Обществени консултации

Проект към Закон за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България

С предлагания законопроект се преследват три цели:

Ø привеждане на разпоредбите на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ), регламентиращи регистрационния режим на пристанищните оператори, в пълно съответствие с изискванията на чл. 4, ал. 2 и чл. 7, ал. 2 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (ЗОАРАКСД);

Ø намаляване на административната тежест за гражданите и икономическите оператори чрез въвеждане на изисквания за служебно събиране на информация и установяване на факти и обстоятелства по служебен път в производствата по разглеждане, приемане и одобряване на проекти на генерални планове за пристанищата за обществен транспорт и в производствата по вписване в Регистъра на пристанищните оператори в Република България;

Ø създаване на законова уредба на специфична хипотеза на изменение на генералните планове на пристанищата за обществен транспорт по чл. 106а ЗМПВВППРБ.

Постигането на първите две цели ще има за последица и изпълнение съответно мярка № 215 и мерки № 214 и № 216 от Плана за намаляване на административната тежест, приет с Решение № 233 на Министерския съвет от 29 март 2024 г.

Представеният законопроект включва 3 разпоредби:

С първата от тях (§ 1) се предлага нова редакция на чл. 112б, ал. 1 от ЗМПВВППРБ, съгласно която заявителят в производството по разглеждане, приемане и одобряване на проект на генерален план за пристанище за обществен транспорт няма да бъде задължен да прилага към заявлението си документи, удостоверяващи изпълнението на приложимите процедури по Закона за опазване на околната среда и Закона за биологичното разнообразие. Вместо това ще бъде необходимо и достатъчно да посочи в заявлението само номера, датата на издаване и органа, издал съответния индивидуален административен акт. Задължение за служебното събиране на посочените в завлението актове ще има Изпълнителна агенция „Морска администрация“. По подобен начин е разрешен и въпросът с изискването към заявлението за разглеждане, приемане и одобряване на проект на генерален план за пристанище по чл. 106а ЗМПВВППРБ или терминал от такова пристанище да се прилагат протоколите от проведените публични консултации с ползвателите на пристанището и другите заинтересовани лица. Отчетено е обстоятелството, че в преобладаващата част от случаите, откакто това изискване съществува, информацията относно провеждането на обществените обсъждания, съдържанието на поставения на обсъждане проект на план и резултатите от тези обсъждания се публикуват на интернет страницата на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, в качеството му на управителен орган на пристанището по чл. 106а от ЗМПВВППРБ.

Параграф 2 от законопроекта предвижда допълване на чл. 112в от ЗМПВВППРБ с ал. 5, която да уреди специфичен случай на изменение на генералните планове на пристанищата за обществен транспорт по чл. 106а от ЗМПВВППРБ.

На 12 декември 2020 г. влезе в сила Закона за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (обн., ДВ, бр. 104 от 2020 г.), с който бяха въведени национални мерки за прилагане на Регламент (ЕС) 2017/352 на Европейския парламент и на Съвета от 15 февруари 2017 г. за създаване на рамка за предоставянето на пристанищни услуги и общи правила за финансовата прозрачност на пристанищата (ОВ, L 057 от 3 март 2017 г.), включително законово се регламентираха пристанищата по чл. 106а от ЗМПВВППРБ. В изпълнение на заключителната разпоредба на § 53, ал. 1 от този закон министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията издаде Заповед № РД-08-19 от 21 януари 2021 г., с която определи границите на акваторията, територията и инфраструктурата на пристанищата по чл. 106а от ЗМПВВППРБ в съответствие с вписаните в регистъра данни по чл. 92, ал. 5 от ЗМПВВППРБ и съгласно действащите до влизането в сила на този закон генерални планове. С преходните разпоредби на § 56, ал. 2-4 от същия изменителен закон бяха уредени случаите (в това число и съотношението им с бъдещите генерални планове на пристанищата по чл. 106а от ЗМПВВППРБ) на заварени влезли в сила генерални планове за пристанищни терминали от пристанищата по чл. 106а от ЗМПВВППРБ, заварени проекти на такива планове, чиято процедура по разглеждане, приемане и одобряване не е приключила към момента на влизане в сила на изменителния закон и на заварени разрешения за изработване на проекти на такива планове.

Извън изброените, остана една неуредена хипотеза – случая, в който изработването на проект на генерален план за пристанище за обществен транспорт е разрешено след даване на разрешение за изработване на проект на генерален план на съответното пристанище по чл. 106а от ЗМПВВППРБ, тъй като пристанището за обществен транспорт е извън границите на пристанището по чл. 106а от ЗМПВВППРБ, определени с цитираната по-горе заповед на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и съответно извън териториалния обхват на проекта на генерален план на пристанището по чл. 106а от ЗМПВВППРБ, а достъпът до пристанището за обществен транспорт се осъществява чрез инфраструктура за достъп на пристанището по чл. 106а от ЗМПВВППРБ. Процедурата по неговото разглеждане, приемане и одобряване се развива паралелно и независимо от процедурата за разглеждане, приемане и одобряване на проекта на генерален план на пристанището по чл. 106а от ЗМПВВППРБ.

