Обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България

С измененията и допълненията в Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ЗОВСРБ), обн. в ДВ бр. 2 и 38 от 2024 г. се регламентираха нови и се прие промяна в определени законови разпоредби, което изисква регламентиране на тяхното прилагане на подзаконово ниво, чрез Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.

 

Проектът се публикува за срок от 30 дни.


Дата на откриване: 2.9.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Външна политика, сигурност и отбрана
Дата на приключване: 2.10.2024 г.
Коментари
Добави коментар
 
03 септември 2024 г. 13:08:22 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

СПОМЕНИ ЗА БЪДЕЩЕТО

Под номер 11 в дипломата ми от ВА стои предмета „Управление на човешките ресурси във въоръжените сили“.

Най- яркия ми спомен от него е как в аудиторията преподавателя ни редеше: „ Направихме модел за прогнозиране на нуждите , но не сработи“;“Модела за военното образование не се получи както го мислехме; „За сержантския състав се опитахме да копираме, но не беше съобразен с нашите условия..“; За атестирането се доказа като неработещ“;“За........‘ , и така нататък все в тоя дух. Вдигам аз ръка и питам : „ Добре, ами кажете тогава поне един добър пример -  за някой дето е сработил?!?!“ Замисли се о.р. полковника и вика „Ами....то май няма такъв!“

Илюстративно казано – ако един шофьор и марките, и цвета на колите сменя - и пак все е в канавката и в сервиза(ама дотам вече, че и в застрахователната компания да се кръстят над ЕГН-то му) .....Все пътя ли ще му е виновен или на всички ще стане ясно че е опасен и за себе си и за околните???? И луди ли са тия дето ще му кажат : “Не искам да се качвам при теб.”

Някаква връзка с големия проблем за некомплекта да виждате?

Планиране на кариера, не може да става в условия на постоянно изменящи се условия.

 Това е все едно да играеш шах и отсрешната страна да има право да мести която фигура иска, колкото пъти иска, както иска, че и да се върне ако сбърка.

Хората не са глупаци, нито опитни мишки. Така мотивация не се поддържа.

 Едно време над половината курсанти бяхме синове на офицери и сержанти. Тоест – бащите ни са вярвали и обичали системата и са предавали желанието си да са в нея на нас.

Днес полковници с позиции, разубеждават синовете си за да не кандидантстват във военните училища.

И кадровите глупости, и безумията които се приемат на парче за да ги поправят в движение имат голяма роля за това.

ПРЕДЛАГАМ: Планираните промени за увеличаване на срока за минимален престой в длъжност да не се осъществяват.

ОСНОВАНИЕ: Ще задълбочи усещането за безперспективност и демотивация сред личния състав. И след година две, пак ще трябва да се изменя.

03 септември 2024 г. 13:38:35 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

Ето кратък и непретендиращ за изчерпателност списък през годините:

  1. Деветдесетте щеше да се решава недостига на младши офицери с ударни приеми във военните училища. Клипа „Опитай –стани мъж“ сигурно още е някъде из архивите на БНТ. Е, по-добър беше от последния. И само в Търново за 1996 г. – 735 курсанта. 1997 пак там – малко над 500. И това при положение, че на всеки що-годе с акъла си му е било ясно че ВС в тогавашния си над стохиляден размер не е могло да се поддържат.
  2. 1998 военните училища минаха на четири годишен режим на обучение.
  3. 1999 се прекрати положението , че курсантството се зачита за стаж след наборната служба и се въведе безумицата „кадрови военнослужещ с особен статут.“ Статута на курсанта в момента е не просто незаконен а противоконституционен, защото е лишен от гарантираното от Конституцията и международите договори право на труд. Но това е отделна тема.
  4. В резултат на  глупост 1 и 2 големите випуски завършиха точно когато започна рязането по план 2004. А 2002 завършиха заедно два випуска – пет и четири годишен. Завършиха над 1000 човека в разгара на съкращенията. Хвала на такива планиращи.
  5. Покрай план 2004 световната юридическа мисъл се обогати с явлението „Двустранен договор с едностранно изпълнение“. МО само обозначи себе си като некоректен контрагент и работодател, и се оказа че десетгодишния договор за служба след завършването важи само в ущърб на едната страна и не поражда задължение за институцията.
  6. Изпосъкратиха стотици лейтенати защото нямаше места.
  7.  Старши лейтенантите пък изгониха заради несъответствие с безумния модел „Съответствие звание/ длъжност“ който въведохте 2003. Точно затова сега офицерите от випуск 98,99,2000 почти не можеш да срещнеш. Изпосъкратиха ги тогава.
  8. Същият модел в условията на постоянно свиваща се система замрази нормалното развитие. Каквото щеш прави- все тая....един старши лейтенант в рота, останалите си стоят лейтенанти. Съвсем нормално стана да се стои лейтенант 6-7, та до десет години.
  9. Като замръзна развитието отдолу, обаче пък се оказа че няма от къде да дойдат кандидати за академията.
  10. Някой се сети че клин клин избива и реши, че и глупост  се оправя с друга глупост. В академията бариерата падна и почнаха да влизат взводни които после се връщаха като началници на бившите си командири. Излезе че и така не става, и пак промени.....
  11. Дойде първата пенсионна реформа. От 25 на 27. Горе-долу се ядваше. После се въведе възраст , после се върнахме на 27, после пак се въведе възраст.
  12. И други армии проведоха пенсионни реформи. Но новите правила важаха за новопостъпилите. Избора на професия с нейните плюсове и минуси не е купуване на прасе в чувал.
  13. 2015 щяха да махат 20-те заплати. Добре,че полицаите и ГДИН си имат синдикат та не мина.
  14. Това че в нарушение на Всеобщата декларация на правата на човека ни е забранено ние да имаме е друга тема.
  15. От безумици 11 и 12 – бъркотията отнесе маса народ от средния ешалон и зейна огромна кадрова дупка.
  16. Разкри се съвсем ново измерение на кадровата, социално-осигурителна и т.н политика – явлението военнослужещ пенсионер. Това пък е съвсем, съвсем друга тема....
  17. За генералщабната академия- че да си бил две подполковник, та три, та накрая – да си полковник със стратегически. Писах на лицето за контанкт на служебния мейл, защо и по какви причини не бива и че систамата ще зацикли. Стана каквото беше намислено – и зацикли.....
  18. О, ужас- оказа се че пък се излагаме пред чужденците. Няма кой да иде в американските генералщабни!!!!
  19. Хайде пак ударно изменение – за нашата трябва да си полковник, ама за чуждите може и току-що произведен подполковник .  За по-ниска топка ли ги имат, че се подхожда така?!?!? Направо да бяха въстановили ФУРОК?
  20. Кадровите модели дето се сменят като листата.
  21. Реда за атестиране който е пълен произвол, до там че граничи с „документ с невярно съдървание“. Че и на всичкото отгоре е необжалваем!
  22.  Дивотията че не може да бъдеш повишаван по време на мисия или мандат в чужбина – де факто си приравнен с изтърпяващите дисциплинарно наказание.

Сигурен съм , че всеки би могъл да продължи списъка......

 

ПРЕДЛАГАМ: Планираните изменения да не се осъществяват.

ОСНОВАНИЕ: През последните десетина години се изговори и изписа много за „хибридната война“, зловредно влияние и т.н. Едва ли някой противник би могъл да мечтае за резултата, който чиновническото безхаберие, липсата на воля за справедливо и законосъобразно решение, нежеланието или просто мързела да се вникне в същността на нещата, са нанесли на кадровата политика на Министерството на отбраната.

03 септември 2024 г. 14:24:03 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

ТОВА СЕРИОЗНО ЛИ Е? ВОЕННОСЛУЖЕЩ ЛИ ГО Е МИСЛИЛ ТОВ

7.  за „майор“ („капитан III ранг“) - 5 години;

Да речем: Капитана Иванов е амбициозен, способен и влиза след две капитански в академия. Завършва за една. И пак си стои две капитан?!?!?! Теоретично може да заеме академична длъжност за майор след като е минал половината от минималния престой. И да е началник на майорите без академия. Ейййй, много мотивиращо и изграждащо за дисциплината, наистина.

И тази година местата за прием в академията не се запълниха. Ами догодина, като влезат поправките в сила – дали кандидатите няма да си кажат: „ Абе я, какво да бързам..... без друго пак ще си седя капитан....Дай като наближи, та поне да стана и майор със завършването.“ И на нямането на кандидати да се окажат още по-малко щото „Няма за къде да бързам“.

 

 8. за „подполковник“ („капитан II ранг“) - 5 години; Горе долу същата работа. Там още по- изразено. Само дето в това звание са точно хората дето преживяха и съкращенията, и забавянията заради пагубния модел за съответствие на звание с длъжност и т.н. Ами не е коректно. Със завършилите чужди академии като подполковници – и те ли ще „тупат топката“ и „тиктакат на място“ докато мине минималния срок?!?И като по-образовани пък ще командват полковници?

 

 9. за „полковник“ („капитан I ранг“) - 4 години;“ Е това пък е съвсем извън пътя! От там нагоре са вече генералските звания и е преминаване в съвсем друга категория.

Тоест – и образователната степен е изучена, и Съвет по отбрана е за, и предложение от МС има , и Президента е готов указ да издаде...... Ама само един  кусур – не са паднали достатъчно листи от календара.....

Кой е автора на тия шедьоври на кадровата мисъл?

ПРЕДЛОЖЕНИЕ: Махнете поправките. Ще донесат само вреда. И от тук нататък всяко предложение да се публикува с името на лицето, което го е инициирало. Дето се вика – състава трябва да познава своите герои.

ОСНОВАНИЕ: По-честно ще е.

06 септември 2024 г. 22:06:17 ч.
k.stoyanov

Без правителство, Без грешки...

Забавянето на кариерното развитие на онези от военнослужещите, които са образовани, владеят езици, имат международен опит, заемат академични длъжности с конкурс или са се изградили като експерти в дадена област от основно значение за функционирането на основни сектори от МО. Хора, които са постигнали това, докато техни колеги са получавали и пенсия и заплата без особени усилия или професионално развитие, та те са вече достатъчно демотивирани и уморени от непрекъснати утежняващи тяхното развитие реформи...

Възможността да служат 3 г. повече за тях не е компенсация, не е удовлетворение за положението, при което онези пенсионери на служба под тях или около тях, които получават повече пари за същата или по-ниска длъжност.

Създава се дори едно усещане, че точно тези с пенсия и заплата, искат да останат незаменими и да продължат службата си в ущърб на мотивирани и способни офицери и сержанти с пречупено развитие.

Ами какво остава за онези, които заемат високи длъжностни нива, но са с по-нисък пагон? Докога?

Сигурно няма да са малко онези, които, подобно на европейските ни партньори, смятат, че промените трябва да са за следващите, т.е. за повишените след обнародване на промените. Които да знаят колко ще трябва да чакат, а не да се демотивират онези, които вече чакат.



Ако тези поправки минат, за нова група много способни военнослужещи чашата ще прелее, и на всеки сбор останалите ще говорят за много работа и липса на способни хора.

Парите отдавна не са от значение при този некомплект, жалко ще бъде ако за по 50-100 лв разлика в пагона тези хора ни напуснат.



Имайте малко съвест, вслушайте се в обикновения войник, сержант и офицер, направете проучване, защото ние си нямаме синдикат.

07 септември 2024 г. 15:59:54 ч.
И.Кировски

Против промените

 Предложението както следва:

§ 2. В чл. 19 т. 2, 3, 7, 8 и 9 се изменят така:

„2. за всички сержантски звания - 3 години;

3. за „офицерски кандидат - 1-ви клас“ - 3 години;

7. за „майор“ („капитан III ранг“) - 5 години;

8. за „подполковник“ („капитан II ранг“) - 5 години;

9. за „полковник“ („капитан I ранг“) - 4 години;“.

Да не се приема.

Мотиви:

  1. Няма обоснованна причина да се повишават годинитe за престой в звание(липсва измерител на мотива „време на застой“, би брябвало да е проведено психологично изследване, а не хипотеза)!
  2. Изразените мотиви за повишаване са "Оксиморон", тоест кадрово развитие и в същото време се увеличава перида за престой?!?!
  3. Би довело до негативни последици,

Положително въздействие би имало, за военнослужещ с условие за липса на кандидат за заеманата длъжност и да си увеличи вермето на пенсия и заплата или пък да трансформират длъжност от „военна в цивилна“, все негативни последици.

Публичният сектор в частност, сектор "сигурност" не трябва да зависи от фактора „конкретен човек“!

10 септември 2024 г. 11:15:42 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

Мащаба на мисленето е покъртителен

Разлика в заплащането за звание между майор и подполковник - 30 лева; Пежду подполковник и полковник - 50.

Страшна икономия ще се реализира на годишна база, думи не стигат да се опише.

Ама на фона на другото дето се задава с новите заплати направо бледнее.

