Обществени консултации

проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Правилника за определяне на условията и реда за предоставяне на ваучери за обучение по Програма "Развитие на човешките ресурси" 2021 - 2027 г. , Националния план за възста

С проекта на нормативен акт се предлагат изменения и допълнения в Правилника за определяне на условията и реда за предоставяне на ваучери за обучение по Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021 - 2027 г. (ПРЧР), Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) и Фонда за справедлив преход (ФСП), приет с Постановление № 48 на Министерския съвет от 2023 г. (обн., ДВ, бр.31 от 2023 г.).

            След стартиране на операциите, които предвиждат обучения посредством ваучери за заети, безработни и неактивни лица със средства от Програма „Развитие на човешките ресурси“, Националния план за възстановяване и устойчивост и Фонда за справедлив преход, се наблюдава повишен интерес към дистанционната форма на обучение, като в тази форма са се включили 78 % работещи лица. Голяма част от лицата предпочитат дистанционната форма, която не изисква строго определен график, а дава възможност за по-гъвкава форма на обучение, в това число и самостоятелна подготовка върху учебния материал в удобно за тях време.

            С цел разширяване на обхвата на лицата и възприемане на по-гъвкав подход с акта на Министерския съвет се определя като допустима за финансиране с ваучерния механизъм и несинхронната форма на дистанционно обучение при обучения по ключова компетентност 4 „Цифрова компетентност“. Предвид спецификата на обученията по КК 4, организирани чрез дистанционна форма, отпада изискването за наличие на минимум присъствени часове. Качеството на обучението остава гарантирано, тъй като независимо от броя на присъствените часове, лицата се явяват задължително на тест за сертифициране, който се извършва от Център за развитие на човешките ресурси и регионални инициативи, в качеството му на Единен сертификационен център, до един месец от приключване на обучението и получават сертификат за съответното обучение в зависимост от резултатите.

             С оглед непротиворечиво тълкуване и прилагане на разпоредбите в практиката, в допълнителните разпоредби на акта се дефинират понятията за синхронната и несинхронна форма на обучение.

Предвид спецификата на целевите групи, които са обхванати от ваучерния механизъм, които освен заети, са и уязвими групи на пазара на труда, се въвежда възможността да се изплащат средства за транспортни разходи от и до мястото на обучение на включените в обучение лица при условия и ред, определени в критериите на съответната операция/инвестиция и същите като социално плащане, ще представляват необлагаем доход по смисъла на чл. 13, ал. 1, т. 15 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица.

Нов момент, който се въвежда с правилника е в случаите, в които са установени с влязъл сила съдебен акт извършено от страна на представляващия и/или доставчика на обучение престъпление или нарушение, свързано с обучението на съответното физическо лице, да не бъде изплащана стойността на ваучера на доставчиците на обучение. Мярката/ограничението се въвежда в нормативния акт, тъй като от страна на МТСП, в качеството на УО на ПРЧР и СНД и АЗ, в качеството на конкретен бенефициент и конкретен краен получател, са получени сигнали за злоупотреба с лични данни на физически лица по проекти за обучения чрез ваучери по П РЧР и НПВУ, по които вече са образувани производства пред КЗЛД и Прокуратурата на РБ.

 


Дата на откриване: 11.2.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Социална политика и заетост
Дата на приключване: 25.2.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
21 февруари 2025 г. 17:37:25 ч.
IvannPetrov11

Промени в проект на МПС: в § 4. В чл.8, ал.2, т. 7

В § 4. В чл.8, ал.2, т. 7 да се допълни:

„Системата следва да осигурява сигурно съхранение на данните и защита на личната информация на участниците  в курса; Системата следва да притежава съвместимост с различни по тип устройства „мобилни телефони, компютри, таблети“ и операционни системи; Системата следва да осигурява 24 часова поддръжка и техническа помощ при необходимост;“

Мотиви: 

  1. Защита на личните данни – Добавянето на изискване за сигурно съхранение на данните гарантира спазването на принципите за защита на личната информация, съобразно Общия регламент относно защитата на данните (GDPR). Това е от съществено значение за предотвратяване на злоупотреби, неоторизиран достъп и течове на чувствителна информация.

  2. Техническа съвместимост и достъпност – Изискването за съвместимост с различни устройства и операционни системи ще гарантира, че всеки участник в курса има равен достъп до системата, независимо от техническите възможности на използваното устройство. Това ще подобри ефективността на обучението и ще осигури по-широка достъпност за потребителите.

