Обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 от 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование

В редица учебни години за междусрочна ваканция е определян ден в средата на работната седмица. Това в някаква степен ограничава възможността за ползотворна почивка на учениците и на педагогическите  специалисти, а и създава напрежение в системата на образование. С предлаганата промяна се предоставя възможност продължителността на първия учебен срок да бъде определена в зависимост от датата на междусрочната ваканция, като учебното време бъде организирано по начин при спазване на изискванията на съответните учебни планове.

Желанията на родители и ученици да се обучават след държавен план-прием в V клас в паралелки, в които имат възможност да придобият компетентности в областта на математиката е ограничено поради необходимостта приемът да се съобрази с броя на учениците, завършващи началния етап на образование. С направените промени се предоставя възможност началникът на съответното регионално управление на образоването да предложи повече паралелки след съгласуване с министъра на образованието и науката по предложение на директора на училището при наличие на материално-техническа база и обезпеченост на обучението с педагогически специалисти.

В етапите на класиране учениците и родителите невинаги са се възползвали от възможността да изберат съответното най-добро училище, а от своя страна, училищата и регионалните управления бяха административно натоварени в предаване на данни. Чрез предоставяне на възможност за пряк и бърз достъп до информация за етапите на класиране, за съответните минимални и максимални балове по училища се очаква да се намали административната тежест в системата и в същото време да се осигури достъп на всеки ученик до училище, съобразено с интересите на ученика и с възможностите на училището.

Списъците на заболяванията няма възможност да отразят всички съществуващи заболявания, поради което от страна на родителите се отправяни искания за разширяването им и за включване на всички редки заболявания, които са над 7000. С отпадането на насочването към профилирани паралелки на ученици с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания, както и на списъците на заболяванията, няма да се нарушат основните принципи за равен достъп до качествено образование и приобщаване на всеки ученик, както и за равнопоставеност и недопускане на дискриминация при провеждане на училищното образование, в това число и по признак увреждане или заболяване, тъй като за учениците със специални образователни потребности са предвидени различни по вид разумни улеснения при явяването им на националното външно оценяване след VII клас.


Дата на откриване: 14.5.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Образование
Дата на приключване: 13.6.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
13 юни 2025 г. 18:27:24 ч.
ZornitsaStratieva

Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти

  1. В чл. 40й се правят следните изменения и допълнения:

  1. Създава се нова ал. 4 

(4) не се допуска преместване в паралелки в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки.

 

Мотиви: В резултат на установената практика за прием в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки, в паралелките са включени деца, които са преминали изпити / състезания за прием в ДПП, но резултатите им не са достатъчни да се класират в съответните паралелки. Съгласно получената от нас информация, при този неблагоприятен изход за децата им, множество родители внасят молби за преместване след приключване на план-приема като мотивите за това са разнообразни. Директорите от своя страна са длъжни да препратят молбата към РУО-тата и МОН. По тази схема през 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Редно е механизмът на “парашутистите” да се елиминира напълно.

13 юни 2025 г. 18:28:01 ч.
ZornitsaStratieva

Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 2

  1. В чл. 40й се правят следните изменения и допълнения:

  2. Създава се нова ал. 4 

(4) не се допуска преместване в паралелки в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки.

 

Мотиви: В резултат на установената практика за прием в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки, в паралелките са включени деца, които са преминали изпити / състезания за прием в ДПП, но резултатите им не са достатъчни да се класират в съответните паралелки. Съгласно получената от нас информация, при този неблагоприятен изход за децата им, множество родители внасят молби за преместване след приключване на план-приема като мотивите за това са разнообразни. Директорите от своя страна са длъжни да препратят молбата към РУО-тата и МОН. По тази схема през 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Редно е механизмът на “парашутистите” да се елиминира напълно.

 

13 юни 2025 г. 18:29:58 ч.
ZornitsaStratieva

Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 3

§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:

  1. Добавя се нова ал. 8 

(8) Математическа гимназия не осъществява прием по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО за годината, когато средният резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас на учениците й е по-нисък от средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас на учениците на държавно или общинско училище, извън тези по чл. 38, ал. 3 от ЗПУО, намиращо се в същата община, в която се намира математическата гимназия.

 

13 юни 2025 г. 18:31:34 ч.
ZornitsaStratieva

Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 4

Добавя се нова ал. 9 

(9) Училищата извън тези по чл. 38, ал. 3 от ЗПУО могат да отворят прием за специализирана паралелка по математика и/или природни науки, за която важат изпитите от ДПП в V клас. Специализирани паралелки могат да разкриват училища, които отговарят на следните условия:

  1. да има поне един ученик от IV клас, явявал се на математически състезания от държавния прием за V клас през съответната учебна година на съответната учебна година на отваряне на паралелката.

  2. да има по-висок среден резултат на учениците си на националното външно оценяване  по математика в VII клас от най-слабия среден резултат, постигнат от всички математически гимназии в страната с право на прием по ал.8 през съответната учебна година на отваряне на паралелката.

13 юни 2025 г. 18:32:55 ч.
ZornitsaStratieva

Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 5

§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:

Добавя се нова ал. 10:

(10) Базов достъп в градовете с математически гимназии е най-малкото число от съотношенията между броя на населението на общините с прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО към общия брой на местата по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО в съответните общини.

 

13 юни 2025 г. 18:33:49 ч.
ZornitsaStratieva

Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 6

§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:

Добавя се нова ал. 11:

(11) Право на прием в специализирани паралелки имат: 

  1. Райони на териториално деление, за които важи Закона за териториално деление на Столична община и големите градове

  2. Общини, за които не се отнася Закона за териториално деление на Столична община и големите градове, и в които не се осъществява прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО.

