Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 от 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование
В редица учебни години за междусрочна ваканция е определян ден в средата на работната седмица. Това в някаква степен ограничава възможността за ползотворна почивка на учениците и на педагогическите специалисти, а и създава напрежение в системата на образование. С предлаганата промяна се предоставя възможност продължителността на първия учебен срок да бъде определена в зависимост от датата на междусрочната ваканция, като учебното време бъде организирано по начин при спазване на изискванията на съответните учебни планове.
Желанията на родители и ученици да се обучават след държавен план-прием в V клас в паралелки, в които имат възможност да придобият компетентности в областта на математиката е ограничено поради необходимостта приемът да се съобрази с броя на учениците, завършващи началния етап на образование. С направените промени се предоставя възможност началникът на съответното регионално управление на образоването да предложи повече паралелки след съгласуване с министъра на образованието и науката по предложение на директора на училището при наличие на материално-техническа база и обезпеченост на обучението с педагогически специалисти.
В етапите на класиране учениците и родителите невинаги са се възползвали от възможността да изберат съответното най-добро училище, а от своя страна, училищата и регионалните управления бяха административно натоварени в предаване на данни. Чрез предоставяне на възможност за пряк и бърз достъп до информация за етапите на класиране, за съответните минимални и максимални балове по училища се очаква да се намали административната тежест в системата и в същото време да се осигури достъп на всеки ученик до училище, съобразено с интересите на ученика и с възможностите на училището.
Списъците на заболяванията няма възможност да отразят всички съществуващи заболявания, поради което от страна на родителите се отправяни искания за разширяването им и за включване на всички редки заболявания, които са над 7000. С отпадането на насочването към профилирани паралелки на ученици с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания, както и на списъците на заболяванията, няма да се нарушат основните принципи за равен достъп до качествено образование и приобщаване на всеки ученик, както и за равнопоставеност и недопускане на дискриминация при провеждане на училищното образование, в това число и по признак увреждане или заболяване, тъй като за учениците със специални образователни потребности са предвидени различни по вид разумни улеснения при явяването им на националното външно оценяване след VII клас.
Дата на откриване: |
14.5.2025 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Образование |
Дата на приключване: |
13.6.2025 г. |