Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за условията и реда за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

01.07.2025 г. 31.07.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11244-K

Област на политика

Регионална политика

Проектът на Наредба е изработен на основание разпоредбата на чл. 10а, ал. 3 от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, съгласно която условията и редът за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги, правилата и нормативите за устройването и ползването им, както и за престоя в тях, се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на земеделието, храните и горите, министъра на околната среда и водите и министъра на туризма.

Местата за временно разполагане не се категоризират като къмпинги по смисъла на Закона за туризма. Те могат да се обособяват за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в поземлени имоти или в части от тях, собственост на държавата, на общините, на частни физически или юридически лица, в горски територии или в земеделски земи, както и в незастроени имоти, включени в границите на урбанизирани територии, без промяна на предназначението им.           

            Обособяването на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани се разрешава със заповед от кмета на общината за срок до 3 години във времевия период от 1 май до 30 септември.

 

            Предложения, коментари и становища по проекта на наредба могат да бъдат публикувани и изпращани на:

  • Портал за обществени консултации (изисква се регистрация): www.strategy.bg/
  • E-mail: e-mrrb@mrrb.government.bg

Отговорна институция

Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Адрес: София, ул. Св. Св. Кирил и Методий 17-19
Електронна поща: e-mrrb@mrrb.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 9 коментара

quenit 31.07.2025 23:34
Разбиране към къмпингите и глемпингите

Нормално е къмпинги и глемпинги да подкрепят наредбата и да си пазят хляба. Това е все едно да попитаме ресторантите дали подкрепят забрана да се готви вкъщи — отговорът е ясен.

 
Но диво къмпингуващите не са врагове на организирания туризъм. Те също посещават къмпинги, зареждат в местни магазини, посещават заведения и допринасят пряко за местната икономика. Развитието на дивото къмпингуване не вреди на бизнеса — напротив, създава по-разнообразна туристическа среда и повече възможности за всички.
 
Всички искаме чиста природа и разбираме, че общините носят допълнителни разходи. Именно затова предлагаме механизми чрез мобилно приложение и информационна система да пазим максимално природата и да сме съпричастни към усилията на местните власти.
Разбиране към къмпингите и глемпингите

Нормално е къмпинги и глемпинги да подкрепят наредбата и да си пазят хляба. Това е все едно да попитаме ресторантите дали подкрепят забрана да се готви вкъщи — отговорът е ясен.

 
Но диво къмпингуващите не са врагове на организирания туризъм. Те също посещават къмпинги, зареждат в местни магазини, посещават заведения и допринасят пряко за местната икономика. Развитието на дивото къмпингуване не вреди на бизнеса — напротив, създава по-разнообразна туристическа среда и повече възможности за всички.
 
Всички искаме чиста природа и разбираме, че общините носят допълнителни разходи. Именно затова предлагаме механизми чрез мобилно приложение и информационна система да пазим максимално природата и да сме съпричастни към усилията на местните власти.
quenit 31.07.2025 23:33
Разбиране към къмпингите и глемпингите

Нормално е къмпинги и глемпинги да подкрепят наредбата и да си пазят хляба. Това е все едно да попитаме ресторантите дали подкрепят забрана да се готви вкъщи — отговорът е ясен.

Но диво къмпингуващите не са врагове на организирания туризъм. Те също посещават къмпинги, зареждат в местни магазини, посещават заведения и допринасят пряко за местната икономика. Развитието на дивото къмпингуване не вреди на бизнеса — напротив, създава по-разнообразна туристическа среда и повече възможности за всички.

Всички искаме чиста природа и разбираме, че общините носят допълнителни разходи. Именно затова предлагаме механизми чрез мобилно приложение и информационна система да пазим максимално природата и да сме съпричастни към усилията на местните власти.

Разбиране към къмпингите и глемпингите

Нормално е къмпинги и глемпинги да подкрепят наредбата и да си пазят хляба. Това е все едно да попитаме ресторантите дали подкрепят забрана да се готви вкъщи — отговорът е ясен.

Но диво къмпингуващите не са врагове на организирания туризъм. Те също посещават къмпинги, зареждат в местни магазини, посещават заведения и допринасят пряко за местната икономика. Развитието на дивото къмпингуване не вреди на бизнеса — напротив, създава по-разнообразна туристическа среда и повече възможности за всички.

