Обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

 

С проекта на наредба се цели:

- Нормативно регламентиране на използването на съвременна и високопроизводителна дърводобивна техника в горските територии, което е необходимо условие, за да се запази възможността за стопанисване на българските гори и ползване на дървесен ресурс, необходим както за икономиката на страната, така и за поддържане на жизненото, функционално, структурно и здравословно състояние на горите;

- Въвеждане на възможността за извършване на задължително маркиране с пластини за определени държавни горски, съответно общински горски територии, видове гори и насоки на стопанисване/сечи, което ще ограничи възможностите за нерегламентирано допълнително маркиране на насажденията в държавните/общинските горски територии;

- Подобряване на състоянието на горите.

 

 

 Отговорна структура:

 Изпълнителна агенция по горите, Министерство на земеделието и храните

 Електронен адрес:

 iag@iag.bg

 


Дата на откриване: 18.11.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Земеделие и селски райони
Дата на приключване: 18.12.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
23 ноември 2024 г. 19:32:06 ч.
borislavzlatanov

Пълно несъгласие с промените в закона и тяхната посока

Изразявам пълното си несъгласие с предложените промени. Те биха довели до увеличаване на сечта и още по-голямо оредяване на горите. Горите са наша огромна ценност от първостепенна важност - следва да правим всичко възможно за тяхното опазване и дългосрочно използване на многобройните облаги, които те предлагат и които не водят до намаляването им. Следва да се върви в посока насърчаване на множеството видове туризъм, свързани с гората, рециклиране и преизползване на дървесния материал, намаляване на необходимостта от отопляне чрез насърчаване на изолацията и други добри практики по домовете, и други подобни дейности в тази посока.

26 ноември 2024 г. 15:53:06 ч.
Петко Ангелов

Подкрепям Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

Изразявам резерви за въвеждането на задължително маркиране с пластмасови пластини на стоящите на корен дървета, като същото е трудоемко, отнема време и е свързано с разходване на допълнителен финансов ресурс и не е ясно дали ще се постигне желаният ефект. Съгласен съм същото да бъде въвеждано по желание на стопанисващия горската територия (решението за държавни горски територии да се взема от директорът на ДП или опълномощено от него лице) на места с констатирана висока концентрация на нарушения при извършване на сечта. 

27 ноември 2024 г. 19:55:49 ч.
gparpulov

Против предл. Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

Предложените промени целят улесняване на машинния дърводобив. Дърводобивът у нас бездруго е прекомерен и слабо контролиран. Вместо да позволява извличането на лесна печалба от обществен ресурс, какъвто са горите, законът трябва да регулира тяхната експлоатация и да осигури запазването им. Ако бъдат приети, промените, напротив, ще позволят още по-бърза и по-неограничена сеч. Добре известно е, че обезлесяването води до ерозия и засуха. Промените следователно ще имат вредни за обществото последици и трябва да бъдат отхвърлени.

28 ноември 2024 г. 15:12:08 ч.
fizzy

Против предложените изменения и допълнения

Против съм предложените изменения на наредбата понеже използването на високопроизводителна техника за дърводобив не е предназначена за дърводобивът какъвто е в България. Това ще доведе до и влошаване на и без това безразборната сеч в горите, което пък ще резултира във влошаване на естествената регулираща дейност на горите в екосистемите и ще доведе до вече зачестилите екстремни бедствия - наводнения и свлачища. Друг нежелан ефект е откриването на големи голи пространства и негативното влияние върху биоразнообразието във засегнатите региони. 

28 ноември 2024 г. 16:00:02 ч.
mihail_pramatarov

не съм съгласен с промените

не съм съгласен с промените в наредба 8 от 2011 за сеите в горите. прокарва се възможност за умишлено облагодетелстване на определена група дружества, което е модел на работа от доста години. създава се възможност за увреждане на околната среда и повишени стойности на въглероден диоксид.

28 ноември 2024 г. 16:31:40 ч.
verastanisheva@abv.bg

8 от 2011 г. за сечите в горите

Предлагам използването на пластини за маркиране на стоящи на корен дървета да се диференцира спрямо вида сеч /да се използва във възобновителни сечи във високостъблени гори/, като се определи минимален диаметър /например  30 см/. Заповедта за използването на пластини да се издава от директора на ДП или упълномощено лице за райони с констатирана концентрация на нарушения по време на извършване на сечта.

