Обществени консултации

проект на Постановление на Министерския съвет за определяне на условията и реда за обмена на информация и съвместна дейност на институциите по реда на чл. 7a, ал. 3 от Закона за насърчаване на заетостта.

Постановлението на Министерския съвет за определяне на условията и реда за обмен на информация и съвместна дейност на институциите по реда на чл. 7а, ал. 3 от Закона за насърчаване на заетостта ще даде възможност на Агенцията по заетостта да разполага с необходимата информация за идентифициране на икономически неактивните лица и да може да достигне до тях и да ги мотивира да бъдат активни на пазара на труда.


Дата на откриване: 15.1.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Социална политика и заетост
Дата на приключване: 14.2.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
14 февруари 2025 г. 12:44:58 ч.
АйлинААлиева

Предложение за допълване

Във връзка с проекта на ПМС за определяне на условията и реда за получаване и за обмена на информация, и за съвместна дейност на институциите по чл. 7а, ал. 3 от Закона за насърчаване на заетостта, предлагаме в преходните и заключителните разпоредби да се въведе нов параграф, с който да се направят изменения и допълнения в Правилника за прилагане на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност (ППЗТМТМ). По-конкретно, предлагаме да бъдат направени промени в чл. 38, ал. 5, т. 1 от ППЗТМТМ, така че наименованията на институциите по букви г) и д) да се приведат в съответствие с актуалните към момента, а именно: буква „г” Министерство на земеделието и храните; буква „д” Министерство на икономиката и индустрията. В тази връзка и предвид Решение № 38 на Министерския съвет от 29 януари 2025 г. за непризнаване на Съюза за стопанска инициатива за представителна организация на работодателите на национално равнище и с оглед спазване на изискването на чл. 4, ал. 2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност за гарантиране участието в състава на Националния съвет по трудова миграция и трудова мобилност на равен брой представители на представителните организации на работодателите и на работниците и служителите на национално равнище, предлагаме да се направи и допълнение в чл. 38, ал. 5, т. 1 от ППЗТМТМ, като се добавят Министерството на иновациите и растежа (МИР) и Министерството на електронното управление (МЕУ). По този начин ще бъдат обхванати ресорите, които преди са били в рамките на Министерството на икономиката, както и МЕУ, което има преки ангажименти във връзка с електронната система за обработване и обмен на информация по подадени заявления за издаване на разрешения за пребиваване и работа.

С оглед привеждане на ППЗТМТМ в съответствие с разпоредбите на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, предлагаме да бъде направена промяна в основния текст на чл. 32, ал. 1 от ППЗТМТМ като думите „по чл. 24, ал. 3 ЗТМТМ“ се заменят с „по чл. 24, ал. 2 от ЗТМТМ“.

 

14 февруари 2025 г. 13:06:25 ч.
АйлинААлиева

Предложение

Във връзка с проекта на ПМС за определяне на условията и реда за получаване и за обмена на информация, и за съвместна дейност на институциите по чл. 7а, ал. 3 от Закона за насърчаване на заетостта, предлагаме в преходните и заключителните разпоредби да се въведе нов параграф, с който да се направят изменения и допълнения в Правилника за прилагане на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност (ППЗТМТМ). По-конкретно, предлагаме да бъдат направени промени в чл. 38, ал. 5, т. 1 от ППЗТМТМ, така че наименованията на институциите по букви г) и д) да се приведат в съответствие с актуалните към момента, а именно Министерство на икономиката и индустрията и Министерство на земеделието и храните. В тази връзка и предвид Решение № 38 на Министерския съвет от 29 януари 2025 г. за непризнаване на Съюза за стопанска инициатива за представителна организация на работодателите на национално равнище и с оглед спазване на изискването на чл. 4, ал. 2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност за гарантиране участието в състава на Националния съвет по трудова миграция и трудова мобилност на равен брой представители на представителните организации на работодателите и на работниците и служителите на национално равнище, предлагаме да се направи и допълнение в чл. 38, ал. 5, т. 1 от ППЗТМТМ, като се добавят Министерството на иновациите и растежа (МИР) и Министерството на електронното управление (МЕУ). По този начин ще бъдат обхванати ресорите, които преди са били в рамките на Министерството на икономиката, както и МЕУ, което има преки ангажименти във връзка с електронната система за обработване и обмен на информация по подадени заявления за издаване на разрешения за пребиваване и работа.

С оглед привеждане на ППЗТМТМ в съответствие с разпоредбите на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, предлагаме да бъде направена промяна в основния текст на чл. 32, ал. 1 от ППЗТМТМ като думите „по чл. 24, ал. 3 ЗТМТМ“ се заменят с „по чл. 24, ал. 2 от ЗТМТМ“.

 

14 февруари 2025 г. 23:29:03 ч.
bore

Предложение за корекции

Така написано ПМС е неработещо за целите на закона. Ще бъде просто едно статистическо отчитане, без реално активиране на икономически неактивните лица. Подади тази причина предлагам следните промени:

1. Информацията да се обменя по-често, напр. всеки ден, всяка седмица или максимум един път месечно. За една календарна година и още няколко месеца обработка може да съм бил неактивен, после да съм работил два пъти, да съм бил регистриран като безработен и пак зает. И ще се обаждат от бюрата на хора, които отдавна не са неактивни или пък докато съм неактивен от март до ноември - никой няма да ми се обади, защото се засичат данните към края на годината. Технически е възможно, тези институции правят ежедневни обмени. Предложението ми е срокът в чл. 2, ал.2 да е с възможно най-кратък интервал.

2. Описанието на механизмите показва остарели техногии на администрациите и някакъв странен механизъм. Данните се заключват с парола (чл. 2, ал. 1), после се пращат на АЗ. АЗ без да има паролата препраща файловете към ГРАО (чл. 3). НАП, МОН и НАПОО изпращат директно паролата на ГРАО (чл. 2, ал. 3). Това няма никаква логика. Освен това ГРАО придобива прекалено много информация - дали лицата работят, учат и др., което противоречи на принципите за минимален достъп и защита на личните данни.

Предлагам:

а) НАП, МОН, НАПОО и др. да пращат на АЗ данни "защитени съобразно правилата за МИС", без да се уточнява как, това те двустранно да си го оформят. АЗ да обработи данните, да добави безработните от своя регистър и да прати на ГРАО само ЕГН на икономически активните (пак по защитен канал). ГРАО да ги обработи и да върне останалите ЕГН от възрастовия диапазон, с всички необходими данни, за да могат бюрата по труда да ги намерят - напр. постоянен адрес, настоящ адрес и т.н. 

или 

б) НАП, МОН, НАПОО и др. да пращат на АЗ данни "защитени съобразно правилата за МИС", без да се уточнява как, това те двустранно да си го оформят. ГРАО праща на АЗ всички ЕГН от възрастовия диапазон от 16 до 65 г. (само ЕГН, по защитен канал) - това ще са и активни, и неактивни. АЗ обработват масивите - сравняват ГРАО данните с останалите и определят неактивните. След което правят запитване до ГРАО само за неактивните ЕГН, за да им се върнат допълнителни данни - имена, адреси и др. Тук няма противоречие със защитата на лични данни, защото във всички варианти АЗ има ЕГН и на заети, и на безработни, и на неактивни.