Предлага се да бъде създадена правна възможност за разширяване на пристанището по чл. 106а от ЗМПВВППРБ, чиято инфраструктура за достъп ще бъде използвана, въз основа на изрично волеизявление на възложителя на влезлия в сила генерален план за пристанище за обществен транспорт. В зависимост от етапа, на който се намира генералният план на пристанището по чл. 106а от ЗМПВВППРБ към момента на това волеизявление (все още в процес на изработване или вече одобрен и влязъл в сила), ефектът на разширяването ще се постигне чрез: 1) служебно отразяване на влезлия в сила генерален план за пристанище за обществен транспорт в проекта на генерален план на пристанището по чл. 106а от ЗМПВВППРБ или 2) приравняване на влезлия в сила генерален план за пристанище за обществен транспорт на изменение на генералния план на пристанището по чл. 106а от ЗМПВВППРБ, когато генералният план на пристанището по чл. 106а от ЗМПВВППРБ е одобрен и влязъл в сила по-рано.

С последната разпоредба от законопроекта (§ 3) се предлага в раздел VII „Пристанищни дейности и услуги в пристанищата за обществен транспорт“ от глава четвърта „Пристанища“ на ЗМПВВППРБ да бъде създаден чл. 1171. Целта е да уреди на законово ниво производството по вписване в Регистъра на пристанищните оператори в Република България, както изисква чл. 4, ал. 2 от ЗОАРАКСД. Регистрационният режим за извършване на стопанска дейност, представляващ вписване на търговец в Регистъра на пристанищните оператори в Република България като задължително условие за извършването на пристанищни услуги, е въведен още със Закона за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (обн., ДВ, бр. 24 от 2004 г.) – в разпоредбата на чл. 117, ал. 5 ЗМПВВППРБ. Но административната процедура по вписване в регистъра (от подаването на заявление за вписване до получаването на удостоверение за регистрация на пристанищен оператор) към настоящия момент е регламентирана в предвидения със същата норма подзаконов нормативен акт – Наредба № 18 от 3.12.2004 г. за регистрация на пристанищните оператори в Република България (обн., ДВ, бр. 109 от 2004 г., изм., бр. 62 от 2005 г. и бр. 75 от 2010 г., изм. и доп., бр. 15 от 2014 г., доп., бр. 85 от 2017 г.). Предлаганият законов текст дава пълна и ясна уредба на регистрационния режим, като съобразява и изискването на чл. 7, ал. 2 от ЗОАРАКСД относно сроковете, в които заявителят има право да отстрани нередовностите на заявлението си, в това число и да представи допълнителни писмени доказателства. Уредени са също случаите на служебно събиране на информация и установяване на относими факти и обстоятелства по служебен път в регистърното производство.

Очакваните резултати от предлагания проект на акт са:

Ø да бъде постигнат необходимия синхрон между разпоредбите на ЗМПВВППРБ, регламентиращи регистрационния режим на пристанищните оператори, и изискванията на чл. 4, ал. 2 и чл. 7, ал. 2 от ЗОАРАКСД;

Ø да бъде намалена административната тежест за гражданите и икономическите оператори в производствата по разглеждане, приемане и одобряване на генерални планове за пристанища за обществен транспорт и в производствата по регистрация на пристанищни оператори;

Ø да бъдат изпълнени точно мерки № 214, № 215 и № 216 от Плана за намаляване на административната тежест, приет с РМС № 233 от 2024 г.;

Ø да бъде попълнена съществуваща законова празнина чрез уреждане на специфичен случай на изменение на генералните планове на пристанищата за обществен транспорт по чл. 106а от ЗМПВВППРБ.

Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България не води до въздействие върху държавния бюджет.

Предлаганият законопроект не въвежда изисквания на правото на Европейския съюз в националното законодателство, поради което не е изготвена таблица за съответствие с нормите на европейското право.

Изготвени е частична предварителна оценка на въздействието на проекта на закон, по която е налице становище на дирекция „Модернизация на администрацията“ в Администрацията на Министерския съвет за съгласуване на частичната предварителна оценка на въздействието. Изготвена е и справка за съответствието на законопроекта с Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи и с практиката на Европейския съд по правата на човека.

В съответствие с чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове и в изпълнение на чл. 35, ал. 2, т. 7 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация проектът на закон и проектът на мотиви към него са подложени на обществено обсъждане като за целта са публикувани на интернет страницата на Министерството на транспорта и съобщенията и в Портала за обществени консултации на Министерския съвет. Резултатите от проведеното обществено обсъждане са представени в приложената справка.

 

 

Лице за контакт:

Павлинка Ковачева

Главен експерт

Дирекция "Международни и национални регулации на корабоплаването"

Изпълнителна агенция „Морска администрация“

Тел. 070010145

Имейл: Pavlinka.Kovacheva@marad.bg

 

 


Дата на откриване: 27.11.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Транспорт
Дата на приключване: 26.12.2024 г.
Коментари
Добави коментар
 

Все още няма коментари