Всички искаме чиста природа и разбираме, че общините носят допълнителни разходи. Именно затова предлагаме механизми чрез мобилно приложение и информационна система да пазим максимално природата и да сме съпричастни към усилията на местните власти.

Camping Saint George 27.07.2025 14:42
СТАНОВИЩЕ на къмпинг „Свети Георги“, гр. Каварна

СТАНОВИЩЕ на къмпинг „Свети Георги“, гр. Каварна

 

Къмпинг „Свети Георги“, като един от най-старите и утвърдени къмпинги на българското Черноморие, категорично подкрепяме въвеждането на ясна и стриктна регулация относно къмпингуването. От години сме свидетели на масова практика на нерегламентиран престой с палатки, кемпери и каравани в чувствителни зони край морето и вътрешността на страната. Тези така наречени „диви къмпинги“ не само заобикалят закона и подкопават усилията на отговорните туристически обекти, но също така създават реални рискове за околната среда и безопасността на хората.

През изминалата седмица бяхме свидетели на сериозен пожар в района на местността Икантълъка, където често се разполагат кемпери и палатки извън разрешените зони. Огънят обхвана голяма част от горската територия, като само бързата намеса на пожарникарите предотврати по-тежки последици. Именно този случай потвърждава необходимостта от пълна забрана на разполагането на кемпери, палатки, бунгала и други съоръжения извън категоризирани къмпинги.

Оставаме на разположение за участие в дискусии, работни срещи и процеса по доразвиване и прилагане на наредбата.

 

СТАНОВИЩЕ на къмпинг „Свети Георги“, гр. Каварна

СТАНОВИЩЕ на къмпинг „Свети Георги“, гр. Каварна

 

Къмпинг „Свети Георги“, като един от най-старите и утвърдени къмпинги на българското Черноморие, категорично подкрепяме въвеждането на ясна и стриктна регулация относно къмпингуването. От години сме свидетели на масова практика на нерегламентиран престой с палатки, кемпери и каравани в чувствителни зони край морето и вътрешността на страната. Тези така наречени „диви къмпинги“ не само заобикалят закона и подкопават усилията на отговорните туристически обекти, но също така създават реални рискове за околната среда и безопасността на хората.

През изминалата седмица бяхме свидетели на сериозен пожар в района на местността Икантълъка, където често се разполагат кемпери и палатки извън разрешените зони. Огънят обхвана голяма част от горската територия, като само бързата намеса на пожарникарите предотврати по-тежки последици. Именно този случай потвърждава необходимостта от пълна забрана на разполагането на кемпери, палатки, бунгала и други съоръжения извън категоризирани къмпинги.

Оставаме на разположение за участие в дискусии, работни срещи и процеса по доразвиване и прилагане на наредбата.

 

Glamping Divoto 27.07.2025 14:33
СТАНОВИЩЕ на глемпинг "Дивото"

СТАНОВИЩЕ от името на глемпинг "Дивото"

ОТНОСНО: Проект на Наредба за условията и реда за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги

Като най-голям и пионерен глемпинг в България, глемпинг "Дивото" изразява своята пълна подкрепа за въвеждането на регламент, който да постави ясни рамки и стандарти за къмпингуването в защитените зони по българското Черноморие и в природните територии на страната.

Нашият обект е изграден изцяло с мисъл за природата, устойчивото развитие и отговорния туризъм. Всяка наша палатка, всяка пътека и всяка услуга е създадена с грижа към околната среда и в съответствие с нормативните изисквания. Именно затова вярваме, че нерегламентираното къмпингуване — без контрол, санитарни съоръжения и отговорност — застрашава екосистемите, местните общности и туристическата репутация на България.

Ние в глемпинг "Дивото" настояваме за:

  • Пълна забрана на престоя с палатки, каравани, кемпери и други съоръжения извън категоризираните и контролирани обекти;
  • Въвеждане на строги санкции за нарушения и механизми за бърза реакция при незаконно разполагане;
  • Насърчаване на инвестиции в устойчиви форми на къмпингуване – какъвто е глемпингът – които отговарят на екологични и туристически стандарти.

Убедени сме, че България има потенциала да се превърне в модерен и екологично отговорен къмпинг-дестинация, но това няма как да се случи без ясен регламент, равни условия за бизнеса и ефективен контрол.

Оставаме отворени за диалог и участие в работни групи и срещи, свързани с прилагането и усъвършенстването на бъдещата наредба.

С уважение,

СТАНОВИЩЕ на глемпинг "Дивото"

СТАНОВИЩЕ от името на глемпинг "Дивото"

ОТНОСНО: Проект на Наредба за условията и реда за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги

Като най-голям и пионерен глемпинг в България, глемпинг "Дивото" изразява своята пълна подкрепа за въвеждането на регламент, който да постави ясни рамки и стандарти за къмпингуването в защитените зони по българското Черноморие и в природните територии на страната.

Нашият обект е изграден изцяло с мисъл за природата, устойчивото развитие и отговорния туризъм. Всяка наша палатка, всяка пътека и всяка услуга е създадена с грижа към околната среда и в съответствие с нормативните изисквания. Именно затова вярваме, че нерегламентираното къмпингуване — без контрол, санитарни съоръжения и отговорност — застрашава екосистемите, местните общности и туристическата репутация на България.

Ние в глемпинг "Дивото" настояваме за:

  • Пълна забрана на престоя с палатки, каравани, кемпери и други съоръжения извън категоризираните и контролирани обекти;
  • Въвеждане на строги санкции за нарушения и механизми за бърза реакция при незаконно разполагане;
  • Насърчаване на инвестиции в устойчиви форми на къмпингуване – какъвто е глемпингът – които отговарят на екологични и туристически стандарти.

Убедени сме, че България има потенциала да се превърне в модерен и екологично отговорен къмпинг-дестинация, но това няма как да се случи без ясен регламент, равни условия за бизнеса и ефективен контрол.

Оставаме отворени за диалог и участие в работни групи и срещи, свързани с прилагането и усъвършенстването на бъдещата наредба.

С уважение,

СТАНОВИЩЕ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ ОТ БЪЛГАРСКАТА ГЛЕМПИНГ АСОЦИАЦИЯ (БГА)

СТАНОВИЩЕ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ ОТ БЪЛГАРСКАТА ГЛЕМПИНГ АСОЦИАЦИЯ (БГА) ОТНОСНО:



Проекта на Наредба за условията и реда за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги

I. ОБЩА ПОЗИЦИЯ НА АСОЦИАЦИЯТА

Българската глемпинг асоциация категорично подкрепя усилията на Министерството за ограничаване и регулация на дивото къмпингуване в зони „А“ и „Б“ от Черноморското крайбрежие. Считаме, че въвеждането на ясен режим на регулация и контрол е крайно наложително както от гледна точка на опазването на природата, така и за сигурността на туристите и местните общности.

🔺 Ние подкрепяме забраната за диво къмпингуване в непозволени зони и настояваме за още по-строга регулация – пълна забрана за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън категоризирани къмпинги и предварително одобрени места по реда на Закона и тази Наредба.

 

II. КОНКРЕТНИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ И КОМЕНТАРИ ПО ТЕКСТА НА НАРЕДБАТА

1. По чл. 1, ал. 3 и 4

✅ Подкрепяме заложения принцип „Не оставяй следа“ и ограничението до преносимо къмпинг оборудване.

📌 Предложение: Да се разшири с конкретен забранителен списък на често използвани съоръжения, които създават трайни екологични щети (напр. самоделни душове, бивачни кухни, вкопани тоалетни и др.).

2. По чл. 2, ал. 1

📌 Предложение: Да се въведе изискване за екологична оценка или проверка от компетентния орган по околна среда за всяко място, дори когато е извън защитена територия, с цел предотвратяване на масово увреждане на чувствителни природни райони.

3. По чл. 3 – Ограничения за територии

✅ Подкрепяме ограниченията за разполагане в защитени територии и дюни.

📌 Предложение: Да се включи ясна карта или ГИС приложение, в което са обозначени допустимите и забранените зони – за улесняване на контрола и информираността на туристите.

4. По чл. 4 – Изключения

⚠️ Изключенията за провеждане на събития и научна дейност са разбираеми, но често се използват като вратичка за нерегламентирано къмпингуване.

📌 Предложение: Да се въведе задължителна регистрация и предварително одобрение от кмета или РИОСВ дори за тези случаи, включително срок и максимален капацитет.

5. По глава втора – Процедура

✅ Подкрепяме подробната административна процедура, включваща становища от институции.

📌 Предложение: Да се създаде електронна платформа за подаване, проследяване и публикуване на всички заповеди, както и публичен регистър на одобрените зони за временно разполагане.

6. По чл. 16 и чл. 17 – Минимални разстояния и тоалетни

📌 Предложение: Да се предвиди по-голяма гъвкавост, ако на мястото има обособени глемпинг модули, които покриват санитарни и екологични стандарти.

7. По чл. 18 и 19 – Задължения на управителя

✅ Подкрепяме изискванията за охрана, почистване, тоалетни, противопожарна безопасност и т.н.

 

8. По чл. 21 – Изискване за съответствие

📌 Предложение: Да се допълни изрично, че всяко разполагане извън одобрените и публикувани места се счита за нарушение, дори за кратък период (напр. 1 нощувка).


III. ДОПЪЛНИТЕЛНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА АСОЦИАЦИЯТА

Българската глемпинг асоциация предлага въвеждането на пълна забрана за разполагане на палатки, кемпери и каравани извън:

  • категоризирани къмпинги по Закона за туризма;
  • одобрени със заповед места по тази наредба.

Това ще:

  • улесни контрола и санкционирането;
  • спре екологичните щети по дюни и горски територии;
  • насърчи устойчивия къмпинг туризъм, който създава реална стойност за местните общности и икономиката.

 

СТАНОВИЩЕ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ ОТ БЪЛГАРСКАТА ГЛЕМПИНГ АСОЦИАЦИЯ (БГА)

СТАНОВИЩЕ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ ОТ БЪЛГАРСКАТА ГЛЕМПИНГ АСОЦИАЦИЯ (БГА) ОТНОСНО:



Проекта на Наредба за условията и реда за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги

I. ОБЩА ПОЗИЦИЯ НА АСОЦИАЦИЯТА

Българската глемпинг асоциация категорично подкрепя усилията на Министерството за ограничаване и регулация на дивото къмпингуване в зони „А“ и „Б“ от Черноморското крайбрежие. Считаме, че въвеждането на ясен режим на регулация и контрол е крайно наложително както от гледна точка на опазването на природата, така и за сигурността на туристите и местните общности.

🔺 Ние подкрепяме забраната за диво къмпингуване в непозволени зони и настояваме за още по-строга регулация – пълна забрана за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън категоризирани къмпинги и предварително одобрени места по реда на Закона и тази Наредба.

 

II. КОНКРЕТНИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ И КОМЕНТАРИ ПО ТЕКСТА НА НАРЕДБАТА

1. По чл. 1, ал. 3 и 4

✅ Подкрепяме заложения принцип „Не оставяй следа“ и ограничението до преносимо къмпинг оборудване.

📌 Предложение: Да се разшири с конкретен забранителен списък на често използвани съоръжения, които създават трайни екологични щети (напр. самоделни душове, бивачни кухни, вкопани тоалетни и др.).

2. По чл. 2, ал. 1

📌 Предложение: Да се въведе изискване за екологична оценка или проверка от компетентния орган по околна среда за всяко място, дори когато е извън защитена територия, с цел предотвратяване на масово увреждане на чувствителни природни райони.

3. По чл. 3 – Ограничения за територии

✅ Подкрепяме ограниченията за разполагане в защитени територии и дюни.

📌 Предложение: Да се включи ясна карта или ГИС приложение, в което са обозначени допустимите и забранените зони – за улесняване на контрола и информираността на туристите.

4. По чл. 4 – Изключения

⚠️ Изключенията за провеждане на събития и научна дейност са разбираеми, но често се използват като вратичка за нерегламентирано къмпингуване.

📌 Предложение: Да се въведе задължителна регистрация и предварително одобрение от кмета или РИОСВ дори за тези случаи, включително срок и максимален капацитет.

5. По глава втора – Процедура

✅ Подкрепяме подробната административна процедура, включваща становища от институции.

📌 Предложение: Да се създаде електронна платформа за подаване, проследяване и публикуване на всички заповеди, както и публичен регистър на одобрените зони за временно разполагане.

6. По чл. 16 и чл. 17 – Минимални разстояния и тоалетни

📌 Предложение: Да се предвиди по-голяма гъвкавост, ако на мястото има обособени глемпинг модули, които покриват санитарни и екологични стандарти.

7. По чл. 18 и 19 – Задължения на управителя

✅ Подкрепяме изискванията за охрана, почистване, тоалетни, противопожарна безопасност и т.н.

 

8. По чл. 21 – Изискване за съответствие

📌 Предложение: Да се допълни изрично, че всяко разполагане извън одобрените и публикувани места се счита за нарушение, дори за кратък период (напр. 1 нощувка).


III. ДОПЪЛНИТЕЛНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА АСОЦИАЦИЯТА

Българската глемпинг асоциация предлага въвеждането на пълна забрана за разполагане на палатки, кемпери и каравани извън:

  • категоризирани къмпинги по Закона за туризма;
  • одобрени със заповед места по тази наредба.

Това ще:

  • улесни контрола и санкционирането;
  • спре екологичните щети по дюни и горски територии;
  • насърчи устойчивия къмпинг туризъм, който създава реална стойност за местните общности и икономиката.

 

MKondakova 22.07.2025 10:58
Несъгласие

С този проект не се регламентира свободното къмпингуване, а реално се въвеждат правила как да се забрани. Никъде в проекта не е записано, че общините ще са задължени да предоставят такива места за временно разполагане на палатки, кемпери и каравани на своя територия.

Друго несъответствие между проекта и необходимостта на хората, които искат да практикуват този вид туризъм е, че те точно от регулациите искат да избягат, искат да имат възможност да почиват спокойно, далече от струпване на много  хора, от регистрации като в хотел, като в същото време искат да имат условия да практикуват това, опазвайки природата, да имат възможност да почистят клетъчните касети, да има места,в които да оставят отпадъците си. За целта е достатъчно просто да се въведе някаква курортна такса, съответстваща на направените разходи от съответните общини.

Това, което се предвижда в този проект по-скоро отговаря на някакъв вид кемпер стоп или къмпинг. Отново с хиляди изисквания за обособяването им, с огради, охрана, регистрация, и в същото време с възможност да почиваш по този начин само в опредлен период от време през годината, което е несериозно.

По-скоро е редно да се уточнят правилата, при който свободното разполагане на кемпери, каравани и палатки е разрешено - като опазване на природата, спазване на обществения ред,  поддържане на чистота, и не на последно място - реален контрол и санкции за нарушителите. Предложената Наредба е неадекватна и не постига целта за опазване на черноморското крайбрежие, а създава единствено възможности за прилагане на корупционни практики от общините.  Дори в мотивите вместо тази цел на наредата е дадено описание на обхвата на наредбата. Явно е налице неразбиране на целите и необходимостта от регулиране на възможностите за временно разполагане на палатки, кемпери и каравани.

Възможностите за прилагане на корупционни практики произтичат от изискванията на целия проект на Наредба, която предвижда свръхрегулация и едновременно високи глоби. Необходимо е да се преработи изцяло в съответствие с общоприети международни практики, които осигуряват едновремменно контрол за чистотата на морското крайбрежие и събиране на средства при минимална намеса на общинските власти. Такав практика например може да бъде туристическа екотакса или билет за диво къмпингуване, продаван от общината.

На основание на гореизложеното, предлагам да се оттегли предложения Проект на Наредба и да се изготви нов адекватен проект.

 

Несъгласие

С този проект не се регламентира свободното къмпингуване, а реално се въвеждат правила как да се забрани. Никъде в проекта не е записано, че общините ще са задължени да предоставят такива места за временно разполагане на палатки, кемпери и каравани на своя територия.

Друго несъответствие между проекта и необходимостта на хората, които искат да практикуват този вид туризъм е, че те точно от регулациите искат да избягат, искат да имат възможност да почиват спокойно, далече от струпване на много  хора, от регистрации като в хотел, като в същото време искат да имат условия да практикуват това, опазвайки природата, да имат възможност да почистят клетъчните касети, да има места,в които да оставят отпадъците си. За целта е достатъчно просто да се въведе някаква курортна такса, съответстваща на направените разходи от съответните общини.

Това, което се предвижда в този проект по-скоро отговаря на някакъв вид кемпер стоп или къмпинг. Отново с хиляди изисквания за обособяването им, с огради, охрана, регистрация, и в същото време с възможност да почиваш по този начин само в опредлен период от време през годината, което е несериозно.

По-скоро е редно да се уточнят правилата, при който свободното разполагане на кемпери, каравани и палатки е разрешено - като опазване на природата, спазване на обществения ред,  поддържане на чистота, и не на последно място - реален контрол и санкции за нарушителите. Предложената Наредба е неадекватна и не постига целта за опазване на черноморското крайбрежие, а създава единствено възможности за прилагане на корупционни практики от общините.  Дори в мотивите вместо тази цел на наредата е дадено описание на обхвата на наредбата. Явно е налице неразбиране на целите и необходимостта от регулиране на възможностите за временно разполагане на палатки, кемпери и каравани.

Възможностите за прилагане на корупционни практики произтичат от изискванията на целия проект на Наредба, която предвижда свръхрегулация и едновременно високи глоби. Необходимо е да се преработи изцяло в съответствие с общоприети международни практики, които осигуряват едновремменно контрол за чистотата на морското крайбрежие и събиране на средства при минимална намеса на общинските власти. Такав практика например може да бъде туристическа екотакса или билет за диво къмпингуване, продаван от общината.

На основание на гореизложеното, предлагам да се оттегли предложения Проект на Наредба и да се изготви нов адекватен проект.

 

quenit 16.07.2025 17:55
Предложение за регулиране на дивото къмпингуване в Република България (част 3)
<p><strong>4. Заключение</strong></p><div>&nbsp;</div><div>По изложения начин биха се решили всички основни проблеми, дава се свобода да се къмпингува навсякъде освен в защитени зони и освен това се допринася за допълнителен доход на общините, за да подобрят условията за диво къмпингуване.</div><div>&nbsp;</div><div>Възможността за проследяване е ограничена, доброволна и оправдана от гледна точка на обществен интерес. Събраните данни трябва да се анонимизират и обработват в съответствие с европейските регламенти.</div><div>&nbsp;</div><div><strong>5. С какво мога да бъда полезен аз?</strong></div><div>&nbsp;</div><div>Готов съм да сътруднича при възникнали въпроси. Тук съм гледал да изложа най-основните аспекти. Имам още идеи по темата.</div><div>&nbsp;</div><div>Самият аз се занимавам с компютърни технологии и мога да бъда полезен в изготвянето на спецификация за съответния софтуерен продукт и също бих участвал в обществена поръчка за реализирането му.</div>
Предложение за регулиране на дивото къмпингуване в Република България (част 3)
<p><strong>4. Заключение</strong></p><div>&nbsp;</div><div>По изложения начин биха се решили всички основни проблеми, дава се свобода да се къмпингува навсякъде освен в защитени зони и освен това се допринася за допълнителен доход на общините, за да подобрят условията за диво къмпингуване.</div><div>&nbsp;</div><div>Възможността за проследяване е ограничена, доброволна и оправдана от гледна точка на обществен интерес. Събраните данни трябва да се анонимизират и обработват в съответствие с европейските регламенти.</div><div>&nbsp;</div><div><strong>5. С какво мога да бъда полезен аз?</strong></div><div>&nbsp;</div><div>Готов съм да сътруднича при възникнали въпроси. Тук съм гледал да изложа най-основните аспекти. Имам още идеи по темата.</div><div>&nbsp;</div><div>Самият аз се занимавам с компютърни технологии и мога да бъда полезен в изготвянето на спецификация за съответния софтуерен продукт и също бих участвал в обществена поръчка за реализирането му.</div>
quenit 16.07.2025 17:55
Предложение за регулиране на дивото къмпингуване в Република България (част 2)
3. Решение на изброените проблеми
 
Предвид напредването на технологиите, те могат да допринесат за решението на всички изборени проблеми, за да бъде дивото къмнингуване формулирано и нормирано, да има определени правила, а не само забрани. По този начин взаимно да носи изгоди и предимства за двете страни (общини и диво къмпингуващи).
 
3.1 Мобилно приложение
 
Може да се създаде мобилно приложение за мобилни телефони, която да предоставя възможността къмпингуващият да се регистрира на мястото, където смята да пренощува (между 22ч. и 6ч.).
 
Това дава и допълнителни позитиви, описани по-долу.
 
3.2 Регистрация за нощувка
 
При самата регистрация той ще получи информация дали място не попада в защитена зона (или зона с времена забрана за къмпингуване поради различни причини) и ако това не е факт, той ще може да регистрира своя кемпер или каравана посредством регистрационния номер на автомобила/ремаркето, а при палатките може да използва снимка на палатката (тук може да се помисли и за издаване на залепящи се стикери за регистрация на палатка за диво къмпингуване).
 
3.3 Такса
 
За съответната регистрация къмпингуващият ще трябва да заплати минимална такса (2-3 EUR за кемпер/каравана, 1-2 EUR за палатка) за нощувка, която ще бъде насочена към отделно перо към бюджета на общината на територията, на която се намира мястото на регистрация.
 
3.3.1 Паркиране в рамките на републиканската и общинска пътна мрежа
 
При паркирането на кемпер или каравана в рамките на населено място ще важат съответните правила по Закон за движение по пътищата и не трябва да се дължи такса за диво къмпингуване. Регистрация в мобилното приложение няма да бъде възможна.
 
3.4 Период на пребиваване на едно място
 
Регистрация на едно място за кемпер/каравана трябва да се ограничи до 3 нощувки за кемпер/каравана и до 9 нощувки за палатка. След този период къмпингуващият има право да се регистрира на не по-малко от 200м от мястото, където се е регистрирал последно. Това ще предпази от “заселване” на определени територии.
 
3.5 Позитиви за общините
 
Със събирането на таксата (подобно на курортна такса) общината ще има допълнителен доход за извозването на битовите отпадъци от къмпингуващите. 
 
При установяване на замърсяване на площите, където някой се е регистрирал, ще има възможност за проследяване, както и да се намерят евентуални свидетели от самото място и да се установят виновниците.
 
3.6 Данни и следващи стъпки
 
Една година след въвеждането на системата, може да се направи анализ на данните къде има най-голямо концентриране на къмпингуващи и пак със средства от перо в бюджета да се поставят допълнително контейнери за смет, чешми за питейна вода и химически тоалетни, които да се обслужват.
 
Като следваща стъпка могат да се изградят станции за обслужване на кемпери и каравани, където да могат да се изхвърлят сива (мивка и душ) и черна (касета/тоалетна) вода, както и да може да се сипе вода за битови нужди. Достъпът до тях може да става пак с мобилното приложение, за да се стимулира цялата екосистема.
 
3.7 Контрол
 
От страна на съблюдаване на спазването на регулацията, полицията или друга институция ще има контролно мобилно приложение, с която може да провери дали къмпингуващият се е регистрирал или не.
 
При първо провинение ще бъде наложена забележка и къмпингуващият ще бъде осведомен за правилата за къмпингуване (във вид на брошура). При второ провинение глобата трябва да е около 50 пъти цената на една нощ регистрация. При трето и повече: 100 пъти.
 
Тези средства също трябва да отиват към горепосочено перо от бюджета на общината.
 
3.8 Чужденци
 
За да могат да бъдат информирани и чуждите граждани, на всички граници преминаващите с кемпер или каравана трябва да получат брошура на английски и български език, в която регулацията да бъде описана.
 
Допълнително трябва да бъдат поставени информационни табели на границите с държави от Шенген.
Предложение за регулиране на дивото къмпингуване в Република България (част 2)
3. Решение на изброените проблеми
 
Предвид напредването на технологиите, те могат да допринесат за решението на всички изборени проблеми, за да бъде дивото къмнингуване формулирано и нормирано, да има определени правила, а не само забрани. По този начин взаимно да носи изгоди и предимства за двете страни (общини и диво къмпингуващи).
 
3.1 Мобилно приложение
 
Може да се създаде мобилно приложение за мобилни телефони, която да предоставя възможността къмпингуващият да се регистрира на мястото, където смята да пренощува (между 22ч. и 6ч.).
 
Това дава и допълнителни позитиви, описани по-долу.
 
3.2 Регистрация за нощувка
 
При самата регистрация той ще получи информация дали място не попада в защитена зона (или зона с времена забрана за къмпингуване поради различни причини) и ако това не е факт, той ще може да регистрира своя кемпер или каравана посредством регистрационния номер на автомобила/ремаркето, а при палатките може да използва снимка на палатката (тук може да се помисли и за издаване на залепящи се стикери за регистрация на палатка за диво къмпингуване).
 
3.3 Такса
 
За съответната регистрация къмпингуващият ще трябва да заплати минимална такса (2-3 EUR за кемпер/каравана, 1-2 EUR за палатка) за нощувка, която ще бъде насочена към отделно перо към бюджета на общината на територията, на която се намира мястото на регистрация.
 
3.3.1 Паркиране в рамките на републиканската и общинска пътна мрежа
 
При паркирането на кемпер или каравана в рамките на населено място ще важат съответните правила по Закон за движение по пътищата и не трябва да се дължи такса за диво къмпингуване. Регистрация в мобилното приложение няма да бъде възможна.
 