Ако Иван и Пешо заедно са абитуренти, после първия стане кадрови войник в родния им град, а втория иде да учи за лейтенант - след пет години Иван (дори още да си е редник) ще е с 5 г. стаж и 10% над заплатата. Лейтенант Пешо с двете висши ще има нула стаж и с около 200 лева повече. Които като го пратят по разпределение пък наема ще му ги усвои. 

С оглед на това как е одъртяла войската ни - всеки войник с десет години стаж ще взима повече от новопроизведен лейтенант. А старшина с 20 г. служба- повече от капитан ако е с по-малко от 9 г. стаж.

Мисля, че ще е много справедливо някой да излезе на плаца на НВУ и да им го обяви. Така де - духа трябва да се укрепява и честността е най-доброто за това:-)

Предлагам: махнете поправките за курсантите. Без друго всеки студент има право да прекъсне, смени специалност и т.н. Нали държавата харчи пари за всички. Защо само и единствено курсантите са обвързани със задължение да възстановяват пари?

Основание: Това е опит за преписване от американското правило , че кадетите от академиите не възстановяват средства ако служат войници. Но липсва основен момент - СЛЕД ВТОРИ КУРС. До тогава имат време да мислят и преценят. Ние навремето поне до края на срока за наборна служба. можеше да решаваме "за мен ли е, не е ли тая работа"

10 септември 2024 г. 11:53:47 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

Заклевам се да спазвам Конституцията, законите на страната......

Според Конституцията чл. 76 - международните договори които са ратифицирани са по-висш нормативен акт спрямо нормите на вътрешното законодателство.

чл. 23 т. 4 на Всеобщата декларация за правата на човека казава:  Всеки човек има право да учредява и да членува в професионални съюзи за защита на своите интереси.

Предлагам : Предложените поправки да не се приемат.

Основание: Факт е, че в нарушение на Конституцията и международни договори по които Република България е страна, военнослужещите неправомерно са лишени от възможността ефективно да защитават своите интереси като учредят и членуват в свой професионален съюз. Това изначално опорочава процеса за провеждане и прилагане на кадровата политика в МО, като го превръща в едностранно налагане на решения. Резултатите са видими и навсякъде....

10 септември 2024 г. 18:11:01 ч.
DimitrovDV

ПРОМЕНИ НА ТЕКСТОВЕ 1

Предлагам да се извършат следните изменения:



§ 1. В чл. 3 се създава ал. 5:



 т. 3 да придобие следния вид:

"3. при съгласие на курсанта по т. 1 да заеме длъжност по т. 2, началникът на висшето военно училище изпраща до ръководителя на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, предложил длъжността, наличните документи, удостоверяващи, че курсантът отговаря на изискванията на чл. 141, ал. 1, чл. 182, ал. 1 и чл. 188 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България за сключване на договор за военна служба, приемане на военна служба и назначаване на длъжността;

МОТИВИ:

За курсантите няма всички налични документи (или до голяма степен е вероятно да няма някои от тях) удостоверяващи отговарянето на изискванията на чл. 141, ал. 1 от ЗОВСРБ, а именно:

- по т. 9. са психологично пригодни (съгласно ал. 3 на чл. 141 Психологичната пригодност за военна служба се определя от специализирани звена и органи по психологичното осигуряване при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната)

Курсантите приемани за обучение и по време на обучението им във висшите военни училища не се освидетелстват за психологиччна пригодност по реда и условията на акта на министъра на отбраната (Наредбата за психологично осигуряване в МО, СППМО и БА), а им се извършва психологичен подбор по Методика на висшето военно училище по други критерии и сфери на изследване.

- по т. 8. покриват нормативите за физическа годност, определени с акт на министъра на отбраната;

При прием на курсантите за обучение има занижени критерии за покриване на изискванията за физическа годност, които не кореспондират с определените в акта на монистъра на отбраната. За курсант, приет за обучение, непокрил изискванията съгласно акта на министъра на отбраната, няма документ удостоверяващ, че отговаря на изискванията на т. 8.

- по т. 3. годни са за военна служба

Експертното решение за годност за военна служба при прием за обучение на курсантите има валидност една година. Ако курсант не премине задължителния годишен профилактичен преглед по обективни или субективни причини, към момента на отписването от обучение няма да има документ удостоверяващ годността му за военна служба.