28 ноември 2024 г. 16:34:36 ч.
verastanisheva@abv.bg

Подкрепям Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

Подкрепям Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

28 ноември 2024 г. 16:44:14 ч.
Vais 1997

Подкрепям Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

Съгласен съм с предложените в Наредбата промени, с изключение на въвеждането на пластмасови пластини за маркиране. Въвеждането им ще доведе до занчителни затруднения както при физическото маркиране, така и при документалното съставяне на маркирацията. Предвид това такива пластини биха могли да се използват при маркиране на дървета с диаметър на гръдна височина над 30 сm, по разпореждане на директорът на ДП или опълномощено от него лице за ДГТ и то при положение, че има наблюдения за завишаване на нерегламентирана дейност на определена територия!

28 ноември 2024 г. 19:49:02 ч.
Симеон Иванов Симеонов

Пълно несъгласие с промените в закона

Изразявам пълното си несъгласие с предложените промени. Те биха довели до увеличаване на сечта и още по-голямо оредяване на горите. Предвид напредналите глобални климатични промени и постоянно затопляне, възтановяването на изсечените гори, ще се окаже най-вероятно невъзможно и ще доведе до измиране на останалия горски фонд!

 

29 ноември 2024 г. 08:18:45 ч.
kkalinov

Абсолютно против

Абсолютно против. Ако тази наредба бъде приета в този вид в скоро време ще останем без гори. Само някои алчни хора ще имат още повече пари. Щетите за природата и обществото обаче едва ли ще могат да се възстановят. Чака ни безводие, свлачища, порои. Вместо да ограничаваме сечта и насърчаваме залесяването ние ще унищожим природата и хабитатите на малкото останали диви животни в България. Мислете и за бъдещите поколения. Каво ще им оставим, една гола пустиня! Разумът и обществения интерес трябва да надделеят.

29 ноември 2024 г. 10:52:08 ч.
Петър Лещарски

Подкрепям Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

Не съм съгласен единствено с въвеждането на пластмасови пластини при маркиране ще е трудно и скъпо.

29 ноември 2024 г. 13:14:11 ч.
ogi124

Протест срещу изсичането на горите

Здравейте,

Искам да изразя протест срещу всякакви мерки, които могат пряко или косвено да повишат изсичането на гори. Ние не сме маймуни за да сечем клона на който стоим. Или да позволяваме заради печалбите на няколко компании да ни правят на маймуни.

И конкретно протестирам срещу идеята на Земеделското министерство до 17% от горите да могат да се превърнат в просеки и пътища.

И да се дава възможност за намаляване на разстоянието между просеките за временни горски пътища от сегашните 40 метра разстояние между тях на 20 м до 30 м, като се допуска това разстояние да се намалява допълнително при използване на харвестъри и форвардери.

Поздрави,

Огнян Иванов

Assoc. Prof. Ognyan Ivanov, PhD

Member of Optical Society of America

Director of GIS - TRANSFER CENTER # 6 Electro-magnetic sensors,

Bulgarian Academy of Sciences,

Block 4, Acad. G. Bonchev St., Sofia -1113, Bulgaria     http://www.gis-tc.org   

E-mail: ogi124@yahoo.com

29 ноември 2024 г. 14:16:03 ч.
Lancel0t

Против предложените промени!

Категорично съм против предложените промени!

 

30 ноември 2024 г. 07:27:03 ч.
OlyaGenova

Против Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

Предложените промени предвиждат, че:

1. до 17 % от площта на горските насаждения могат да бъдат просеки

2. предлага се намаляване на разстоянието между просеките за временни горски пътища от сегашните 40 м. разстояние между тях, на 20 м., 25 м. или 30 м., като се допуска това разстояние да се намалява допълнително при използване на харвестъри и форвардери.

3. Отпада изискването за по-дълъг възобновителен период за горите в НАТУРА 2000, като се променя от 30 г. на 20 г., а периодът между отделните лесовъдски намеси става 5 години! 

Всикчо това, както и другите предложения за промени ще доведат до фрагментиране на българските гори от изключително близки просеки и пътища. Това ще доведе до поява на ерозия, разрушаване на ландшафта, вклошаване на здравословното състояние на горите и ще повлияе негативно на планинския /еко туризма в България!  

30 ноември 2024 г. 21:33:44 ч.
делинадимова

не съм съгласна с предложенията!

аз съм против предложенията ви! Според мен те са заплаха за Природата ни и по Закона на Кармата изпращам команда за видеоизменяне на тези допълнение така че те да са полезни за мен, за вас, и за природата. Ако искате да мислим заедно в тази посока, сигурна съм че ще се включат още стотици хора така че да действаме. Но това което се предложили аз не го одобрявам. 

02 декември 2024 г. 15:47:07 ч.
Yordan

Предвидените промени ще имат отрицателен ефект върху горските съобщества

Предвидените промени в Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите и Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 5 от 2014 г. за строителството в горски територии без промяна на предназначението им ще доведе до процеси на фрагментация на горските масиви, което ще има неблагоприятен ефект не само върху растителните асоциации, но и върху животинските такива.

Научно установено, е че обезлесяването в ивици (просеки, писти, пътища) води до нарушаване на правилното функциониране на екосистемите, функционирането на животинските съобщества и намаляване на биологичното разнообразие като цяло. Увеличава се възможността за навлизане на вредители и инвазивни чужди видове.

Пътищата в горите предоставят идеален достъп на бракониери на дървесен материал, диви животни и други.

Поради тези и много други доводи, тези промени в цитираните по-горе наредби, не трябва да бъдат приемани.

Доц. д-р Йордан Кошев, ИБЕИ-БАН

02 декември 2024 г. 16:04:57 ч.
efirna

Напълно съм против

Напълно съм против предвиденото в Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите, където се дава възможност за ненужно и даже  престъпно унищожаване на гори, което е ясно, че на практика ще бъде повече от предвиденото. Горите са динамична, но и консервативна система и нововъведения и модернизация не са нужни там. Проектът не обслужва интересите на обществото и запазването на горите. Най-голямото богатство на България e българската природа, а горите са белия ни дроб! В нашето съвремие на климатични промени и замърсяване всяко дърво е ценно! Засегнати ще бъдат в работата си природозащитни организации, ловни дружинки от почти всички областни ДГС, представители на хотелиерството и ресторантьорството в планински области, чиито клиенти се базират на туризъм в залесени планини, запазили растителния и животинския си свят, обект на туристическите маршрути, всички потенциални жертви на наводнения по причина на ерозия на почвите и обезлесяване и др., заетите в горското стопанство, част от които може да загубят работа си и също - всички ние и нашите потомци. Запазете горите и дивия им животински свят!

03 декември 2024 г. 00:15:48 ч.
ВладоСлавчев

Не съм съгласен

Напълно против. Това някаква подигравка ли е със хората от Плевен, Ловеч и т.н.? Изсичане на гора означава суша. Може би трябва да ги попитате тях ама лично лице в лице, особено след режима, който имаха.

03 декември 2024 г. 22:56:11 ч.
Rositsa Milcheva

Против предложените промени

След като знаем как ''функционира'' държавата, тези промени по-скоро ще доведат до съвсем законно безконтролно обезлесяване. 

09 декември 2024 г. 08:21:25 ч.
Gorica Zelena

Категорично съм против предлаганите изменение и допълнение на Наредба 8 от 2011г за сечите в горите

Против съм тези промени защото  предвиждат увеличение на просеките в горите до 17%, намаляват се разстоянита между просеките, разрешава се прокарване на още повече горски пътища, а също се разрешава забавяне възстановяването на изсечените гори. Така се позволява още по-голямо изсичане на гори, което е опасно особено при промените в климата, които са факт и в нашата страна.      Изсичането на горите вече няма дори икономическа смисъл и е проява на варварско отношение към природата!

 

09 декември 2024 г. 15:22:16 ч.
n.ch

Подкрепям Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

Маркирането на дърветата, предстоящи за сеч, с пластмасови пластини ще ограничи възможностите за нерегламентирано допълнително маркиране на насажденията.

11 декември 2024 г. 10:57:41 ч.
Dilyana

Категорично против предложените изменения и допълнения!

Изразявам пълно несъгласие с предложените промени в Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите. Те облагодетелстват тесен кръг фирми за трупане на лични печалби от обществен ресурс. Създават предпоставка за увеличаване на сечта на българските гори, които и без това вече са в плачевно състояние. А български градове и села още плащат цената с безводие или щети от наводнения заради това..
Всички знаем, че и в това отношение, в България липсва ефективен контрол. Вместо да се мисли за по-строги мерки и работещи институции срещу нерегламентирания дърводобив, се предлагат промени за още по-драстично унищожаване на гори и животински видове.
Стига алчност и печалбарство, бе хора! Пари в гроба няма да си носите - и вас ще ви изядат червеите както всички простосмъртни!!! 

11 декември 2024 г. 18:21:43 ч.
Антоний

ДА СЕ ПРИЕМАТ ПРОМЕНИТЕ В НАРЕДБА 8 и НАРЕДБА 5

      Неизвеждането на сечи поради невъзможност (труден достъп, липса на работна ръка и амортизирана нископроизводителна техника) осезателно влошава състоянието на горите в страната, изразяващо се в:

