Политиките в областта на науката и иновациите са сред най-ключовите, както на национално, така и на международно ниво и заемат водещо място при възстановяването и укрепването на капацитета за реагиране при бъдещи кризи и предизвикателства. Съгласно чл. 52 от Закона се създава Националния иновационен фонд (НИФ) като второстепенен разпоредител с бюджет към МИР (да бъде изнесен от структурата на ИАНМСП). Целта на НИФ е да се превърне в ключово звено за реализиране на иновационните политики в България. Посредством неговата регламентация, ще може да се отговори адекватно на съвременните предизвикателства и нуждите на българската икономика, както и на отделните участници в иновационната екосистема.
Новосъздаденият Устройствен правилник ще предостави конкретни механизми за финансиране на иновационни проекти, което ще улесни достъпа на малки и средни предприятия и стартъпи до финансиране. Очаква се това да доведе до увеличаване на броя на подкрепените проекти, както и до привличане на допълнителни частни инвестиции. Тези мерки ще спомогнат за ускоряване на трансфера на технологии от лабораториите към пазара, като по този начин се повиши конкурентоспособността на българските компании на европейския и световния пазар.
Освен това, приемането на Правилника е от ключово значение за изпълнението на ангажиментите по Националния план за възстановяване и устойчивост, тъй като забавянето му може да доведе до риск от загуба на европейско финансиране и забавяне на реформите в иновационния сектор. В условията на нарастваща глобална конкуренция в областта на технологиите и иновациите, бързото приемане на Правилника ще позволи на България да се позиционира като привлекателна дестинация за иновации и високотехнологични инвестиции.
Настоящото Постановление включва и промени в устройствените правилници и на Министерството на иновациите и растежа, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и Българската агенция за инвестиции, които предвиждат осъществяване на дейности по споделени услуги. С предложените промени се оптимизират процеси и разходи за административни функции, като счетоводство, правно обслужване, връзки с обществеността и човешки ресурси, които ще се предоставят на второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на иновациите и растежа“, за да се осигури по-гъвкаво и ефективно управление.
За тази цел се предвижда да се сключват споразумения между главните секретари на администрациите във връзка с дейностите по административно, информационно-техническо, правно, финансово обслужване, управление на собствеността и човешки ресурси.
Оптимизацията е отразена в числеността на персонала в администрациите на Минитерството на иновациите и растежа, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и Българската агенция за инвестиции
Министерство на иновациите и растежа
Адрес: София, ул. Княз Александър I № 12.
Електронна поща: docs@mig.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Общо 1 коментар
03.06.2025
03.07.2025
14.07.2025
---
Окончателен акт на Министерския съвет
Отправям препоръка към Министерството на иновациите и растежа, в качеството на вносител на Проекта на Постановление на Министерския съвет на Република България за приемане на Устройствен правилник на Националния иновационен фонд и за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет, да впишат текстове, които касаят и програма „Евростарс“ към инициативата Еврика , като част от Националния иновационен фонд.
Предложението ми е новосъздаденото юридическо лице Национален иновационен фонд (НИФ), да може да финансира и проектите по програмата „Евростарс“ към инициативата Еврика/Eureka. Струва ми се най-логично тази дейност да бъде вменена на НИФ, тъй като до момента на приемането на Закона за насърчаване на научните изследвания и иновациите (обнародван ДВ. 39/01.05.2024 г.), проектите по Националния иновационен фонд и програмата „Евростарс“, се администрираха, управляваха и финансираха от една и съща администрация, а именно Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. Друго основание е, че средствата предвидени за финансиране на проекти по НИФ и програмата „Евростарс“, са средства от националния бюджет, като не смятам, че е логично и целесъобразно разделянето на бюджетните средства да бъдат в две административни звена: Националния иновационен фонд и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.
С добавянето на текстове/записи в проекта на Устройствен правилник на НИФ, касаещи програма „Евростарс“, смятам, че процеса по оценка, финансиране и изпълнение на проекти, ще бъде много по-достъпен, ясен и по-добре координиран и урегулиран от едно и също юридическо лице. Считам, че това ще даде една допълнителна увереност и спокойствие на нас кандидатите. Освен това няма да е в нарушение на чл. 25, т. 17 от устройствения правилник на министерството на иновациите и растежа, който гласи, че дирекция Инструменти за икономически растеж „представлява и координира участието на Република България в инициативата "ЕВРИКА" и в Съвместната програма "ЕВРОСТАРС".
Не на последно място, изпълнението на програмата от НИФ ще бъде в синхрон с разпоредбата на чл. 53 от Закона за насърчаване на научните изследвания и иновациите, който определя управлението на подобни програми да е именно от компетентността на фонда.
С надежда гласът ми да бъде чут!
П. М.
Отправям препоръка към Министерството на иновациите и растежа, в качеството на вносител на Проекта на Постановление на Министерския съвет на Република България за приемане на Устройствен правилник на Националния иновационен фонд и за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет, да впишат текстове, които касаят и програма „Евростарс“ към инициативата Еврика , като част от Националния иновационен фонд.
Предложението ми е новосъздаденото юридическо лице Национален иновационен фонд (НИФ), да може да финансира и проектите по програмата „Евростарс“ към инициативата Еврика/Eureka. Струва ми се най-логично тази дейност да бъде вменена на НИФ, тъй като до момента на приемането на Закона за насърчаване на научните изследвания и иновациите (обнародван ДВ. 39/01.05.2024 г.), проектите по Националния иновационен фонд и програмата „Евростарс“, се администрираха, управляваха и финансираха от една и съща администрация, а именно Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. Друго основание е, че средствата предвидени за финансиране на проекти по НИФ и програмата „Евростарс“, са средства от националния бюджет, като не смятам, че е логично и целесъобразно разделянето на бюджетните средства да бъдат в две административни звена: Националния иновационен фонд и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.
С добавянето на текстове/записи в проекта на Устройствен правилник на НИФ, касаещи програма „Евростарс“, смятам, че процеса по оценка, финансиране и изпълнение на проекти, ще бъде много по-достъпен, ясен и по-добре координиран и урегулиран от едно и също юридическо лице. Считам, че това ще даде една допълнителна увереност и спокойствие на нас кандидатите. Освен това няма да е в нарушение на чл. 25, т. 17 от устройствения правилник на министерството на иновациите и растежа, който гласи, че дирекция Инструменти за икономически растеж „представлява и координира участието на Република България в инициативата "ЕВРИКА" и в Съвместната програма "ЕВРОСТАРС".
Не на последно място, изпълнението на програмата от НИФ ще бъде в синхрон с разпоредбата на чл. 53 от Закона за насърчаване на научните изследвания и иновациите, който определя управлението на подобни програми да е именно от компетентността на фонда.
С надежда гласът ми да бъде чут!
П. М.