Обществени консултации

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи

Законопроектът съдържа разпоредби, обединени тематично в следните категории: Осигуряване прилагането на правни актове на ЕС в рамките на пространството на свобода, сигурност правосъдие: - Регламент (ЕС) 2021/784 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2021 година относно справянето с разпространението на терористично съдържание онлайн, с който се установяват единни правила за справяне със злоупотребата с хостинг услуги за разпространение на терористично съдържание онлайн; - Регламент (ЕС) 2019/817 и Регламент (ЕС) 2019/818 на Европейския парламент и на Съвета от 20 май 2019 година, с които е създадена рамка за оперативна съвместимост между информационните системи на ЕС в областта на границите, визите, полицейското и съдебното сътрудничество, убежището и миграцията; - Регламент (ЕС) 2024/982 на Европейския парламент и на Съвета от 13 март 2024 година за автоматизираното търсене и обмен на данни за целите на полицейското сътрудничество (Регламент Прюм II); - Директива (ЕС) 2023/977 на Европейския парламент и на Съвета от 10 май 2023 година относно обмена на информация между правоприлагащите органи на държавите членки и за отмяна на Рамково решение 2006/960/ПВР на Съвета. Промени в уредбата на полицейската регистрация по чл. 68 от Закона за МВР, предвид тълкуванията на разпоредбите на Директива (ЕС) 2016/680, дадени в актуалната практика на Съда на ЕС (решения по преюдициални дела С-205/21, С-118/22 и С-80/23). Създаване на нормативни предпоставки за повишаване ефективността на Главна дирекция „Гранична полиция“ (ГДГП) при противодействие на заплахите, произтичащи от използването на безпилотни летателни апарати в граничните зони. Предоставяне на възможност на органите на ГДГП да подават искания и да достъпват и използват резервационните данни за пътниците и екипажите за целите на предотвратяване, разкриване и разследване на престъпления от компетентност на дирекцията. Привеждане на видовете отпуски на държавните служители със статут по Закона за МВР в съответствие с допълненията на Кодекса на труда (ДВ, бр. 62 от 2022 г.,) и по-специално създадения нов чл. 164в „Отпуск за отглеждане на дете до 8-годишна възраст от бащата (осиновителя)“. Промяна в разпоредбата на чл. 192 от Закона за МВР, като отпада определянето на размера на отличието „обявяване на благодарност с парична награда“ на ниво закон, като размерите на наградите и отличията ще се определят с подзаконов нормативен акт. Отстраняване на констатирани несъответствия и практически затруднения по прилагането на разпоредби от глава осма „Дисциплинарна отговорност“ от част трета „Държавна служба в МВР“: - изменение на чл. 194, ал. 2 от ЗМВР с цел избягване на затруднения при определяне на дисциплинарните нарушения; - отмяна на наказанията по чл. 199, ал. 1, т. 1, чл. 200, ал. 1, т. , чл. 201, ал. 1, т. 1 и чл. 203, ал. 1, т. 10 от ЗМВР и в тази връзка заличаване на второто изречение от чл. 198, ал. 3, чл. 199, ал. 2, чл. 200, ал. 2 и чл. 201, ал. 2 от ЗМВР; - в чл. 203, ал. 1 от ЗМВР създаване на нов състав на нарушение - „извършване на дисциплинарно нарушение по чл. 199 - 201, довело до уронване на престижа на службата“; - премахване на разпоредбата на чл. 205, ал. 2, изречение второ от ЗМВР, предвиждаща извършване на дисциплинарна проверка по анонимни сигнали като част от административното производство по налагане на дисциплинарно наказание; - допълване в чл. 214 на хипотезите за временно отстраняване от длъжност на служителя в съответствие с Наказателно-процесуалния кодекс. За изпълнение на Решение № 233 на Министерския съвет от 2024 г. за приемане на План за намаляване на административната тежест и заложените в него мерки № 2 и № 3 се предлагат промени в чл. 125а, ал. 2 и чл. 132, ал. 2 от ЗМВР. В изпълнение на препоръки от Доклада за оценка за България на Групата на държавите, борещи се срещу корупцията (GRECO) - пети кръг на оценка „Предотвратяване на корупцията и насърчаване на почтеността на централното управление (висшите държавни длъжности) и правоприлагащите органи“ (www.coe.int/greco) в закона се установява принципът на оперативна независимост на полицейските органи спрямо политическото ръководство на Министерството на вътрешните работи, както и правила относно ограничаване на рисковете от конфликт на интереси след напускане на службата. Допълване на възможностите за преназначаване на по-висока по вид длъжност без конкурс, когато държавният служител на предходен етап е заемал след спечелен конкурс длъжност в рамките на по-високия вид, отговаря на изискванията за заемане на новата длъжност и успешно е завършил съответната професионална подготовка, както и когато държавните служители, заемащи младши изпълнителски длъжности, са придобили образователно-квалификационна степен на висшето образование „бакалавър“ в Академията на Министерството на вътрешните работи, в различна от редовната форма на обучение по специалности „противодействие на престъпността и опазване на обществения ред“ или „пожарна и аварийна безопасност“.


