* Задължителни полета
С предложените промени ще се оптимизира правната рамка за прилагане на интервенциите в лозаро-винарския сектор и ще се постигне по-добро управление на средствата от Европейския фонд за гарантиране в земеделието.
Отговорна структура:
дирекция „Пазарни мерки и организации на производители“,
Министерство на земеделието и храните
Електронен адрес:
ktuteva@mzh.government.bg
Във връзка с предложената нова т. 15 в чл. 8, ал. 1, която гласи: "15. които се изпълняват върху парцели с учредено право на ползване за срок по-кратък от 5 календарни години, следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта..."
Изразявам сериозно притеснение и възражение относно пълната неяснота в дефиницията на "година" в израза "следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта".
Докладът-мотиви не предоставя никакво разяснение по този ключов въпрос. В лозаро-винарския сектор и като цяло в земеделието, "година" може да има различни тълкувания:
Липсата на точна дефиниция на "година" в този контекст води до:
Предложение:
Настоятелно предлагам тази разпоредба да не бъде приемана в този си вид. Ако все па пак се приеме, наложително е "годината" да бъде ясно и недвусмислено дефинирана в текста на наредбата, за предпочитане като "календарна година", тъй като това е най-общоприетото и лесно за доказване понятие. Липсата на такова прецизиране ще направи прилагането на т. 15 в чл. 8, ал. 1 изключително проблематично и несправедливо за бенефициентите.
Предложената нова т. 15 в чл. 8, ал. 1, която гласи: "15. които се изпълняват върху парцели с учредено право на ползване за срок по-кратък от 5 календарни години, следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта, с изключение на парцелите, върху които ще се извършват дейности по чл. 7, ал. 1, т. 2, буква „а“."
Тази разпоредба, особено нейното изключение, е недостатъчно прецизна и създава съществени проблеми и правна несигурност за бенефициентите, особено когато се отнася до дейности по изкореняване (чл. 7, ал. 1, т. 2, буква „а“). Мотивите в доклада са неадекватни за оправдаването на толкова проблематична формулировка.
Основни аргументи за неприемане на разпоредбата в текущия ѝ вид:
В обобщение, предложената т. 15 в чл. 8, ал. 1, както и изключението ѝ, са в ущърб на бенефициентите поради липса на ясна дефиниция на "учредено право на ползване" и несъобразяването с реалните възможности за предсрочно прекратяване на договорите. Тези пропуски водят до значителна правна несигурност, административна тежест и потенциално несправедливо изключване на добросъвестни кандидати. Разпоредбата трябва да бъде изцяло преработена, за да бъде приложима и справедлива.
I. Анализ на текущото състояние и проблеми:
Предложено изменение в Проекта на НИД (§ 3, т. 4): "4. В ал. 11 думата „операциите“ се заменя със „заявените операции“." (Това касае чл. 11, ал. 11, който в оригинал гласи: "Финансовата помощ за операциите от технологичната карта се изчислява...") С предложеното изменение текстът би станал: "Финансовата помощ за заявените операции от технологичната карта се изчислява..."
Наличен друг текст в Проекта на НИД, съдържащ промяна по отношение на "технологична карта":
Основни проблеми и липсващи мотиви:
Добавяне на нова точка в Преходните и заключителни разпоредби или в съответния параграф за дефиниции:
"§ [Нов параграф/точка]. В чл. 3, т. 21 думите „по технологичната карта“ се заличават и се заменят с „предвидените в одобрения проект“."
(Нов текст на т. 21 би бил: "21. "Операция" е всяко от допустимите предвидените в одобрения проект действия за извършването на дадена дейност в рамките на интервенция "Преструктуриране и конверсия на лозя.")
Предмет на възражението: Предложението за изменение на Наредба № 14 от 2023 г., съдържащо се в § 6: "В чл. 17, ал. 3 цифрата „5“ се заменя с числото „15“."
Мотиви за неприемане:
Заключение: Предлага се § 6 да бъде отхвърлен, тъй като е необоснован и излишен, предвид съществуващия механизъм за удължаване на срока по чл. 17, ал. 4.
