Обществени консултации

Проект на Наредба за единната информационна система на етажната собственост

В брой 82 на „Държавен вестник“ от 29.09.2023 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на етажната собственост (ЗИДЗУЕС), с който се предвижда създаването на единна информационна система, която обединява два публични централизирани електронни регистъра: регистър на професионалните управители на етажна собственост и регистър на етажната собственост, съдържащ данни за сдруженията на собствениците на територията на Република България и управителните съвети (управителите) на сгради или отделни входове в режим на етажна собственост на територията на Република България.

Наредбата се издава в изпълнение на чл. 47а, ал. 3 от ЗУЕС, съгласно който министърът на регионалното развитие и благоустройството приема наредба, с която се уреждат създаването и поддържането на регистрите и правомощията на компетентните административни органи, свързани с вписването, актуализирането и заличаването на данни в единната информационна система по чл. 47а, ал. 1 от ЗУЕС.

С приемането на наредбата на първо място се  цели да се уреди подробно създаването и поддържането на регистрите и правомощията на компетентните административни органи, свързани с вписването, актуализирането и заличаването на данни в единната информационна система по чл. 47а, ал. 1 от ЗУЕС.

С проекта на акт се определят и условията, при които следва да се сключва застрахователен договор за застраховка „Професионална отговорност“, който професионалният управител е задължен да сключи в 15-дневен срок от получаване на удостоверението за регистрация, както и определяне идентификационен код на етажната собственост при вписване в общинската/районна администрация.

 

Предложения и становища могат да бъдат изпращани на: E-mail: e-mrrb@mrrb.government.bg


Дата на откриване: 11.3.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Регионална политика
Дата на приключване: 10.4.2025 г.
Коментари
Добави коментар
 
12 март 2025 г. 13:08:05 ч.
akmail

Непрофесионално отношение

Не е професионално в документа с мотивите към проекта на наредба да има коментари на участниците в разработването на проекта. 

12 март 2025 г. 13:17:07 ч.
akmail

Структура на наредбата

Под формата на въпроси "Защо" искам да изразя своето възмущение относно начина, по който е структурирана наредбата.  

1. Защо в наредбата фигурира глава втора, при положение че няма глава първа?

2. Защо глава втора съдържа два пъти раздел VII?

3. Защо първият по ред раздел VII на глава втора има две заглавия?

4. Защо в чл. 22, ал. 2 се прави препратка към „Закона за териториалното деление на Столичната община и големите градове“? Има ли въобще такъв закон или се има предвид Закона за административно-териториалното устройство на Република България?

5. Защо в раздел IV на глава втора, който е озаглавен „Съхраняване на ЕИСЕС“, е включена (чл. 14) информация за държавната такса, която се заплаща за вписване на обстоятелства в Регистъра на професионалните управители на етажна собственост? Какво общо има тази информация със съхраняването на ЕИСЕС, за да се налага нейното включване именно в този раздел? Още повече, че този раздел се намира в глава втора, която е озаглавена „Съдържание на единната информационна система на етажната собственост“, което не предполага по никакъв начин в тази структурна част от нормативния акт да се съдържа каквато и да било информация от подобен характер (за реда за плащане на държавни такси).

6. Защо разпоредбите за задължителната застраховка на професионалните управители на етажна собственост е включена в раздел V на глава втора, а не е обособена в отделен раздел/глава? Какво общо има тази застраховка с регистрацията на професионалните управители на етажна собственост, след като данни за нея нито се изискват, нито се вписват в регистъра?

7. Защо вторият по ред раздел VII на глава втора, който е озаглавен „Определяне на идентификационен код на етажната собственост“, съдържа (чл. 23) разпоредба относно образците за заявяване на електронни административни услуги? Какво общо имат тези образци с идентификационния код на етажната собственост, за да бъдат обединени в един раздел? Тук е валиден и вторият ми коментар по т. 5 по-горе.

