Обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на Устройствен правилник на Министерството на електронното управление

С проекта на Постановление се предлага приемане на нов Устройствен правилник на Министерството на електронното управление (МЕУ). Промяната се извършва след извършен функционален анализ на организацията на дейността на МЕУ и на администрацията на второстепенния разпоредител с бюджет по бюджета на МЕУ. С предложените промени се постига оптимизация на дейността, извършва се вътрешно преструктуриране и оптимизация на дирекциите от общата и специализираната администрация, като се прецизират функциите им.

Оптимизира се структурата на общата администрация на МЕУ. Тя е организирана в 5 дирекции – дирекция „Връзки с обществеността и протокол“, дирекция „Финанси“, дирекция „Правни дейности и обществени поръчки“, дирекция „Административно обслужване“ и дирекция „Управление на човешките ресурси и собствеността“.

Специализираната администрация на МЕУ е организирана в 6 дирекции – дирекция „Дигитална трансформация“, дирекция „Контрол“, дирекция „Европейска координация, международно сътрудничество и проекти“, дирекция „Електронна идентификация и данни“, дирекция „Мрежова и информационна сигурност“ и дирекция „Управление на програми“.

С проекта се предлагат промени и в Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление“.

 


Дата на откриване: 4.3.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Държавна администрация
Дата на приключване: 3.4.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
24 март 2025 г. 17:20:55 ч.
i.stoychev

Въпрос?

Предложение, тъй като има идея за оптимизиране на администрацията, не е ли удачно длъжностите на служителя по мрежова и информационна сигурност и на длъжностно лице по защита на личните данни да се съвместяват от други лица, както е решено в други ведомства?

03 април 2025 г. 23:28:40 ч.
CV

Коментар относно Дирекция Киберсигурност

В §4, ал. 1 от проекта на постановление е допусната техническа грешка. От действащия устройствен правилник на изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление“ е видно, че дейностите и функциите осъществявани от дирекция Киберсигурност, описани в чл. 17 от същия, са осигурени с 15 щатни бройки, а не със 7 бр.

В случай, че не е техническа грешка е некоректно представена информацията в проектите на документи. Описва се, че дейностите по отменения чл. 17 от устройствения правилник на изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление“ (дирекция Киберсигурност) са осигурени със 7 щатни бройки и преминават от Агенцията към Министерството, а в същото време специализираната администрация на Агенцията се намалява с 15 бр., каквато е числеността на дирекция Киберсигурност съгласно приложението към чл. 5, ал. 2 от УП на Агенцията. Т.е. само 7 бр. от съществуващите 15 бр. се прехвърлят по предназначение с изложените от вас мотиви, а останалите 8 бр.?

В същото време числеността на дирекция Мрежова и информационна сигурност в Министерството, където се прехвърлят дейностите на закритата дирекция Киберсигурност от Агенцията, се увеличава с 13 щатни бройки – не със 7 бр., не с 15 бр., а 13 бр. Това е отново грешка или вътрешно компенсаторна промяна, която не е изложена коректно в пакета ви от документи ?

И в действителност, ако става въпрос за съкращение на щатни бройки в областта на МИС и Киберсигурността (а може би и на хора), на фона на политиката на ниво ЕС в т.ч. и на отпусканите средства, мотивите ви в тази посока са базисни и не толкова развити.

Подсещам и за проведеното на 4-5 март 2025 г. във Варшава неформално заседание на Съвета на Европейския съюз по транспорт, телекомуникации и енергетика (формат „Телекомуникации“), на което Съветът е обсъдил повишаването на готовността за киберкризи в контекста на преработения План за киберсигурността (Cybersecurity Blueprint), засилването на гражданско-военното сътрудничество в киберпространството и инвестициите в киберсигурността. Държавите членки са се обединили около ключови приоритети в сферата на киберсигурността, сред които се открояват укрепването на координацията и споделянето на информация при преодоляването на киберкризи, ангажиране и очертаване на ролята на всички участници и заинтересовани страни в сферата на киберсигурността и засилване на инвестициите с цел укрепване на критичната инфраструктура и постигането на все по-устойчива критична инфраструктура.

В доклада и частичната предварителна оценка на въздействието не е посочено как ще се отрази премахването на дейностите по чл. 17 от устройствения правилник на Агенцията върху критичната инфраструктура, което е въпрос не само от национално значение.

03 април 2025 г. 23:29:41 ч.
CV

Коментар относно Инспектората на Министерството

Предложената от вас численост не отговаря на императивната разпоредба на чл. 6, ал. 3, т. 2 от Наредбата за структурата и минималната численост на инспекторатите, реда и начина за осъществяване на дейността им и взаимодействието със специализираните контролни органи, а именно: Органите на държавна власт, към които има създадени инспекторати по Закона за администрацията, спазват следните изисквания за минимална численост – при брой на служителите в проверяваните структури от 301 до 600 – не по-малко от петима инспектори, включително ръководител.

Проект на численост на Министерството 236 бр. + Проект на численост на Агенцията 346 бр. = Общо 582 бр.

С цел спазване на посочената разпоредба предлагам да приведете числеността на Инспектората си в определения норматив.

03 април 2025 г. 23:33:06 ч.
CV

Коментар относно Общата администрация на Агенцията

Изложената от вас „идея за споделени услуги“ е предпоставка за ограничаване, възпрепятстване и/или директна намеса, чрез издаване на едностранен акт от министъра на електронното управление, в правомощията и законовите задължения на орган на изпълнителната власт, какъвто е изпълнителният директор на Агенцията съгласно чл. 19, ал. 4, т. 3 от Закона за администрацията (ЗА).

Разпоредбата на чл. 5, ал. 2 от Закона за администрацията предвижда общата администрация да подпомага осъществяването на правомощията на органа на държавна власт като ръководител на съответната администрация (а не на съседната), да създава условия за осъществяване на дейността на специализираната администрация и да извършва техническите дейности по административното обслужване.

Административното ръководство на администрацията на органа на държавна власт се осъществява от главен секретар, който ръководи съответната администрация, като координира и контролира административните звена за точното спазване на нормативните актове и на законните разпореждания на органа на държавна власт и отговаря за планирането и отчетността при изпълнение на ежегодните цели на администрацията. (чл. 8 от ЗА)

С предложената от вас „идея за споделени услуги“ на практика означава, че главният секретар на Агенцията ще контролира дейността на служителите на Министерството, предоставящи споделени услуги, но на които не може да търси дисциплинарна отговорност при извършени нарушения. Ще има възможност само да помоли министъра на електронното управление да образува дисциплинарно производство срещу същите, тъй като той се явява дисциплинарно наказващ орган за служителите на министерството – правомощие, което не може да превъзложи съгласно Закона за държавния служител.

От обявените документи на обществено обсъждане не е видно дали са съгласувани промените касаещи Агенцията с изпълнителния директор. Т.е. липсва елемент на договореност между два органа на изпълнителната власт.

И не на последно място, въвеждането на споделени услуги в държавната администрация следва да бъде неотклонно провеждано като единна и последователна политика, ръководена и контролирана от Министерския съвет, с цел осигуряване на законност, ефективност и институционална стабилност.

С оглед изложеното ви предлагам от проекта на постановление и от проекта на устройствен правилник на министерството да премахнете текстовете касаещи предоставяне на споделени услуги и да не се намаля числеността на общата администрация на Агенцията.

03 април 2025 г. 23:36:37 ч.
CV

Коментар относно съкращение на 21 щатни бройки общо от Министерството и Агенцията

В публикуваните от вас документи е видно, че става въпрос за съкращение на щатни бройки и служители от общата администрация на Агенцията, но не е направена препратка за уреждане на правоотношенията по предвидения ред от Кодекса на труда и Закона за държавния служител.

В случай, че се предвижда част от служителите да преминат от Агенцията в Министерството също следва да се посочи и направи съответната препратка към посочените нормативни актове.

За служителите в Министерството също е можело да конкретизирате, че се преназначават в новосъздадените дирекции, където се прехвърлят съответните функции и дейности.

Съкращението на тези 21 щатни бройки общо от Министерството и Агенцията можехте да комуникирате и координирате на ниво Министерски съвет, за да бъдат прехвърлени в администрация, където има необходимост от тях.

03 април 2025 г. 23:55:12 ч.
CV

Последен коментар

И все пак "За постигане на целената оптимизация на процесите" можете първо да създадете необходимите условия и да предоставите правилните технически и информационни решения, които в действителност да са оптимизирали и улеснили работните процеси, след което съкращението на щатни бройки ще бъде логичната и естествена стъпка. Но по пътя не следва да се забравя, че законността и стабилността не търпят компромиси.