  3. Непрекъсната поддръжка и помощ – Осигуряването на 24-часова поддръжка ще минимизира техническите проблеми, които могат да възпрепятстват процеса на обучение. Това е особено важно при онлайн курсове, които могат да се провеждат в различни часови зони или да включват участници с различни графици.

  4. Повишаване на качеството на обучителния процес – Подобрената техническа инфраструктура ще допринесе за по-добра организация на курсовете, ще намали риска от прекъсвания и ще осигури безпроблемно протичане на учебния процес.

  5. Съответствие със съвременните технологии – С напредването на дигитализацията и увеличеното използване на онлайн платформи, въвеждането на тези изисквания ще осигури по-модерна, надеждна и сигурна обучителна среда.

Тези промени ще гарантират по-високи стандарти на работа със системата и ще улеснят потребителите, като направят обучението по-ефективно и сигурно.

21 февруари 2025 г. 17:58:59 ч.
yordanovv

Предложение

В § 4. В чл.8, ал.2, т. 7 да се допълни:

При дистанционна форма на обучение, доставчикът да притежава собствена система или лиценз за използване на синхронно обучение чрез видеоконферентна среда и/или несинхронно обучение, водене на регистър на участниците в обучението и възможности за споделяне на съдържание „учебни материали, презентации, видеоклипове и други ресурси целящи по-добро усвояване на учебното съдържание; Системата „платформата“ за обучение следва да има възможност за задаване на въпроси по отношение на провежданото обучение и поне веднъж по време на курсът възможност за консултация между преподавател и курсист; Достъп до библиотека със съдържание и учебни материали с неограничен „24 часов“ достъп от курсистите; Системата следва да осигурява сигурно съхранение на данните и защита на личната информация на участниците в обучението;

Обосновка на предложението за допълнение на чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредбата за дистанционно обучение

Предлаганото допълнение към чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредбата за дистанционно обучение е от съществено значение за гарантиране на качеството и ефективността на дистанционното обучение в Република България. То цели да осигури на обучаемите достъп до съвременни и функционални инструменти, които да подпомагат учебния процес и да създават условия за пълноценно усвояване на учебното съдържание.

1. Синхронно и несинхронно обучение

Включването на изискване за наличие на система за синхронно и несинхронно обучение е необходимо, за да се осигури гъвкавост и адаптивност на учебния процес към индивидуалните нужди на обучаемите. Синхронното обучение, провеждано чрез видеоконферентна среда, позволява директно взаимодействие между преподавател и обучаеми в реално време, което спомага за по-доброто разбиране на материала и стимулира участието в дискусии. Несинхронното обучение, от друга страна, дава възможност на обучаемите да учат със свое собствено темпо, като използват предоставените учебни материали и изпълняват задачи в удобно за тях време. Комбинацията от двата вида обучение осигурява оптимален баланс между индивидуалното и колективното обучение.

2. Водене на регистър на участниците

Изискването за водене на регистър на участниците е важно за проследяване на посещаемостта, участието и напредъка на обучаемите. Този регистър е необходим за административни цели, както и за осигуряване на обратна връзка и персонализирано обучение.

3. Споделяне на учебно съдържание

Възможността за споделяне на учебно съдържание, включващо учебни материали, презентации, видеоклипове и други ресурси, е от ключово значение за осигуряване на достъпност и разнообразие на учебните материали. Използването на различни форми на представяне на информацията спомага за по-доброто усвояване на учебното съдържание и стимулира интереса на обучаемите.

4. Възможност за задаване на въпроси и консултации

Включването на изискване за възможност за задаване на въпроси и провеждане на консултации между преподавател и курсист е от съществено значение за осигуряване на подкрепа и обратна връзка на обучаемите. Възможността да задават въпроси и да получават разяснения от преподавателите спомага за по-доброто разбиране на материала и преодоляване на трудностите. Редовните консултации осигуряват индивидуално внимание към всеки обучаем и подпомагат неговото развитие.

5. Достъп до библиотека със съдържание и учебни материали

Осигуряването на неограничен (24-часов) достъп до библиотека със съдържание и учебни материали е важно за създаване на условия за самостоятелно обучение и допълнително задълбочаване на знанията. Този достъп позволява на обучаемите да учат по всяко удобно за тях време и да използват разнообразни източници на информация.

6. Сигурно съхранение на данните и защита на личната информация

Изискването за осигуряване на сигурно съхранение на данните и защита на личната информация на участниците в обучението е от съществено значение за гарантиране на конфиденциалността и сигурността на личните данни.

Предлаганото допълнение към чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредбата за дистанционно обучение е в съответствие с най-добрите практики в областта на дистанционното обучение и е насочено към подобряване на качеството и ефективността на този вид обучение в Република България.