Обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 26 от 2008 г. за устройството и дейността на детските ясли и детските кухни и здравните изисквания към тях

 

Адрес за изпращане на становища и предложения: kparmakova@mh.government.bg


Дата на откриване: 10.4.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Здравеопазване
Дата на приключване: 9.5.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
16 април 2025 г. 14:54:18 ч.
Avreyska

Ясни критерии за недопускане на детето до ясла

Приветствам предложението да отпадне контактната бележка.
 
Относно чл.10 ал.2 т.2 ежедневно проверяват за наличие на симптоми на заразно заболяване при приема на децата:
 
Необходимо е да има ясни критерии, по които да се определя дали детето да бъде допуснато на ясла по примера на Западна Европа и САЩ. Например: температура, диария, повръщане, обрив.
 
Време е да се прекрати зловредната практика да се връщат деца заради запушен нос, който както всички знаят, е обичайното състояние на децата в яслена и градинска възраст. Вследствие на този типично български феномен, децата прекарват преобладаващата част от есенно-зимния период затворени вкъщи, а на родителите се налага да отсъстват постоянно от работа. Това води до множество негативни последствия, сред които липса на социализация за децата, намалена производителност на труда, публични разходи за изплащане на болнични и др. 
 
Вместо това трябва да се постави фокус върху извеждането на децата навън. Както пандемията от COVID-19 показа, прекарването на време на открито е най-ефективният начин за предпазване от заразяване. В момента излизането на децата в яслена възраст е почти мираж, въпреки че е записано в наредбата.

 

08 май 2025 г. 23:20:42 ч.
pobeda72

За почасовата грижа

Подкрепяме полудневната и почасова грижа в детските ясли, но трябва да е добре изяснено как ще се финансира и каква отчетност ще се иска.

08 май 2025 г. 23:37:14 ч.
pobeda72

Има пропуски, които трябва да се отстранят

*В чл.8 да отпадне специалността „инспектор по обществено здраве“ от изискващите се за директор детска ясла, защото той няма необходимите компетентности за това. Да се въведе изискването за еправленска специалност „Управление на здравните грижи“.

Чл. 8 да се измени така:

Чл. 8. (1) Управлението и ръководството на детска ясла се осъществява от директор.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 24 от 2009 г.) Директорът на общинската детска ясла се назначава и освобождава от кмета на общината или района.

(3) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 16.07.2022 г.) Директор на детска ясла може да бъде лице с професионална квалификация "лекар", "медицинска сестра", "акушерка", "лекарски асистент", "фелдшер" с придобита квалификация по специалността Управление на здравните грижи, и с професионален опит не по-малко от една година.

*В чл.10, ал.4 т.16 нововъведения текст за подпомагане лечението на деца с хронични заболявания трябва да има подробна конкретика в отделни приложения към наредбата.

-Да се разпишат ясни алгоритми

-Да се уточни подпомагането на лечението на кои точно хронични заболявания едопустимо и на кои недопустимо за прилагане в детско заведение ;

-Да се изброят лекарствените продукти и медицински изделия, коитотрябва да се съдържат в спешните шкафове на детските ясли за оказване на първа медицинска помощ при необходимост;

-Да бъдат ясно разписани в нормативен документ конкретните правомощия и задължения на медицинските специалисти в детските ясли при подпомагане лечението на хронично болни деца ;

-Да се конкретизира на база какви медицински документи, с каква давност и от какъв специалист издадени ще се извършват медицински манипулации от медицинските специалисти в детските ясли;

 

      Напълно сме съгласни, че децата с хронични заболявания, като диабет например трябва да могат да посещават детска ясла и детска градина, като лечението и наблюдението им бъде подпомагано от работещите в яслите медицински специалисти, но трябва да има ясен алгоритъм и правила за това. Детските ясли не са лечебно заведение, нито са обезпечени с лекар, който да прави назначения и корекции в лечението на хронично болни деца.

 

*В чл.14, ал.5 да се направят допълнения, като се даде възможност и на други специалисти освен предучилищни педагози да се грижат в групите за децата при трайна липса на мед.сестра.  Например социални педагози, психолози, ресурсни учители, специални педагози, специалисти по ранно детско развитие.

 

*В чл.20, ал.1, т.7 да не отпада .

Отпадането на контактната бележка е вредно и с неясна, нито оправдана цел. Именно тя удостоверяваше до сега, че детето постъпва клинично здраво в детското заведение. Издава се от личния лекар или педиатър заедно с изследванията, имунизационното досие и здравно профилактичната карта необходими за постъпването, така че не представлява никакво затруднение или допълнителна загуба на време за родителите. Така или иначе те трябва да посетят личния лекар или педиатър за да получат необходимите медицински изследвания и документи. Напротив, контактната бележка дава сигурност и на родителя и на детското заведение, че детето е прегледано от лекар преди постъпването, няма противопоказания за постъпване в детско заведение, не е било в контакт със заразно болни и е клинично здраво. 

 

*В нововъведения чл.21а да се направят уточнения за полудневната и почасова грижа. Кое ще ги различава, когато часово съвпадат, каква документация се изисква, как ще бъдат финансирани?

 

*В чл.26, ал.1, т.7  въведените с измененията на наредбата през 2020г. изисквания за изолационно помещение със санитарен възел е невъзможно да бъдат изпълнени поради липсата на такива  помещения, за това практически това изискване е трудно осъществимо.

Предлагам чл.26, ал.1, т7 да се измени така:

Обособяване на изолирано място с достъп до санитарен възел.

 

 

08 май 2025 г. 23:38:26 ч.
pobeda72

Има пропуски, които трябва да се отстранят

*В чл.29, ал.3 да отпадне изискването за стерилизатор в преддверието към санитарния възел. Не става ясно какво ще е предназначението му там. Отдавна гърнетата на децата не са метални, а пластмасови и се дезинфекцират, а не се стерилизират.

Предложение за промяна:

Чл. 29(3) (Изм. – ДВ, бр. 90 от 2020 г.) Санитарният възел се оборудва с тоалетна чиния и индивидуални гърнета. Преддверието към санитарния възел се оборудва с мивка и огледало, които да са на подходяща височина за възрастта на децата, вана и душ за къпане, закрит съд за мръсно бельо, теглилка, ръстомер, стенен термометър и  сух стерилизатор, само там, където се използват метални гърнета.

 

*Чл.31, ал.1, т.4 да не се променя, а да се запази настоящия текст. Първо, защото по- голямата част от детските ясли  нямат помещение за да направят такава обществена пералня и второ, защото в яслите с до четири групи тя не е необходима и разходите по създаването и са неоправдани. Всяка група е снабдена с пералня и сушилня, няма пресичане на потоци на чисто и мръсно пране, перат се максимум 16 комплекта седмично в група, има разписан мониторинг  и  се вземат проби за изследване от прането.

 

*В чл. 31, ал.1, т.10 да се измени така: 

дезинфекция и стерилизация чрез сух стерилизатор при температура 160 градуса за 2 часа на приборите и съдовете за приготвяне и съхранение на храна, трапезната посуда  и индивидуалните чаши за вода след всяка употреба;

В противен случай се обезсмисля изискването за оборудване със стерилизатор на кухненския бокс - чл.29, ал.2

 

 

08 май 2025 г. 23:38:48 ч.
pobeda72

Има пропуски, които трябва да се отстранят

*В чл.46, ал.2 думите" и капачките" да отпаднат. Капачките на бурканите не могат да се стерилизират. Имат гумено уплътнение, както и са много тънки и изгарят при тази температура като отделят гъст черен дим. Изпробвано в практиката и е невъзможно.

Преддложение за промяна:

Чл.46, ал.2 (2) Когато храната се разпределя в стъклени бурканчета за многократна употреба, върнатите от абонатите бурканчета се измиват, дезинфекцират с биоциди, разрешени за предоставяне на пазара по реда на Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 22 май 2012 г. относно предоставянето на пазара и употребата на биоциди или на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, при спазване на условията на издаденото разрешение и на изискванията, посочени на етикета и се стерилизират със сух горещ въздух при режим на работа 160°C за 2 часа или чрез автоклавиране с пара под налягане при режим на работа 121°C за най-малко 20 минути.

 

*В допълнителната разпоредба в параграф 1 т.4 текстът "“Порция“ е всяко отделно ястие приготвено за едно дете"да отпадне или в чл.35, ал.1, т.3 да бъде променена така:

(изм. – ДВ, бр. 90 от 2020 г.) детски кухни към детски ясли и яслени групи в детски градини с капацитет до 600 порции дневно.

Мотиви:

Въвеждането на допълнителната разпоредба „Порция е всяко отделно ястие приготвено за едно дете"  е недомислена промяна, която ще създаде изключително много проблеми-нови регистрации на детските кухни, допълнителен (финансово необезпечен по стандарти) персонал, необходимост от  допълнителни квалификации. Финансирането обаче е на брой деца, а не на брой порции.

Въвеждането на тази допълнителна разпоредба би означавало, че неорганизираният контингент деца, които получават обедно меню състоящо се  от три ястия-супа, основно ястие и десерт ще се броят за три порции дневно на дете абонат на детска млечна кухня, а организираният контингент деца, които са на четирикратно хранене-закуска, подкрепителна закуска, обяд(супа, ястие и десерт) и следобедна закуска ще се броят за 6 порции дневно на дете в детска ясла.

Да направим една елементарна сметка.

48 деца (три яслени групи) организиран контингент по шест порции дневно е равно на 288 порции дневно за организиран контингент от 3 групи на детска ясла.

70 деца неорганизиран контингент абонати на детската кухня към същата детска ясла по три порции дневно е равно на 210 порции дневно.

Общо това са 498 порции дневно и то при ясла с три групи-48 деца организиран контингент и 70 деца неорганизиран контингент абонати на млечна кухня. Ами по-големите ясли с детски млечни кухни към тях?

Детските кухни към детските ясли о чл.35, ал.1, т.3 са с капацитет до 300 порции дневно в сегашните разпоредби на наредбата.

Пропуски в наредбата!

- Липса на психологическа подкрепа за персонала, децата и родителите;

- Липсват механизми и изисквания за работа с деца със СОП и тяхното ресурсно подпомагане;

- Липсват разпоредби, свързани с дигитализация и електронна отчетност;

-Правят се промени на парче, без да се отчитат реалните възможности на материалните бази.

08 май 2025 г. 23:38:50 ч.
pobeda72

Има пропуски, които трябва да се отстранят

*В чл.46, ал.2 думите" и капачките" да отпаднат. Капачките на бурканите не могат да се стерилизират. Имат гумено уплътнение, както и са много тънки и изгарят при тази температура като отделят гъст черен дим. Изпробвано в практиката и е невъзможно.

Преддложение за промяна:

Чл.46, ал.2 (2) Когато храната се разпределя в стъклени бурканчета за многократна употреба, върнатите от абонатите бурканчета се измиват, дезинфекцират с биоциди, разрешени за предоставяне на пазара по реда на Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 22 май 2012 г. относно предоставянето на пазара и употребата на биоциди или на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, при спазване на условията на издаденото разрешение и на изискванията, посочени на етикета и се стерилизират със сух горещ въздух при режим на работа 160°C за 2 часа или чрез автоклавиране с пара под налягане при режим на работа 121°C за най-малко 20 минути.

 

*В допълнителната разпоредба в параграф 1 т.4 текстът "“Порция“ е всяко отделно ястие приготвено за едно дете"да отпадне или в чл.35, ал.1, т.3 да бъде променена така:

(изм. – ДВ, бр. 90 от 2020 г.) детски кухни към детски ясли и яслени групи в детски градини с капацитет до 600 порции дневно.

Мотиви:

Въвеждането на допълнителната разпоредба „Порция е всяко отделно ястие приготвено за едно дете"  е недомислена промяна, която ще създаде изключително много проблеми-нови регистрации на детските кухни, допълнителен (финансово необезпечен по стандарти) персонал, необходимост от  допълнителни квалификации. Финансирането обаче е на брой деца, а не на брой порции.

Въвеждането на тази допълнителна разпоредба би означавало, че неорганизираният контингент деца, които получават обедно меню състоящо се  от три ястия-супа, основно ястие и десерт ще се броят за три порции дневно на дете абонат на детска млечна кухня, а организираният контингент деца, които са на четирикратно хранене-закуска, подкрепителна закуска, обяд(супа, ястие и десерт) и следобедна закуска ще се броят за 6 порции дневно на дете в детска ясла.

Да направим една елементарна сметка.

48 деца (три яслени групи) организиран контингент по шест порции дневно е равно на 288 порции дневно за организиран контингент от 3 групи на детска ясла.

70 деца неорганизиран контингент абонати на детската кухня към същата детска ясла по три порции дневно е равно на 210 порции дневно.

Общо това са 498 порции дневно и то при ясла с три групи-48 деца организиран контингент и 70 деца неорганизиран контингент абонати на млечна кухня. Ами по-големите ясли с детски млечни кухни към тях?

Детските кухни към детските ясли о чл.35, ал.1, т.3 са с капацитет до 300 порции дневно в сегашните разпоредби на наредбата.

Пропуски в наредбата!

- Липса на психологическа подкрепа за персонала, децата и родителите;

- Липсват механизми и изисквания за работа с деца със СОП и тяхното ресурсно подпомагане;

- Липсват разпоредби, свързани с дигитализация и електронна отчетност;

-Правят се промени на парче, без да се отчитат реалните възможности на материалните бази.