Обществени консултации

Проект на НИД на Наредба № 9 от 2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите „Биологично растениевъдство“ и „Биологично пчеларство“, включени в Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони за периода 2023-2027 г.

 

С проекта на наредба ще се създаде по-голяма яснота за потенциалните кандидати и бенефициенти на какви условия следва да отговарят, за да могат да получат подпомагане, при спазване на условия за отпускане на подпомагане по интервенциите с оглед на новите изисквания, следващи от второ изменение на Стратегическия план. Създава се и уредба относно начина, по който земеделските стопани могат да продължат да изпълняват своите ангажименти, като добавят или намаляват площи, които отговарят на условията за подпомагане.

Предлага се също и промяна в Наредба № 5 от 2018 г. за прилагане на правилата на биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за контролна дейност за спазване на правилата на биологичното производство, както и за последващ официален надзор върху контролиращите лица.

 

 

 

 Отговорна структура:

 дирекция „Развитие на селските райони“,

 Министерство на земеделието и храните

 Електронен адрес:

 rdd@mzh.government.bg

 


Дата на откриване: 17.1.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Земеделие и селски райони
Дата на приключване: 17.2.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
12 февруари 2025 г. 10:53:13 ч.
Petya Zaharieva

НАРЕДБА № 9 ОТ 26 ЮНИ 2023 Г.

Чл. 10. (3) При прехвърляне на стопанството приобретателят встъпва в правата и задълженията на прехвърлителя по подадено през текущата кампания заявление за подпомагане по интервенцията по чл. 22, ал. 2, т. 1 или заявление за плащане по многогодишния ангажимент по интервенциите по чл. 22, ал. 1 и ал. 2, т. 2 след одобрението на ДФЗ.
КОМЕНТАР: „интервенциите“ да се замени с „операции от интервенциите по по чл. 22, ал. 1 и ал. 2, т. 2“.„интервенция“ да се замени с „операции от интервенцията по чл. 22, ал. 2, т. 1“.
 
Чл. 22а. (Нов - ДВ, бр. 46 от 2024 г., в сила от 31.05.2024 г.) (1) Интервенциите по чл. 22 не се прилагат в обхвата на площи в предоставените данни от Министерството на околната среда и водите, в които не може да се извършва никаква дейност, съгласно Становище по екологична оценка № 5-4/2023 г., с което е съгласуван Стратегическият план, публикувано на интернет адрес: https://www.moew.government.bg/bg/stanoviste-po-ekologichna-ocenka-5-4-2023-g-s-koeto-se-suglasuvastrategicheski-plan-za-razvitie-na-zemedelieto-i-selskite-rajoni-za-perioda-2023-2027-g/.
КОМЕНТАР: Какво се случва с вече поетите ангажименти, които попадат в обхвата на посочените площи?
 

12 февруари 2025 г. 10:54:11 ч.
Petya Zaharieva

НАРЕДБА № 9 ОТ 26 ЮНИ 2023 Г.

Чл. 32. (1) Компетентното звено по чл. 2 от Наредба № 5 от 2018 г. въз основа на данните в регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от ЗПООПЗПЕС предоставя на ДФЗ информация за включените в система на контрол със статус в преход площи и пчелни семейства на оператора към 31 декември на предходната календарна година. Площите, включени в регистъра, се предоставят като цифрови географски данни от Министерството на земеделието и храните.
(2) Компетентното звено по чл. 2 от Наредба № 5 от 2018 г. въз основа на данните в регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от ЗПООПЗПЕС предоставя на ДФЗ информация за включените в система на контрол с биологичен статус площи и пчелни семейства на оператора към 31 декември на предходната календарна година. Площите, включени в регистъра, се предоставят като цифрови географски данни от Министерството на земеделието и храните.
КОМЕНТАР:Цифрови географски данни (или пространствени данни) представляват информация, която описва местоположението и характеристиките на обекти или явления на земната повърхност в цифров вид. Тези данни се използват за създаване на цифрови карти, анализ на пространствени зависимости и моделиране на процеси в географската среда.
Защо цифровите географски данни в системата ИСАК и СЕУ, по отношение на био площите са базата на 4км растер на ортофото картите, а не на базата на слой Кадастрални имоти? Пример: в кампания 2023-2024 един кадастрален имот/БЗС трябваше да бъде „нацепен“ на няколко БЗС парцела, в зависимост от това дали минава граница на 4км растър от ортофото картата през него.
 
Чл. 57. (2) За установени неспазвания, засягащи условия за подпомагане, които не могат да се проверяват чрез системата за мониторинг на площ, земеделските стопани могат да извършат изменения или оттегляния, или корекция на заявлението по всяко време след неговото подаване, но не по-късно от 10 октомври на годината на кандидатстване, при условие че не са били информирани, че:
КОМЕНТАР: Обикновено правните основания след споразумения излизат след датата 10 октомври. Как се процедира в хипотезата, в която заявен парцел по интервенцията, попадне извън правно основание след 10 октомври?
 

12 февруари 2025 г. 10:54:49 ч.
Petya Zaharieva

НАРЕДБА № 9 ОТ 26 ЮНИ 2023 Г.

Чл. 83. (1) Държавен фонд "Земеделие" намалява плащанията по операция "Плащания за преминаване към биологично растениевъдство", когато:
3. при административни проверки и/или при проверка на място за даден парцел се установи, че допустимата за подпомагане площ е под 0,1 ха - площта на парцела се счита за недопустима за плащане и се наддекларира; или
КОМЕНТАР: „и се наддекларира“ да се замени с „и не се наддекларира“
 
Чл. 84. (1) Държавен фонд "Земеделие" намалява плащанията по операция "Плащания за поддържане на биологично растениевъдство", когато:
3. при административни проверки и/или при проверка на място за даден парцел се установи, че допустимата за подпомагане площ е под 0,1 ха - площта на парцела се счита за недопустима за плащане и се наддекларира; или
КОМЕНТАР: „и се наддекларира“ да се замени с „и не се наддекларира“

12 февруари 2025 г. 10:55:23 ч.
Petya Zaharieva

НАРЕДБА № 9 ОТ 26 ЮНИ 2023 Г.

Чл. 93. (1) Държавен фонд "Земеделие" може да изиска от земеделските стопани всички необходими документи, свързани с изпълнението на интервенциите по чл. 22 и предоставяне на финансовото подпомагане по тях
КОМЕНТАР: „интервенциите“ да се замени с „операции от интервенциите по чл. 22“.
 
Чл. 90. (1) Държавен фонд "Земеделие" определя сумата на плащането, което може да бъде отпуснато на бенефициент по съответната интервенция по чл. 1, ал. 1, въз основа на условията, установени в ЗПЗП, Стратегическия план и националната нормативна уредба.
 (2) (Изм. - ДВ, бр. 46 от 2024 г., в сила от 31.05.2024 г.) По интервенциите в чл. 1, ал. 1 отказите, намаленията на плащанията и санкциите по чл. 76 от ЗПЗП се прилагат в следната последователност:
3. (изм. - ДВ, бр. 46 от 2024 г., в сила от 31.05.2024 г.) сумата, получена в резултат на прилагането на т. 2, служи за основа при изчисляването на сумата на намаленията при неспазване на изискванията по управление и задълженията по съответните интервенции;
КОМЕНТАР: интервенция по чл. 1, ал. 1 да се замени с „операции от интервенциите по чл. 22“.;
„интервенции“ да се замени с „операции от интервенциите по чл. 22“.

17 февруари 2025 г. 15:55:03 ч.
sklbp

Сдружение на контролиращите лица за биологично производство

Становището на СДРУЖЕНИЕ НА КОНТРОЛИРАЩИТЕ ЛИЦА ЗА БИОЛОГИЧНО ПРОИЗВОДСТВО (СКЛБП) с ЕИК: 205925521 по Проекта на НИД на Наредба 9 от 2023 г. е изпратено до Министерство на земеделието и храните с вх. № 62-55/17.02.2025 г.

17 февруари 2025 г. 21:24:29 ч.
NickB

Цели на мярка 10

Цели на мярка 10
 
Чл. 2. Плащанията по интервенциите по чл. 1, ал. 1 се предоставят за постигането на следните цели:
1. принос за смекчаване на изменението на климата и за адаптиране към него, включително чрез намаляване на емисиите на парникови газове и повишаване на улавянето на въглерод, както и насърчаване на устойчивата енергия;
2. принос за спиране на загубата на биологично разнообразие, подобряване на екосистемните услуги и опазване на местообитанията и ландшафта;
3. насърчаване на устойчиво развитие и ефективно управление на природните ресурси, като вода, почва и въздух, включително чрез намаляване на зависимостта от химикали;
4. насърчаване на растежа и създаване на нови работни места в селските райони чрез прилагане на методите на биологичното производство.
 
Обосновка, защо не трябва да има таван на плащанията за биологично
 произведени на плодове и зеленчуци
 
 С драстичното орязване на средствата за биологични плодове и зеленчуци (чл. 50) не се постига нито една от изброените цели в Наредба 10. Трябва да се отбележи, че производството на биологични плодове и зеленчуци постига и други цели извън изброените в настоящата наредба. 
          Няма логига да се плащат за полски култури 100% за първете 100 ха, а за плодове и зеленчуци 100% за първите 50 ха. Целият технологичен процес при отглеждане на полски култури е механизиран. При отглеждане  за плодовете и зеленчуците се изисква много работна ръка за много дни в годината. 
          Стопанство, което отглежда по-големи площи с плодове и зеленчуци е по-устойчиво, е по-конкурентноспособно, създава повече работна ръка, спомага за намаляване на безработицата и обезлюдаването в селските райони. Възпитава повече хора към стремеж да купуват и отглеждат качествени биологични продукти. Спомага за задоволяване потреблението на населението в страната с качествени плодове и зеленчуци българско производство, а не внос от други страни.
         Обръщаме внимание, че при кандидатстване по мерките за неземеделски дейности се дава предимство на устойчивите и по-големи стопанства, което не е случайно. Мерките за неземеделски дейности също са писани от експерти на дирекция "Развитие на селските райони" и се остава с впечатление, че логически (приоритети, цели и т.н.) си противоречат с подпомагането за биологично производство на плодове и зеленчуци....
          Предлагаме да няма ограничения в плащането на субсидии за биологично произведени плодове и зеленчуци, както беше над десет години...