Обществени консултации

Проект на Наредба за допълнение на Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на бeзопасност при пожар

В „Държавен вестник“, бр. 91 от 29.10.2024 г. е обнародвана Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на бeзопасност при пожар, която влезе в сила два месеца след нейното обнародване. Съгласно § 322 от преходните и заключителни разпоредби на същата наредба започнатите производства по одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж до влизането й в сила се довършват по досегашния ред. За започнато производство по одобряване на инвестиционен проект и издаване на разрешение за строеж се счита датата на внасяне на инвестиционния проект за одобряване от компетентния орган. За започнато производство се счита и наличието на съгласуван идеен инвестиционен проект. След обнародването на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на бeзопасност при пожар, в Министерството на вътрешните работи и Министерството на регионалното развитие и благоустройството са получени писмо изх. № 52/11.12.2024 г. от г-н Георги Шопов – председател на УС на сдружение СНЦ „Национална асоциация на строителните предприемачи“ и председателстващ Консултативен съвет и писмо изх. № 227/18.12.2024 г. от арх. Владимир Милков – председател на УС на Камара на архитектите в България, в които е изразено недоволство от краткия срок за влизане в сила на наредбата, предвид множеството промени в нормативния акт и голямата продължителност на процеса на проектиране, съответно наличието на множество заварени инвестиционни проекти, за които ще възникне необходимост да бъдат преработени в съответствие с новите изисквания. Посочено е, че това ще доведе до забавяне на инвестиционния процес и икономически загуби. Проведени са работни срещи в МРРБ и ГДПБЗН-МВР, на които е предложено нормативно уреждане на случаите на изработени инвестиционни проекти в съответствие с предходната редакция на Наредба № Із-1971 от 2009 г., които не са внесени за одобряване от компетентен орган към датата на влизане в сила на наредбата. Това наложи разработването на Наредба за допълнение на Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на бeзопасност при пожар, с която в § 322 от преходните и заключителните разпоредби към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на бeзопасност при пожар (обн., ДВ, бр. 91 от 2024 г.) се създават ал. 3 и 4, даващи възможност инвестиционни проекти, които са разработени в съответствие с действащите до 30.12.2024 г. включително технически правила и норми за осигуряване на безопасността при пожар да бъдат внесени за одобряване от компетентния орган в срок до 1 октомври 2025 г. Предвидено е в производството по одобряване на тези проекти да се прилагат разпоредбите на Наредба № Iз-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар в редакцията й преди измененията и допълненията, обнародвани в „Държавен вестник“, бр. 91 от 2024 г.


Дата на откриване: 13.3.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Правосъдие и вътрешни работи
Дата на приключване: 14.4.2025 г.
Коментари
Добави коментар
 
13 март 2025 г. 23:37:22 ч.
Елисавета Георгиева

Предложение за обективен критерий: ИЗДАДЕНА ВИЗА ЗА ПРОЕКТИРАНЕ

СТАНОВИЩЕ

от арх. Елисавета Георгиева, главен архитект на Община Димитровград

В предложения проект на Наредба за допълнение на Наредба № Із-1971 се предвижда до 1 октомври 2025 г. инвестиционните проекти да могат да бъдат одобрявани или по действащите преди промените в ДВ, бр. 91 от 2024 г. разпоредби, или по новите текстове – изцяло по „избор“ на възложителя, без конкретно посочен обективен критерий (например дата на започване, дата на визата за проектиране и т.н.). Тази формулировка може да породи правна несигурност и да затрудни прилагането на новата уредба.

Отношение към Закона за нормативните актове (ЗНА):

Чл. 9, ал. 1 ЗНА гласи: „Разпоредбите на нормативните актове се формулират на общоупотребимия български език, кратко, точно и ясно.“ Когато липсва конкретика (например как се установява, че проектът е „разработен“ по старата наредба), се отклоняваме от критерия за точност и яснота.

Чл. 26, ал. 1 ЗНА изисква при изработване на проект на нормативен акт да се спазват принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност. Предвидимостта изисква органите, които прилагат акта, да могат лесно да определят дали даден проект се оценява по стария или по новия режим.

Чл. 10, ал. 1 ЗНА гласи, че обществени отношения от една и съща област се уреждат с един, а не с няколко нормативни актове от същата степен. Макар тази норма да не забранява изрично преходни периоди, логиката ѝ е обществени отношения от една и съща категория да не се уреждат паралелно от два действащи режима без ясен преходен критерий.

Проблеми при липсата на обективен критерий за прилагане на старата уредба:

Правна несигурност:

Административните органи и участниците в инвестиционния процес няма да знаят еднозначно кога се прилага старият режим и кога – новият, тъй като няма проверим факт (напр. административен акт или дата на договор за проектиране).

Неравнопоставеност между субектите:

Възложителите, които могат да „докажат“ субективно, че проектът им е „разработен“ по старата наредба, ще получават по-благоприятни условия, спрямо други, намиращи се в подобна фактическа ситуация.

Риск от смесване на изисквания:

Възможно е едни части от инвестиционния проект да са изготвени по старата наредба, а други – по новата, което би затруднило проверката и одобряването.

Предложение за обективен критерий: ИЗДАДЕНА ВИЗА ЗА ПРОЕКТИРАНЕ

За да се избегнат гореописаните проблеми и да се спази чл. 9, ал. 1 (яснота и точност) и чл. 26, ал. 1 (предвидимост) от ЗНА, е необходимо в преходния текст да се въведе конкретен, проверим и безспорен критерий, например издадена виза за проектиране по чл. 140 или чл. 140а от Закона за устройство на територията (ЗУТ) до определена дата. Това е официален административен акт с ясно отбелязана дата, вписан в регистъра на съответната община/район.

Примерна редакция на спорния параграф:

„(3) Инвестиционни проекти, за които към 30.12.2024 г. включително е издадена виза за проектиране по чл. 140 или чл. 140а от Закона за устройство на територията, могат да бъдат внесени за одобряване от компетентния орган в срок до 1 октомври 2025 г.

(4) В производствата по одобряване на проектите по ал. 3 се прилагат разпоредбите на Наредба № Із-1971 от 2009 г. в редакцията ѝ преди измененията и допълненията, обнародвани в „Държавен вестник“, бр. 91 от 2024 г.“

Предимства на този подход:

  • Ясна и проверима дата – датата на визата е лесно установима от административните органи.
  • Избягва се субективизмът – възложителят не може сам да „определи“ кога даден проект е разработен, тъй като се позовава на официална виза, издадена преди влизането в сила на новите изисквания.
  • Съответствие със ЗНА – разпоредбата става кратка, точна и ясна (чл. 9, ал. 1), а прилагането ѝ е предвидимо (чл. 26, ал. 1).