Обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8121з-422 от 16 април 2015 г. за организацията и дейността на звената „Общинска полиция“ (обн., ДВ, бр. 31 от 2015 г.)

Министерството на вътрешните работи (МВР) осъществява опазването на обществения ред и сигурността на гражданите чрез охранителната дейност на полицейските органи. Съгласно разпоредбата на чл. 94, ал. 1 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР), звената „Общинска полиция“ осъществяват дейността по опазването на обществения ред, охраната на обекти, безопасността на движението по пътищата и осъществяване на контролната и административнонаказателната дейност на органите на местното самоуправление и местната администрация. В действащата Наредба не е указан редът за създаване на обща организация на дейността на звената „Общинска полиция“. Също така правомощията на служителите като полицейски органи са ограничени. Динамиката на социалните процеси в съвременното общество се отличават с бързина на развитие и мащабност на навлизането на нови технологии. В днешно време като средство за придвижване се използват индивидуални електрически превозни средства, които в сега действащата Наредба за организацията и дейността на звената „Общинска полиция“ липсват. С приемането на нормативния акт ще се подобри организацията на дейността на звената „Общинска полиция“ и постигане на по-голяма ефективност при изпълнение на задачите на служителите. Ще се постигне обособяването в пълен обем на необходимата документация в случаите, когато поради неотложност изпълнението на задачата е разпоредено устно, като искането и съгласието да се изготвят писмено в първия работен ден, следващ деня на поставяне на задачата, ще се подобри методическото ръководство и контрол на звената „Общинска полиция“, ще се премахне ограничението на правомощията на служителите от звената „Общинска полиция“ съгласно ЗМВР, ще се внесе яснота в изпълнението на специфичните дейности по отношение на контрола на безопасността на движението по пътищата.


Дата на откриване: 15.5.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Правосъдие и вътрешни работи
Дата на приключване: 16.6.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
16 юни 2025 г. 16:23:53 ч.
1500doggang

Становище на Сдружение "Бандата на 1500-те" | 1 част

Предложените изменения на Наредба № 8121з-422 от 16 април 2015 г. за организацията и дейността на звената „Общинска полиция“, в по-голямата си част, са с цел уеднаквяване на използваната терминология с терминологията и наименованията, използвани в по-високи по степен актове-Закона за Министерство на вътрешните работи и Закона за местното самоуправление и местната администрация или с цел граматическо прецизиране на съществуващите правни норми.

В този смисъл намираме изразеният стремеж от министерството на вътрешните работи за прецизиране на текстове от наредбата по отношение на използваните легални термини, за  стъпка в правилната посока по отношение на точното и правилно прилагане на Закона за нормативните актове.

На практика, като изключим юридическото и граматическо прецизиране на текстове от отделни разпоредби,  четири са измененията, които заслужават прецизен анализ:

1) промяната на чл. 10 ал. 2 – с нея за първи път се въвежда изискване организацията на дейността на звената „Общинска полиция“  да се осъществява по реда на  инструкцията по чл. 14, ал. 3 във връзка с ал. 2, т. 1 от ЗМВР , която е ИНСТРУКЦИЯ № 8121з-929 от 02.12.2014 г. за патрулно-постова дейност, издадена от министъра на вътрешните работи;

2)промяната на чл. 10 ал. 4 -  с нея се вменява на Главна дирекция „Национална полиция“ да осъществява    методическото ръководство и контрол на дейността на звената „Общинска полиция“;

3) промяната  на чл. 14 –с тази промяна се разширяват правомощията на служителите от звената „Общинска полиция“ съгласно ЗМВР, както следва: - придобиват правомощия по превенция и предотвратяване и пресичане на престъпления (чл. 61 и чл. 67, предл. 1 и 2 от ЗМВР); ще могат да задържат лица (чл. 74-75 от ЗМВР); ще могат за използват средства за явно наблюдение (чл. 91 ЗМВР); ще могат да наблюдават, установяват и контролират обекти и лица, за които има данни, че подготвят, извършват или са извършили престъпления,  включително в случаите на организирана престъпна дейност на местни и транснационални престъпни групи или организации (чл. 96 ЗМВР),ще  могат да използват централизирана електронна система и автоматизирани технически средства за осъществяване на контрол за спазване на правилата за движение по пътищата полицейските органи, както и да организират или осъществяват пилотиране и съпровождане на официални лица, делегации и товари по ред, определен от министъра на вътрешните работи (чл. 98 и 99 от ЗМВР).

4) изменението  на чл. 15, ал. 4 – освен текстово прецизиране на съществуващите текстове се допълват и  специфичните дейности по отношение на контрола на безопасността на движението по пътищата, като изрично се включват водачите на индивидуални електрически превозни средства, движещи се по велосипедна инфраструктура и на правилното използване на алармените инсталации, монтирани в пътни превозни средства за тяхната охрана.

16 юни 2025 г. 16:25:05 ч.
1500doggang

Становище на Сдружение "Бандата на 1500-те" | 2 част

Общи бележки

  1. В предварителен порядък следва да се отбележи, че приложените мотиви към проекта на наредба, макар и формално да съдържат изискуемите по чл. 28, ал. 2 от Закона за нормативни актове изискуеми реквизити не съдържат конкретика относно необходимостта от механичното препращане към Инструкцията за патрулно-постовата дейност, както и доколко това механично препращане е удачно предвид на това, че с предложения текст, същата ще е приложима по отношение на „организацията на дейността на звената „Общинска полиция“, а с тази инструкция всъщност се урежда не  „организацията на дейността“ на звена, а редът за управление и изпълнение на патрулно-постовата дейност (ППД).

В този смисъл предложеният текст на чл. 10, ал. 2 от проекта следва да се прецизира и мотивите за това предложение да се допълнят.

2. С оглед предложеното драстично разширяване на правомощията на служителите от звената „Общинска полиция“ (вкл. да задържат лица) считаме за необходимо в мотивите подробно да се посочат причините, които налагат разширението на правомощията на служителите на звената „Общинска полиция“, както и целите, които се преследват с това разширение на техните правомощия.

3. С предложението за изменение на чл. 10, ал. 4 от проекта на Главна дирекция „Национална полиция“ се дава правомощие да осъществява    методическото ръководство и контрол на дейността на звената „Общинска полиция“. Съгласно чл. 94, ал. 1 от ЗМВР контролът и методическото ръководство върху дейността на звената „Общинска полиция" се осъществяват от съответните областни дирекции и районни управления на МВР, като Главна дирекция „Национална полиция“ не е сред посочените структурни звена, на които със закон е възложено осъществяването на контролно и методическо ръководство на звената „Общинска полиция“.

В този смисъл считаме, че с предложения текст се разширява приложното поле на Закона за МВР, което е недопустимо  да се извършва с подзаконов нормативен акт, какъвто е наредбата.

16 юни 2025 г. 16:25:50 ч.
1500doggang

Становище на Сдружение "Бандата на 1500-те" | 3 част

Конкретни предложения

Предлагаме в чл. 15 от наредбата да се създаде нова т.14  със следното съдържание:

„т.14. оказване на съдействие и/или осъществяване на контрол по Закона за защита на животните, Закона за ветеринарномедицинската дейност и наредбите, съдържащи разпоредби, касаещи безстопанствените животни и/или отглеждане и развъждане на животни - домашни любимци на територията на съответната община.“

Мотиви

В общественото пространство периодично стават известни случаи на прояви на жестокост към животните ( напр. случая с кучетата Мими, Мечо, случаят от Перник), както и немалко случаи на убити и ранени домашни любимци в резултат на неполагането на достатъчно грижи за гръбначно животно, което се намира под нечий надзор, в резултат на което това гръбначно животно причини  тежко или трайно увреждане или смърт на друго гръбначно животно (разкъсани кучета от други кучета, водени без повод и намордници).

Това, което става известно в обществото е само върха на айсберга - никой не знае колко кучета живеят цял живот вързани на метър верига и никога не са разхождани, умират недохранени, никой не знае колко коне например са експлоатирани до смърт и умиращи от системно недохранване - това също са проявни форми на жестокост към животните.

Не е тайна, че популацията на безстопанствени кучета на териториите на големите областни градове, вкл. София остава неовладяна, като една от причините за това е масовото изоставяне на животни, както и липсата на контрол по отношение на регистрацията на домашни любимци.

Със Закона за защита на животните на органите на местна власт е вменено осъществяването на контрол за изоставяне на животни на територията на общината;  за идентификация и регистрация на кучета;  за спазване изискванията за защита на животните в приютите на територията на съответната община;  върху кучетата и местата по чл. 47, ал. 3 от Закона за защита на животните.  Със Закона за ветеринарномедицинската дейност също са вменени правомощия на инспекторите от общините и районите. Отделно във всички общини са приети наредби, които съдържат разпоредби, касаещи придобиването и грижата за животни, както и задълженията за собствениците на тези животни.

С оглед предложените с настоящия проект разширени правомощия на служителите от звена „Общинска полиция“, вкл. по изпълнение на мерки за превенция, предотвратяване и пресичане на престъпления, както и използването на средства за явно наблюдение и с оглед наличието на очевидна обществена потребност от качествена промяна на всички нива (общински и държавни) на работата по превенция и разкриване на закононарушенията и престъпленията, свързани с хуманното отношение към животните, считаме за абсолютно необходимо да се поставят основите за създаването на групи в звената „Общинска полиция“, чиито единствени задължения ще бъдат свързани със защита на животните, контрол по спазването на законите и подзаконовите актове, касаещи  притежаването и отглеждането на животни и  превенция закононарушенията и престъпленията, свързани с  нехуманното отношение към животите и прояви на жестокост. 

16 юни 2025 г. 16:26:45 ч.
1500doggang

Становище на Сдружение "Бандата на 1500-те" | 4 част

Предвид на изложеното считаме, че сред изброените специфични дейности, които е вменено да се изпълняват от звената „Общинска полиция“ в чл. 15 от Наредбата следва да се създаде нова т. 14  със следното съдържание:

„т.14. оказване на съдействие и/или осъществяване на контрол по Закона за защита на животните, Закона за ветеринарномедицинската дейност и наредбите, съдържащи разпоредби, касаещи безстопанствените животни и/или отглеждане и развъждане на животни - домашни любимци на територията на съответната община.“

Считаме за необходимо създаването на структурно и функционално определени групи „Зоополиция“  в звената „Общинска полиция“ с необходимото оборудване и ресурсно обезпечение - униформени служители на общинска полиция, който да работят САМО по линия противодействие на правонарушения, свързани с хуманното отношение към животните, както и превенция на закононарушения и престъпления, свързани с прояви на жестокост към животните.

Давайки си сметка, че създаването на тези звена не е от компетентността на министъра на вътрешните работи и не може да стане с наредбата, предмет на настоящото изменение, считаме, че с добавяне на така посочената в нашето предложение т. 14 специфична дейност, съответните общински органи ще бъдат мотивирани и окуражени да отделят  средства за издръжка, подобряване на професионалната квалификация и материално обезпечение на групи „Зоополиция“ в съответните звена „Общинска полиция“.

С уважение, 

Мартина Чикова

Председател на Сдружение "Бандата на 1500-те"