3.4 Период на пребиваване на едно място
 
Регистрация на едно място за кемпер/каравана трябва да се ограничи до 3 нощувки за кемпер/каравана и до 9 нощувки за палатка. След този период къмпингуващият има право да се регистрира на не по-малко от 200м от мястото, където се е регистрирал последно. Това ще предпази от “заселване” на определени територии.
 
3.5 Позитиви за общините
 
Със събирането на таксата (подобно на курортна такса) общината ще има допълнителен доход за извозването на битовите отпадъци от къмпингуващите. 
 
При установяване на замърсяване на площите, където някой се е регистрирал, ще има възможност за проследяване, както и да се намерят евентуални свидетели от самото място и да се установят виновниците.
 
3.6 Данни и следващи стъпки
 
Една година след въвеждането на системата, може да се направи анализ на данните къде има най-голямо концентриране на къмпингуващи и пак със средства от перо в бюджета да се поставят допълнително контейнери за смет, чешми за питейна вода и химически тоалетни, които да се обслужват.
 
Като следваща стъпка могат да се изградят станции за обслужване на кемпери и каравани, където да могат да се изхвърлят сива (мивка и душ) и черна (касета/тоалетна) вода, както и да може да се сипе вода за битови нужди. Достъпът до тях може да става пак с мобилното приложение, за да се стимулира цялата екосистема.
 
3.7 Контрол
 
От страна на съблюдаване на спазването на регулацията, полицията или друга институция ще има контролно мобилно приложение, с която може да провери дали къмпингуващият се е регистрирал или не.
 
При първо провинение ще бъде наложена забележка и къмпингуващият ще бъде осведомен за правилата за къмпингуване (във вид на брошура). При второ провинение глобата трябва да е около 50 пъти цената на една нощ регистрация. При трето и повече: 100 пъти.
 
Тези средства също трябва да отиват към горепосочено перо от бюджета на общината.
 
3.8 Чужденци
 
За да могат да бъдат информирани и чуждите граждани, на всички граници преминаващите с кемпер или каравана трябва да получат брошура на английски и български език, в която регулацията да бъде описана.
 
Допълнително трябва да бъдат поставени информационни табели на границите с държави от Шенген.
quenit 16.07.2025 17:54
Предложение за регулиране на дивото къмпингуване в Република България (част 1)
1. Въведение
 
Дивото къмпингуване в България е тема, която се дискутира от доста време. Правя това предложение, не само като коментар на проекта за Наредба за условията и реда за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги, а и като предложение за регулиране, но не изрична или пълна забрана на дивото къмпингуване като цяло.
 
2. Основни проблеми
 
2.1 Битови отпадъци
 
Един от основните проблеми произлизащи от дивото къмпингуване са битовите отпадъци, генерирани от къмпингуващите, които биват изхвърляни в контейнери, намиращи се на територията на дадена община, без тя да получава директни финансови дивиденти от къмпингуващите. Редки са случаите на диво къмпингуващи, които замърсяват местата, където са пребивавали.
 
2.2 Защитени зони
 
Друг проблем е, че поради незнание, някой може да реши да къмпингува на територията на някакъв вид защитена зона.
 
2.3 Сигурност
 
Случаи с пожари или саморазправа не е имало или са били рядкост и не са били пряко свързани с диво къмпингуващи.
 
Предложение за регулиране на дивото къмпингуване в Република България (част 1)
1. Въведение
 
Дивото къмпингуване в България е тема, която се дискутира от доста време. Правя това предложение, не само като коментар на проекта за Наредба за условията и реда за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги, а и като предложение за регулиране, но не изрична или пълна забрана на дивото къмпингуване като цяло.
 
2. Основни проблеми
 
2.1 Битови отпадъци
 
Един от основните проблеми произлизащи от дивото къмпингуване са битовите отпадъци, генерирани от къмпингуващите, които биват изхвърляни в контейнери, намиращи се на територията на дадена община, без тя да получава директни финансови дивиденти от къмпингуващите. Редки са случаите на диво къмпингуващи, които замърсяват местата, където са пребивавали.
 
2.2 Защитени зони
 
Друг проблем е, че поради незнание, някой може да реши да къмпингува на територията на някакъв вид защитена зона.
 
2.3 Сигурност
 
Случаи с пожари или саморазправа не е имало или са били рядкост и не са били пряко свързани с диво къмпингуващи.
 

История

  • Начало на обществената консултация

    01.07.2025

  • Приключване на консултацията

    31.07.2025

  • Справка за получените предложения

    15.09.2025

Моля изчакайте