13 юни 2025 г. 18:37:08 ч.
ZornitsaStratieva

Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 7

Добавя се нова ал. 12:

(12) Броят на специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11 се формира на база броя на местата в специализираните паралелки:

  1. Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11, се определя като отношението между броя на населението на района (общината) към базовия достъп в градовете с математически гимназии по ал. 10.

  2. Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11, не може да надвишава общия брой явили се ученици на математически състезания за ДПП в V клас през съответната година в съответния район (община).

  3. Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 11, е над минималния, но под максималния норматив за формиране на допълнителна паралелка, се утвърждава прием на допълнителна паралелка.

  4. Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 11, е под минималния норматив, паралелка не се формира.

13 юни 2025 г. 18:37:46 ч.
ZornitsaStratieva

Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 8

Добавя се нова ал. 13:
(13) Осъществяване на прием в специализирана паралелка в V клас имат право училищата в районите и общините по ал. 11:
В случай, че броят на училищата, които отговарят на условията по ал. 9, т. 1 и т. 2 да откриват паралелка е по-голям или равен на предложения брой паралелки (Х) по ал. 12, то отварят паралелка първите Х училища в низходящ ред според средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас през съответната учебна година.
В случай, че броят на училищата, които отговарят на условията по ал. 9, т. 1 и т. 2 да откриват паралелка е по-малък от предложения брой паралелки по ал. 12, то паралелките се разпределят пропорционално между училищата докато остатъка не стане по-малък от броя на участващите училища. Остатъкът се разпределя по ал. 13, т.1.
В случай, че няма училища, които да отговарят на критериите да откриват паралелка по ал. 9 т.1 и т.2, ал.13, т.1 може да се прилага по решение на началника на Регионалното управление на образованието за най-добрите училища в района (общината) в низходящ ред според средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас през съответната година.
 
 
Мотиви:
 
 
Липсата на физическо пространство в градовете София, Пловдив, Варна и Бургас е причина такива паралелки да не могат да се открият в математическите гимназии, независимо от декларираното желание за повече паралелки в предложената в проекто-наредбата нова алинея 7 на чл. 50. Желанията на родители и ученици да се обучават в математически паралелки след 5-и клас идват именно от четирите големи града  на страната, но дефакто чл. 50 ал. 7 би работил единствено в останалите градове с математически гимназии. 
Към настоящия момент на територията на Република България математически гимназии няма във всяка област. Това създава условия за ограничение, препятствие и дискриминация на свободата за достъп до образование. В резултат на извършен национален анализ от ГГ “Математика за всички” чрез публично достъпна информация, придобита по реда на ЗДОИ, е установено, че в областите Търговище, Велико Търново и Кърджали няма математически гимназии, което лишава децата от посочените области до достъп до качествено образование по математика. Констатирахме, че достъпът до математически паралелки в София, Пловдив и Варна е най-нисък от всички градове, където се отварят такива. В София и Пловдив, 1 на всеки 51 деца е прието в математическа гимназия, във Варна – 1 на 34, докато в Кюстендил – 1 на всеки 5. Освен това от анализа се установи, че има деца с конкурентни резултати, които отпадат от държавния план прием в математическа гимназия в 5-и клас заради това, че няма достатъчно разкрити паралелки в съществуващите училища по реда на чл. 38, ал. 3 от ЗПУО.
За целта предложението ни е да се създаде специален алгоритъм, с който се позволява отваряне на математически паралелки в училища за градове, за които се отнася Законът за териториално делене на Столична община и големите градове след четвърти и след седми клас. По този начин децата от бедните и отдалечени райони в големите градове и СО, които са постигнали успешни резултати, ще могат да се обучават в по-близък и достъпен район до тях.
Въведеният алгоритъм за определяне на училищата, които откриват математическа паралелка в даден район в V клас стимулира училищата да информират и работят с повече деца за математически състезания, както и да работят върху подобряване на резултатите на учениците си от националното външно оценяване по математика в VII клас.
 

13 юни 2025 г. 18:38:37 ч.
ZornitsaStratieva

Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 9

§ 18.
В чл. 68 се правят следните изменения:
Ал. 2 се заличава.
§ 19.
В чл. 68 се правят следните изменения:
Ал. 2 се заличава
§ 27.
В чл. 74г се правят следните изменения:
Ал. 3 се заличава
 
Мотиви:
Създадените алинеи, в които се допуска да участват ученици в приема, които не са кандидатствали, са дискриминационни спрямо лицата, които са се явили на задължителното национално външно оценяване, балообразуващите състезания и олимпиади и облагодетелства определени лица, като ги поставя в неравностойни условия, за които нямат доказани знания и подготовка. В същото време тези лица са облекчени, защото не са участвали и в редовните етапи на класиране и ги поставя в условия на по-специални ученици. От друга страна липсата на контрол от страна на РУО за прием на тези ученици и липсата на ясни правила и критерии за явяване на задължителните изпити създава сериозна опасност за манипулиране на процеса по прием и влошаване качеството на образователния продукт в България. 
 
§ 42.
В чл. 107а се правят следните изменения:
Ал. 6 се заличава
Ал. 7 се заличава
Ал. 8 се заличава
 
Мотиви:
 През 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Предложената поправка на чл. 107а, ал. 6 не ограничава “спускането на парашутисти” (както самите гимназии ги наричат), единственото което прави е да промени критериите по които тази практика може да се извършва. Това не гарантира по никакъв начин, че тази практика ще бъде ограничена, а по-скоро че ще промени начина на реализация на тези надпланови бройки, утвърдени с подписа на министъра.