Обществени консултации

Проект на Решение на Министерския съвет за актуализиране на Националната карта на висшето образование в Република България за 2024 г.

Националната карта на висшето образование в Република България (НКВОРБ) е разработена, приета и се актуализира в съответствие със Закона за висшето образование (ЗВО) и Стратегията за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021–2030 година.

Съгласно чл. 9, ал. 3, т. 1а от ЗВО Министерски съвет по предложение на министъра на образованието и науката приема и актуализира ежегодно Национална карта на висшето образование в Република България, която определя профилната и териториалната структура на висшето образование в страната по професионални направления и специалности от регулираните професии в съответствие със социално-икономическото развитие и потребностите на пазара на труда.

 Стратегията за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021 - 2030 година предвижда информацията от Картата да се използва за балансирано развитие на мрежата от висши училища според потребностите на регионите и според реалните възможности, както и за допълнително развиване на системата за контролиран от държавата субсидиран прием в държавните висши училища, в съответствие с националните и регионални потребности и с прогнозите за бъдещо развитие на пазара на труда.

Карта е разработена и приета в условията на действащи нормативни актове, обвързващи субсидирания от държавата прием в държавните висши училища, както и тяхното финансиране от държавния бюджет със серия от фактори, включително отчитащи качеството на обучението, реализацията на завършилите на пазара труда, оценката за научната дейност, както и получената оценка за програмна акредитация на професионалните направления.

Целите на актуализираната Карта са:

  • да определи профилната и териториалната структура на висшето образование в Република България по професионални направления и специалности от регулираните професии в съответствие със социално-икономическото развитие и потребностите на пазара на труда;
  • да идентифицира потребностите за развитие на висшето образование по региони и наличния ресурс от преподаватели и потенциални кандидат-студенти, отчитайки възможностите за привличане на чуждестранни студенти и на българи живеещи в чужбина;
  • да подпомага формулирането на политики за балансирано развитие на мрежата от висши училища според потребностите на регионите и според реалните възможности;
  • допълнително развиване на системата за контролиран от държавата субсидиран прием в държавните висши училища, в съответствие с националните и регионалните потребности и с прогнозите за бъдещо развитие на пазара на труда.

В изпълнение на поставените цели Картата предоставя актуализирана информация за профилна и териториална структура на висшето образование в Република България по професионални направления, специалности от регулираните професии и по региони на планиране, включително и за очакваните промени на броя на действащите студенти и на завършилите по професионални направления и региони на планиране в следващия петгодишен период.


Дата на откриване: 31.10.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Образование
Дата на приключване: 2.12.2024 г.
Коментари
Добави коментар
 
06 ноември 2024 г. 17:23:23 ч.
Aziti

повече конкретика

Национална карта

стр. 5

вместо брой докторанти да се напише брой докторанти във ВУ, за да е ясно и в текста за какво става въпрос. Моля да разграничите броя на докторантите в зависимост от това дали са ексклузивни, тоест само на един договор във ВУ, или имат и други договори към други научни институции или фирми.

От статистиките е видимо, че в университетите има назначен прекалено много персонал. С какво се занимават учените в "свободното" си време и на какви странични занимания са се отдали?! Моля  да разработите методология и опишите работния ден, месец, година на докторантите и другите научни служители, обвързани с образованието на студентите.

 

Моля статистиката да я раздробите и да описвате в отделни графи, колко от студентите са в специалност за придобиване на степен бакалавар и колко в специалност за придобиване на степен магистър. Моля да предоставите и статистика по възраст, редовно и задочно обучение.

 

Моля да се опишат всички начини на кандидатсване/възможните начини за прием в дадена специалност и да дадете информация как са приетите студентите в определените специалности, стандартен път и "специален път".

Моля да вкючите информация за отпадащи студенти и информация за повтаряне или прекъсване итн както и да дадете информация за студенти прехвърлили една специалност в друга или отказали се да следват след първи, втори, трети итн семестър. 

Моля да предоставите информация за брой студенти по специалност, които участват в международни програми като Еразъм итн

Моля да предоставите информация за брой студенти, завърващи по план, и такива, които са удължили следването си и завършват не със своя випуск, както и други подобни отлконения от нормалния път, но реалност.

06 ноември 2024 г. 17:32:13 ч.
Aziti

По по най

Висшето образование надгражда средното образование с цел придобиване на бакалаварска степен или висшето образование с цел придобиване на магистърска степен.

Средното образование може да е професионално или гимназиално. Студентите може да продължат професионалното си образование от средното образование или да се насочат към друга специалност. Студентите с бакалаварска степен може да продължат образованието си в същата сфера или да се насочат към друга. Моля тези факти да се опишат в статистики и да са видими. Дали студентите придобиват първа, втора или трета магистърска степен, също да е видимо от статистиките.