  • застаряване, заболявания от болести и вредители,
  • увеличени щети от различни природни бедствия, вкл. пожари,
  • намалено усвояване на СО2 от атмосферата и продуциране на О2 и т.н.
  • Увеличаването на санитарните сечи през последните десет години е до 4 пъти по запас и три пъти по площ; изчезнаха от държавните гори 51 000 ха иглолистни култури с обем от около 10 милиона м3, с понижено качество на дървесината от което собственикът - държавата, загуби приходи между 300 и 400 милиони лева).                            Затова ПРОМЕНИТЕ в двете наредби (№ 8 и № 5) са една много добра основа, за да се преодолеят трудностите и да се отреагира на всеобхватната криза на горския сектор и на базираната на горите индустрия. Хиляди работни места са застрашени поради затваряне на дървопреработвателни заводи.                                                                          Същевременно неоснователни са тревогите относно обезлесяване и масови сечи. Само неразбиращи или злонамерени хора и организации могат да твърдят, че 600 000 ха, или 1/5 от горите ще бъдат подложени на сеч. Това му трябва на нерешителния и недалновиден слаб ръководител. Знаем го от досегашната над 10 годишна агония на горския сектор!

ДА СЕ ПРИЕМАТ ПРОМЕНИТЕ В ДВЕТЕ НАРЕДБИ

12 декември 2024 г. 09:36:06 ч.
efirna

в отговор на предишен коментар

Антоний, по принцип горите съществуват милиони години и без вашите "грижи", а ако има естествен отпад, то той е подхранвал почвата. Гората не е нива да я орете. А срещу пожарите трябва контрол и глоби, има ли заведени дела от вас към тези, които тази година палиха пожарите?

С развитието на цивилизацията, да- мащабът на горите се свива, за да даде място на селско стопанство. Хубаво нека мислим за хората и по-точно:

-Достатъчно много години се поддържа горско стопанство и при настоящите условия, цената на кубик е паднала, през септември има оплаквания от хора югоизточно в сектора, а при увеличаване на суровината-дали ще се качи или ще падне нейната цена още според вас? Ще падне още цената на суровината!

-Като чрез тази наредба принудите държавата, т.е. данъкоплатеца, т.е. нас да  платим скъпа техника, която сега успешно си има аналог, колко хора ще намерят работни места, при положение, че предложената техника е високофункционална и даже намаля нуждата от хора!

- Всъщност колко от по-малките частни фирми могат да си позволят да купят тази техника, няма да споменавам марки, но втора употреба тези, които се ползват и сега за превоз са 25-30 000лв, а тези които масово навлизат и се имат предвид в наредбата, например форвардер са втора употреба на средна цена 250-300 000евро. Горите не са идентични с частните земи, които обработват земеделците, не се бъркайте. Не са само ваши! 

- И какво излиза-то май малко хора в дърводобива ще имат полза и то определени фирми в бранша и за автовнос. Всички останали хора обаче се имаме за потърпевши!

 

12 декември 2024 г. 09:51:38 ч.
efirna

послепис

П.С Приходите в държавата от сектора ще се оправят щом тя започне да контролира незаконната сеч и износа и.

Не с пластмасови, а със златни марки да маркирате, щом с протекция излизат през граница толкова камиони с дървесина...Ние останалите дълбоко се съмняваме, че всички те се осчетоводяват в полза на България.

12 декември 2024 г. 17:24:44 ч.
fizzy

Абсурдни аргументи "за"

Аргумента, че невъвеждането на промените в наредбите  ще доведе до "намалено усвояване на СО2 от атмосферата и продуциране на О2 и т.н." е абсурдно и противоречи на науката и логиката. Как при увеличаване на сечите ще подобрим усвояването на CO2? Особено при положение, че състава на атмосферата е константен? Дърварите искат да кажат, че в момента дишаме хипоксична смес, защото не са ни изсекли горите?

13 декември 2024 г. 12:16:05 ч.
Антоний

За анонимните критици искащи горите в България да останат на самотек

НЕ-уважаеми анонимни критици на написаното ЗА ПРИЕМАНЕ на промените:

Явно влизате в гората само на разходка и то по пътеките или горските пътища, които лошите лесовъди поддържат, като между другото се грижат за гората. Да - сечите в горите са лесовъдски метод за нейното възпроизводство; Да - сечите в горите са инструмента за подобряване на тяхното състояние и структура; Да - сечите в горите са необходими, за да се поддържа добро санитарното състояние, което именно без сечи ще се влоши заради природните катаклизми, болеси и вредители; Да - сечите в горите са необходими, защото старите гори, освен че съхнат и умират по-лесно, но и продуцират по-малко кислород отколкото младите гори - ДА - именно с възобновителните дейности (възобновителни сечи, не голи защото те са забранени и поради това залесяванията де факто са толкова малко, в сравнение с миналото!); и Да - младите гори на 1-ца площ съдържат (съхраняват) много повече въглерод, отколкото старите гори.

