Обществени консултации

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу финансирането на тероризма

Предлаганите законодателни промени въвеждат мерки срещу финансиранe на разпространението на оръжия за масово унищожение, с което се отстраняват слабости в превантивното законодателство срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма и на пролиферацията, установени в приетия на 18.05.2022 г. Доклад за Република България от Пети оценителен кръг на Комитета на експертите за оценка на мерките срещу изпирането на пари (Комитета MONEYVAL) към Съвета на Европа.

Законопроектът има за цел повишаване степента на съответствие на националното законодателство с изискванията на Международните стандарти за борба с изпирането на пари, финансирането на тероризма и на пролиферацията (Препоръките на FATF) от 2012 г. 


Дата на откриване: 10.12.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Външна политика, сигурност и отбрана
Дата на приключване: 27.12.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
27 декември 2024 г. 15:01:41 ч.
POK_Easypay

становище по текст от Проекта на ЗИДЗМФТ

С параграф 31, т. 7 от законопроекта се предлагат изменения в разпоредбата на чл. 54 от Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП).

Към настоящия момент разпоредбата на ал. 11 на чл. 54 от ЗМИП въвежда облекчение за задължените лица при извършване документирането на комплексната проверка на клиент - юридическо лице. В разпоредбата на действащия текст на ал. 11 на чл. 54 от ЗМИП е предвидена възможност да НЕ СЕ ИЗИСКВА от клиент - юридическо лице да представя заверен от законен представител или пълномощник на идентифицираното лице копие от учредителния си договор, акт или други документи, необходими за проверка на данните по ал. 4, когато се идентифицират лица, вписани в търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел (ТРРЮЛНЦ) за проверка на обстоятелствата по ал. 4, т.1-4 и т. 7-9. Не сме съгласни с предлаганата в момента отмяна на текста на ал. 11 на чл. 54 от ЗМИП. Тя предвижда една от малкото мерки в законодателството за превенция срещу изпирането на пари и финансирането на тероризъм, които облекчават административната тежест върху задължените лица. Освен това изискването от клиент, който е българско юридическо лице, да представя заверено копие от устава/учредителния си акт е излишно утежняващо - както за клиента, така и за задълженото лице, доколкото уставът/учредителният акт е наличен във всички свои версии в ТРРЮЛНЦ по партидата на съответното юридическо лице. Подобно изискване влиза в противоречие с основния принцип за достоверност и доверие в търговския регистър и в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, заложен в чл. 10 от Закон за ТРРЮЛНЦ, съгласно който: трети добросъвестни лица могат да се позовават на вписването, както и на обявяването, дори ако вписаното обстоятелство, съответният акт не съществува. НЕВПИСАНИТЕ ОБСТОЯТЕЛСТВА СЕ СМЯТАТ НЕСЪЩЕСТВУВАЩИ ЗА ТРЕТИТЕ ДОБРОСЪВЕСТНИ ЛИЦА.

Предвид изложеното по-горе, не считаме, че разпоредбата на ал. 11 на чл. 54 от ЗМИП следва да се отменя. Така предлаганото изменение няма връзка и с мотивите за изготвяне на законопроекта, а именно отстраняване на слабости в превантивното законодателство срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма и на пролиферацията, установени в приетия на 18.05.2022 г. Доклад за Република България от Пети оценителен кръг на Комитета на експертите за оценка на мерките срещу изпирането на пари (Комитета MONEYVAL) на Съвета на Европа.

"Изипей" АД