Обществени консултации

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България

В Регламент ЕС 2016/399 на Европейския парламенти и на Съвета относно Кодекс на Съюза за режима на движение на лица през границите (Кодекса на шенгенските граници) е предвидено премахване на граничния контрол спрямо лица, които пресичат вътрешните граници между държавите членки и са установени правила за граничния контрол на лицата, които пресичат външните граници на Съюза. С оглед пълното прилагане на разпоредбите на достиженията на правото от Шенген в Република България и Румъния и премахването от 31 март 2024 г. на проверките на лица на вътрешните въздушни и морски граници със и между България и Румъния и държавите от Шенген се предвиждат изменения в Закона за чужденците в Република България, Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за българските лични документи и Семейния кодекс, с които ще се осигури прилагането на Кодекса на шенгенските граници. Въвежда се общото правило за престой, съгласно което престоят на граждани на трети страни на територията на Република България да започва да се счита за престой на територията на Шенгенското пространство. Прецизират се условията за влизане и издаване на виза, като се съблюдават правилата за престой на гражданите на трети страни на територията на Шенгенското пространство въз основа на притежаване на виза, единна виза за краткосрочно пребиваване или при условията на безвизов режим за краткосрочно пребиваване за не повече от 90 дни в рамките на последните 180 дни на територията на други държави членки. Въвежда се забрана за напускане на Република България от малолетни / непълнолетни лица с обичайно местопребиваване в страната, за които е постановено съдебно решение по реда на чл. 127б от Семейния кодекс.


Дата на откриване: 18.10.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Външна политика, сигурност и отбрана
Дата на приключване: 18.11.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
22 октомври 2024 г. 10:34:06 ч.
Aziti

Обучение по език за децата на работещите мигранити в ЕС

Kaто сте подели темата за чужденците в европейски контекст, би било добре да обърнете внимание и на техните деца, които имат също и някакви права, например за обучение по майчин и или бащин език според Директива 77/486  на Съвета от 25 юли 1977.

Моля да се информирате и инициирате проверка кой как кога и при какви условия изпълнява директивата в страната ни.

 

НАРЕДБА № 10 ОТ 1 СЕПТЕМВРИ 2016 Г. ЗА ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
 
Чл. 112. (1) Директорът на училището уведомява съответното регионално управление на образованието за постъпилото заявление в седемдневен срок от постъпването му, като прилага и копие от заявлението на родителите/настойниците.
(2) Регионалното управление на образованието в седемдневен срок уведомява Министерството на образованието и науката за постъпилите заявления, като прилага съответните документи.
(3) Министерството на образованието и науката уведомява чрез Министерството на външните работи дипломатическото представителство на държавата по произход за постъпилото искане.
(4) Организацията на обучението по майчин език и култура се осъществява чрез дипломатическото представителство на държавата по произход.
(5) Обучението по майчин език и култура се провежда в сградата на училището, в което се обучава ученикът, или на друго подходящо място, определено от дипломатическото представителство на държавата по произход.
(6) Обучението по майчин език и култура се финансира от държавата по произход и/или от физически или юридически лица. Обучението по майчин език и култура не може да бъде финансирано със средства от държавния бюджет и бюджетите на училищата.
(7) Дипломатическото представителство уведомява родителите/настойниците, подали заявление, за реда и условията за провеждане на организираното обучение по майчин език и култура.

 

22 октомври 2024 г. 12:34:50 ч.
akmail

Задължителна застраховка за чужденците

Предлагам в ал. 2 на чл. 19 да се заличат думите „минималните застрахователни суми и покриваните застрахователни рискове по ал. 1, т. 3“ и запетаята след тях.

Мотиви: 

Сегашният текст на ал. 2 от чл. 19 делегира правомощие на Министерския съвет да определи с наредба условията за задължителната медицинска застраховка за чужденците, които влизат в Република България или преминават транзитно през нейната територия.

Но същото правомощие е делегирано на Министерския съвет и с ал. 6 на чл. 83 от Закона за здравето. И съответно в момента има две наредби, които регламентират различни условия, на които трябва да отговарят медицинските застраховки на чужденците.

Паралелното съществуване на два нормативни акта (наредбата по чл. 83, ал. 6 от ЗЗ и наредбата по чл. 9е, ал. 1 от ЗЧРБ) от една и съща степен, които уреждат едни и същи обществени отношения, е в разрез с разпоредбите на чл. 10 от ЗНА и води до нарушаване на принципа за правна сигурност, който изисква еднаквите случаи да бъдат нормативно уредени по еднакъв начин.

 

Като алтернатива предлагам да се отмени ал. 6 на чл. 83 от Закона за здравето.

 

22 октомври 2024 г. 13:43:25 ч.
Aziti

Задължителна застраховка за чужденците = 2

Сега разбирам защо има двойни стандарти и в отдел миграция на един град има едни изисквания за здравни застраховки за чужденци, а в друг град - други. Двойни стандарти и партьорства с фирми, които по случайност имат офис в или срещу сградата, в която се помещава съответния отдел миграции. Ако мине номерът, мине... Ако не мине, се спазва другиЯ...

Моля да се направи проврека из цялата страна, къде кога и защо се прилага наредбаТА и къде кога и защо се прилага законА.

22 октомври 2024 г. 14:28:24 ч.
Aziti

Чужди граждани в Парламента и в Министерски съвет

"Конституционният съд се произнесе с решение по конституционно дело №1/2024 г.

Делото е образувано по искане на президента на Република България и на 48 народни представители от 49-ото Народно събрание за установяване на противоконституционност на промените в Конституцията, въведени със Закона за изменение и допълнение на Конституцията на Република България (обн. ДВ, бр. 106 от 22.12.2023 г.).

Конституционният съд се разцепи на две и не отмени ... новите норми в основния закон, които направиха Народното събрание постоянно действащо и разрешиха и хора с двойно гражданство да стават депутати и министри."

 

Като сте почнали да пипате Закона за чужденците в Република България е добре да обърнете внимание и на новите промени в Конституцията и дадената възможност на хора с двойно гражданство да решават съдбините и бъдещето на хора с едно гражданство.

 

Добре би било депутатите и министрите с двойно гражданство да имaт правото да им бъде назначен по един професионален преводач и съветник, които от една страна да им дефинира какво разбират местните българи под даден термин, но и да го запознава с народопсихологията на днешния българин, балканец, европеец, атлантик, гражданин от село и на света...

Освен това би било добре депутатите и министрите с двойно гражданство да декларират пред българския народ, как самите те дефинират определени термини и да цитират по коя образователна система се ориентират при подбраната дефиниция, която им е на сърце. Подобно като в ЕС регламентите дефинирането на термини е неразделна част от самия регламен, така би било добре на страницата на Парламента или на Министерски съвет съответните дефиниции на хората с двойно гражданство да са всеобщо достояние.

Също така би било добре да е публична информация образованието на депутатите и министрите с двойно гражданство - най-вече начално, основно, средно, професионално, висше образование, обучение по майчин език в чужбина, сертификат за владеене на български език, български поговорки, български диалекти итн