ЕС със специална директива наложи до 2050 г, дървесината да съставлява минимум 50% от строителния материал. А тази дървесина освен за строителство се използва и във вашите домове и всекидневие. Т.е. спрете да си купувата дървени играчки за децата, да седите на дървени столове и маси и го правете върху железни, което значи, че не сте никакви еколози 

Вашето е СМЕШЕН ПЛАЧ !!!    

13 декември 2024 г. 13:29:28 ч.
efirna

в продължение

Анатолий, тук се подлагат на коментар определени промени в наредбата, които разширяват ненужно сечта като: разширяване на просеките и намаляване на разстоянията между тях, това не е възобновителна сеч, а фенестриране и фрагментация, което не е необходимо за тяхното здраве. Там има не само стари и "немощни", а също и млади дървета. Това засяга също и другите обитатели на горите. Сам пишете, че и сега се поддържат горските пътища и ние неблагодарниците ги ползваме-т.е. са в подходящ вид. Виждам, че дърводобивните фирми не са блокиран да не могат да  работят и сега. Ходейки из гората аз лично преценям, че сте се справили чудесно и не са нужни по-широки пътища. Лесовъдите имат моите уважения и виждам, че се справят и сега. Но също се виждат полета сеч на голо, което не е ясно кой прави. А това ще се засили при прием на тази наредба и при строителството в горски терени /извън населените места/, което се предвижда да се улесни доколкото разбирам.

Вие сам сте написали по какви причини се правят сечи и преди и към момента те се извършават, нали? Наредбата, функционираща в момента не ги е отменила. Обемът на сечта в настоящата наредба /2023г./, също засяга и възобновителната, тя не липсва там.

Даже и да искаме сечта да се свие като обем е ясно, че няма да стане, но сме против, да се разширява излишно количеството отсечени дървета, пък особено за пътища, което прави предложения тук законопроект за обсъждане. Не оставам убедена в мотивите ви в подкрепа на наредбата. Който не иска да гледа кръв -не става лекар, който трудно се придвижва в гората-да си прецени и да не ходи в нея.

 

 

13 декември 2024 г. 13:30:40 ч.
ivan.tg

Неподкрепям проект на НИД на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

Отново стъпка в грешна посока.

Измененията в Наредбата за сечите, предвиждащи добива от сечи за просеки да не се включва в допустимия размер на ползване, определен от горскостопанските планове и програми, противоречи пряко на чл. 13, ал. 4 от Закона за горите. Подобна промяна обезмисля горскостопанското планиране, което отчита състоянието на горите, и застрашава практиките за устойчивото им управление.

ИАГ вместо да се грижи за опазване на гората - по-оптимално ползване и постепенно намаляване на сечите в българската гора до действително устойчиви нива, изглежда се грижи за интересите на дърводобивните и най-вече дървопреработвателните гиганти.

В резултат през последните години действителната възраст на българската гора намалява.

Как фактичестото увеличаване на добитата дървесина и улесняване на дърводобива с повече и по-големи просеки/пътища ще помонат на опазването българската гора?

13 декември 2024 г. 13:33:07 ч.
efirna

грешка в името

Извинявам се за грешката в името ви- Антоний!

Благопожелания!

Катерина Димитрова

13 декември 2024 г. 15:13:13 ч.
Nadejda Nikolova

Категорично HEсъгласие с предложението за промяна в закона за сечта в горите

Изразявам категоричното си HEсъгласие с предложените промени в закона за сечта в горите. Живеeм в епоха на глобално затопляне. Промените в климата сa все по-осезаеми и в България… Екстремни температури, безводие, наводнения и свличаща, изчезване на животински видове и биоразнообразие. Индустриалната сеч в горите ще донесе краткосрочни печалби на шепа фирми, за сметка на бъдещите поколения българи. Горите трябва да се пазят, нови площи да се залесяват, а не да се увеличава дърводобива.

14 декември 2024 г. 20:49:49 ч.
Chavdarova

Подкрепям предложеният проект на НИД на Наредба № 5 от 2014 г. за строителството в горски територии.

        Необходимо е да се регламентира използването на съвременна и високопроизводителна дърводобивна техника в горските територии, там  където теренните условия са подходящи.  Използването им няма да пречи на устойчивото стопанисване на българските гори.

         Въвеждането на задължително маркиране с пластмасови пластини на стоящите на корен дървета, ще е трудоемко, допълнително ще затрудни физическото маркиране,  и е свързано с допълнително разходване на финансови средства.

