобрените от тях, излага подробни мотиви за взетите решения, а също и прави предложенията за размера на финансиране на класираните предложения. Министърът на културата или оправомощеното от него лице утвърждава получения протокол, но може и да го върне на комисията, когато информацията в него не е достатъчна за вземане на решение или се констатира нарушение в работата на комисията.

Процедурата е публична, като списъкът на класираните, резервните и неодобрените предложения се публикува на интернет страницата на Министерството на културата.

В наредбата се регламентират сроковете за изплащането на одобрените за съответната година средства, което ще се извършва два пъти през годината -до 30 април –70 %, а остатъкът от 30 %  - до 30 септември.

Когато класирани събития не може да бъдат финансирани поради изчерпване на средствата за съответната година, те съставляват резерв и при наличие на финансов ресурс поради отпадане на събитие, освободените средства може да се използват за финансово подпомагане на събитието от резерва в поредност съгласно класирането.

Наредбата предвижда задължение културният календар за 2025 г. да се внесе в Министерския съвет до 1 ноември 2024 г. Започналите процедури по финансиране на събития от културния календар, които до влизането в сила на наредбата не са приключени, се довършват при досегашните условия и ред.


Дата на откриване: 9.7.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Култура
Дата на приключване: 9.8.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
05 август 2024 г. 08:51:01 ч.
L.Nikolov

ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ДОПЪЛНЕНИЯ

Чл. 1

Допустими кандидати да бъдат държавни и регионални културни институти, общини, независим сектор.

Да се дефинира по-канкретно термина КУЛТУРЕН КАЛЕНДАР. Да се предвиди приемането на тригодишен НАЦИОНАЛЕН КУЛТУРЕН КАЛЕНДАР, в съответствие със средносрочната бюджетна прогноза. Да се предвиди изпълнението на тригодишни програми в рамките на НАЦИОНАЛЕН КУЛТУРЕН КАЛЕНДАР. Да се даде възможност на общините да кандидатстват с конкретни предложения за включване на събития от общинските културни календари в НАЦИОНАЛНИЯ КУЛТУРЕН КАЛЕНДАР.

чл. 2

Да се формулират критерии за включване на предложения в НАЦИОНАЛНИЯ КУЛТУРЕН КАЛЕНДАР. Да се изброят направленията, които да се включват: наследство, визуални изкуства, сценични изкуства, книги, аудиовизия, читалища, мултидисциплинарни.

Чл. 3

Да се изведат принципи в подбора: равнопоставен достъп на българските граждани до националните и световни постижения в културата и изкуствата; откритост за творческо и културно самоизразяване; прозрачност; баланс между традиция и съвременност в художественото и културно съдържание; между отделните направления в културата; предвидимост; устойчивост; измеримост и съпоставимост.

Да се формулират общи цели: адаптира целия спектър от културно наследство към актуални културни и художествени процеси; приобщава българските граждани към местните, националните, европейски и световни културни тенденции; подпомага творческото участие и равнопоставен достъп до култура и изкуство от всички групи, независимо от техния демографски, социален и етнически статус; обогатява съществуващите, създава и развива нови културно-туристически продукти.

Сроковете трябва да са обвързани с бюджетната процедура и Националният културен календар да се обявява като Приложение от Постановлението за изпълнение на бюджета.

Публичната покана за набиране на предложения трябва да се публикува още през лятото на предходната година.

Да се формулират общи критерии за оценка на предложенията: 

1.  Уместност /връзка със Стратегическите насоки за развитие на българската култура, съгласно Стратегията /средносрочен План/ за развитие на култура; връзка с местни, национални, европейски и световни традиции и тенденции в културата и изкуствата; връзка с местните нужди/; 

2.   Добавена стойност /културна и художествена значимост; оригиналност; обществена значимост/

3.   Ефикасност: /Реалистичност на бюджета; съответствие с изискванията на направлението, по което се кандидатства; Планиране. Начин на структуриране на дейностите/

4. Ефективност /анализ на очакваните резултати; опит и капацитет на кандидата/

Чл. 4-8

Да се предвиди система за наблюдение, съгласно предварително приети индикатори и годишен доклад с надеждни данни. 

 



 

 

05 август 2024 г. 08:54:49 ч.
L.Nikolov

Допълнение

Да бъде изготвен графичен знак, който да маркира събитията, включени в Националния културен календар.