Обществени консултации

Проект на закон за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози

С предлаганите промени в Закона за автомобилните превози (ЗАП) се цели засилване на контрола с оглед недопускането на движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на натоварени пътни превозни средства (ППС), с маса, която надвишава допустимата максимална маса на пътното превозно средство, посочена в наредбата по чл. 139 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП). Надвишаването на допустимата максимална маса на ППС води до неговата влошена управляемост, намалена стабилност (поради променения център на тежестта), удължен спирачен път (дори при изправни спирачки, по-голямата маса изисква по-голямо спирачно усилие), повишен риск от спукването на гума, а оттам до загубата на контрол върху превозното средство. Управлението на ППС, чието натоварване надвишава максималната маса, определена в наредбата по чл. 139 от ЗДвП, представлява не само нарушение на правилата за движение по пътищата, но създава пряк и непосредствен риск за безопасността на движението по пътищата и възникването на пътнотранспортни произшествия с тежки последици.    

С § 1, т. 1 относно чл. 56, ал. 2 от ЗАП се предлага да се разшири кръга на лицата, които носят отговорност ППС да не бъде претоварено, като към товародателя и лицето, което извършва товаренето, се добавя и лицето, извършващо измерването на ППС. Предвижда се посочените лица да отговарят солидарно при неизпълнение на задължението. Въвеждането на солидарна отговорност между товародателя, лицето, което извършва товаренето и лицето, извършващо измерването, ще обезпечи в пълна степен наличието на субект, спрямо когото да бъде повдигната административнонаказателна отговорност, който субект да търпи държавна принуда чрез налагане на санкция за допуснатото неправомерно действие.

С § 1, т. 2 относно чл. 56, ал. 3 от ЗАП се предлага да се създаде задължение средствата за измерване, използвани за определяне на масата на натоварените ППС, да осигуряват предаване на резултатите от измерванията в реално време към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, Агенция „Пътна инфраструктура“ и Националната агенция за приходите. Резултатът от измерването ще се изпраща в електронна информационна система, която издава автоматично генериран документ, който съдържа информация за регистрационния номер на ППС, допустимата максимална маса на ППС, отразена в свидетелството му за регистрация, масата на натовареното ППС, данни за лицето, извършващо измерването и уникален регистрационен идентификатор на документа. Автоматично генерираният документ ще се предоставя на водача на хартиен носител и ще се съхранява от него. С предложената норма ще се постигне превенция на незаконосъобразното претоварване на ППС, което води до настъпване на общественоопасни последици, а именно причиняване на пътно-транспортни произшествия. Електронната информационна система ще дава възможност контролните органи да получават своевременно информация и да не допускат започване на действие по управление на едно претоварено ППС, като се очаква да се преустановят в значителна степен нарушенията, свързани с претоварването на ППС. Електронната информационна система се предлага да се изгради и поддържа от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (§ 2 относно чл. 92а).

В съответствие с предложените изменения в § 1 и 2, с § 3 се предлага изменение на санкционната разпоредбата на чл. 98б от закона – нормата на ал. 1 се привежда в съответствие с промяната в чл. 56, ал. 2, като към лицата, подлежащи на санкция с случай на претоварване на ППС − товародателя или лицето, което извършва товаренето е добавено и лицето, което извършва измерването на ППС.

В чл. 98б, ал. 2 (§ 3) се предлага товародателят, лицето, извършващо товаренето и лицето, извършващо измерването, които разпоредят или допуснат масата на ППС да надвиши допустимата максимална маса на ППС да отговарят солидарно за заплащането на глобите, съответно имуществените санкции по ал. 1.

С чл. 98б, ал. 3 (§ 3) се предлага създаването на санкция за лице, извършващо измерване на масата на натоварено ППС, което не изпрати резултата от измерването в реално време в електронната информационна система. Предлаганата норма цели да се осигури изпълнението на задължението за изпращане на данни в реално време.

С цел осигуряване на технологично време за изграждане на електронната информационна система по чл. 92а от проекта, с § 4, ал. 1, т. 1 се предлага разпоредбата на § 2 относно чл. 92а да влезе в сила шест месеца след обнародването на закона в „Държавен вестник“.

