Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Решение на Министерския съвет за приемане на Координационен механизъм за помощ и подкрепа на пострадали от домашно насилие

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

27.05.2025 г. 26.06.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11132-K

Област на политика

Държавна администрация
Съгласно чл. 6б, ал. 1, т. 3 от Закона за защита от домашното насилие (ЗЗДН) Националният съвет за превенция и защита от домашното насилие разработва и актуализира Координационен механизъм за помощ и подкрепа на лица, пострадали от домашно насилие и го представя за приемане от Министерския съвет, следи за ефективното му функциониране и дава указания и препоръки по прилагането му. Координационният механизъм за помощ и подкрепа на пострадали от домашно насилие има за цел да уреди основните процедури на взаимодействие между органите на изпълнителната власт, органите на местното самоуправление и местната администрация, юридическите лица, предоставящи специализирани услуги за защита, помощ и подкрепа или програми за възстановяване по реда на ЗЗДН, и доставчиците на социални услуги за лица, пострадали от домашно насилие по Закона за социалните услуги, за да се постигнат синхронизирани действия при конкретни случаи на пострадали от домашно насилие лица или лица в риск и да се осигури бърза, ефективна и адекватна защита и подкрепа. Проектът на Координационен механизъм е изготвен от междуведомствена работна група, създадена със Заповед № ЛС-13-139/13.10.2023 г. на министъра на правосъдието, като впоследствие е одобрен от Националния съвет на две поредни заседания, проведени на 21.02.2024 г. и на 28.05.2024 г. Получените бележки и коментари от обсъждането му по време на заседанията са отразени от Секретариата на Съвета. На 23.12.2024 г. Координационният механизъм е публикуван за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации за срок от 14 дни и е изпратен за междуведомствено съгласуване. Постъпилите бележки от обществените консултации и от междуведомственото съгласуване са отразени в настоящия проект на Координационен механизъм. С оглед високата обществена значимост на Координационния механизъм и необходимостта от широка публичност и дискусия се провежда настоящата повторна обществена консултация в нормативно установения срок от 30 дни, съгласно чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове. Лице за контакт: Емилия Александрова, държавен експерт в отдел „Превенция и защита от домашно насилие, сътрудничество по етническите и интеграционни въпроси и взаимодействие с гражданското общество”, тел: 02/940 21 68, e.alexandrova@government.bg. 

Отговорна институция

Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 1 коментар

Йордан Симов 16.06.2025 16:41
Дискриминационен текст в Координационния механизъм

На с. 23 на Координационния механизъм е включен текст, който според мен има дискриминационен и сексистки характер:

"Когато лицето, пострадало от домашно насилие, заявило желание за ползване на социална услуга пред ДСП, е бременна жена или майка на дете, ненавършило три години, тя се насочва незабавно за ползване на подходяща социална услуга, финансирана от държавния бюджет, заедно с детето. В случай че майката е придружена от друго свое дете, навършило три години, социалната услуга се предоставя и на него."

Не е е предвидено бащата на дете до 3 години да може да бъде насочен към ползване на соц;иална услуга по този ред. Значи законодателят е дал право да бащата да взима бащинство и да отлежда детето си, дал му е право да взима бащинство и за отглеждане на дете над 2 години, но тук се поставя ограничение - само майката може да бъде насочвана към подходяща социална услуга заедно с детето си. 

Слава Богу, не ми се е налагало да ползвам такава социална услуга, но съм взимал бащинство и съм отглеждал детето си преди да навърши 2 години и след като ги е навършило. Като баща обаче смятам, че не е редно законът да не дели родителите по пол, а Координационният механизъм да го прави.

Текстът би трябвало да бъде промемен, като "майка" се замени с "родител". Ако това се приеме, трябва да се промени и "тя".

Дискриминационен текст в Координационния механизъм

На с. 23 на Координационния механизъм е включен текст, който според мен има дискриминационен и сексистки характер:

"Когато лицето, пострадало от домашно насилие, заявило желание за ползване на социална услуга пред ДСП, е бременна жена или майка на дете, ненавършило три години, тя се насочва незабавно за ползване на подходяща социална услуга, финансирана от държавния бюджет, заедно с детето. В случай че майката е придружена от друго свое дете, навършило три години, социалната услуга се предоставя и на него."

Не е е предвидено бащата на дете до 3 години да може да бъде насочен към ползване на соц;иална услуга по този ред. Значи законодателят е дал право да бащата да взима бащинство и да отлежда детето си, дал му е право да взима бащинство и за отглеждане на дете над 2 години, но тук се поставя ограничение - само майката може да бъде насочвана към подходяща социална услуга заедно с детето си. 

Слава Богу, не ми се е налагало да ползвам такава социална услуга, но съм взимал бащинство и съм отглеждал детето си преди да навърши 2 години и след като ги е навършило. Като баща обаче смятам, че не е редно законът да не дели родителите по пол, а Координационният механизъм да го прави.

Текстът би трябвало да бъде промемен, като "майка" се замени с "родител". Ако това се приеме, трябва да се промени и "тя".

История

  • Начало на обществената консултация

    27.05.2025

  • Приключване на консултацията

    26.06.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте