Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Инструкция за условията и реда за организиране и осъществяване на охраната на съдии, прокурори и следователи

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

08.07.2025 г. 07.08.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11280-K

Област на политика

Правосъдие и вътрешни работи

Тип консултация

---

Тип вносител

Национално

Предложеният проект на Инструкция за условията и реда за организиране и осъществяване на охраната на съдии, прокурори и следователи има за цел  детайлно да се уредят условията и редът за организиране и осъществяване на охраната на съдии, прокурори и следователи, застрашени във връзка с изпълнение на служебните им задължения.

С организирането на охраната от отдел в Централно управление на Главна дирекция „Охрана“ се цели повишаване на ефективността и уеднаквяване на практиката по прилагането на инструкцията, както и създаването на централизиран подход при дейностите на ръководство и контрол при осъществяване на охраната.

Отговорна институция

Министерство на правосъдието
Адрес: София, София, ул. Славянска 1
Електронна поща: priemna@justice.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 5 коментара

ventsislava.dimitrova 06.08.2025 09:42
Предложени промени и допълнения за прецизиране на текстовете

В Приложение № 2 към чл. 4, ал. 6 от проекта:

 

Сегашен текст:

 

МЕТОДИКА

за оценка на заплахата и характеристика на риска

 

1. Оценката на заплахата трябва да бъде индивидуална – за всяко лице.

2. При определяне оценката на риска се взема предвид:

а) може ли да се елиминира рискът;

б) може ли да се избегне рискът;

в) може ли да бъде намален рискът.

3. Вероятността на риска се определя по следната схема:

 

Оценка на вероятността на риска

 

Значение

 

Непосредствена

 

Конкретна информация от службите за сигурност и дата на инцидента.

 

Висока

 

Конкретна информация от службите за сигурност, но без дата кога ще се случи.

 

Значителна

 

По-обща информация от службите за сигурност.

 

Средна

 

Няма информация, но е възможно да се случи.

 

Ниска

 

Много малка вероятност от инциденти.

 

 

 

Предложен текст:

МЕТОДИКА

за оценка на заплахата и характеристика на риска

 

1. Оценката на заплахата трябва да бъде индивидуална – за всяко лице.

2. При определяне оценката на риска се взема предвид:

а) може ли да се елиминира рискът;

б) може ли да се избегне рискът;

в) може ли да бъде намален рискът.

3. Вероятността на риска се определя по следната схема:

 

Оценка на вероятността на риска

 

Значение

 

Непосредствена

 

Конкретна информация от службите за сигурност и дата кога ще се случи.

 

Висока

 

Конкретна информация от службите за сигурност, но без дата кога ще се случи.

 

Значителна

 

По-обща информация от службите за сигурност.

 

Средна

 

Няма информация, но е възможно да се случи.

 

Ниска

 

Много малка вероятност от инциденти.

 

Мотиви:

С предложената промяна се осигурява терминологична яснота и логическа последователност при определяне на степента на вероятност на риска. Формулировката „дата на инцидента“ е заменена с „дата кога ще се случи“, за да се отрази по-точно прогностичният характер на информацията и да се избегнат неясноти, свързани с минали събития.

 

С уважение,

Венцислава Димитрова

Предложени промени и допълнения за прецизиране на текстовете

В Приложение № 2 към чл. 4, ал. 6 от проекта:

 

Сегашен текст:

 

МЕТОДИКА

за оценка на заплахата и характеристика на риска

 

1. Оценката на заплахата трябва да бъде индивидуална – за всяко лице.

2. При определяне оценката на риска се взема предвид:

а) може ли да се елиминира рискът;

б) може ли да се избегне рискът;

в) може ли да бъде намален рискът.

3. Вероятността на риска се определя по следната схема:

 

Оценка на вероятността на риска

 

Значение

 

Непосредствена

 

Конкретна информация от службите за сигурност и дата на инцидента.

 

Висока

 

Конкретна информация от службите за сигурност, но без дата кога ще се случи.

 

Значителна

 

По-обща информация от службите за сигурност.

 

Средна

 

Няма информация, но е възможно да се случи.

 

Ниска

 

Много малка вероятност от инциденти.

 

 

 

Предложен текст:

МЕТОДИКА

за оценка на заплахата и характеристика на риска

 

1. Оценката на заплахата трябва да бъде индивидуална – за всяко лице.

2. При определяне оценката на риска се взема предвид:

а) може ли да се елиминира рискът;

б) може ли да се избегне рискът;

в) може ли да бъде намален рискът.

3. Вероятността на риска се определя по следната схема:

 

Оценка на вероятността на риска

 

Значение

 

Непосредствена

 

Конкретна информация от службите за сигурност и дата кога ще се случи.

 

Висока

 

Конкретна информация от службите за сигурност, но без дата кога ще се случи.

 

Значителна

 

По-обща информация от службите за сигурност.

 

Средна

 

Няма информация, но е възможно да се случи.

 

Ниска

 

Много малка вероятност от инциденти.

 

Мотиви:

С предложената промяна се осигурява терминологична яснота и логическа последователност при определяне на степента на вероятност на риска. Формулировката „дата на инцидента“ е заменена с „дата кога ще се случи“, за да се отрази по-точно прогностичният характер на информацията и да се избегнат неясноти, свързани с минали събития.

 

С уважение,

Венцислава Димитрова

ventsislava.dimitrova 06.08.2025 09:41
Предложени промени и допълнения за прецизиране на текстовете

В  чл. 14 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 14. (1) Съветът за охрана взема решения за:

 1. степента на застрашеност съгласно чл. 4, ал. 6;

 2. осигуряване на охрана или отказ;

 3. вида и мерките за охрана по чл. 8, ал. 1 и чл. 10;

 4. прекратяване на охраната по чл. 12.

 (2) Съветът за охрана заседава при всеки случай на възникнала необходимост.

 (3) При обективна невъзможност за присъствие на всички членове на Съвета за охрана по чл. 13, ал. 3 заседанието се провежда в присъствието на минимум 2/3 от тях.

 (4) При отсъствие или невъзможност за участие на някой от членовете на Съвета за охрана същият може да се представлява от оправомощен негов заместник.

 (5) Решенията на Съвета за охрана се вземат с мнозинство повече от половината от присъстващите членове.

 (6) Членовете на Съвета за охрана не могат да разгласяват информацията, която им е станала известна във връзка с изпълнението на задълженията им по настоящата инструкция.

 (7) Членовете на Съвета за охрана следва да имат необходимия достъп до класифицирана информация съгласно Закона за защита на класифицираната информация.

 

Предложен текст: създаване на ал. 8

Чл. 14. (1) Съветът за охрана взема решения за:

 1. степента на застрашеност съгласно чл. 4, ал. 6;

 2. осигуряване на охрана или отказ;

 3. вида и мерките за охрана по чл. 8, ал. 1 и чл. 10;

 4. прекратяване на охраната по чл. 12.

 (2) Съветът за охрана заседава при всеки случай на възникнала необходимост.

 (3) При обективна невъзможност за присъствие на всички членове на Съвета за охрана по чл. 13, ал. 3 заседанието се провежда в присъствието на минимум 2/3 от тях.

 (4) При отсъствие или невъзможност за участие на някой от членовете на Съвета за охрана същият може да се представлява от оправомощен негов заместник.

 (5) Решенията на Съвета за охрана се вземат с мнозинство повече от половината от присъстващите членове.

 (6) Членовете на Съвета за охрана не могат да разгласяват информацията, която им е станала известна във връзка с изпълнението на задълженията им по настоящата инструкция.

 (7) Членовете на Съвета за охрана следва да имат необходимия достъп до класифицирана информация съгласно Закона за защита на класифицираната информация.

(8) За всяко заседание на Съвета за охрана се съставя протокол, който съдържа: датата  и час  на провеждане, списък на присъстващите членове, обсъдените въпроси, взетите решения и мнозинството, с което са приети. Протоколът се изготвя, класифицира, съхранява и регистрира при условията и по реда на Закона за защита на класифицираната информация.

 

Мотиви:

Със създаването на ал. 8 се официализира воденето на протокол от заседанията на Съвета за охрана. Това дава ясен регламент относно съдържанието, класификацията и съхранението на протоколите, съобразено с изискванията на Закона за защита на класифицираната информация, което повишава отчетността на работата на Съвета.

Предложени промени и допълнения за прецизиране на текстовете

В  чл. 14 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 14. (1) Съветът за охрана взема решения за:

 1. степента на застрашеност съгласно чл. 4, ал. 6;

 2. осигуряване на охрана или отказ;

 3. вида и мерките за охрана по чл. 8, ал. 1 и чл. 10;

 4. прекратяване на охраната по чл. 12.

 (2) Съветът за охрана заседава при всеки случай на възникнала необходимост.

 (3) При обективна невъзможност за присъствие на всички членове на Съвета за охрана по чл. 13, ал. 3 заседанието се провежда в присъствието на минимум 2/3 от тях.

 (4) При отсъствие или невъзможност за участие на някой от членовете на Съвета за охрана същият може да се представлява от оправомощен негов заместник.