Дата на откриване: 15.1.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Правосъдие и вътрешни работи
Дата на приключване: 14.2.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
16 януари 2025 г. 10:05:10 ч.
Aziti

прилагането на "правни актове" на ЕС - сега и преди

Във времето на карнавалите може да се поровим из думите и да намерим общите паралели при прилагането на "правните актове" в различни части на Европа.

Kaкво е било преди въвеждането на полицията и утвръждаването на методи за вадени на думите от устата на някой с ченге.л?

Кога и защо се е въвело празнуването на професионалния празник на полицаите точно на църковния празник Архангел Михаил - тоз, който има задачата да превежда душите на мъртвите до Ада ИЛИ Рая?



Но какви са били старите европейски традиции за оценяване и справяне с доброто и злото?! Традицията с кукерите и суравакарите е много интересна в този контекст и има своите отенъци из Европата.



Да изядеш един бой за здраве (оздравителен бой) и да си изтеглиш късмета каква работа и отговорности те чакат следващата година е едно, но да видим традицията с кукерите с и без куки...



Подобни традиции има и в немскоговорящите страни и се свързват с баба Перхта (Frau Perchta, Frau Percht) и със свети Никола.



Докато надбягванията на добрите и лошите перхтен (Schönperchten и Schiechperchten) се свързват с "осветляването", то лошият Крампус, предвестникът на добрия дарител свети Никола, се свързва с ...кука (Haken). итн итн



Но по-интереснен е друг факт, който индиректно обяснява целия сюжет. Кукерската традиция се свързва с град Перник, името на който се свързва с ...бог Перун, "сътворител на гръмотевицата и светкавицата, носител на бури и дъжд, закрилник на бойците и предводител на отрядите по време на битка". Същият корен се крие и в немската дума пер.хтен. итн итн



А каква е разликата между българската и немската традиция?! Питайте учените по фолклористика, които познават И случващото се по време на и след фашинга

16 януари 2025 г. 10:21:38 ч.
Aziti

хипотези

Какви са хопотезите, какво очаквате да се случи след промените?!

Как ще се ограничи и контролира разпространението на съдържание?



Това за произхода на думата пер.хтен е една хипотеза и спекулация.

Но ето Ви още една хипотеза без български/славянски отенък

Възпитаването на обществото навремето се е наричало züchten.



Ако приемем, че доброто и злото са две страни на една и съща монета и вървят ръка за ръка, то възпитаването и превъзпитаването на обществото е става И чрез осъществяването на тези връзки - paaren, a две по две се наричат чифт или двойка - Paar или Pärchen (гальовно). Ако решим да сглобим нов глагол, с който да свържем züchten със сглобяването на двойки, то може да измислим новата дума - pärch(en)ten.



Успех в изготвянето на хипотезите и чифтовсането

19 януари 2025 г. 10:41:25 ч.
preobrazuvan

предложение

1.Мисля , че е време служителите на администрацията с помоща на ръководството да вземе решение последно по кой закон ще получават увеличенията си. Един път 50% по ЗМВР , един път по ЗДСл . Не е ли малко в повече за една календарна година и то от тук натам всяка . 

2. Няма да е зле да стане ясно на всички , че хора който по цял ден стоят на сухо и топло получават много повече от един униформен , та бил той и началник а на всички е ясно разликата в отговорностите.

3. Предлагам при обявяване на конкурси за експертни длъжности,  първо да се даде възможност и то с предимство на служители - ЛРТП от същата администрация,, тъй като на всички е ясно как се печели конкурс в МВР. Има хора с по 30 години стаж в дадена администрация който ня как да растат независимо от образованието от предварително набелязани победители.

4. Предлогом да отпадне предимството което е заложено за АМВР тъй като всички магистратури са с положен труд. Това е чисто дискриминационен текст.

19 януари 2025 г. 18:21:18 ч.
bboy4

още 50%

Ненаситници!

20 януари 2025 г. 13:38:26 ч.
milalex

Предложение

Предложението направено в  § 14, с което в закона за МВР се създава се чл. 180а: „Чл. 180а. (1) Индивидуалната основа месечна заплата на държавните служители по 142, ал. 1, т. 2 може да надвишава с до 50 на сто максималния размер на основната месечна заплата за съответното ниво и степен, определена с наредбата по чл. 67, ал. 3 от Закона за държавния служител. (2) Редът и начинът за определяне на конкретния размер на индивидуалните основни месечни заплати на служителите по ал. 1 се определя с акт на министъра на вътрешните работи“ е дискриминационно по отношение на всички останали държавни служили, които работят извън МВР. Това предложение е и излишно, тъй като в чл. 67, ал. 3 от ЗДСЛ изрично е посочено, че заплатите на тази категория служители се определят с наредба на Министерския съвет. Предлагам текста на § 14 да отпадне и да бъдат инициирани промени в закона за МВР, с които да се премахне абсурдът в  министерството да работят служители по ЗМВР, ЗДСЛ и Кодекса на труда.

 

21 януари 2025 г. 17:18:45 ч.
Ralitsa Stoyneva

ЗАПЛАТИ НА ЛРТП В МВР

В системата на МВР служителите са три вида : Държавни служители по ЗМВР, Държавни служители по Закона държавния служител и ЛРТП.

Необходимо е да се увеличат основните заплати на служителите ЛРТП,както и на ЛРТП следва осигуровките да бъдат за сметка на МВР.

С годините когато  се гласуват заплатите на служителите в МВР  впредвид  това,че се бъркат кои длъжности са по ЗМВР, по ЗДСл и ЛРТП  и видно от класификатора за длъжности в МВР се вижда ,че например има / гл.счетоводители по ЗМВР, гл.счетоводители по ЗДСл и Гл.счетоводители работещи като ЛРТП и т.н.длъжности и се бъркат Държавните служители по закона за държавният служител със служителите ЛРТП, но заплатите са им различни ,следва същите да бъдат изравнени/

В момента най-ощетени са служителите ЛРТП, които са с най-ниски заплати в МВР ,въпреки,че за ЛРТП заплатите са според Кодекса на труда и ЗМВР.

Поради различията в основните заплати на Държавните служители по ЗМВР,Държавните служители по Закона за държавните служители и ЛРТП ,следва основните възнаграждения да се изравнят,защото всички са служители в МВР, от което следва извода,че основните заплати на служителите ЛРТП следва да са в размера на другите служители ДС по ЗМВР и ДС по ЗДСл, както и осигуровките следва да бъдат за сметка на МВР,защото на Държавните служители по ЗМВР и Държавните служители по закона за държавния служител -осигуровките изцяло се поемат за сметка на МВР, служителите ЛРТП имат осигуровки и за тяхна сметка. От допълнителните възнаграждения следва да се изравнят и възнагражденията за постигнати резултати от служебна дейност,както и всички възнаграждения на трите вида служители в МВР трябва да са еднакви ,защото всички са служители на МВР и същото дори е написано в тълкувателно решение №1/2024 г.на ВКС,че всички служители са служители на МВР независимо от статута им:ДС по МВР,ДС по ЗДСл и ЛРТП и възнагражденията трябва да бъдат еднакви според длъжностинте, а не на едни високи, а на други ниски на дискриминационен принцип.