 

15 декември 2024 г. 13:29:13 ч.
инж. Кирил Иванов

Подкрепям предложеното изменение на Наредба 8 за сечите с едно изключение за

Предложението за въвеждане в чл. 50, нова алинея 18 с която да се предвижда да се въведе използването на неподвижна пластина при отбелязване в дънера подлежащи за сеч дървета. Основно ще бъде значително повишена себестойността на маркиране, ще увеличи трудоемкостта при организацията и извършването на дейността, отчетността от персонала участващ в процеса за маркиране, намаляване на необходимата гъвкавост към пазарното търсене. В крайна сметка всичко това ще се отрази върху себестойността при реализация на дървесината без да има гаранции за ефективността от въвеждането на въпросното изменение. 

15 декември 2024 г. 13:38:29 ч.
инж. Кирил Иванов

Подкрепям предложеното изменение на Наредба 8 за сечите с едно изключение за

Предложението за въвеждане в чл. 50, нова алинея 18 с която да се предвижда да се въведе използването на неподвижна пластина при отбелязване в дънера подлежащи за сеч дървета. Основно ще бъде значително повишена себестойността на маркиране, ще увеличи трудоемкостта при организацията и извършването на дейността, отчетността от персонала участващ в процеса за маркиране, намаляване на необходимата гъвкавост към пазарното търсене. В крайна сметка всичко това ще се отрази върху себестойността при реализация на дървесината без да има гаранции за ефективността от въвеждането на въпросното изменение. 

16 декември 2024 г. 13:06:42 ч.
bivanov

Твърдо ПРОТИВ!

Малко факти:

- Дърводобив и Мебелно производство = +/- 3% от БВП -> Туризма +/- 11.5%

- Режим на водата - В 650 населени места в България за 2024г.

- Наводнения между 2010 и 2020 = Над 100

В сектора(Дърводобив) работната ръка е ниско платена, условията са ужасни и има течащи раследвания за експлоатация на детски труд. Многократно доказани тежки злоупотреби, бракониерство и неспазване на норми и разпоредби.

Сегашните промени НЕ са съгласувани за съвместимост в "Натура 2000" и приетата европейска рамка "Регламент за възстановяване на природата" от 2024.

Близко до несъществуващи държавни залесявания.

Отгоре на всички тези факти искаме още повече сеч, като в някои случаи новите промени ще позволят изсичането на до 90% от цялата гора, искаме да вкараме тежка техника създадена за тайгата, която няма нищо общо с нашия релеф и климат, искаме да отворим още повече терен за злоупотреби и това всичкото "за благото на икономиката и гората".

Това е пародия и подигравка.

ТВЪРДО ПРОТИВ!

П:С: За всички, които тук пишете, че сте "ЗА", защото са ви заплашили, че ще си загубите иначе работата. Съжалявам, позицията ви е крайно неприятна, но докато клякате на колене, тази държава никога няма да се оправи. Не забравяйте да напишете на 3ти Март нещо възрожденско и да си хвърлите фаса през прозореца на държавната джипка, да не ви мирише.

16 декември 2024 г. 13:42:09 ч.
malinastrumina

Твърдо против обявените промени!

Тези промени биха довели до фрагментация на горите, увеличаване на ерозията, затлачване на водни басейни, оголване на големи площи, облекчаване на бракониерството, затрудняване на контрола върху дърводобива, намаляване на биоразнообразието, и общо, до превръщането на големи горски територии в лунни пейзажи. 

Въпросното оборудване не е предназначено за гори в неравни терени като българските и няма място у нас.
Горите няма как да се възстановят след такъв вид опостушения, още повече в ситуация на интензивни климатични промени - затопляне и засушаване, които вече излагат горските екосистеми на силен стрес.

16 декември 2024 г. 15:01:56 ч.
dlelin_pelin

Подкрепям Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите

Считам, че е необходимо осъвременяване на подзаконовата нормативна уредба. Предложените промени в двете наредбище допринесат за подобряване състоянието на горите и ще се оптимизира ползването на дървесина от горските територии.

16 декември 2024 г. 16:15:23 ч.
ТП ДГС СТРУМЯНИ

Наредба № 8

ТП ДГС Струмяни дава положително становище за подготвените промени е  Наредба № 8

17 декември 2024 г. 23:31:31 ч.
Gerovas

Против промените

ТВЪРДО ПРОТИВ! В доклада към проекта за промяна на наредбата не се прилагат абсолютно никакви аргументи за отпадането на съществуващи и въвеждането на нови изискания, не е аргументирано отменянето, изменянето и създаването на нови членове в наредбата, както и даването на редица нови възможности. По същество доклада на зам. министъра Маринов преповтаря проекта на наредбата – две различни имена на един и същи документ, което е в разрез със Закона за нормативните актове. Не се дава ясна представа, от къде идва реалната необходимост от тези промени - някаква статистика, някакви данни? - цитират се някакви одобрени доклади с неизвестно нам съдържание „с изх. №№ ИАГ-26245-27.10.2022 г. и ИАГ- 27304-09.11.2022 г.“. Например за пластините- въвежда се "възможност" "за задължително маркиране"?! Ами какво е това "неподвижно", Ами за частните гори, защо за тях да няма пластмасови пластините. Може ли една наредба да обхваща част от материята? Да пазим държавните гори, ами частните? ( да не говорим за пластмасата и околната среда). Изглежда някой си смуче от пръстите и предлага закони !НЕДОПУСТИМО! До сега никой не е забранявал да се маркира с пластини, или може би този, който е маркирал иска марките да са неподвижни и с поредни номера. Предлагат се промени само да ограничат, а не да елиминират кражбите, т.е. нещо като нищо. В доклада на зам. министъра се  казва „изискванията на сертификационните стандарти на FSC“ – кои са тези изисквания, какво е това FSC, нямаме ли си БДС ? Просто вносителите на този проект не ни остават друга възможност освен да сме против предложените промени.

Не е за вярване, как Министерски съвет ще приеме този проект, но зелените закони това и чакат. Язък за барута!

17 декември 2024 г. 23:41:09 ч.
rkandilarov

Против ретроградни методи за управление на горските територии

Тези предложени промени са толкова безкрайно ретроградни и обслужващи дървената мафия, че чак се чудя не ги ли е срам вносителите! Ние пак се движим в България 50 години назад спрямо световните практики :(

18 декември 2024 г. 10:17:04 ч.
konstantina_70

НЕ ДАВАМЕ СЪГЛАСИЕТО СИ ДА СЕ РАЗПОРЕЖДАТЕ С НАШАТА ЗЕМЯ!!!!!

 

НЕ ДАВАМЕ СЪГЛАСИЕТО СИ ДА СЕ РАЗПОРЕЖДАТЕ С НАШАТА ЗЕМЯ!!!!!

ПРОДАЖНИЦИ!!!!!

 

Създавате умишлено условия за облагодетелстване на определени компании и корпорации, от години. Увреждате околната среда и генерирате въглероден диоксид, после ние ще плащаме с живота си ЗА ВАШАТА НЕКОМПЕТЕНТНОСТ И АЛЧНОСТ!!

НА КОЯ ПЛАНЕТА ЩЕ ЖИВЕЯТ ВАШИТЕ ДЕЦА???????????

 

 

 

18 декември 2024 г. 10:17:26 ч.
Petrova_82

Подкрепям проекта за изменение на Наредба № 8 от 2011 г.

      Подкрепям предложените промени за изменение и допълнение на Наредба №8 за сечите в горите. Единствено имам резерви към поставянето на пластмасови пластини на стоящите на корен дървета при извършването на маркиране. Не смятам, че това би завишило контрола и дисциплината при ползването на дървесина. Всеки потенциален нарушител би имал възможността да свали такива пластини от други сечища. От друга страна процеса на маркиране би станал значително по-трудоемък и скъп. Считам, че контрола при експедицията на дървесина, чрез поставянето на пластини на някои сортименти е много по ефективен. 

18 декември 2024 г. 12:22:03 ч.
efirna

Аргументи против предложенията в наредби 5 и 8

 

Години наред се полагат усилия за увеличаване на популацията на грабливите птици. Голяма част от тези видове пряко зависят от горите. Даже някога и ИАГ са се интересували от тези птици, сега явно вече не... Приемането на измененията в тези две наредби ще унищожи положения дългогодишен труд за запазване на редица защитени от българското и европейското законодателство птици и много други представители на биологичното разнообразие. Аз мисля, че депутатите преди да гласуват, е редно да се допитат и до мнението на СНЦ „Зелени Балкани“, Българско дружество за защита на птиците, Фонд за Дивата флора и фауна, Дружество за защита на хищните птици, Фондация „Дивите животни“ и др, защото нещата са взаимносвързани...Аз лично съм само наблюдател и любител на природата, но след като аз виждам проблем, вероятно специалистите ще ви дадат по- силни и точни аргументи.

18 декември 2024 г. 12:33:39 ч.
efirna

Мнение "против" на Димитър Денков

Поради невъзможност за влизане в личен мой профил, за което съм писал до администраторите тук / те знаят , че съм друго физическо лице/, но нямам решение за момента, пиша мнението си през този профил - на позната.

Имам опит в строителството почти 3 десетилетия и делът на дървения материал намаля драстично, използват се нови технологични решения и китайски кофраж.

Дървата за огрев се ползват все по-ограничено към днешна дата и в бъдеще ще е така. няма нужда от увеличаване на сечта.

По борсите има дървен материал.