Също би било добре да е видимо, дали студентите са работили преди следването си и или дори работят по време на следването си на трудов договор, участия в студентски практики по желание или по план итн

06 ноември 2024 г. 17:57:08 ч.
Aziti

брой раждания

На стр. 36 сте описали статистика с брой раждания на години. Моля да добавите тук и статистика относно брой завършили лица начално, основно, средно образование в съответната година

06 ноември 2024 г. 18:05:59 ч.
Aziti

Професионална кариера

Таблица 8. Брой студенти в района и брой студенти от района

Моля да добавите графа Брой работещи висшисти от района (действащи български граждани, завършили средно и висше образование в района) 

Тоест лица, които са завършили средно и висше образование в региона, и са останали на работа в региона. 

 

Tаблица 9. Разпределение на завършилите ВУ в България български граждани

през периода 2019 – 2023 г. по район на висшето училище и по район на работното място

Моля да добавите тук и информация относно Район, в който са завършили средно образование*

 

Тук не става много ясно, дали завършилите работят по последната придобита специалност или работят нещо друго. Колко остават да работят в научните среди и продължават своята кариера в университет или друга научна структура итн

 

Моля да дадете статистика





 

06 ноември 2024 г. 18:10:19 ч.
Aziti

Друг език на преподаване

Никъде в доклада не откривам информация, колко студента се обучават на друг език, различен от бъларския и държат изпитите си на чужд език. 

Моля тези специалности да бъдат описани отделно и да се опише колко българи и колко чужденци участват в чуждоезиковото обучение.

Също така би било добре да дадете информация колко от преподавателите преподават само на български, на български и чужд език, или само на чужд език.

06 ноември 2024 г. 18:17:26 ч.
Aziti

в И от района / в И НЕ от района

Таблица 8. Брой студенти в района и брой студенти от района

Моля да предоставите информация, колко студента от един район учат съответно в друг район.

Моля да направите разбивка на цифрите про райони. 

От таблицата не става ясно дали това са всички студенти от района или това са студентите от района в района.

06 ноември 2024 г. 18:19:43 ч.
Aziti

ЗАКОН ЗА КРЕДИТИРАНЕ НА СТУДЕНТИ И ДОКТОРАНТИ

Моля да дадете ститистика как се изпълнява Закона за кредитиране на студентите в страната

06 ноември 2024 г. 18:30:35 ч.
Aziti

Точкуване

Моля да дадете информация за разпределението на ECTS точките по време на следването и да дадете информация с какъв брой точки напускат студентите на какъв етап на следването университетите според различните типове специалности, университети етс

С други думи колко процента от влезлите да следват изкласяват и избутват следването до край.

За колко студента университети взимат финансиране, а студентите нямат или възможност, или интерес да изкласят и отпадат по академичната писта? Моля да анализирате причините и да се средоточите на подготовката в средното образование.

Доколко познанията придобите в училищата отговарят на очакванията на преподавателите и могат ли преподавателите да работят с "продукта" на средното образование. Moля да направите разбивка по слециалности и по тип училище за придобиване на средно образование (математически гимназии, езикови гимназии, образователно профилиране в гимназия, професионални гимназии и наличие на професионална квалификация итн)

07 ноември 2024 г. 08:24:04 ч.
Aziti

Кариерни центрове към университетите и алумни

Моля в Национална карта да включите и някаква информация относно Кариерни центрове към съответните университети и алумни дейностите.

 

Сред алумнитата е добре да направите някакви проучвания и изводи за нивото на "надценяване на собствените познавателни способности и подценяване от тях на други". Може да започнете с възпитаниците на юридическите факултети в страна. В държавната администрация се назначават все по-често прависти на позиции, без да се изисква от тях да имат дори елементарни познания в сферата, в която ще работят. Тук съществува опасност поради липсата на специфични познания, тяхната уж ръководна роля да бъде сведена до "говорител" на дадена дирекция. Липсата на специфични познания би довело и до невъзможност за осъщесвяване на конструктивен диалог с ръководен кадър в държавна администрация, взимаща дори стратегически решения в сфера, в която няма никаква компетентост.

Може да се помисли за създаване на нови магистърски специалности като право за икономисти, право за медици, право за инжинери, право за педагози итн

 

Тъй като университетският персонал е в пъти раздут, може да се помисли по аналог за създаване на програми като математика за прависти, математика за медици итн Хубаво би било висшистите да имат поне елементарни познания на тема логаритми и да знаят каква е връзката между степенуването, коренуването и логаритмуване. Сиреч,  да могат да мислят n-дименсионално в пространството, a не 1-дименсионално - тоест само в хонорари, отразени като точка на правата.

 

 

.....

"Ефектът на Дънинг – Крюгер е когнитивна склонност, при която неквалифицирани за нещо индивиди имат илюзия за превъзходство, изразяващо се в надценяване на собствените познавателни способности и подценяване от тях на други, които може да са и много по-компетентни от тях в същата сфера."