 

12 март 2025 г. 13:19:30 ч.
akmail

Структура на информационната система

В чл. 1, т. 1 от наредбата е посочено, че единната информационна система (на етажната собственост) ще съдържа два публични регистъра по чл. 47а, ал. 1 от ЗУЕС. Но в закона е посочено, че информационната система трябва да обединява тези регистри. А според речника на българския език думата „обединява“ означава нещо да бъде събрано в едно цяло и да образува единство. Което означава, че единната информационна система всъщност трябва да представлява единен регистър, който да обединява в едно двата регистъра по чл. 47а, ал. 1 от ЗУЕС. И това се потвърждава от разпоредбата на чл. 47б, ал. 2, където изрично е посочено, че Регистърът на професионалните управители на етажна собственост представлява раздел от „Единния централизиран публичен електронен регистър“.     

С оглед на гореизложеното предлагам в наредбата ясно да бъде регламентирано следното:

- единната информационна система по чл. 47а, ал. 1 от ЗУЕС се създава като Единен централизиран публичен електронен регистър (ЕЦПЕР);

- в ЕЦПЕР се обособяват като отделни раздели:

1) Единен регистър на професионалните управители на етажна собственост;

2) Единен регистър на етажната собственост.

Съответно предлагам да се измени и заглавието на наредбата – да стане „Наредба ...... за единния централизиран публичен електронен регистър“.

12 март 2025 г. 13:25:19 ч.
akmail

Принцип на правната сигурност

Принципът на правна сигурност, който е общ принцип на правото, има за цел да се осигури предвидимост на правните положения и отношения. Зачитането на принципа на правната сигурност изисква институциите на държавата по принцип да избягват непоследователността, която би могла да възникне при прилагане на различните разпоредби от националното право и най-вече в хипотезата, когато тези разпоредби са ориентирани към една и съща цел.

А целта на задължителното застраховане на лицата по чл. 47в, ал. 1 от ЗУЕС е да се осигури покритие за вредите, които те могат да причинят на трети лица при или по повод осъществяване на своята професионална дейност.     

Същата цел има и задължителното застраховане на лицата по чл. 171, ал. 1 от ЗУТ.

Ето защо, следвайки принципа на правната сигурност, с наредбата по чл. 47а, ал. 3 от ЗУЕС трябва да се определят условията за задължително застраховане на професионалните управители на етажна собственост по същия начин, както това е сторено по отношение на задължителното застраховане на участниците в строителството с наредбата по чл. 171, ал. 2 от ЗУТ.

От изключенията, посочени в чл. 17 от проекта на наредбата, е видно, че неговите автори все пак са заимствали нещо от наредбата по чл. 171, ал. 2 от ЗУТ. Но защо не са взели пример и от другите разпоредби на тази наредба!?  

С оглед на гореизложеното и с цел гарантиране на правната сигурност, предлагам в наредбата по чл. 47а, ал. 3 от ЗУЕС да се регламентира:

- какъв е предмета на задължителната застраховка - за сравнение виж чл. 2, ал. 2 от наредбата по чл. 171, ал. 2 от ЗУТ;

- какво е минималното покритие по задължителната застраховка - за сравнение виж чл. 3 от наредбата по чл. 171, ал. 2 от ЗУТ;

- какви са минималните застрахователни премии – за сравнение виж глава трета от наредбата по чл. 171, ал. 2 от ЗУТ;

- право на собствениците, ползватели и обитателите на самостоятелни обекти в етажната собственост да получат по всяко време копие от договора за задължителна застраховка – по аналогия на чл. 12, ал. 2 от наредбата по чл. 171, ал. 2 от ЗУТ.

13 март 2025 г. 11:30:27 ч.
akmail

Приложение 1 към чл. 15, ал. 1

Предлагам в образеца на заявление за вписване в регистъра на професионалните управители на етажна собственост да се променят поле № 4 и поле № 5, като от тях отпаднат данните за номер на стационарен телефон и номер на факс, тъй като тези средства за комуникация от разстояние са морално и технологично остарели и отдавна не се използват.

