Обществени консултации

Проект на Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения

Законът за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповeстяващи информация за нарушения беше обнародван в „Държавен вестник“ през месец февруари 2023 г. и влезе в сила от 4 май 2023 г. С него се цели транспониране на Директива (ЕС) 2019/1937 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2019 година относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на Съюза (Директива 2019/1937). Със закона се уреждат условията, редът и мерките за защита на лицата в публичния и частния сектор, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или актове на Европейския съюз. Независимо от последващите три изменения на закона (обн., ДВ, бр. 65, 84 и 88 от 2023 г.), и към настоящия момент все още не е налице пълно транспониране на Директива (ЕС) 2019/1937. С цел отговор на критиките на Европейската комисия (ЕК) по отношение на несъответствието на закона с изискванията на Директивата и пълното й транспониране, както и необходимостта от изпълнение на ангажиментите, поети от Република България с Националния план за възстановяване и устойчивост, се предлага настоящият законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповeстяващи информация за нарушения. Настоящият законопроект, както и предложените текстове в Закона за местното самоуправление и местната администрация, са съгласувани и одобрени в цялост от Европейската комисия.


Дата на откриване: 11.11.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Правосъдие и вътрешни работи
Дата на приключване: 25.11.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
12 ноември 2024 г. 12:50:53 ч.
ЯЦветанов

Съществени проблеми в закона

Има съществена грешка в наименованието на закона. Сегашното наименование подвежда. Законът не пази всички граждани, както е формулирано неговото наименование, а защитава само определен кръг от лица, което е много съществена разлика. Законът не защитава всички граждани, подаващи сигнали.

В чл.1, ал.1 на закона е записано, че С този закон се уреждат условията, редът и мерките за защита на лицата в публичния и в частния сектор….”. Няма и една буква за лицата, подаващи сигнали, извън тези два сектора. А това са всички граждани.

Този факт се потвърждава още веднъж от чл.2 : „Законът има за цел да осигури защитата на лицата в публичния и в частния сектор, които подават сигнали…”. Отново се доказва, че законът не пази гражданите.

Следователно сегашното наименование на закона „ЗАКОН ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЦАТА, ПОДАВАЩИ СИГНАЛИ ИЛИ ПУБЛИЧНО ОПОВЕСТЯВАЩИ ИНФОРМАЦИЯ ЗА НАРУШЕНИЯ” е невярно. То има за цел да въведе в заблуда обществото и европейските институции. То трябва да се допълни, като се конкретизира точно за кои лица е създаден закона.

Правилното наименование на закона е: „ЗАКОН ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЦАТА В ПУБЛИЧНИЯ И В ЧАСТНИЯ СЕКТОР, ПОДАВАЩИ СИГНАЛИ ИЛИ ПУБЛИЧНО ОПОВЕСТЯВАЩИ ИНФОРМАЦИЯ ЗА НАРУШЕНИЯ”.

Също толкова абсурден е факта, че лица, получили информация по ЗДОИ, също не са включени в закона. Държавата не иска гражданите да разкриват престъпления, получавайки информация по ЗДОИ. Затова и тези лица са изключени умишлено от закона и не им се предоставя закрила. Това е видно от чл.3, ал.1.т.5 и от чл.5.

За да си гарантира мафията, че ще може да преследва гражданите безнаказано, в чл.6 се въвежда и ограничение, към кого следва да се подават сигналите. В чл.6 ал.1, т.2 е записано, че се защитават само лицата, подаващи сигнали по редът на този закон. Това означава, че ако едно лице подаде сигнал директно в прокуратурата или в общината или в някое министерство или ведомство и т.н. законът не го пази. Това е абсурдно! Законът напълно умишлено не включва опазването всички лица, подаващи сигнали. Затова са въведени и множество ограничения в него. Да не би случайно през цедката да мине и някой гражданин, подал сигнал в прокуратурата или в общината, че министъра или кмета краде.

 

Като заключение

Законът напълно умишлено има грешно заглавие, което въвежда в заблуда обществото. Законът не пази гражданите. В законът са въведени множество ограничения, на които трябва да отговаря едно лице, за да бъде защитено от него. А това е второ доказателство, че законът е една имитация на закрила.

Както винаги, калинките на ПП ГЕРБ и ДПС в администрацията са си написали домашното и са направили закона така, че той да не работи  реално.

Законът се променя не защото не работи, а за да вземем едни пари. Мотивът за промяната не е защитата на гражданите, а парите по ПВУ.

12 ноември 2024 г. 14:23:57 ч.
ЯЦветанов

Наличие на дискриминация в закона и блокиране на сигналите

В закона са въведени множество изисквания, които следва да изпълни един подател на сигнал за корупция (например) за да получи закрила. А това означава, че всеки който подава сигнал по друг ред, а не този описан в закона, не получава каквато и да е била закрила. Налице е ярко доказателство за дискриминация - едни податели на сигнали получават защита, а други - не.

Как е възможно това?

Всеки подател на сигнал, независимо по какъв начин се е сдобил с информацията и по какъв начин е сезирал даден орган, следва да получи закрила.

Мафията си е написала домашното. Законът не работи. Законът е написан така, че да блокира подаването на сигнали. Ако информацията не е получена по точно определен начин или не е подадена по точно определен начин от лицето, подаващо информация или не е в точно определени взаимоотношения с някого, не получава защита.  

Всички податели на сигнали трябва да бъдат уязвими, за да не си и помислят да изкарват наяве страшната корупция, кражби, злоупотреби и беззаконие, царящи в България.

За кого е написан закона – за Борисов, за Пеевски или за двамата?

14 ноември 2024 г. 13:15:25 ч.
Aziti

Удължаване на срока за обществено обсъждане

Защо сте дали минималния срок за обществено обсъждане от 14 дни?!

Моля да увеличите срока миниум на един месец до 11.12.2024, а ако е възможно дори и за по-дълго!

 

14 ноември 2024 г. 13:24:50 ч.
Aziti

Ролята на държавата и държавната администрация

Преди да се обсъжда такъв закон, може би трябва да се помисли за защитаТА на лицата от държавната и общинската администрация, които подпомагат и активно участват в създаването на или предпоставки за нарушения. Сега те се "крият" зад шефове на дирекции и ce "измъкват" c твърдения, че изпълняват чужди заповеди и държавни политики.

 

Моля всеки един сигнал да се съпътства с проверка за ролята и съучастието на държавата и държавните служители в целия процес. Държавата да поеме своята отговорност за създаването на среда и подстрекаването за извършване на нарушения.