Наредба № 8121з-647 от 2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите е издадена на основание чл. 125, ал. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи от министъра на вътрешните работи съвместно с министъра на регионалното развитие и благоустройството и с нея са определени правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатацията на обектите в урбанизираните, земеделските, горските и защитените територии и в нарушените територии за възстановяване, наричани за краткост „обекти“. Изискванията на наредбата се прилагат за всички обекти независимо от вида на собственост. В съответствие с разпоредбите на чл. 53 от Указ № 883 от 24.04.1974 г. за прилагане на Закона за нормативните актове е извършено проучване на резултатите от прилагането на Наредба № 8121з-647 от 2014 г. В етапа на проучването са постъпили множество предложения за изменение и допълнение на наредбата. В тази връзка, със заповед на министъра на вътрешните работи е създадена работна група със задача да обсъди необходимостта от изменение и допълнение на Наредба № 8121з-647 от 2014 г. и при установяване на такава необходимост - да изготви проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8121з- 647 от 2014 г. В състава на работната група са включени представители на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, Академия на МВР, Министерство на образованието и науката, Камара на инженерите в инвестиционното проектиране, Камара на архитектите в България, Сдружение „Национална камара Пожарна безопасност в строителството”, Сдружение „Българска браншова камара Пожарна безопасност и спасяване” и Сдружение „Българска асоциация на фасадната индустрия“. Необходимостта от изменение и допълнение на Наредба № 8121з-647 от 2014 г. произтича от нуждата за прецизиране на съществуващите изисквания за еднозначното им прилагане от собствениците/ръководителите на обектите и контролните органи, отстраняване на пропуски и празноти в нормативния акт и синхронизиране на изискванията на наредбата с извършените през 2024 г. промени в Наредба № Iз-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар (в т.ч. по отношение използваната терминология, стандартизационния документ, по който се проектират и съответно следва да бъдат поддържани системите за гласово сигнализиране, възможността за разполагане на горими материали по евакуационните пътища на сградите, допусканията за заключване (блокиране в затворено положение) на вратите по пътищата за евакуация от обекти в работно време и в извънработно време, когато в тях пребивават хора, експлоатацията на смукателните вентилационни инсталации за отвеждане на газове и пари, получени в резултат на температурната обработка на хранителни продукти и на фотоволтаични електрически централи за производство на електрическа енергия от слънчева енергия и др.). Необходимо е също регламентиране на изисквания по отношение контрола на пожарозащитните врати и димоуплътнените врати, и контрола на аварийното евакуационно и аварийното работно осветление. Целта на измененията и допълненията е прецизиране на регламентираните в наредбата изисквания, отстраняване на установените пропуски и празноти при извършеното периодично проучване на резултатите от прилагането на наредбата и синхронизиране на изискванията на наредбата с промените в Наредба № Iз-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар.
Министерство на вътрешните работи
Адрес: София, ул. „6-и септември“ 29
Електронна поща: priemna@mvr.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 2 коментара
В § 11. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнение :
б / създава се т. 5: „5. изискващите се светла широчина и брой на евакуационните изходи съгласно чл. 41 от Наредба № Iз-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар - за домове за стари хора и хосписи (от подклас на функционална пожарна опасност Ф1.1) и за дискотеки, казина, игрални зали и танцови зали (от подклас на функционална пожарна опасност Ф2.2).“
Предлагам : Да се допълни изречението както следва : „и за дискотеки, казина, игрални зали и танцови зали (от подклас на функционална пожарна опасност Ф2.2) , се прилагат след положителна процедура по реда на ЗУТ.“
Мотиви : Абсолютно недопустимо е да се изискват изпълнение на тези мероприятия , понеже в огромната си част ще противоречат на ЗУТ и подзаконовите нормативни актове , поради нерешими проблеми със собствеността. Чл. 41 от Наредба № Iз-1971 от 2009 г. и броя на евакуационните изходи са в пряка връзка с чл. 37 ал. 4, който изисква тези изходи да са разредоточени. Нама как да разпоредите на някой собственик , да прави разсредоточен нов изход , преминаващ или завършващ през чужда собственост и в чужд имот. Изобщо не споменавам финансовия аспект за изпълнителя и вероятните съдебни справедливи претеции от негова стана към контролния орган.
В § 11. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнение :
б / създава се т. 5: „5. изискващите се светла широчина и брой на евакуационните изходи съгласно чл. 41 от Наредба № Iз-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар - за домове за стари хора и хосписи (от подклас на функционална пожарна опасност Ф1.1) и за дискотеки, казина, игрални зали и танцови зали (от подклас на функционална пожарна опасност Ф2.2).“
Предлагам : Да се допълни изречението както следва : „и за дискотеки, казина, игрални зали и танцови зали (от подклас на функционална пожарна опасност Ф2.2) , се прилагат след положителна процедура по реда на ЗУТ.“
Мотиви : Абсолютно недопустимо е да се изискват изпълнение на тези мероприятия , понеже в огромната си част ще противоречат на ЗУТ и подзаконовите нормативни актове , поради нерешими проблеми със собствеността. Чл. 41 от Наредба № Iз-1971 от 2009 г. и броя на евакуационните изходи са в пряка връзка с чл. 37 ал. 4, който изисква тези изходи да са разредоточени. Нама как да разпоредите на някой собственик , да прави разсредоточен нов изход , преминаващ или завършващ през чужда собственост и в чужд имот. Изобщо не споменавам финансовия аспект за изпълнителя и вероятните съдебни справедливи претеции от негова стана към контролния орган.
06.02.2025
10.03.2025
23.04.2025
В § 11. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнение :
Добавя се т. 3
В ал. 5 се правят следните изменения „ ал. 5 „За обекти, които представляват паметници на културата, изискванията по ал. 2 ,не се прилагат“ .
Мотиви : Ал. 5 е мъртва правна норма. В нея въобще не е изяснено по каква процедура и инициатива, в какви срокове и по какви проекти , това следва да се направи, понеже НИНКН работи с твърде разтегливи срокове, изисквания и понятия. Оттам сроковете за изпълнение на такова разпоредено мероприятие са твърде дифузни и от това ще има проблеми с изпълнение по налагане на процедура по образуване на АНП за съответното неизпълнение. За съдебни и финансови обосновани претенции относно изпълнение на такова разпоредено мероприятие , също не споменавам.
В § 11. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнение :
Добавя се т. 3
В ал. 5 се правят следните изменения „ ал. 5 „За обекти, които представляват паметници на културата, изискванията по ал. 2 ,не се прилагат“ .
Мотиви : Ал. 5 е мъртва правна норма. В нея въобще не е изяснено по каква процедура и инициатива, в какви срокове и по какви проекти , това следва да се направи, понеже НИНКН работи с твърде разтегливи срокове, изисквания и понятия. Оттам сроковете за изпълнение на такова разпоредено мероприятие са твърде дифузни и от това ще има проблеми с изпълнение по налагане на процедура по образуване на АНП за съответното неизпълнение. За съдебни и финансови обосновани претенции относно изпълнение на такова разпоредено мероприятие , също не споменавам.