Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 5 коментара
Няма предложени реални мерки за интеграция - всичко описано е общо, пожелателно и се прави и до момента с нулев ефект
Няма изискване в рамките лицата в работоспособна възраст да бъдат региструрани в бюрото по труда като търсещи работа. Няма предвидени средства за обучение по български език - до момента държавата не е платила нито стотинка за обучение по български езук.
Предложение:
Да се промени програмата за ваучери за обучение на МТСП. Да се намалят сроковоте на обучение и да е възможно модулите да са по 100 часа. Да може да се кандидаства само за един модул. Бежанците не могат да планират толова напред и не се ангажират с обучение за 6 месеца, каквито са изискванията в момента. Да се отмени възможността да не бъде заплатено на доставчика на услугата, ако лицето със статут на временна закрила напусне страната и не завърши курса на обучение.
До момента въпреки че има голям неусвоен бюджет по програмата нито един бежанец от Украйна не се е възползвал от нея.
Няма предвидена никаква подкрепа за тези които са напуснали местата за мастаняване - те не получават семейни помощи за деца и не ползват данъчни облекчения за деца. Подкрепа за хората с увреждания и хронични заболявания варира от 32 до 120 лева, което е крайно недостатъчно да оцеляват. Лекарствата им както бе установено при проверка на АСП в Железничар се закупуват от дарители физически лица. Без дарителите тези хора биха загинали. Няма програми за субсидирана заетост насочени към лица с временна закрила. Съществуващите имат изисквания които силно ограничават възможностите на работодателя да наеме бежанец - като изискване лицето да е работило през цялото тримесечие за да получи финансиране.
Предложение;
След като бъде направена социална оценка да се промени законовата уредба, която да даде възможност украинските бежанци да получат социални помощи, каквито получават българксите граждани. Така те ще имат възможност да напуснат програмата.
Такава система е създадена навсякъде в Европа.
Върху служителите на АСП се прехвърля сериозно натоварване, особено в района на Варна и Бургас без на този етап да е предвиден бюджет за допълнително заплащане и наемане на допълнителен персонал, а вече работещите и сега са твърде натоварени.
С европейските средства и средства от държавният бюджет до момента се подпомага само настаняването в туристистически места, не е дадена нито стотинка за интеграция. Това не е предвидено и с настоящата програма, което е изключително грешен подход.
Няма предложени реални мерки за интеграция - всичко описано е общо, пожелателно и се прави и до момента с нулев ефект
Няма изискване в рамките лицата в работоспособна възраст да бъдат региструрани в бюрото по труда като търсещи работа. Няма предвидени средства за обучение по български език - до момента държавата не е платила нито стотинка за обучение по български езук.
Предложение:
Да се промени програмата за ваучери за обучение на МТСП. Да се намалят сроковоте на обучение и да е възможно модулите да са по 100 часа. Да може да се кандидаства само за един модул. Бежанците не могат да планират толова напред и не се ангажират с обучение за 6 месеца, каквито са изискванията в момента. Да се отмени възможността да не бъде заплатено на доставчика на услугата, ако лицето със статут на временна закрила напусне страната и не завърши курса на обучение.
До момента въпреки че има голям неусвоен бюджет по програмата нито един бежанец от Украйна не се е възползвал от нея.
Няма предвидена никаква подкрепа за тези които са напуснали местата за мастаняване - те не получават семейни помощи за деца и не ползват данъчни облекчения за деца. Подкрепа за хората с увреждания и хронични заболявания варира от 32 до 120 лева, което е крайно недостатъчно да оцеляват. Лекарствата им както бе установено при проверка на АСП в Железничар се закупуват от дарители физически лица. Без дарителите тези хора биха загинали. Няма програми за субсидирана заетост насочени към лица с временна закрила. Съществуващите имат изисквания които силно ограничават възможностите на работодателя да наеме бежанец - като изискване лицето да е работило през цялото тримесечие за да получи финансиране.
Предложение;
След като бъде направена социална оценка да се промени законовата уредба, която да даде възможност украинските бежанци да получат социални помощи, каквито получават българксите граждани. Така те ще имат възможност да напуснат програмата.
Такава система е създадена навсякъде в Европа.
Върху служителите на АСП се прехвърля сериозно натоварване, особено в района на Варна и Бургас без на този етап да е предвиден бюджет за допълнително заплащане и наемане на допълнителен персонал, а вече работещите и сега са твърде натоварени.
С европейските средства и средства от държавният бюджет до момента се подпомага само настаняването в туристистически места, не е дадена нито стотинка за интеграция. Това не е предвидено и с настоящата програма, което е изключително грешен подход.
В района на Варна има няколко семейства с 4, 5 и 6 деца, които трудно биха се издържали самостоятелно.
Предложение:
Да се добави в рисковите групи семейство с три и повече деца до 18 годишна възраст.
в) бременна жена, когато бременността е удостоверена с медицински документ, издаден от компетентен орган в Република България;
г)човек с трайно увреждане, установено от компетентен орган в Република България;
Коментар : “Не става ясно какво се визира под трайно увреждане и кой е компетентният орган. Трайно увреждане може да установи всяко правоспособно медицинско лице. Ако това е ТЕЛК какъв процент неработоспособност ще се изисква?
Предложение: Да се добаеи – да притежава експертно решение за ТЕЛК над 50%. Така ще бъде равнопоставени с българските граждани, които получават подкрепа само при ТЕЛК 50 и повече процента.
д) лице с психично заболяване, удостоверено с медицински документ от компетентен орган в Република България;
“Кой е компетентния орган? Всеки психиатър е компетентен да установи психично заболяване.:”
Българските граждани получават подкрепа само ако лицето има има установена нетрудоспособност с решение на ТЕЛК за 50 и повече процента.
Предложение :
Същото изискване да се приложи и тук.
е)лице, полагащо грижи за тежкоболен член на семейство в т.ч. и за лице с психично заболяване, когато същото е зависимо от чужда грижа;
Предложение :
Да е възможно само за лица които имат решение на ТЕЛК с чужда помощ.
е) лице на възраст на и над 65 години;
Тък трябва да се даде възможност и за лицата с които са пенсионирани съгласно законодателството на Украйна. Това не бива да е обвързано с това дали лицето има съпруг/съпруга над 65 години. Настаняването на хора, само защото са семейни е дискриминация.
И тук е много важно да се определи подоходен критерии, възрастен не значи автоматично беден, Част от тези които напускат базите ще закупят собствени жилища
В новата програма няма забрана лицето да работи. Това създава неравнопоставеност между българските граждани и украинските бежанци
Предложение: . В случай че лице настанено по програмата работи следва да заплаща стойността на настаняването.
В района на Варна има няколко семейства с 4, 5 и 6 деца, които трудно биха се издържали самостоятелно.
Предложение:
Да се добави в рисковите групи семейство с три и повече деца до 18 годишна възраст.
в) бременна жена, когато бременността е удостоверена с медицински документ, издаден от компетентен орган в Република България;
г)човек с трайно увреждане, установено от компетентен орган в Република България;
Коментар : “Не става ясно какво се визира под трайно увреждане и кой е компетентният орган. Трайно увреждане може да установи всяко правоспособно медицинско лице. Ако това е ТЕЛК какъв процент неработоспособност ще се изисква?
Предложение: Да се добаеи – да притежава експертно решение за ТЕЛК над 50%. Така ще бъде равнопоставени с българските граждани, които получават подкрепа само при ТЕЛК 50 и повече процента.
д) лице с психично заболяване, удостоверено с медицински документ от компетентен орган в Република България;
“Кой е компетентния орган? Всеки психиатър е компетентен да установи психично заболяване.:”
Българските граждани получават подкрепа само ако лицето има има установена нетрудоспособност с решение на ТЕЛК за 50 и повече процента.
Предложение :
Същото изискване да се приложи и тук.
е)лице, полагащо грижи за тежкоболен член на семейство в т.ч. и за лице с психично заболяване, когато същото е зависимо от чужда грижа;
Предложение :
Да е възможно само за лица които имат решение на ТЕЛК с чужда помощ.
