Обществени консултации

Проект на Наредба за Националната информационна система за превенция и защита от педофилия

С промени в Закона за закрила на детето (ЗЗДт), обнародвани в „Държавен вестник“, бр. 66 от 2023 г. беше предвиден ангажимент за Министерството на вътрешните работи (МВР) за създаване на Национална информационна система за превенция и защита от педофилия (НИСПЗП) и Национален регистър за случаите на педофилия, осъществени на територията на страната, или по отношение на български граждани в чужбина, които са потърсили помощ и подкрепа и на лицата, осъдени за престъпления по раздел VIII „Разврат“ от Наказателния кодекс, извършени спрямо малолетни и непълнолетни лица, а министърът на вътрешните работи да издаде наредба, с която да регламентира прилагането на законовия текст и да определи информацията, подлежаща на вписване в НИСПЗП. Обхватът на акта включва реда за събирането и предоставянето на данните, организацията и функционирането на системата и нивото на достъп, начина на взаимодействието ѝ с чужди информационни системи, както и лицата осъществяващи по занятие дейности с малолетни и непълнолетни, задължени да извършват справки в регистъра, а също така и условията и реда за искане и за предоставяне на информация. Сексуалното насилие над деца е тежко престъпление, срещу което законодателят както в международното, така и в националното право е предвидил редица законови механизми, целящи превенция на тези престъпления. Съгласно предвиденото в Закона за закрила на детето, Националният регистър за случаите на педофилия, осъществени на територията на страната, или по отношение на български граждани в чужбина, които са потърсили помощ и подкрепа и на лицата, осъдени за престъпления по раздел VIII „Разврат“ от Наказателния кодекс като част от Националната информационна система за превенция и защита от педофилия следва да съдържа следната информация: 1. актовете на сексуално посегателство срещу малолетни и непълнолетни, по които има постановени присъди; 2. данни за извършителите; 3. вид престъпление; 4. продължителност на извършването; 5. причинени противоправни последици и вреди; 6. история на извършените престъпления и на наложените за тях наказания и мерки, а също и за настъпила реабилитация; 7. база данни за чужди граждани, получили статут на продължително, постоянно или дългосрочно пребиваване в България, които са осъдени в други държави за сексуални престъпления. Доколкото данните за осъдителните присъди за престъпления глава втора, раздел VIII „Разврат“ от Особената част на Наказателния кодекс се събират и са налични в Централизираната автоматизирана информационна система „Съдебен статус“ – „Справка съдимост“, създадена и поддържана от Министерството на правосъдието, с проекта се предвижда информацията, необходима за Националния регистър, да се събира и предоставя чрез обмен на информация с Министерството на правосъдието. Съгласно предвиденото в Закона за закрила на детето, лицата, осъществяващи по занятие дейности с малолетни и непълнолетни, са задължени да извършват справки с подаване на писмено заявление в Националния регистър при сключването на трудови и граждански договори с работници и служители. Наличието на такова обстоятелство е основание за отказ от сключване на трудов или граждански договор. Проектът предвижда задължените да извършват справки в Националния регистър при сключване на трудови и граждански договори с работници и служители да бъдат лицата, осъществяващи по занятие дейности с малолетни и непълнолетни, които осъществяват и/или организират наблюдение, транспортиране, развлекателна дейност, занимания, тренировки или мероприятия в сферата на спорта, занимания и мероприятия в сферата на културата и изкуствата, възпитание, грижи, защита, охрана, дейности свързани с изтърпяване на наказание и дейности по отглеждане, лечение или обучение на лица, ненавършили 18-годишна възраст.


Дата на откриване: 12.11.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Правосъдие и вътрешни работи
Дата на приключване: 12.12.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
12 декември 2024 г. 00:11:06 ч.
MarchForFamily

Становище на Национална асоциация "Поход за Семейството"

Уважаеми дами и господа,
 
Национална асоциация „Поход за Семейството“ подкрепя напълно текста на „Проект на Наредба за Националната информационна система за превенция и защита от педофилия“ и оценява високо работата и усилията на Министерството на вътрешните работи при неговата подготовка и прецизиране.
 
Единственото предложение за промяна и допълнение, което нашата организация има във връзка с проекта, е свързано с очакването ни в окончателния вариант на системата да се предвиди подходящ начин за осигуряване на достъп до данните и за българските родители. Такъв може да се осъществи чрез подаване на заявление за справка чрез квалифициран електронен подпис или на място - лично или чрез упълномощено лице, както е предвидено това и за работодателите и институциите.
 
Мотивът за това наше предложение е факта, че съгласно Конституцията на Република България член 47, ал. 1: „Отглеждането и възпитанието на децата до пълнолетието им е право и задължение на техните родители и се подпомага от държавата.“. Имайки предвид, че отглеждането на децата включва и осигуряване на тяхната ежедневна безопасност, смятаме, че на първо място, преди всички останали физически или юридически лица, родителите би трябвало да имат пълното право да проверят дали възрастни лица, с които децата им са или ще бъдат в контакт, са били осъждани за престъпления срещу непълнолетни и могат да представляват заплаха за живота и здравето им. Така родителите ще могат да изпълняват и своето конституционно задължение, подпомагани от държавата. Намираме за парадоксално, че, от една страна, системата описана в проекта, подготвяна съгласно изискванията в Закона за закрила на детето, цели противодействие срещу педофилия и сексуални престъпления срещу непълнолетни във възможно най-широка рамка, но от друга страна не осигурява превенция и защита точно там, където такъв вид престъпления срещу деца се случват най-често - в близост до дома им, където живеят; на площадката за игра; на различни места (обществени или не), които посещават с или без родителите си, когато не са на училище или в друга организирана социална дейност. Според настоящия проект, само институциите и работодателите могат да получават информация за превенция и защита на деца от педофилия, а когато родителите например се колебаят дали да дадат право на детето си да преспи в дома на свой приятел, където ще има възрастни, или да отиде на разходка сред природата заедно с децата на колега от службата, и т.н., родителите не могат да направят никаква проверка и съответно защита при необходимост.
 
Смятаме, че липсата на законоустановена възможност родителите сами да правят проверка в „Националната информационна система за превенция и защита от педофилия“ нарушава пряко техните конституционни права и ще ограничи до голяма степен ефективността и ефикасността на системата за откриване и предотвратяване на сексуални престъпления срещу непълнолетни. Ако проектът бъде приет в този вид, без да се предвиди неговата промяна и допълнение в исканата от нас посока, той няма да ограничи по-голямата част от сексуалните престъпления срещу деца, които се извършват извън институциите и местата за организирани социални дейности и услуги.
 
С уважение,
Ивайло Тинчев
Председател на Управителния съвет
Национална асоциация „Поход за Семейството“