Обществени консултации

Проект на ПМС за изменение и допълнение на Наредбата за финансовите условия при командироване на военнослужещи и цивилни служители от Министерство на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия

Предлаганите изменения и допълнения на Наредбата за финансовите условия при командироване на военнослужещи и цивилни служители от Министерство на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия в международни организации или в други международни инициативи извън територията на страната са насочена към подобряване на условията за командироване на служители на министерство на отбраната на длъжности в международни организации и други международни инициативи в чужбина, при отчитане на интереса на ведомството.

Въвежда еднакъв подход при отчитането на престроя на членовете на семейство на командированите служители в международни организации и инициативи, с тези командировани в задграничните представителства на Република България.

Въвеждат се ограничения по прилагането на наредбата, по отношение на членовете на семействата на командированите служители, при срок на командировката по-кратък от 6 месеца.

 Регламентира се, че спрямо служителите на Министерството на отбраната, командировани на длъжности за командировани национални експерти в структури на ЕС, ще се прилагат финансовите условия по приложимите актове на ЕС.

 

Проектът се публикува за срок от 30 дни.


Дата на откриване: 12.7.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Външна политика, сигурност и отбрана
Дата на приключване: 11.8.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
07 август 2024 г. 18:31:31 ч.
Иво_69

Регламентиране участието в планирани учения.

Същност на проблема: При провеждане на планирани учения на НАТО/ЕС, както и на други дейности/мероприятия, породени от средата за сигурност, изискващи спешна реакция на НАТО/ЕС се налага разполагане на отделни военнослужещи/цивилни служители и/или структури/формирования извън държавата, в която същите са дългосрочно командировани, за период надхвърлящ 14 дни.

Текстът на чл.10, ал.4 ограничава времето за служебно пътуване на територията на Република България за период до 14 дни, след което служителят не получава командировъчни средства по смисъла на НФУК (чл.5 ал.1 и ал.2), както и пътни и квартирни пари по смисъла на Наредбата за командировките в страната (НКС).

Същевременно няма изискване колко пъти през годината служителя може да бъде командирован на територията на Република България за срока на въпросните 14 дни. Т.е. служителят може да бъде командирован за 14 дни на територията на Република България, след което да се завърне обратно в държавата, в която е командирован, дори за 1 ден, и отново да бъде командирован за 14 дни на територията на Република България.

Създава се хипотеза, при която служител може да бъде многократно командирован в Р България за срок до 14 дни, като същият ще получава полагащите му се финансови средства както по НФУК така и по НКС. В същото време друг служител, който е командирован еднократно в  Р България за срок над 14 дни ще бъде лишен от финансови средства след този 14 дневен срок. В този случай поставяне на ограничение с въпросните 14 дни са нелогични и необосновани. Също така текстът на чл.10, ал.4 използва термина „служебно пътуване“ без да се конкретизира, какво означава това.

В друг пример се получава така, че служител командирован в трета страна за участие в учение на НАТО, с продължителност над 14 дни, ще получава всички полагащи му се финансови средства по НФУК и по Наредбата за командировки в чужбина (НКЧ), за целия срок на учението, а служител командирован за участие в същото учение на НАТО, но на територията на Р България ще получава финансови средства по НФУК и НКС, само за срок от 14 дни, но и за дните над този срок.

Участието в планирано учение на НАТО или на спешна реакция на НАТО/ЕС, породена от средата за сигурност в изпълнение на длъжностната характеристика и функцията, мисиите и задачите на съответната структура, в която служителят е дългосрочно командирован не може да се поставя в обхвата на чл.10, ал.4 тъй като не става въпрос за служебно пътуване с цел участие в конференция, работна среща, работна група и други подобни, които основно се провеждат в рамките на установения работен ден. При участие в планирано учение или на спешна реакция на НАТО/ЕС, породена от средата за сигурност служителите изпълняват същите функционални задължения, съгласно длъжностната им характеристика, но с удължено служебно време, а в много от случите в режим 24/7.

Участието на служител в операции и мисии на НАТО и ЕС и съпровождащите финансови параметри са уредени в чл.11 на НФУК, но чл.11 не включва случаите на участие в учение на НАТО/ЕС или в спешна реакция на НАТО/ЕС, породена от средата за сигурност, при която се налага командироване на служителя на територията на Република България за период надхвърлящ 14 дни.