 С § 4, ал. 1, т. 2 се предлага разпоредбите на § 1 относно чл. 56, ал. 3 и § 3 относно чл. 98б, ал. 3 да влизат в сила 9 месеца след обнародването на закона в „Държавен вестник“. Този отлагателен срок цели средствата за измерване, използвани за определяне на масата на натоварените пътни превозни средства по чл. 56, ал. 3, да бъдат приведени в съответствие с изискванията на § 2 относно чл. 92а от закона.

 С § 4, ал. 2 се предлага в шестмесечния срок от влизане в сила на закона Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ освен да изгради електронната информационна система по чл. 92а, ал. 1 и да приеме правила за достъп и работа със системата, които да послужат на потенциалните потребители за свързване със системата.

С предвидените изменения се цели ясното и точно определяне на отговорността за правилното натоварване на ППС на лицата, които имат отношение към дейностите по натоварване на ППС – досега определените: товародатели и лица, извършващи натоварването на ППС, а също и предлаганите понастоящем: лица, извършващи измервания на ППС.

Статистиката в тази сфера показва, че за 2023 г. са констатирани 30 случая претоварване, като са съставени 30 бр. актове за установени административни нарушения, издадени са 23 бр. наказателни постановления (от тях 3 бр. са обжалвани и са в съдебна фаза, 3 бр. са отменени и 17 бр. са влезли в сила). За 2024 г. са констатирани 45 случая, при които е установено, че товародателят или лицето, извършило товаренето, са допуснали масата на натовареното ППС да надвишава допустимата максимална маса, отразена в свидетелството му за регистрация. За констатираните нарушения са съставени 45 бр. актове за установени административни нарушения, издадени са 36 бр. наказателни постановления (от тях 10 бр. са обжалвани и са в съдебна фаза, 1 бр. е отменено и 25 бр. са влезли в сила).

Очакваните резултати от прилагането на закона са подобряване на безопасността на движението по пътищата, намаляване на травматизма, причинен от пътнотранспортните произшествия, както и намаляването на разрушителното въздействие на претоварените ППС върху пътната настилка.   

За прилагане на новата правна уредба е необходимо да се осигури финансиране за изграждане и поддържане на електронната информационна система, както и интеграцията й с електронните системи на Агенция „Пътна инфраструктура“ и Национална агенция за приходите. Анализ за осигуряване на необходимите средства за изграждането и поддържането на системата е извършен на база пазарно проучване и е подробно описан във финансовата обосновка към законопроекта. Приемането на законопроекта ще окаже въздействие върху държавния бюджет, поради което е изготвена и приложена финансова обосновка, съгласно Приложение № 2.1 към чл. 35, ал. 1, т. 4, б. „а“ от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.

 Проектът на акт не трябва да бъде нотифициран преди приемането му в съответствие с Директива (ЕС) 2015/1535 на Европейския парламент и на Съвета от 9 септември 2015 г., установяваща процедура за предоставянето на информация в сферата на техническите регламенти и правила относно услугите на информационното общество.

Законопроектът не е свързан с прилагането на актове от правото на Европейския съюз и не съдържа разпоредби, транспониращи актове на Европейския съюз, поради което не е приложена таблица за съответствие с правото на Европейския съюз.

Към законопроекта е изготвена частична предварителна оценка на въздействието, съгласно чл. 20, ал. 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА) и чл. 30б от Устройствения правилник на Министерския съвет и неговата администрация. Съгласно чл. 26, ал. 3 от ЗНА проектът на акт, заедно с мотивите към него, частичната предварителна оценка на въздействието и становището на дирекция „Координация и модернизация на администрацията“ на Министерския съвет са публикувани на интернет страницата на Министерството на транспорта и съобщенията, както и на Портала за обществени консултации към Министерския съвет за провеждане на обществени консултации в 30-дневен срок. За постъпилите становища е съставена справка по чл. 26, ал. 5 ЗНА, която е публикувана на интернет страницата на Министерството на транспорта и съобщенията, както и на Портала за обществени консултации към Министерския съвет.

           

 

 

Лице за контакти:

Михаела Атанасова,

Директор на дирекция  "Правна и обществени поръчки“

Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“

Тел. 02/930 88 29; 0884 07 70 34

Е-mail: m.atanasova@rta.government.bg


Дата на откриване: 12.6.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Транспорт
Дата на приключване: 12.7.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
12 юли 2025 г. 17:57:33 ч.
DVoynovski

Бележки по проекта

Принципно идеята за повишаване на контрола върху претоварването на товарните автомобили е добра, но искам да направя следните бележки:

В §1, относно ал. 2 на чл. 56 е направена редакция, която вменява солидарна отговорност на товародателят, лицето, което извършва товаренето и лицето, извършващо измерването, относно недопускане масата на натовареното пътно превозно средство да надвишава допустимата максимална маса на пътното превозно средство, посочена в наредбата по чл. 139 от Закона за движението по пътищата. С тази редакция се премахва задължението да се следи за претоварване на допустимата максимална маса, отразена в свидетелството за регистрация на превозното средство, нарушение което е изключително опасно и води до тежки последици за безопасността на движението по пътищата. На второ място в наредбата по чл. 139 от Закона за движението по пътищата, освен максималните маса и натоварване на ос на категориите пътни превозни средства и техните ремаркета, се допуска и надвишаване на тези стойности при определени условия, а в редакцията на ал. 2 не е предвидена тази възможност.

В предложената нова ал. 3 се регламентира, средствата за измерване да изпращат в реално време по електронен път в информационна система данните от измерването, но никъде не е регламентирано как ще се осъществява това технически, каква ще е връзката, по какви протоколи ще се предава, на кой адрес, при технически проблем как ще се процедира и куп други неща. Не е предвидена и делегация за нормативен документ, който да урежда тези въпроси.

Считам за удачно да се предвиди издаване на наредба, която да регламентира реда и начина на предаване на информация, стандарти за протоколи за предаване на данните и др.

Също така ще е голямо предизвикателство изискването да важи за всички товарни автомобили, скоро и товарните автомобили до 2,5 тона също ще подлежат на контрол. Може да се помисли тези изисквания да се прилагат за определени превози, които имат по-висок риск, например превоза на насипни товари с превозни средства от категория N3 например или превози с насипни товари над 12 тона.

 

12 юли 2025 г. 21:23:27 ч.
dimitroova.b

Предложения за промени, свързани с превозите с атракционна цел.

Поради регулярно нарушаване на ЗАП, Наредба Н-32, ЗДвП и Кодекса на застраховането от недобросъвестни търговци, извършващи превози с атракционна цел, предлагам промени на текстове от ЗАП, които да запълнят празнотите, да изчистят методиката и да поставят ясни рамки в задълженията и отговорностите на страните. Предложенията за текстове и промени са в bold, както следва:

 

В раздел III, да се допълни текста на чл. 24г., ал. 1, ал. 2:

(1) Превозите с атракционна цел се извършват от търговци, регистрирани по Търговския закон и вписани в базата данни на общината, където ще се извършва превоза и притежаващи поне едно превозно средство, собствено или наето, което отговаря на изискванията на ал. 2. Кметовете на общини създават и поддържат база данни, в която вписват превозните средства и лицата, които извършват превози с атракционна цел на територията на съответната община, на която ще се извършва дейността, след подаване на заявление, не по-рано от 7 дни преди датата на започване на дейността.

(2) При вписване или отписване на търговеца и превозното средство в базата данни по ал. 1 се подава заявление, което съдържа:

1. наименование, правна форма, ЕИК (съответно код по БУЛСТАТ),адрес на управление на търговеца, електронен адрес съгласно Закона за електронното управление и мобилен или стационарен телефонен номер или факс;

2. данни за моторните превозни средства и пътните превозни средства, с които ще се извършват превозите с атракционна цел, придружено с:

а) документ за идентификацията на превозното средство;

б) застрахователна полица „Гражданска отговорност“ на автомобилистите;

в) задължителна застраховка „Злополука“ на пътниците в обществения транспорт;

г) удостоверение за техническа  изправност;

д) документ за собственост или договор за ползване на превозното средство.

3. описание на маршрута, което съдържа начална и крайна точка;

4. срока, за който се иска вписването;

5. подпис на заявителя, като подаденото по електронен път заявление се подписва с квалифициран електронен подпис в съответствие с изискванията на Закона за електронното управление;

6. пълномощно, когато заявлението се подава от пълномощник.

12 юли 2025 г. 21:26:05 ч.
dimitroova.b

Предложения за промени, свързани с превозите с атракционна цел

В раздел III, чл. 24г, да се създаде нова ал. 3:

(3) Документите по ал. 2, т. 2 а), б), в), г) и д) и т. 6 се представят в заверено от заявителя копие.

1. документи, съставени на чужд език, се представят и с точен превод на български език.

2. приложенията към подадено по електронен път заявление се оформят в съответствие с изискванията на Закона за електронното управление.

 

Ал. 3 да стане ал. 4 и да се допълне текста:

(4) Кметовете на общини определят маршрута на движение на пътните превозни средства и на съставите от пътни превозни средства, с които се извършват превози с атракционна цел на територията на съответните общини със заповед, като съобразяват маршрутите на движение да не дублират разписанията на автобусните линии от утвърдената транспортна схема и при спазване на изискванията за безопасност за движение по пътищата.

 

Ал. 4 да стане ал. 5 и да се допълне текста:

(5) Базите данни по ал. 1 са  публични. Кметовете на общини или оправомощени от тях лица водят и поддържат актуални данни на превозните средства и лицата, извършващи превози с атракционна цел. В базата данни се вписват:

1. дата на вписване на  регистрацията и основанията за това;

2. наименование и ЕИК на лицето по ал. 1;

2. данни за моторните превозни средства:

а) регистров или регистрационен номер;

б) идентификационен номер;

в) марка и модел;

3. дата на заличаване на регистрацията и основанията за това.

 

Ал. 5 да стане ал. 6 и да се допълни текста:

(6) Превозите с атракционна цел се извършват от водачи, правоспособни за управление на съответното пътно превозно средство от категория М1, М2 или М3 или състава от превозни средства от категория О1 или О2, за управлението на които се изисква свидетелство за управление D1, D1E, D или DE.

 

Да се създаде нова ал. 7:

(7) Търговците са длъжни да изпълняват възложените им маршрути в съответствие с изискванията на този закон, Закона за движение по пътищата, подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на тях, и постигнатите договорености с Кмета на съответната община.

12 юли 2025 г. 21:27:27 ч.
dimitroova.b

Предложения за промени, свързани с превозите с атракционна цел

Да се създаде нов чл. 24гˡ:

чл. 24гˡ. (1) Превозите са атракционна цел се извършват с бавнодвижещи се превозни средства, предназначени за теглене на каравани и вагони, използвани за развлекателна дейност и от каравани и вагони, използвани за развлекателна дейност, които са теглени от бавнодвижещи се превозни средства;

(2) Търговецът е длъжен да поддържа валидни документите по чл. 24г, ал. 2, т. 2 за периода на извършване на дейността;

(3) Кметовете на общини заличават превозните средства, с които извършват превози с атракционна цел на територията на съответната община от базата данни по чл. 24г, ал. 1, в случаите когато:

1. превозните средства спрат да отговарят на задължителните условия за вписване по чл. 24г, ал. 2, т. 2;

2. заявителя осане без действащ договор за ползване на вписаното превозно средство;

3. по заявление на търговеца, който е подал писмено искане за заличаване.

(4) Кметовете на общини заличават лицата, които извършват превози с атракционна цел на територията на съответната община от базата данни по чл. 24г, ал. 1, в случаите когато:

1. при осъществяване на дейността на търговеца са извършени системни нарушения на този закон или на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове;

2. всички вписани в базата данни превозни средства на лицето не отговарят на изискванията на чл. 24г, ал. 2, т. 2;

3. с прекратяването на дейността на търговеца или прекратяването на юридическото лице.

(5) Вписването се заличава от базата данни по чл. 24г, ал. 1 с мотивирана заповед на Кмета на съответната община или оправомощено от него длъжностно лице и подлежи на оспорване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

12 юли 2025 г. 21:28:16 ч.
dimitroova.b

Предложения за промени, свързани с превозите с атракционна цел

В глава седма, чл. 91, ал. 3, т. 1 и т. 5, и ал. 11 да се допълни текста:

1. (доп. - ДВ, бр. 85 от 2006 г., в сила от 20.10.2006 г.) да спират моторните превозни средства, извършващи обществени превози на пътници и товари, превози на пътници и товари за собствена сметка и превози с атракционна цел, за проверка.

5. (нова - ДВ, бр. 11 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 85 от 2006 г., в сила от 20.10.2006 г.) да осъществяват контрол по спазване на правилата за извършване на обществен превоз на пътници и товари,  за извършване на превози за собствена сметка за извършване на превози с атракционна цел, както и на техническата изправност на пътните превозни средства, с които се извършват превозите;

ал. 11 (Нова - ДВ, бр. 32 от 2016 г., в сила от 01.04.2016 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2017 г.) Контролът по спазване разпоредбите на чл. 24, ал. 1, чл. 24а, ал. 1, 24 г, ал. 2 и ал. 3 и чл. 101, т. 1 може да се осъществява и от длъжностни лица, оправомощени от кмета на съответната община.

 

В глава осма, чл. 93 да се допълни текста:

чл. 93. (Изм. - ДВ, бр. 11 от 2002 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 99 от 2003 г., в сила от 12.12.2003 г., доп. - ДВ, бр. 17 от 2011 г., изм. - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз,  превоз за собствена сметка на пътници и товари или превоз с атракционна цел без издадено за моторното превозно средство удостоверение за обществен превоз на пътници или товари, заверено копие на лиценз на Общността, разрешение, заповед за определяне на маршрут при превоз с атракционна цел, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със:

1. (доп. - ДВ, бр. 99 от 2003 г., в сила от 12.12.2003 г., изм. - ДВ, бр. 85 от 2006 г., в сила от 20.10.2006 г., изм. - ДВ, бр. 17 от 2011 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2017 г.) глоба 2000 лв. - при първо нарушение;

2. (изм. - ДВ, бр. 85 от 2006 г., в сила от 20.10.2006 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2017 г.) глоба 4000 лв. - при повторно нарушение;

3. (изм. - ДВ, бр. 85 от 2006 г., в сила от 20.10.2006 г.) глоба 6000 лв. - при системни нарушения.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 99 от 2003 г., в сила от 12.12.2003 г., изм. - ДВ, бр. 17 от 2011 г., изм. - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз,превоз за собствена сметка на пътници и товари или превоз с атракционна цел и не представи в момента на проверката издадения лиценз, заверено копие на лиценз на Общността, разрешението, заповед за определяне на маршрут, документа за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон или от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва с глоба 100 лв.

 

В глава осма, чл. 93 да се създаде нова ал. 10:

(10) Водач на моторно превозно средство, който извършва превоз на пътници с атракционна цел по маршрут различен от определения по реда на чл. 24г, ал. 3 се наказва със:

1. глоба от 500 лв. - при първо нарушение;

2. глоба от 1000 лв. - при повторно нарушение;

3. глоба 2000 лв. - при системни нарушения.

12 юли 2025 г. 21:28:38 ч.
dimitroova.b

Предложения за промени, свързани с превозите с атракционна цел

Да се създаде нов чл. 96е:

чл. 96е. (1) Който впише в базата данни по чл. 24г, ал. 1 превозни средства и разреши или допусне извършването на превози с атракционна цел на пътници по маршрут по чл. 24г, ал. 3 без задължителна застрахователна полица „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, удостоверение за техническа  изправност  и задължителна застраховка „Злополука“ на пътниците в обществения транспорт, се наказва с имуществена санкция 5000 лв.

(2) Длъжностно лице, което наруши разпоредбата на чл. 24г, ал. 2 относно вписването в базата данни на лицата, извършващи превози с атракционна цел в нарушение на изискванията на този закон, се наказва с глоба от 1000 до 3000 лв.

(3) При повторно нарушение по ал. 1 или ал. 2 глобата или имуществената санкция е 10 000 лв.

 

Да се допълни чл. 106а, ал. 1, т. 3, е):  

е) (нова - ДВ, бр. 80 от 2018 г., в сила от 29.06.2019 г.) превоз на пътници или превоз с атракционна цел за което се изисква да е оборудвано с обезопасителни колани и то не е оборудвано или е оборудвано с обезопасителни колани в нарушение на изискванията на наредбата по чл. 146, ал. 1 от Закона за движението по пътищата.