 

10 септември 2024 г. 18:11:46 ч.
DimitrovDV

ПРОМЕНИ НА ТЕКСТОВЕ 2

В контекст на горното да се създаде нова т. 4:

4. (нова) При неналичие на документ, удостоверяващ годността за военна служба, психологичната пригодност и покриването на нормативите за физическа годност съответният ръководител на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България организира определяне на годността за военна служба, психологичната пригодност на лицето по т. 1, или провеждането на изпит за покриване на нормативите за физическа годност;



т. 4 да стане т. 5 в следния вид:

5. след установяване, че лицето по т. 1 отговаря на изискванията на чл. 141, ал. 1, чл. 182, ал. 1 и чл. 188 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, съответният ръководител на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България сключва договор за военна служба, приема на военна служба и назначава на длъжност, като  изпраща копие от заповедта за приемане на военна служба и на сключения договор за военна служба с лицето по т. 1 до началника на висшето военно училище или уведомява началника на висшето военно училище, че лицето няма да бъде прието на военна служба поради несъответствие с изискванията на чл. 141, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.;



Да се създаде нова т. 6 със следния текст:

6. (нова) При приемане на военна служба, Началникът на висшето военно училище изпраща копие на заповедта за отписването от обучение на лицето по т. 1 с дължимите разходи за издръжка и обучение във висшето военно училище.



т. 6 да стане т. 7 със следния текст:

7. при прекратяване на сключения договор с лицето по т. 1 преди изтичане на тригодишния срок (освен ако прекратяването е на основание чл. 162, ал. 1, т. 3 и чл. 164 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България), съответният ръководител на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, предприема действия по събиране на вземанията по чл. 260а, ал. 6 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.“

Мотиви:

Приетото на военна служба лице е вече военнослужещ (а не обучаема във въсше военно училище) и следва да се изпълняват условията и реда на разпоредбите на чл. 260, ал. 1 от ЗОВСРБ, както за останалите военнослужещи.

10 септември 2024 г. 18:12:32 ч.
DimitrovDV

ПРОМЕНИ НА ТЕКСТОВЕ 3

В ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ



§ 48. ал. 1, да се създаде нов т. 3



3. (нова) При приемане на военна служба, Началникът на висшето военно училище изпраща копие на заповедта за отписването от обучение на лицето по ал. 1 с дължимите разходи за издръжка и обучение във висшето военно училище.

т. 3 да стане т. 4 със следния текст:



4. При прекратяване на сключения договор с лицето по ал. 1 преди изтичане на тригодишния срок (освен ако прекратяването е на основание чл. 162, ал. 1, т. 3 и чл. 164 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България), съответният ръководител на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, предприема действия по събиране на вземанията по чл. 260а, ал. 6 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.“



§ 49. да се създаде нова ал. 3



(3). (нова) Началникът на висшето военно училище изпраща копие на заповедта за отписването от обучение на лицето по ал. 1 с дължимите разходи за издръжка и обучение във висшето военно училище.



ал. 3 да стане ал. 4:



(4) При прекратяване на сключения договор с курсанта по ал. 1 преди изтичане на тригодишния срок, освен ако прекратяването е на основание чл. 162, ал. 1, т. 3 и чл. 164 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, съответният ръководител на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, предприема действия по събиране на вземанията по чл. 260а, ал. 6 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.



 

10 септември 2024 г. 20:14:22 ч.
No one

Проблем N2

Увеличената с три години пределна възраст за военна служба от 55 г. на 58 г. не може да компенсира военнослужещите, които не са упражнили правото си на пенсия. Да не забравяме, че над 90 % от военнослужещите никога няма да получават пенсия и заплата едновременно служейки в редиците на Българската армия. Това е една привилегия, която ще се ползва и в бъдеще, защото има категория военнослужещи, които придобиват право на пенсия, към настоящия момент преди 45 г. и те ще могат да служат още 10 г. при едни и същи условия с колегите си, които ще се пенсионират на 55 г. Това създава предпоставки за конфликти и незаинтересованост за изпълнение на функционалните задължения от пенсионерите, поради нагласата им да напуснат системата всеки момент. Има пенсионери от 2015 г. и имат да служат още 7-8 г. до навършване на 55 г. Господин министър, прекратете тази практика, нека в редиците на Българската армия да няма пенсионери.

11 септември 2024 г. 10:07:58 ч.
Aziti

Глоби

Mного интерсни коментари от кухнята...

Предлагам обучителите също да се подведат под финансова отговорност и да върщат парите, щом като не са успели да обучат обучаващите се. Също така да се "глобяват" финансово и членовете в изпитните комисии за подбор в случаите, когато са подбрали кадри, които не подлежат на обучение, а те не са успели да предвидят това в процеса на подбор.