 (5) Решенията на Съвета за охрана се вземат с мнозинство повече от половината от присъстващите членове.

 (6) Членовете на Съвета за охрана не могат да разгласяват информацията, която им е станала известна във връзка с изпълнението на задълженията им по настоящата инструкция.

 (7) Членовете на Съвета за охрана следва да имат необходимия достъп до класифицирана информация съгласно Закона за защита на класифицираната информация.

 

Предложен текст: създаване на ал. 8

Чл. 14. (1) Съветът за охрана взема решения за:

 1. степента на застрашеност съгласно чл. 4, ал. 6;

 2. осигуряване на охрана или отказ;

 3. вида и мерките за охрана по чл. 8, ал. 1 и чл. 10;

 4. прекратяване на охраната по чл. 12.

 (2) Съветът за охрана заседава при всеки случай на възникнала необходимост.

 (3) При обективна невъзможност за присъствие на всички членове на Съвета за охрана по чл. 13, ал. 3 заседанието се провежда в присъствието на минимум 2/3 от тях.

 (4) При отсъствие или невъзможност за участие на някой от членовете на Съвета за охрана същият може да се представлява от оправомощен негов заместник.

 (5) Решенията на Съвета за охрана се вземат с мнозинство повече от половината от присъстващите членове.

 (6) Членовете на Съвета за охрана не могат да разгласяват информацията, която им е станала известна във връзка с изпълнението на задълженията им по настоящата инструкция.

 (7) Членовете на Съвета за охрана следва да имат необходимия достъп до класифицирана информация съгласно Закона за защита на класифицираната информация.

(8) За всяко заседание на Съвета за охрана се съставя протокол, който съдържа: датата  и час  на провеждане, списък на присъстващите членове, обсъдените въпроси, взетите решения и мнозинството, с което са приети. Протоколът се изготвя, класифицира, съхранява и регистрира при условията и по реда на Закона за защита на класифицираната информация.

 

Мотиви:

Със създаването на ал. 8 се официализира воденето на протокол от заседанията на Съвета за охрана. Това дава ясен регламент относно съдържанието, класификацията и съхранението на протоколите, съобразено с изискванията на Закона за защита на класифицираната информация, което повишава отчетността на работата на Съвета.

ventsislava.dimitrova 06.08.2025 09:41
Предложени промени и допълнения за прецизиране на текстовете

В  чл. 13, ал. 4 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 13.

(4) При необходимост към състава на Съвета за охрана по ал. 3 председателстващият може да привлече и други лица.

 

Предложен текст:

Чл. 13.

(4) При необходимост към състава на Съвета за охрана по ал. 3 председателстващият може да привлече и други лица. Привлечените лица участват в обсъжданията, но не вземат участие при гласуване.

 

Мотиви:

Допълнението уточнява правомощията и ограниченията на привлечените лица, като гарантира, че те могат да допринесат със своите експертни мнения и информация, без да влияят на вземането на решения. Това осигурява баланс между гъвкавостта при формиране на състава на Съвета и запазването на неговата формална компетентност.

В  чл. 13, ал. 5 от проекта:

Сегашен текст:

Чл.13

(5) Съветът за охрана се председателства от министъра на правосъдието хили или оправомощен от него заместник-министър на правосъдието, а при тяхно отсъствие – от главния директор на ГД „Охрана”.

 

Предложен текст:

Чл.13

(5) Съветът за охрана се председателства от министъра на правосъдието или оправомощен от него заместник-министър на правосъдието, а при тяхно отсъствие – от главния директор на ГД „Охрана”.

 

Мотиви:

В текста е допусната правописна грешка – думата „хили“ следва да бъде премахната с цел да се осигури граматическа и правописна точност.

 

Предложени промени и допълнения за прецизиране на текстовете

В  чл. 13, ал. 4 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 13.

(4) При необходимост към състава на Съвета за охрана по ал. 3 председателстващият може да привлече и други лица.

 

Предложен текст:

Чл. 13.

(4) При необходимост към състава на Съвета за охрана по ал. 3 председателстващият може да привлече и други лица. Привлечените лица участват в обсъжданията, но не вземат участие при гласуване.

 

Мотиви:

Допълнението уточнява правомощията и ограниченията на привлечените лица, като гарантира, че те могат да допринесат със своите експертни мнения и информация, без да влияят на вземането на решения. Това осигурява баланс между гъвкавостта при формиране на състава на Съвета и запазването на неговата формална компетентност.

В  чл. 13, ал. 5 от проекта:

Сегашен текст:

Чл.13

(5) Съветът за охрана се председателства от министъра на правосъдието хили или оправомощен от него заместник-министър на правосъдието, а при тяхно отсъствие – от главния директор на ГД „Охрана”.

 

Предложен текст:

Чл.13

(5) Съветът за охрана се председателства от министъра на правосъдието или оправомощен от него заместник-министър на правосъдието, а при тяхно отсъствие – от главния директор на ГД „Охрана”.

 

Мотиви:

В текста е допусната правописна грешка – думата „хили“ следва да бъде премахната с цел да се осигури граматическа и правописна точност.

 

ventsislava.dimitrova 06.08.2025 09:40
Предложени промени и допълнения за прецизиране на текстовете

В  чл. 10, ал. 5 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 10.

 (5) Поставянето и снемането на техническите средства за охрана се извършва съгласувано с охраняваното лице, за което се съставя протокол.

 

Предложен текст:

Чл. 10.

(5) Поставянето и снемането на техническите средства за охрана се извършва съгласувано с охраняваното лице, за което се съставя протокол в два екземпляра. Протоколът се подписва от двете страни. Единият екземпляр се връчва на охраняваното лице, а другият се съхранява от Главна дирекция „Охрана“.

 

Мотиви:

Допълнението въвежда изрично изискване протоколът да бъде съставен в два екземпляра, които да бъдат подписани от двете страни. Уточнява се и редът за съхранение на документа.

В  чл. 11 от проекта:

Сегашен текст:

            Чл. 11. Охраняваното лице може да се откаже от охраната за определен период от време и/или от определен вид охрана, за което подписва писмена декларация по образец – приложение № 4.

Предложен текст:

Чл. 11. Охраняваното лице може да се откаже от охраната за определен период от време и/или от определен вид охрана, за което подписва писмена декларация по образец – приложение № 4. Декларацията се съхранява от ГД „Охрана“.

 

Мотиви:

Допълнението има за цел да осигури нормативна яснота относно отговорността за съхранението на декларацията при отказ от охрана.

 

В  чл. 12, ал. 5 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 12.

 (5) Главният директор на ГД „Охрана” въз основа на решение на Съвета за охрана изготвя мотивирано предложение до министъра на правосъдието в случай на решение за прекратяване на охраната по реда на ал. 4.

 

Предложен текст:

Чл. 12.

 (5) Главният директор на ГД „Охрана” въз основа на решение на Съвета за охрана изготвя предложение до министъра на правосъдието в случай на решение за прекратяване на охраната по реда на ал. 4.

 

Мотиви:

С предложената редакция се отстранява правна и логическа неточност. Главният директор на ГД „Охрана“ не изразява самостоятелна позиция, а препраща взетото от Съвета за охрана решение до министъра на правосъдието. Използваният в настоящия текст израз „мотивирано предложение“ може да се тълкува като самостоятелна инициатива.

Предложени промени и допълнения за прецизиране на текстовете

В  чл. 10, ал. 5 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 10.

 (5) Поставянето и снемането на техническите средства за охрана се извършва съгласувано с охраняваното лице, за което се съставя протокол.

 

Предложен текст:

Чл. 10.

(5) Поставянето и снемането на техническите средства за охрана се извършва съгласувано с охраняваното лице, за което се съставя протокол в два екземпляра. Протоколът се подписва от двете страни. Единият екземпляр се връчва на охраняваното лице, а другият се съхранява от Главна дирекция „Охрана“.

 

Мотиви:

Допълнението въвежда изрично изискване протоколът да бъде съставен в два екземпляра, които да бъдат подписани от двете страни. Уточнява се и редът за съхранение на документа.

В  чл. 11 от проекта:

Сегашен текст:

            Чл. 11. Охраняваното лице може да се откаже от охраната за определен период от време и/или от определен вид охрана, за което подписва писмена декларация по образец – приложение № 4.

Предложен текст:

Чл. 11. Охраняваното лице може да се откаже от охраната за определен период от време и/или от определен вид охрана, за което подписва писмена декларация по образец – приложение № 4. Декларацията се съхранява от ГД „Охрана“.

 

Мотиви:

Допълнението има за цел да осигури нормативна яснота относно отговорността за съхранението на декларацията при отказ от охрана.

 

В  чл. 12, ал. 5 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 12.

 (5) Главният директор на ГД „Охрана” въз основа на решение на Съвета за охрана изготвя мотивирано предложение до министъра на правосъдието в случай на решение за прекратяване на охраната по реда на ал. 4.

 

Предложен текст:

Чл. 12.

 (5) Главният директор на ГД „Охрана” въз основа на решение на Съвета за охрана изготвя предложение до министъра на правосъдието в случай на решение за прекратяване на охраната по реда на ал. 4.

 

Мотиви:

С предложената редакция се отстранява правна и логическа неточност. Главният директор на ГД „Охрана“ не изразява самостоятелна позиция, а препраща взетото от Съвета за охрана решение до министъра на правосъдието. Използваният в настоящия текст израз „мотивирано предложение“ може да се тълкува като самостоятелна инициатива.

ventsislava.dimitrova 06.08.2025 09:39
Предложени промени и допълнения за прецизиране на текстовете

Уважаеми дами и господа,

            Във връзка с обявената процедура за обществено обсъждане на проекта на Инструкция № ……….. от ……………, с която се определят условията и редът за организиране и осъществяване на охраната на съдии, прокурори и следователи, предлагам да се извършат следните промени и допълнения с оглед прецизиране на текстовете:

В  чл. 4, ал. 3 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 4.

 (3) Предложението по ал. 2 се съпровожда от писмена декларация от застрашеното лице, съгласно приложение № 1, в която то декларира, че е запознато със сигнала за заплахата и изразява съгласие или несъгласие да използва процедурата по осигуряване на охрана и свързаните с това задължения.

 

Предложен текст:

Чл. 4.

(3) Предложението по ал. 2 се съпровожда от писмена декларация от застрашеното лице, съгласно приложение № 1, в която то декларира, че е запознато със сигнала за заплахата и изразява съгласие или несъгласие да използва процедурата по осигуряване на охрана и свързаните с това задължения. Декларацията се съхранява от ГД „Охрана“.

 

Мотиви:

Допълнението има за цел да се посочи кой отговаря за съхранението на декларацията.

В  чл. 5, ал. 2 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 5.

 (2) Споразумението за охрана няма характер на гражданскоправен договор по смисъла на Закона за задълженията и договорите.

 

Предложен текст:

Чл. 5.

 (2) Споразумението за охрана няма характер на гражданскоправен договор по смисъла на Закона за задълженията и договорите, изготвя се в два екземпляра и се подписва от двете страни. Единият екземпляр се връчва на охраняваното лице, а другият се съхранява от Главна дирекция „Охрана“.

 

Мотиви:

Допълнението цели да регламентира процедурата по изготвяне, подписване и съхранение на споразумението за охрана, като по този начин се гарантира отчетност и яснота относно носителя на отговорност за документацията.

Предложени промени и допълнения за прецизиране на текстовете

Уважаеми дами и господа,

            Във връзка с обявената процедура за обществено обсъждане на проекта на Инструкция № ……….. от ……………, с която се определят условията и редът за организиране и осъществяване на охраната на съдии, прокурори и следователи, предлагам да се извършат следните промени и допълнения с оглед прецизиране на текстовете:

В  чл. 4, ал. 3 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 4.

 (3) Предложението по ал. 2 се съпровожда от писмена декларация от застрашеното лице, съгласно приложение № 1, в която то декларира, че е запознато със сигнала за заплахата и изразява съгласие или несъгласие да използва процедурата по осигуряване на охрана и свързаните с това задължения.

 

Предложен текст:

Чл. 4.

(3) Предложението по ал. 2 се съпровожда от писмена декларация от застрашеното лице, съгласно приложение № 1, в която то декларира, че е запознато със сигнала за заплахата и изразява съгласие или несъгласие да използва процедурата по осигуряване на охрана и свързаните с това задължения. Декларацията се съхранява от ГД „Охрана“.

 

Мотиви:

Допълнението има за цел да се посочи кой отговаря за съхранението на декларацията.

В  чл. 5, ал. 2 от проекта:

Сегашен текст:

Чл. 5.

 (2) Споразумението за охрана няма характер на гражданскоправен договор по смисъла на Закона за задълженията и договорите.

 

Предложен текст:

Чл. 5.

 (2) Споразумението за охрана няма характер на гражданскоправен договор по смисъла на Закона за задълженията и договорите, изготвя се в два екземпляра и се подписва от двете страни. Единият екземпляр се връчва на охраняваното лице, а другият се съхранява от Главна дирекция „Охрана“.

 

Мотиви:

Допълнението цели да регламентира процедурата по изготвяне, подписване и съхранение на споразумението за охрана, като по този начин се гарантира отчетност и яснота относно носителя на отговорност за документацията.

История

  • Начало на обществената консултация

    08.07.2025

  • Приключване на консултацията

    07.08.2025

  • Справка за получените предложения

    03.10.2025

Моля изчакайте