е) лице на възраст на и над 65 години;
Тък трябва да се даде възможност и за лицата с които са пенсионирани съгласно законодателството на Украйна. Това не бива да е обвързано с това дали лицето има съпруг/съпруга над 65 години. Настаняването на хора, само защото са семейни е дискриминация.
И тук е много важно да се определи подоходен критерии, възрастен не значи автоматично беден, Част от тези които напускат базите ще закупят собствени жилища
В новата програма няма забрана лицето да работи. Това създава неравнопоставеност между българските граждани и украинските бежанци
Предложение: . В случай че лице настанено по програмата работи следва да заплаща стойността на настаняването.
Становище относно Програмата за хуманитарна подкрепа и интеграция на разселени лица от Република Украйна с предоставена временна закрила в Република България качен за обществено обсъждане на 15.04.2025 г.
От Ваня Добрева преседател на Асоциация Хипофиза
Адрес за кореспондецния:acromegaly@abvbg
След като три години ЕК и държавата плащат безпринципно настаняване на всеки пожелал това тази програма е някаква крачка към нормалност.
Посочени са т.нар, рискови групи. Самата принадлежност към рискова група без обследване на доходите не би следвало да е достатъчен критерии за настаняване. В района на Варна и Бургас живеят много семейства в които бащата работи като капитан на кораб, механик или редови моряк като доходите му са напълно достатъчни да издържа не само своето, а и още 2-3 семейства.
Не се предвижда да се прави социална оценка на лицата които се настаняват. Няма дори изисване да декларират доходите си и спестяванията си, както и че не могат да поемат престоя си сами. Не подписват декларация че се съгласяват на достъп до информация от банковите сметки . Не декларират и че са съгласни да осигурят достъп до данъчно-осигурителната информация и служебна информация - така както се прави при българите. Достъп до банковите сметки в Украйна имат социалните служби в Германия от януари 2023 г. например.
Предложение:
Настаняване да се извършва след социална оценка, така както получават подкрепа българските граждани. Към формуляра да се добави съгласие на лицето за достъп до електронната система Дия, която съдържа информация за трудовите договори, размера на пенсиите, доходите на лицето. Да се осигури такъв достъп на АСП с помощта на външно министерство на Украйна и България. Това е възможно за
Достъпът до Дия е изключително важен за процеса по признаване на дипломи и образователни документит за основно, средно и висше образование. Нещо което в останалите страни отдавна се случва електронно.
Коментарите относно рисковите групи са следните
а) “дете от 0 до навършване на 12-годишна възраст, придружавано от един родител”
Коментар : Голям процент от пристигащите са майки с деца. Бащите остават в Украйна но изпращат средства на семейството. При предоставяне на такава подкрепа съществува сериозна неравнопоставеност с българските граждани при които майката ако не е работеща получава социална помощ до навършване на една годишна възраст на детето, ако е работеща до 2 годишна възраст. Размерът на помощта на неработеща майка е 200 лева на месец, като се полага само на преминали социална оценка хора с ниски доходи. Не става ясно дали има изискване децата да посещават детско или учебно заведение. България е с много нисък обхват в образователната система. С над 20 писма до МЗ сме сигнализирали за нисък ваксинационен обхват и възможност за възмикване на огнища от ваксинопредотрватими заразни заболявания в местата за настаняване, на което до момента нямаме отговор. Това е сериозен проблем, който също може да се реши при задължение за посещаване на градина и училище. МОН е осигурил транспорт до всички места за настаняване, които нямат училище на пешеходно разстояние така че няма причина да не се постави такова изискване. България е единствената страна в която посещението на училище на деца от Украйна не е задължително. Не е редно държавата да продължава да осигурява подкрепа без това изискване.
б) „Дете от 12 до навършване на 16-годишна възраст, придружавано от един родител, когато децата не са обхванати от образователната система в страната по независещи от родителя причини и след като има подадено заявление за приемане в училище; “
Коментар: Това също е много странно изискване - децата над 12 години нямат проблем да бъдат оставяни сами в къщи, а родителите да работят.
Предложение : да се приемат за рискови групи само дете до 2 години с родител, като за останалите да се даде по-дълъг срок – например 4 месеца за настаняване без да попадат в рискови групи. За тях е необходимо повече време да запишат децата на детска градина и училище.
В момента бизнеса е заявил недостиг на 250 000 работещи. Работните места са във всякакви сфери и са за хора с различни възможности. Без да е необходимо дори владеене на език.
Становище относно Програмата за хуманитарна подкрепа и интеграция на разселени лица от Република Украйна с предоставена временна закрила в Република България качен за обществено обсъждане на 15.04.2025 г.
От Ваня Добрева преседател на Асоциация Хипофиза
Адрес за кореспондецния:acromegaly@abvbg
След като три години ЕК и държавата плащат безпринципно настаняване на всеки пожелал това тази програма е някаква крачка към нормалност.
Посочени са т.нар, рискови групи. Самата принадлежност към рискова група без обследване на доходите не би следвало да е достатъчен критерии за настаняване. В района на Варна и Бургас живеят много семейства в които бащата работи като капитан на кораб, механик или редови моряк като доходите му са напълно достатъчни да издържа не само своето, а и още 2-3 семейства.
Не се предвижда да се прави социална оценка на лицата които се настаняват. Няма дори изисване да декларират доходите си и спестяванията си, както и че не могат да поемат престоя си сами. Не подписват декларация че се съгласяват на достъп до информация от банковите сметки . Не декларират и че са съгласни да осигурят достъп до данъчно-осигурителната информация и служебна информация - така както се прави при българите. Достъп до банковите сметки в Украйна имат социалните служби в Германия от януари 2023 г. например.
Предложение:
Настаняване да се извършва след социална оценка, така както получават подкрепа българските граждани. Към формуляра да се добави съгласие на лицето за достъп до електронната система Дия, която съдържа информация за трудовите договори, размера на пенсиите, доходите на лицето. Да се осигури такъв достъп на АСП с помощта на външно министерство на Украйна и България. Това е възможно за
Достъпът до Дия е изключително важен за процеса по признаване на дипломи и образователни документит за основно, средно и висше образование. Нещо което в останалите страни отдавна се случва електронно.
Коментарите относно рисковите групи са следните
а) “дете от 0 до навършване на 12-годишна възраст, придружавано от един родител”
Коментар : Голям процент от пристигащите са майки с деца. Бащите остават в Украйна но изпращат средства на семейството. При предоставяне на такава подкрепа съществува сериозна неравнопоставеност с българските граждани при които майката ако не е работеща получава социална помощ до навършване на една годишна възраст на детето, ако е работеща до 2 годишна възраст. Размерът на помощта на неработеща майка е 200 лева на месец, като се полага само на преминали социална оценка хора с ниски доходи. Не става ясно дали има изискване децата да посещават детско или учебно заведение. България е с много нисък обхват в образователната система. С над 20 писма до МЗ сме сигнализирали за нисък ваксинационен обхват и възможност за възмикване на огнища от ваксинопредотрватими заразни заболявания в местата за настаняване, на което до момента нямаме отговор. Това е сериозен проблем, който също може да се реши при задължение за посещаване на градина и училище. МОН е осигурил транспорт до всички места за настаняване, които нямат училище на пешеходно разстояние така че няма причина да не се постави такова изискване. България е единствената страна в която посещението на училище на деца от Украйна не е задължително. Не е редно държавата да продължава да осигурява подкрепа без това изискване.
б) „Дете от 12 до навършване на 16-годишна възраст, придружавано от един родител, когато децата не са обхванати от образователната система в страната по независещи от родителя причини и след като има подадено заявление за приемане в училище; “
Коментар: Това също е много странно изискване - децата над 12 години нямат проблем да бъдат оставяни сами в къщи, а родителите да работят.
Предложение : да се приемат за рискови групи само дете до 2 години с родител, като за останалите да се даде по-дълъг срок – например 4 месеца за настаняване без да попадат в рискови групи. За тях е необходимо повече време да запишат децата на детска градина и училище.
В момента бизнеса е заявил недостиг на 250 000 работещи. Работните места са във всякакви сфери и са за хора с различни възможности. Без да е необходимо дори владеене на език.
15.04.2025
29.04.2025
30.04.2025
част 2:
част 2: