Министерството на вътрешните работи организира обществена консултация по предложение за изготвяне на проект на Закон за устойчивост на критичните субекти. Проектът на Закон за устойчивост на критичните субекти има за цел да транспонира в българското законодателство изискванията на Директива (ЕС) 2022/2557 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2022 година за устойчивостта на критичните субекти и за отмяна на Директива 2008/114/ЕО на Съвета. Предоставянето на основни услуги с използването на критични инфраструктури, които са в основата на жизненоважни обществени функции или икономически дейности, изисква тези услуги да се предоставят надеждно, което означава, че съответните оператори трябва да бъдат устойчиви на настоящи и очаквани бъдещи рискове (като например: природни бедствия; хибридни действия; тероризъм; вътрешни инциденти; извънредни ситуации, свързани с общественото здраве, или аварии). Освен че застрашават гладкото функциониране на вътрешния пазар в Европейския съюз (Съюза, ЕС), смущенията, особено тези с трансгранични и потенциално общоевропейски последици, може да имат сериозни отрицателни последици за гражданите, предприятията, правителствата и околната среда. На индивидуално равнище смущенията може да засегнат способността на европейските граждани да пътуват свободно, да работят и да ползват основни обществени услуги като здравеопазването. В много случаи тези и други основни услуги от ежедневието се предоставят от тясно взаимосвързани мрежи от предприятия; прекъсването на дейността на предприятие от даден сектор може да има каскадно въздействие върху много други икономически сектори. И накрая, смущения като например големи сривове в електрозахранването и сериозни транспортни произшествия могат да подкопаят сигурността и обществената безопасност, като предизвикат несигурност и подкопаят доверието в критичните субекти, както и в органите, отговорни за техния надзор и за безопасността и сигурността на населението.
Министерство на вътрешните работи
Адрес: София, ул. „6-и септември“ 29
Електронна поща: priemna@mvr.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Общо 3 коментара
В заглавието на Директива (ЕС) 2022/2557 на английски език е използван изразът „critical entities”, но не legal entities, на френски „entités critiques“, на немски е употребена думата „Einrichtung“. По-точен превод изглежда не „критичните субекти“, а „критичните предприятия“ или „критичните съоръжения“.
В заглавието на Директива (ЕС) 2022/2557 на английски език е използван изразът „critical entities”, но не legal entities, на френски „entités critiques“, на немски е употребена думата „Einrichtung“. По-точен превод изглежда не „критичните субекти“, а „критичните предприятия“ или „критичните съоръжения“.
Нека не се лъжем и да си го кажем направо и ясно : настоящият Документ е създаден вследствие на многобройните и системни хибридни и дори директни ежедневни атаки на Русия върху стратегически (военни, и не само) обекти, и лица с антипутинска дейност, пребиваващи на територията на ЕС и другаде. За каквито организирани и щедро платени диверсии нашата система за Национална Сигурност и Отбрана се оказва безсилна да се справи, и не би могла, ако разчита единствено и само на пожелания.
Нека не се лъжем и да си го кажем направо и ясно : настоящият Документ е създаден вследствие на многобройните и системни хибридни и дори директни ежедневни атаки на Русия върху стратегически (военни, и не само) обекти, и лица с антипутинска дейност, пребиваващи на територията на ЕС и другаде. За каквито организирани и щедро платени диверсии нашата система за Национална Сигурност и Отбрана се оказва безсилна да се справи, и не би могла, ако разчита единствено и само на пожелания.
31.12.2024
14.01.2025
28.05.2025
---
Окончателен акт на Министерския съвет
С въвеждането на критичните субекти следва да бъде направен преглед и евентуално изменение/отмяна/синхронизиране на други свързани теми: стратегически обекти (ПМС 181/ЗДАНС), обекти на критичната инфраструктура, оператори на съществени услуги, както и компетенциите и правомощията на различни органи спрямо 4-те вида.
С въвеждането на критичните субекти следва да бъде направен преглед и евентуално изменение/отмяна/синхронизиране на други свързани теми: стратегически обекти (ПМС 181/ЗДАНС), обекти на критичната инфраструктура, оператори на съществени услуги, както и компетенциите и правомощията на различни органи спрямо 4-те вида.