Освен това предлагам в поле № 4 да отпадне обособеното място за населено място, тъй като съгласно т. 4 от указанията за попълване на заявлението името на населеното място се попълва в секцията „Седалище“ и няма нужда тази информация да се повтаря на още едно място.

Също така предлагам:

  • изречението за отговорността по чл. 313 НК в края на заявлението да се уеднакви със същото по смисъл изречение в края на образеца на декларацията по чл. 47б, ал. 4, т. 1 от ЗУЕС;
  • в т. 2 от указанията за попълване да се уточни, че персоналният идентификационен код (ПИК) е този, който е бил издаден от Агенцията по вписванията при регистриране на търговеца, за да не се бърка с ПИК, който е издаден от друга държавна институция като например НОИ или НАП;
  • в т. 4 от указанията за попълване да се заличи последното изречение, което гласи „Посочват се също седалището и адреса на управление на клоновете, ако има такива.“, тъй като клонът не е самостоятелна фирма, различна от дружеството, което го е създало.

13 март 2025 г. 11:32:05 ч.
akmail

Последици от заличаване на професионален управител-търговец

Предлагам в чл. 15 да се добави алинея 5, която да гласи следното:

„(5) От датата на заличаване на професионалния управител-търговец издаденото на негово име удостоверение за регистрация става невалидно и се прекратяват всички права, произтичащи от това удостоверение.

Мотиви: Да се внесе по-голяма яснота относно последиците от заличаването на търговеца от регистъра.

13 март 2025 г. 11:32:53 ч.
akmail

Приложение 2 към чл. 15, ал. 4

Предлагам да се промени името на документа на:

„Уведомление за извършено заличаване на търговец от регистъра на професионалните управители на етажна собственост“.

Мотиви: Използване на по-ясен и разбираем изказ и постигане на по-добра съгласуваност с чл. 47г, ал. 1 от ЗУЕС.

Освен това в образеца на уведомлението има неправилна препратка към чл. 47е, ал. 1 от ЗУЕС.

13 март 2025 г. 11:34:25 ч.
akmail

Данни в регистъра по чл. 47а, ал. 1, т. 1

Според чл. 47в, ал. 3 от ЗУЕС данните, които трябва да се публикуват в регистъра на професионалните управители на етажна собственост, трябва да включват:

  • адрес за кореспонденция;
  • управител;
  • едноличен собственик на капитала.

Но нито в ЗУЕС, нито в наредбата е посочено, как трябва да се процедира, ако част от тези данни липсват.

Например един търговец може изобщо да няма внесен капитал (ако е персонално дружество) или неговият капитал да е собственост на няколко лица.

Също така, в зависимост от вида на дружеството, един търговец може да има няколко управителя или дори колективен управителен орган.

Не е ясно и как се определя/декларира адреса за кореспонденция, тъй като в образеца на заявлението за вписване има поле само за адреса на управление.   

С оглед на тази нормативна празнота, предлагам в наредбата да се уреди изрично какво точно се записва в електронните партиди, съответно се публикува в регистъра на професионалните управители на етажна собственост, когато част от данните, посочени в чл. 47в, ал. 3 от ЗУЕС, не са налични по обективни причини.

13 март 2025 г. 13:56:55 ч.
akmail

Възражения по чл. 21

В предходен коментар отбелязах, че чл. 21 от наредбата има две заглавия:

  • Регистрация на етажна собственост

И

  • Регистрация на етажна собственост на територията на Република България.

Но сега искам да направя възражение за това, че нито едно от тези заглавия не съответства на съдържанието на нормативната разпоредба, за която се отнася. Защото с чл. 21 всъщност се регламентира регистрацията не на етажна собственост, а на управителните съвети (управителите) на сгради или отделни входове в режим на етажна собственост на територията на Република България.