Мотивите, че е необходимо увеличаване на дървения материал за строителство не ми се струват реални.

Хубавият български дървен материал години наред се изнася, не остава за обществото, а финансите от това отиват в частни дърводобивни фирми.

Твърдо против предвидените изменемия!!!

 

18 декември 2024 г. 15:10:00 ч.
Sttasi

8 от 2011 г. за сечите в горите

Подкрепям Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 от 2011 г. за сечите в горите.

 

18 декември 2024 г. 15:24:35 ч.
Бай Кольо

ПЪЛНО НЕСЪГЛАСИЕ С ТЕЗИ ЗАГРОБВАЩИ ПРОМЕНИ

Иразявам категоричното си несъгласие с предложените промени в Наредбата!

Скандално е заради порочни и сбъркани инвестиции на няколко дърводобивни компании да се рискува бъдещето на българската гора, на язовирите и водата за пиене, на уникалния ни ландшафт, който е в основата на българския туризъм. 
 
Скандално е държавата да слугува на разни мутри и на дърварската мафия у нас, която гледа на гората само и единствено като на гювеч и източник на суха пара!
 
Гората не е на мутрите, христоковачевците и прочее олигарси! Тя е на всички българи - на ВСИЧКИ българи!
 
Погледнете само на какво заприлича Гърция, в която масово изсякоха горите. 100 години няма да им стигнат, за да обърнат ефекта от подобна небивала касапница. Това ли искате вие за България?!?
 
С омерзение, оставам твърдо против!!!

18 декември 2024 г. 15:40:51 ч.
V.Purov

Наредба 8

1. Некоректен е начина чрез който се вмъкват пластините. С тези пластини ще се натовари отрасъла с нови разходи. Дървесината от държавните гори е с висока себестойност. Достъпа до основната суровина на горските територии е с бюрократичен и скъп неконкурентен ред. Разходите за пластините и целия процес свързан с тях със сигурност ще надхвърля многократно евентуалните пропуски и нарушения. Това е и демонстрация на недоверие към теренните лесовъди, което е голяма беда. В момента много колеги остават без заплати. Бранша е в беда.

2. Чл.51в - Да се добави т.5: Упълномощени от директора на държавното предприятие служители на централното управление и териториалните поделения /на територията на ТП ДЛС Осогово стоящата дървесина, за която ни е вменена отговорност е 6 300 000 куб.м. Няма логика да нямаме право да вземем решение за отсичане на едно дърво при пожари и бедствени ситуации. На голяма част от пожарите сме сами, моментните решения спасяват не едно дърво, а десетки дка гори/.

18 декември 2024 г. 16:23:49 ч.
Tsvetelin Milanov

Категорично НЕ подкрепям предложените изменения и допълнения!

Първо към коментара на г-н Антоний от 13 декември 2024 г. 12:16:05 ч. -> Уважаеми г-н Антоний, вероятно вие сте доста по-анонимен от по-голямата част от коментиралите тук и да, наистина жадуваме горите в България да бъдат оставени на самотек!!! Тези измишльотини, че дърводобивните фирми се грижат за горските пътеки и пътища ги разказвайте на своите деца. Дано да ви повярват.

Изглежда двата проекта основно целят да създадат условия за въвеждане и използване на тежка механизирана горска техника, каквито са т.н. харвестъри и форвардери. Тези машини са създадени за гола сеч в равнинни терени и са абсолютно противопоказни за нашите гори, освен, ако не искаме да ги унищожим.

 

 

18 декември 2024 г. 18:25:36 ч.
bostanov

Категорично несъгласие с промените в закона

Резултатите от въвеждане на промените в закона ще бъдат увреждане (може би необратимо) на екосистемите, опасна дестабилизация на водния баланс (редуване на безводие и наводнения), ерозия, загуба на биологично разнообразие, и т.н.

Категорично съм против предложените промени, още повече, че съществуват сериозни основания да предполагаме, че промените са мотивирани от желанието да бъдат облагодетелствани малък брой дърводобивни фирми, а не от грижа за българските гори.

18 декември 2024 г. 19:53:46 ч.
malinastrumina

Категорично против промените!

В допълнение на предишните коментари ще добавя, че дори при съществуващите по-щадящи горите наредби дърводобивните фирми проявяват пълна безстопанственост при сеч, оставяйки след себе си лунни пейзажи, и безразборно създадени временни пътища с дълбоки коловози (както и всякакъв боклук межжду другото). За хората, които обичаме природата това само по себе си е трагедия. Но това има и икономически измерения - като ерозия, увеличаване на риска от наводнения и т.н. Влизането на "модерна" тежка техника в горите ще обостри тези проблеми многократно и не трябва да бъде допускано в никакъв случай.