21 януари 2025 г. 18:41:36 ч.
preobrazuvan

предложение

1.Предложението ми е ако ще има равнопоставеност , ЛРТП да минат по ЗДСл , има ги като длъжности в класификатора . Другото предложене е поне ЛРТП който са с висше образование да станат ЛРТП с висше образование . 

2. След като видно от тълкувателното решение което използват ЗДСл за да се възползват от сумите за храна "тъй като всички сме служители на МВР" , то и ЛРТП да се възползват от ЗДСл и да не заплащат осигуровки. Нали сме едни и същи . 

24 януари 2025 г. 14:47:09 ч.
IvelinaG Drumeva

ДОСТОЙНО ЗАПЛАЩАНЕ НА ЛРТП

ЛРТП   ЛИЦА  РАБОТЕЩИ ПО КОДЕКСА НА ТРУДА  САМООСИГУРЯВАЩИ СЕ И ВИНАГИ ОЩЕТЕНИ ОТ КЪМ ЗАПЛАЩАНЕ. КОГА ЛРТП ЩЕ БЪДАТ ОЦЕНЕНИ В МВР И  КОГА ЩЕ ПОЛУЧАТ ЕДНО ДОСТОЙНО ЗАПЛАЩАНЕ.

24 януари 2025 г. 14:59:09 ч.
mariyanovaa999

ЗАПЛАТИ НА ЛРТП

РАБОТИМ С ГРАЖДАНИ, РАБОТИМ СЪС ЗБДС, ЗБЛД, ПРАВИЛНИК БДС, ЗАКОНА ЗА ПП, СЕМЕЙНИЯ КОДЕКС, НАРЕДБА ЗА ТРУДОУСТРОЯВАНЕ, С ЕВРОПЕЙСКИ СПОРАЗУМЕНИЯ И РЕГЛАМЕНТИ. СЛЕД ВСИЧКИТЕ ТЕЗИ НОРМАТИВНИ ДОКУМЕНТИ, НАКРАЯ НА МЕСЕЦА СЕ ПОДПИСВАМЕ НА НЕДОСТОЙНОТО ЗАПЛАЩАНЕ ОТ 1 166 ЛВ. "БЛАГОДАРИМ" !

26 януари 2025 г. 12:11:43 ч.
Ивелина Василева

Заплати на ЛРТП

Основната заплата на ЛРТП в МВР е почти на границата с минималната работна заплата, осигуровките ни са за наша сметка, няма допълнително възнаграждение за служители с висше образование. Всичко това на фона на натовареност, работа с множество закони, наредби, правилници, инструкциии др. и  отговорността, която носим.

Унизително, обидно, че и с чуство за дискриманация!

30 януари 2025 г. 09:24:43 ч.
Севастократор

МВР

Когато служител достигне пенсионна възраст да им адве опции за него: 1) Остава да служи до 60 г., без да се пенсионира; 2) Пенсионира се и веднага напуска системата. Не е редно за една и съща работа да получаваш и пенсия и заплата.

Масово се пазят отпуски от 10 и повече госини назад за да им се изплатят при пенсиониране, което е огромно перо за бюджета. 

10 февруари 2025 г. 16:43:00 ч.
IvoYan0301

По отношение на § 13 от предложения ЗИДМВР

 

По отношение на така предложения текст в § 13 от предложения ЗИД на ЗМВР:

В текстовете за изменение в § 13 В чл. 163 е предвидено, че  Държавните служители, заемащи младши изпълнителски длъжности, след придобиване на образователно-квалификационна степен на висшето образование „бакалавър“ в Академията на Министерството на вътрешните работи, в различна от редовна форма на обучение, по специалности „противодействие на престъпността и опазване на обществения ред“ или „пожарна и аварийна безопасност“, могат да бъдат преназначавани на изпълнителски длъжности без провеждане на конкурс.