Предмет на възражението: Предложението за изменение на Наредба № 14 от 2023 г., съдържащо се в § 12, което предвижда изменение на чл. 28, ал. 2, т. 8, както следва: "актив, финансиран по схеми, мерки или интервенции от фондовете на Европейския съюз и с национални средства."
I. Анализ на предложената промяна и конкретен проблем:
II. Мотиви за неприемане на предложеното изменение и запазване на 5-годишния срок:
Пълна липса на мотиви в Доклада-мотиви:
Директен риск от незабавно и неефективно двойно финансиране:
Нарушаване на принципа на правна сигурност и предвидимост:
Липса на доказана необходимост:
Мотивирано предложение за изменение на Проекта на Наредба № 14 от 2023 г. – Относно § 15 (Чл. 31, ал. 2, т. 9) и необходимостта от ново Приложение с активите с референтни цени
Предмет на предложението: Допълване на Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 14 от 2023 г. чрез включване на изрична разпоредба, предвиждаща създаване на ново Приложение, което да съдържа списък на активите, за които са определени референтни цени.
I. Анализ на предложеното изменение в § 15 и идентифициран проблем:
II. Мотиви за необходимостта от допълнение:
Липса на предвидимост и правна сигурност за кандидатите:
Нарушаване на принципите за прозрачност и равнопоставеност:
Административна тежест и неефективност:
Аналогия с добри практики:
Предмет на възражението: Предложението за създаване на нова т. 14 в чл. 37, ал. 3, съдържащо се в § 18 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, което гласи: "„14. уникален цифров регистрационен номер на ползвателя на финансова помощ от електронния регистър на операторите на безпилотни летателни системи и разрешение за експлоатация в специфична категория, издадено на същия от главния директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ или оправомощено от него длъжностно лице съгласно Наредба № Н-6 от 2023 г. за условията и реда за експлоатацията на безпилотни летателни системи и надзора над техните оператори (Обн. ДВ. бр. 37 от 2023 г.), когато с искането за окончателно плащане ползвателят на финансова помощ отчита изпълнение на дейност по чл. 27, ал. 1а – закупуване на селскостопански дрон и/или дрон за наблюдение.“"
I. Анализ на предложеното изискване и проблем:
II. Мотиви за отпадане на предложеното изискване (т. 14):
Нарушаване на принципа за служебно събиране на информация и намаляване на административната тежест:
Несъответствие с модерните тенденции за електронно управление:
Липса на мотиви в Доклада-мотиви:
Практически пример за служебна проверка:
Предмет на предложението: Прецизиране на формулировката на предложената нова т. 15 в чл. 37, ал. 3 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, с цел осигуряване на яснота относно договора за наем на трактор и съответствието на теглителната сила на трактора с придобивания прикачен инвентар.
I. Анализ на предложеното изискване в § 18, т. 15 и идентифицирани проблеми:
II. Мотиви за необходимостта от прецизиране на т. 15:
Осигуряване на правна сигурност и предвидимост за бенефициентите:
Гарантиране на ефективността и целесъобразността на инвестицията:
Предотвратяване на потенциални злоупотреби и неефективно разходване на средства:
Липса на конкретика в Доклада-мотиви:
Предмет на възражението: Предложението за изменение на чл. 38, ал. 5 в § 19, т. 2 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, което предвижда увеличаване на срока за произнасяне на изпълнителния директор на ДФЗ по исканията за плащане от 30 на 60 работни дни.
II. Мотиви за отхвърляне на предложеното изменение (увеличаване на срока):
Липса на адекватни мотиви в Доклада-мотиви:
Сериозно влошаване на ликвидността и финансовото състояние на бенефициентите:
Нарушаване на принципа за добро администриране и бързина:
Потенциален негативен ефект върху инвестиционната активност:
Предмет на предложението: Промяна на формулировката на § 21 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, така че да се запази оригиналната стойност на преките разходи в левове, като същевременно се добави и еквивалентната стойност в евро.
II. Мотиви за предлаганото изменение:
Съответствие с националното валутно законодателство:
Правна сигурност и яснота за бенефициентите и администрацията:
Липса на обосновка в Доклада-мотиви: