Обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8121з-531 от 2014 г. за реда и условията за осъществяване на дейности по осигуряване на пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и съоръжения

Наредба № 8121з-531 от 2014 г. за реда и условията за осъществяване на дейности по осигуряване на пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и съоръжения, свързани с пожарната безопасност, от търговци и контрола върху тях е издадена на основание чл. 17, ал. 2, т. 4 във връзка с чл. 129, ал. 9 от ЗМВР. С нея са определени редът и условията за осъществяване на дейности по осигуряване на пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и съоръжения, свързани с пожарната безопасност, съдържанието на регистъра по чл. 132, ал. 6 от ЗМВР и на информацията по чл. 132, ал. 7 от ЗМВР, както и редът за осъществяване на контрол върху дейността на търговците от органите за пожарна безопасност и защита на населението. В съответствие с разпоредбите на чл. 53 от Указ № 883 от 14.04.1974 г. за прилагане на Закона за нормативните актове е извършено проучване на резултатите от прилагането на Наредба № 8121з-531 от 2014 г. В етапа на проучването са постъпили множество предложения за изменение и допълнение на наредбата. В тази връзка, със заповед на министъра на вътрешните работи е създадена работна група със задача да обсъди необходимостта от изменение и допълнение на Наредба № 8121з-531 от 2014 г. и при установяване на такава необходимост - да изготви проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8121з-531 от 2014 г. В състава на работната група са включени представители на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, Академията на МВР, сдружение „НАЦИОНАЛНА КАМАРА ПОЖАРНА БЕЗОПАСНОСТ В СТРОИТЕЛСТВОТО“ и сдружение „БЪЛГАРСКА БРАНШОВА КАМАРА ПОЖАРНА БЕЗОПАСНОСТ И СПАСЯВАНЕ“. Необходимостта от изменение и допълнение на Наредба № 8121з-531 от 2014 г. произтича от нуждата за прецизиране на съществуващите изисквания за еднозначното им прилагане от търговците и контролните органи, отстраняване на пропуски и празноти в нормативния акт и синхронизиране на изискванията на наредбата с извършените през 2024 г. промени в Наредба № Iз-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар (в т.ч. по отношение използваната терминология, стандартизационния документ, по който се проектират и съответно следва да бъдат поддържани системите за гласово сигнализиране и др.). Необходимо е също прецизиране на изискванията относно стандартите и стандартизационните документи, по които се извършва поддържането и обслужването на пожарогасителните инсталации, както и относно изискванията за удостоверяването на извършеното поддържане и обслужване на пожароизвестителните системи, пожарогасителните инсталации, системите за гласово сигнализиране, вентилационните системи за управление на дим и топлина и пожарните кранове.


Дата на откриване: 22.1.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Правосъдие и вътрешни работи
Дата на приключване: 21.2.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
22 януари 2025 г. 14:31:12 ч.
grainis

Предложение на Грейнис ООД Водород България - Имплозионна Технология за гасене на пожари.

Екипът ни работи по технология за моментално гасене на горски, индустриални, битови и други пожари, включително с огромен мащаб и на голям - километри дълъг фронт, чрез уникална, достъпна и  извънредно евтина  ИМПЛОЗИОННА Технология, подобна на т.нар. "Термобарично Оръжие" от 50-те години, използвана активно и днес от руснаците на украинския фронт.

Накратко, технологията предлага гасене на пожари чрез обстрел с боеприпас, пълен с втечнен стехиометричен оксиводород - MOH/Ohmasa Gas - fuels.alle.bg . 

Едно от свойствата на този уникален газ е да детонира, след което да ИМПЛОДИРА, засмуквайки кислорода в определен от размера на боприпаса периметър. Лишен от кислород, огънят угасва в рамките на броени секунди. Нещо повече - след имплозията, газът кондензира във водни капки, които се изсипват като дъжд върху огнището, предотвратявайки повторно разгаряне. 

Имплозионните MOH-Gas - боепрепаси могат да бъдат с широк обхват от видове - от тежки крипати авиобомби и крилати ракети въздух-земя - с обикновени или касетни снаряди, изстрелвани от самолети и хеликоптери, гранати, пускани от дронове ; артилерийски снаряди, изстрелвани от оръдия, гаубици и наземни зенитно-ракетни установки, до минохвъргачки и преносими гранатомети тип РПГ/Джавелин, дори имплозионни патрони изстрелвани от обикновена пушка, автомат и пистолет - за по-малки, стартови огнища в близък обхват.   

Детонацията на оксиводорода и в пъти по-слаба от тази на термобаричните оръжия, така че не се очакват поражения на хора и животни в периметъра на експлозията. 

Технологията може да спести много жертви и гигантски средства от щети по време на пожари. 

defense.alle.bg

grainis@abv.bg

20 февруари 2025 г. 23:04:06 ч.
Rumentc

Предложение

В чл.29 да отпадне ал.2.

Коментар: Няма никаква причина годишните проверки на изброените системи да се извършва лично само от  лицата ръководещи дейността.

Чл.31, ал.4 и ал.11 текста "име фамилия и подпис на лицето извършило обслужването" да се замени с "идентификационен код на лицето извършило обслужването".

Коментари: Във връзка със защитата на личните данни! Име, фамилия и подпис на лицето са поставени на стотици или хиляди видни места, което не е много коректно във връзка със злоупотребите с лични данни. Би било удачно да се въведе система с друг вид идентификация.

Чл.39, ал.3, т. 2 - текста "периодични - извършват се не по-малко от един път на три години" , да се промени: " периодични - извършват се през периодичност от три години"

Коментари: Така, както е записан, трябва да се разбира, че проверките могат да се извършват, например и през ден - условието е спазено, но не е коректно.

Чл.39, ал.3, да се добави т.4 със следният тектст: "Проверките по т.2 се извършват по график, в който трябва да бъдат определени начална и крайна дата за извършване на проверката. Графика се предявява на търговеца най-малко два месеца преди началото на проверката.

Коментари: Има случаи, когато се започват проверки без предупреждение. Други случаи, когато проверките продължават с месеци, което е необосновано.

Чл.39, ал.3, да се добави т.5 със следният текст: "При извършване на проверката по чл.39, ал.3, т.3, се проверяват единствено факти и обстоятелства пряко свързани с проверката на сигнала"

Коментар: Има случаи, когато след конкретен сигнал, се започва пълна проверка на дейността на търговеца, което само по себе си, не е коректно.

Навсякъде, където е записано, че стикерите поставени върху пожарогасителите и ПК трябва да бъдат саморазрушаващи се и да се премахват старите стикери, ако няма някакви специални мотиви и съображения, вероятно е по-добре тези изисквания да отпаднат.

Ако останат, би било добре да бъдат определени какви са техническите условия за да се приеме, че стикерат е саморазрушаващ се!

Коментари: 1.Трябва да се очаква, че когато стикерът е саморазрушаващ се при опит да бъде отлепен, той наистина се саморазрушава. На практика, обаче има технология, как такива стикери могат да се отлепят без да се саморазрушат. Отделно, ней-вече при ПК, има случаи, когато крановете са боядисани с няколко вида латексови бои . Какъвто и стикер да се залепи, вероятно лесно ще се отлепи без да се разруши. 2. Ако новият стикер напълно покрива информацията на старият стикер, какъв е проблема, че трябва задължително старият стикер да се премахва. При премахването на старите стикери, не малко техници започват да "стържат" с метални ножчета, стъргалки и др., което поврежда бояджийските покрития на съоръженията. 3. В стандартите БДС ISO 11602 и БДС EN 671-3 няма такива изисквания по отношение на стикерите. 

4.Какво обслужват тези изисквания към стикерите? Ако изискването е самоцелно, по-добре е да отпадне.