* Задължителни полета
Адрес за изпращане на становища и предложения: ikoleva@mh.government.bg
1. В чл. 9 се създава ал. 6а:
„(6а) Учебните програми, утвърдени от ректорите на висшите училища съдържат включеното в рамковите учебни програми по ал. 3 и тематичен обхват и/или съдържание на задължителните модули и раздели от теоретичното и практическото обучение, както и обучение по професионална етика определени в рамковите учебни програми.
Да се добави И "обучение по професионална етика"
В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
„(9) Регионалните здравни инспекции изпращат всяка година до 20 февруари в Националния център по обществено здраве и анализи информация
- за броя на обявените от базите за обучение в съответната област свободни длъжности за специализанти през предходната календарна година.
Информацията се предоставя по образец, утвърден от Националния център по обществено здраве и анализи.“.
Да се докладва регионално И информацията за неизлекуваните болни, които са изпратени по домовете си да се лекуват и да бъдат гледани и лекувани от неспециалисти. Да се докладва колко от неизлекуваните болни са починали в рамките на 1, 2 ,3, 6,12 месеца поради липса на адекватни медицински грижи от неквалифициран персонал, който извършва специализирани медицински грижи в немедицински условия.
"В Приложение № 1 към чл. 1, ал. 2 „Номенклатура на специалностите и сроковете за придобиването им в системата на здравеопазването“ се правят следните изменения и допълнения:
,...
6. В раздел VIII „Специалности за лица с висше медицинско или немедицинско образование“ се създават редове с номера 6 - 13:"
Моля да добавите още четири реда
Регулация, организация и икономика на общественото здраве
Регулация, организация и икономика на бързата и неотложна помощ
Регулация, организация и икономика на следболничната помощ
Регулация, организация и икономика на цивилизационните болести
Моля да добавите и специалността
Регулация, организация и икономика на професионалните болести
Последните да бъдат разбити по професии (както бе и по време на соца).
Сега специално внимание може да обърнете на психическото здраве на докладчиците и документаторите, като например опасността за развиване на шизофрения сред "професионалните лъжци", които са част от или са под постояния или периодичен контрол и надзор от страна на държавата според закон, наредба, сертифициращ орган или вътрешен правилник.
.........
Регулация, организация и икономика на инвалидизираните след злополуки (трудови или битови)
Становище
От Ваня Добрева- председател на Асоциация Хипофиза
Относно : ПРОМЯНА НА НАРЕДБА N 1 ot 2015 за придобиването на специалност в системата на здравеопазването
Предлагаме промяна на чл. 47 а от Наредбата. Към текста след "хуманитарен статут" да се добави и текста “временна закрила” и "продължително пребиваване ".
Мотиви
Да се даде достъп до специализиция финансирана от държавата и на лица - лекари бежанци от Украйна, които са със статут на временна закрила, както и на медицински специалисти от трети страни.
На този етап срокът на временната закрила е удължен до 04 март 2026, около 95 % от украинските граждани в България са с такъв статут.
В момента единствената възможност за тях е да специализират на места срещу заплащане, което когато става дума за лица бягащи от война е равносилно на невъзможност. Лицата със временна закрила са изключени и от достъп до европейският проект BG05SFPR002-1.014-0001 „Насърчаване на специализацията по специалности и в области с недостиг на специалисти“, финансиран по Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027 г
През курсовете по български език които организираме са преминали 650 медицински специалисти от Украйна. По-малък е броят на медицински лица от Русия, Израел и други трети страни. Това са хора, които биха искали да упражняват професията си в България. Правата на пациентите от Украйна са нарушени заради езиковата бариера, която налага осъщестяването на диагностични и лечебни дейности без разбиране на езика. Има недостиг на специалисти -лични лекари, педиатри и други. Този недостиг е както за бежанците, така и за българите.
Специалистите от Украйна не са свързани в България с определена локация, повечето от тях пристигат в с няколко чанти багаж и биха могли да започнат да специализират и в места в които няма желаещи кандидати българи.
Отделно от това в условия на отворен пазар на труда в рамките на Европа и липса на изгледи да се превърнем в икономическият тигър на Балканите следва да отворим бариерата за влизането на специалисти от други държави за да има кой да ни лекува в бъдеще. Такава е тенденцията в цяла Европа- в Дания вече медицинските сестри могат да работят без да владеят местният език. В Полша по ускорена процедура работят 4200 бежанци, а в България процедурата са приключили само трима.
С помощта на други организации сме превели нормативните документи за процедурата за специализация в другите европейски страни и сме ги внесли в МЗ през август 2024 г. Не ни е известно някой да ги е прочел.
България е единствената страна в ЕС която не приложи препоръките на Евопейската комисия за бързо признаване на квалифкцията на лица с ключови професии - учители и лекари - COMMISSION RECOMMENDATION (EU) 2022/554 of 5 April 2022 on the recognition of qualifications for people fleeing Russia’s invasion of Ukraine.
Оставаме в очакване на нормалност!
Ваня Добрева