 

Предложение: Към чл.10 да се създаде нова алинея, която да регламентира командироването на служител на територията на Република България, без времево ограничение, в случаите на провеждане на планирани учения на НАТО/ЕС или спешни/неотложни реакции на НАТО/ЕС, породени от средата за сигурност, както следва:

 

Чл.10 (5) При командироване на служителя в Република България за участие в планирано учение на НАТО/ЕС или при спешна реакция на НАТО/ЕС, породена от средата за сигурност, служителят има право на командировъчни пари по чл.5. ал 1 и 2, за целия срок на командировката, а в случаите, когато командировката е до населено място, различно от населеното място по постоянен или настоящ адрес на служителя – и на пътни и квартирни пари, съгласно Наредбата за командировките в страната, приета с Постановление № 72 на Министерския съвет от 1986 г. (ДВ, бр. 11 от 1987 г.).

 

(6) В случаите по ал. 1 – 5 командироването се извършва от министъра на отбраната или оправомощено от него лице.

 

(7) досегашния текст на алиния 6 се запазва (променя се само номерацията на алинията).

07 август 2024 г. 18:38:35 ч.
Иво_69

Премахване на неравнопоставеността в условията за командироване на служителите от Министерството на

Същност на проблема:  С Постановление № 164 от 21.09.2023 г. за изменение на Наредбата за командировъчните средства при задграничен мандат (НКСЗМ) е актуализиран базисния размер на дневните командировъчни пари във валута при дългосрочно командироване на служителите в задграничните представителства на Република България в чужбина при условията и по реда, определени със Закона за дипломатическата служба.

В същото време НФУК е в сила от 01.10.2022 г. и би следвало съгласно нейния чл.3, ал.2, на всеки две години, да се актуализира размера на командировъчните средства, като се отчита индексът на ООН за цените на дребно (RPI). Т.е, би следвало към 01.10.2024 г. да е изчислен новият базисен размер на командировъчните средства за всяка държава и същият да влезе в сила по смисъла на чл.3 ал.2 на НФУК.

В методологията за изчисляване на размера на командировъчните средства за НКСЗМ и за НФУК е залегнала една и съща формула. В този случай е необходимо с настоящите предложения за промени в НФУК да бъдат направени и предложения за промяна на базовия размер на командировъчните средства по НФУК, тъй като в същото време размера на базисния размер за определяне на командировъчните средства по НКСЗМ е по-висок.

Липсата на актуализация на базовия размер на командировъчните средства по НФУК за отделните държави отново ще създаде неравнопоставенност в условията за командироване на служителите от Министерството на отбраната, като ще командирова своите служители и техните семейства в една и съща държава, а понякога и в една и съща организация и в едно и също населено място, при различни условия.

Съгласно справката по чл. 26, ал. 5 от закона за нормативните актове за отразяване на становищата, получени при обществената консултация по проекта на НФУК от 2022 г. са налице следните мотиви за приемане/отхвърляне на направените при обсъждането предложения:

- „Целта на Наредбата е изравняване на финансовите условия при командироване на служители на Министерството на отбраната на международна длъжност в чужбина, с тези командировани в националните представителства на Р България по условията на НКСЗМ“.

- „Ако базата за дневни пари е различна от базата за изчисляване на командировъчните средства по НКСЗМ, то ще се създадат неравнопоставеност в условията за командироване на служителите от Министерството на отбраната. Това е в противоречие на основната цел на НФУКМД - изравняване на финансовите условия при командироване на служители на Министерството на отбраната на международна длъжност в чужбина, с тези командировани в националните представителства на Р България по НКСЗМ“.

- „При промяна на базите за изчисляване на командировъчните средства по НКСЗМ, ще се предприемат и действия за промяна на базите за изчисляване на командировъчни средства и по НФУКМД“.

От посочените мотиви ясно се вижда заявеното намерение на МО за поддържане на равни финансови и други условия при командироването на служители както по НФУК така и по НКСЗМ, което намерение трябва да намери отражение и в изравняване на базата за изчисляване на дневните командировъчни пари по НФУК с тази по НКСЗМ. В противен случай горепосочената основна цел на НФУК няма да бъде изпълнена и за по-малко от две години след влизане в сила на НФУК, неравнопоставеността отново ще бъде налице.

           Предложение:  Базисния размер за определяне на дневните командировъчни пари във валута по НФУК да бъде изравнен с този посочен за съответната държава по НКСЗМ, така както е  посочено в чл.3, ал.2 на НФУК.