Това предложение въвежда дискриминация в система по признак - образование, тъй като се обезличават конкурсното и равното начало за всички служители. Всички, които притежават ОКС във висшето образование извън АМВР никога няма да имат възможност да исрастнат кариерно, защото вакантните места автоматично ще се заемат без конкурс от задочниците на АМВР. Освен това израстването по този начин ще заличи подбора, който трябва да се извърши по линия на експертността, знанията и професионалната подготовка на служителите. Въвеждане на такъв текст ще позовли на служители, който към настоящият момент не са издържали конкурс, поради недостатъчни знания, получили са слаби оценки,  да израстнат занапред само защото са завършили задочна форма на обучение в АМВР. Елиминирва се равното начало за съровнавание между кандидатите за дадена длъжност, като се дава необяснимо предимство на конкретни кандидати. Съвсем друг е въпросът, че в акредитирани ВУЗ, в които се изучава национална сигурност и пожарна безопасност, ще трябва да се закриват цели специалности, защото завършилите там студенти стават безпереспективни за кариерно развитие в МВР. Предложението е въвеждане на монопол при обучението по специалностите в полза на АМВР, дискриминиране на служителите, завършили акредитирани ВУЗ и израстване в по-висока длъжност на служители, които нямат необходимите качества, знания и експертиза без съревнователна процедура, която е коректив за това при конкурсното начало.

 

11 февруари 2025 г. 17:03:22 ч.
Георгиев Г

В чл. 163 се създават ал. 4 и 5:

В чл. 163 се създават ал. 4 и 5: 
Само по този начин би се стимулирало желанието в служителите,работещи в МВР да се усъвършенстват ПРОФЕСИОНАЛНО и да се вдигне нивото на професионални знания и подготовка системата на МВР.Също така с тази промяна ще се върне реномето на Академията на МВР.Служителите ще имат амбиции да записват АМВР а не да учат в частни университети и да придобиват в тях степен на висшето образование,,бакалавър''!Както курсантите им се предлагат места в структурата на МВР,след успешно завършване,така задочниците след завършване в АМВР могат да си намерят места и да се развият професионално без  конкурс!
Конкурсите за служители който имат висше образование също трябва да има, за да не се говори за дискриминицая.А и тези две специалности немогат да покрият нуждите на свободни щатове в МВР.Другото което ясно е написано че,  както и когато държавните служители, заемащи младши изпълнителски длъжности, са придобили образователно-квалификационна степен на висшето образование „бакалавър“ в Академията на Министерството на вътрешните работи,началника прави предложение за въпрпсния служител А такова предложение няма да има за ВСЕКИ служител.По този начин началниците определят екипа в работната си структура!!!
И служителите който са спечелили конкурс един път,е редно след понижаване по някаква причина да могат без конкурс да бъдат върнати на по високата,все пак са били на тази длъжност,и са участвали на конкурс!

11 февруари 2025 г. 17:18:03 ч.
Георгиев Г

В чл. 163 се създават ал. 4 и 5:

В чл. 163 се създават ал. 4 и 5: 
СТРАХОТНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ,ЕДНО ОТ МАЛКОТО ИЗМЕНЕНИЯ ЗА ПРАВИЛНОТО РАЗВИТИЕ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В МВР.
Само по този начин би се стимулирало желанието в служителите,работещи в МВР да се усъвършенстват ПРОФЕСИОНАЛНО и да се вдигне нивото на знания,умения и професионални действия в системата.Също така с тази промяна ще се върне реномето на Академията.Служителите ще имат амбиции да записват АМВР а не да учат в частни университети и да придобиват в тях степен на висшето образование,,бакалавър''!Както курсанти им се предлагат места в структурата на МВР,след успешно завършване,така задочниците след завършване в АМВР могат да си намерят места и да се развият професионално без  конкурс!
Няма никаква дискриминация спрямо другите завършили различните ВУЗ,те ще могат да си се явява на конкурси,и да се развиват професионално след спечелване. 
И служителите който са спечелили конкурс един път,е редно след понижаване по някаква причина да могат без конкурс да бъдат върнати на по високата,все пак са били на тази длъжност,и саучаствали на конкурс!

11 февруари 2025 г. 17:18:05 ч.
Георгиев Г

В чл. 163 се създават ал. 4 и 5:

В чл. 163 се създават ал. 4 и 5: 
СТРАХОТНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ,ЕДНО ОТ МАЛКОТО ИЗМЕНЕНИЯ ЗА ПРАВИЛНОТО РАЗВИТИЕ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В МВР.
Само по този начин би се стимулирало желанието в служителите,работещи в МВР да се усъвършенстват ПРОФЕСИОНАЛНО и да се вдигне нивото на знания,умения и професионални действия в системата.Също така с тази промяна ще се върне реномето на Академията.Служителите ще имат амбиции да записват АМВР а не да учат в частни университети и да придобиват в тях степен на висшето образование,,бакалавър''!Както курсанти им се предлагат места в структурата на МВР,след успешно завършване,така задочниците след завършване в АМВР могат да си намерят места и да се развият професионално без  конкурс!
Няма никаква дискриминация спрямо другите завършили различните ВУЗ,те ще могат да си се явява на конкурси,и да се развиват професионално след спечелване. 
И служителите който са спечелили конкурс един път,е редно след понижаване по някаква причина да могат без конкурс да бъдат върнати на по високата,все пак са били на тази длъжност,и саучаствали на конкурс!

11 февруари 2025 г. 17:18:06 ч.
Георгиев Г

В чл. 163 се създават ал. 4 и 5:

В чл. 163 се създават ал. 4 и 5: 
СТРАХОТНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ,ЕДНО ОТ МАЛКОТО ИЗМЕНЕНИЯ ЗА ПРАВИЛНОТО РАЗВИТИЕ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В МВР.
Само по този начин би се стимулирало желанието в служителите,работещи в МВР да се усъвършенстват ПРОФЕСИОНАЛНО и да се вдигне нивото на знания,умения и професионални действия в системата.Също така с тази промяна ще се върне реномето на Академията.Служителите ще имат амбиции да записват АМВР а не да учат в частни университети и да придобиват в тях степен на висшето образование,,бакалавър''!Както курсанти им се предлагат места в структурата на МВР,след успешно завършване,така задочниците след завършване в АМВР могат да си намерят места и да се развият професионално без  конкурс!
Няма никаква дискриминация спрямо другите завършили различните ВУЗ,те ще могат да си се явява на конкурси,и да се развиват професионално след спечелване. 
И служителите който са спечелили конкурс един път,е редно след понижаване по някаква причина да могат без конкурс да бъдат върнати на по високата,все пак са били на тази длъжност,и саучаствали на конкурс!

12 февруари 2025 г. 11:16:11 ч.
petrov883

В чл. 163 се създават ал. 4 и 5:

В чл. 163 се създават ал. 4 и 5: 

Наистина добро предложение, определено заслужават колегите които са се потрудили 5 години! Въпроса е да се измисли и как ще бъдат назначавани тези колеги.

14 февруари 2025 г. 18:23:02 ч.
tomov

По отношение на § 13 от предложения ЗИДМВР за чл.163, ал.4

По отношение на така предложения текст в § 13 от предложения ЗИД на ЗМВР, а именно:

§ 13. В чл. 163 се създават ал. 4: „(4) Държавните служители, заемащи младши изпълнителски длъжности, след придобиване на образователно-квалификационна степен на висшето образование „бакалавър“ в Академията на Министерството на вътрешните работи, в различна от редовна форма на обучение, по специалности „противодействие на престъпността и опазване на обществения ред“ или „пожарна и аварийна безопасност“, могат да бъдат преназначавани на изпълнителски длъжности без провеждане на конкурс, при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 164, ал. 6.

            Предложеното изменение в чл. 163, ал.4 създава пряка дискриминация спрямо завършилите висше образование в други университети, освен АМВР. В чл.4 на Закон за защита от дискриминация е посочено, че е забранена всяка пряка или непряка дискриминация, основана на образование, което от своя страна ще доведе до по-неблагоприятно третиране на останалите служители, спрямо тези завършили задочно в АМВР.

            С посочените изменения се елиминира конкурсното начало и при обявяване на конкурс мястото ще бъде заемано от съответния служител, само защото е завършил АМВР. В определени конкурси конкретният кандидат може да не е най-подходящият и поради тази причина следва да остане предвиденият към настоящия момент ред и всички служители да са равнопоставени и да минават през съответния изпит за проверка на професионални знания, без значение от завършения университет.

Започването без конкурс на изпълнителска длъжност, като привилегия за завършилите АМВР, следва да остане само за лица, които са учили редовно в академията и са имали статут на курсанти.