Възразявам и срещу образеца на документ, който се явява приложение №4 към чл. 21, по следните съображения:

  • приложението неясно защо е наречено „заявление“, въпреки че в чл. 56, ал. 3 от ЗУЕС се използва термина „уведомление“;
  • в ЗУЕС не се съдържа разпоредба, с която на Министъра на регионалното развитие и благоустройството да се делегира правомощие да утвърждава образец на този документ, каквито например се съдържат в чл. 7, ал. 7, чл. 23, ал. 1, т. 3а, чл. 28, ал. 3 или чл. 47б, ал. 4 от закона;
  • в образеца на документа, неясно защо, е отбелязано специално, че предоставянето на информация за електронна поща не е задължително. А по този начин се нарушава законовото изискване, закрепено в чл. 47е, ал. 1, изречение трето от ЗУЕС, в регистъра на етажната собственост да се вписва информация и за електронните адреси на членовете на управителния съвет (управителя).

 

Възразявам и за това, че чл. 21 не е формулиран кратко, точно и ясно, както изисква чл. 9, ал. 1 от ЗНА. Най-малкото в него няма и една дума за това какво се прави, когато се установи, че подадените от председателя на управителния съвет (управителя) данни за вписване са непълни или неточни. Ако се налага човек да чете закона (чл. 47е от ЗУЕС), за да разбере какво се прави в такъв случай, за какво въобще служи наредбата!?

13 март 2025 г. 13:57:41 ч.
akmail

Предложения по чл. 21

С оглед на направените по-горе възражения, предлагам следното:

  1. Заглавието на чл. 21 да се промени на „Регистрация на управителен съвет (управител) на етажна собственост“;
  2. чл. 21 да се преформулира по следния начин:

„Чл. 21. (1) Всички управителни съвети (управители) на сгради или отделни входове в режим на етажна собственост подлежат на вписване в Единния централизиран регистър на етажната собственост.

(2) За целите на вписването в регистъра по ал. 1 председателят на управителния съвет (управителя) на сградата или входа подава уведомление до общинската или районната администрация по местонахождението на сградата в срок до един месец от избирането му, заедно с копие от протокола от проведеното общо събрание на етажната собственост. Уведомлението трябва да съдържа информация за:

1. адреса на етажната собственост;

2. идентификатора на сградата и броя самостоятелни обекти в нея;

3. имената на членовете на управителния съвет (управителя) или на професионалния управител-търговец, вписан в регистъра по чл. 47а, ал. 1, т. 1 от ЗУЕС, на членовете на контролния съвет (контрольора) и на касиера, заедно с телефони за връзка и електронните адреси на членовете на управителния съвет (управителя);

4. размера на определените ежемесечни вноски за фонд "Ремонт и обновяване".

(3) При промяна на някое от обстоятелствата по ал. 2 председателят на управителния съвет (управителят) подава уведомление до общинската или районната администрация в срок до един месец от узнаването. Ако промяната се дължи на решение, взето от общото събрание на етажната собственост, към уведомлението се прилага и копие от протокола от събранието.

(4) Уведомленията по ал. 2 и 3 се подават по електронен път или на траен носител, като в 14-дневен срок от получаването им кмета на съответната община или оправомощено от него длъжностно лице проверява дали са спазени изискванията на закона и ако установи, че предоставените данни са:

1. пълни и точни, въвежда информацията в регистъра по ал. 1;

2. непълни или неточни, указва на председателя на управителния съвет (управителя) да отстрани непълнотите или неточностите в 14-дневен срок.

(5) Ако непълнотите или неточностите в данните не бъдат отстранени в срока по ал. 4, т. 2, кметът на общината постановява мотивиран отказ за вписване, който незабавно се връчва на председателя на управителния съвет или на управителя на етажната собственост, или на професионалния управител-търговец, избран по реда на чл. 19, ал. 8 от ЗУЕС.

(6) В случаите по ал. 4, т. 1, ако етажната собственост не е била вписана до този момент в регистъра по ал. 1, за нея се определя идентификационен код съгласно чл. 22 и се открива електронна партида, по която се въвежда съответната информация.