Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

18.07.2025 г. 18.08.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11319-K

Област на политика

Държавна администрация

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално

Проектът на Закон за изменение  допълнение на Закона за достъп до обществена информация (ЗИД на ЗДОИ) има за цел да създаде условия за изпълнение на Регламент (ЕС) 2022/868 на Европейския парламент и на Съвета от 30 май 2022 г. относно европейска рамка за управление на данните и за изменение на Регламент (ЕС) 2018/1724 (Акт за управление на данните) в контекста на българската правна и институционална среда.

Актът за управление на данни (АУД) е междусекторен инструмент, който регулира повторното използване на някои категории защитени данни, притежавани от организациите от обществения сектор, като стимулира споделянето на данни чрез регулиране на посредниците на данни и чрез насърчаване на споделянето на данни за алтруистични цели. В обхвата на АУД са включени както личните, така и неличните данни. По отношение на личните данни, се прилага Общият регламент за защита на данните (ОРЗД) като са предвидени допълнителни предпазни мерки, които да повишат доверието в споделянето и повторната употреба на данни - предпоставка за предоставяне на повече данни на пазара.

АУД допълва Директива (ЕС) № 2019/1024 относно отворените данни и повторното използване на информацията от обществения сектор.

Нормативната намеса включва приемане на изменения и допълнения на следните закони:

Закон за достъп до обществена информация, с който ще се регламентират:

  • правилата и условията за достъп и повторно използване на данните по чл. 3, пар. 1 от АУД, съответно приложимите национални процедури при искания за тяхното повторно използване;
  • реда и условията за събиране на такси за разрешаване на повторното използване на данни по чл. 3, пар. 1 от АУД;
  • компетентни органи, които оказват съдействие на организациите от обществения сектор, предоставящи или отказващи достъп с цел повторно използване до категориите данни, посочени в чл. 3, пар. 1 от АУД;
  • единната информационна точка по чл. 8 от АУД;

Закон за електронното управление, с който ще се уредят:

  • правомощията министъра на електронното управление, включително механизми за координиране и насочване на хоризонталните аспекти на управлението на данните (чл. 13 и 14 от АУД);
  • условията за уведомяване от страна на доставчиците на посреднически услуги за данни (чл. 10 и 11 от АУД), както и условията за предоставяне на посреднически услуги за данни (чл. 12 от АУД);
  • общите изисквания за регистрация (чл. 18, АУД) и процедура за регистрация на признати организации за алтруистично споделяне на данни (чл. 19 от АУД);
  • санкциите за нарушаване на изискванията на чл. 5, пар. 14, чл. 11, пар. 1, чл. 12, чл. 18, чл. 20 - 22 и чл. 31 от АУД).

Закон за статистиката - с оглед регламентиране на функциите на председателя на Националния статистически институт като национален компетентен орган за сектор "Статистика" за оказване на съдействие на организациите от обществения сектор, предоставящи или отказващи достъп с цел повторно използване на данни, съгласно чл. 7, пар. 1 от АУД.

 

Отговорна институция

Министерство на електронното управление
Адрес: София, ул. Ген. Гурко №6
Електронна поща: mail@egov.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 2 коментара

A Kashamov 18.08.2025 22:34
Обезпокоени сме от проекта за изменение на ЗДОИ

От Програма достъп до информация сме обезпокоени от настоящия проект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

По стара традиция на властта, обсъждането се извършва в края на юли, началото на август.

Не е обсъден и обмислен въпросът, дали най-подходящият закон за въвеждане на Регламента (Акта за управление на данните) е ЗДОИ. Материята е доста различна от правото на достъп до информация и приетият подход може да доведе до объркване и хаос. 

Част от новите разпоредби необяснимо са въведени не в глава четвърта - повторно използване на информацията, а в частта от закона, регламентираща правото на достъп до информация.

Направена е неясна препратка в чл.2 ЗДОИ към членове 6 - 9 от Общия регламент за защита на данните, докато чл.87 от него, изискващ "да се съгласува публичният достъп до официални документи с правото на защита на личните данни в съответствие с регламента", остава невъведен.

Без мотиви се предлагат изменения в активното публикуване на информация, вкл. премахване на съществуващи задължения, в ущърб на правото на гражданите и обществения интерес.

Без ясна причина и без никаква опора в Регламента се удължава срокът за разглеждане на искания за повторно използване на информация от 14 дни на 2 месеца, с възможност за удължаване с 30 дни.

Дадени са определения на понятията "достъп", "данни", "нелични данни", които така стават приложими и спрямо правото на достъп до обществена информация. Те са заимствани от Регламента, който не се отнася до достъпа до обществена информация. Налице е риск от хаос в прилагането на ЗДОИ и удобен претекст на публичните институции да злоупотребяват (в стил действителния случай, описан в статията "Питаш - плащаш" в "Капитал - https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2025/08/08/4816375_pitash_-_plashtash_kak_kmetut_na_gulubovo_zasekreti/ ).

Цялото становище на ПДИ е достъпно на интернет страницата на организацията тук:

https://store.aip-bg.org/stanovishta/2025/Stanovishte_PDI_proekt_ZID_ZDOI_18-08-2025.pdf

* Забележка: Поради технически проблем с регистрацията в платформата в предишния коментар използвах любезно предоставен ми профил на наш колега, но междувременно получих потвърждение от Strategy за настоящия активиран профил. 

 

 

Обезпокоени сме от проекта за изменение на ЗДОИ

От Програма достъп до информация сме обезпокоени от настоящия проект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

По стара традиция на властта, обсъждането се извършва в края на юли, началото на август.

Не е обсъден и обмислен въпросът, дали най-подходящият закон за въвеждане на Регламента (Акта за управление на данните) е ЗДОИ. Материята е доста различна от правото на достъп до информация и приетият подход може да доведе до объркване и хаос. 

Част от новите разпоредби необяснимо са въведени не в глава четвърта - повторно използване на информацията, а в частта от закона, регламентираща правото на достъп до информация.

Направена е неясна препратка в чл.2 ЗДОИ към членове 6 - 9 от Общия регламент за защита на данните, докато чл.87 от него, изискващ "да се съгласува публичният достъп до официални документи с правото на защита на личните данни в съответствие с регламента", остава невъведен.

Без мотиви се предлагат изменения в активното публикуване на информация, вкл. премахване на съществуващи задължения, в ущърб на правото на гражданите и обществения интерес.

Без ясна причина и без никаква опора в Регламента се удължава срокът за разглеждане на искания за повторно използване на информация от 14 дни на 2 месеца, с възможност за удължаване с 30 дни.

Дадени са определения на понятията "достъп", "данни", "нелични данни", които така стават приложими и спрямо правото на достъп до обществена информация. Те са заимствани от Регламента, който не се отнася до достъпа до обществена информация. Налице е риск от хаос в прилагането на ЗДОИ и удобен претекст на публичните институции да злоупотребяват (в стил действителния случай, описан в статията "Питаш - плащаш" в "Капитал - https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2025/08/08/4816375_pitash_-_plashtash_kak_kmetut_na_gulubovo_zasekreti/ ).

Цялото становище на ПДИ е достъпно на интернет страницата на организацията тук:

https://store.aip-bg.org/stanovishta/2025/Stanovishte_PDI_proekt_ZID_ZDOI_18-08-2025.pdf

* Забележка: Поради технически проблем с регистрацията в платформата в предишния коментар използвах любезно предоставен ми профил на наш колега, но междувременно получих потвърждение от Strategy за настоящия активиран профил. 

 

 

svetlozar 18.08.2025 22:13
Притеснителен проект за изменение на ЗДОИ

От Програма достъп до информация сме обезпокоени от настоящия проект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

По стара традиция на властта, обсъждането се извършва в края на юли, началото на август.

Не е обсъден и обмислен въпросът, дали най-подходящият закон за въвеждане на Регламента е ЗДОИ.

Новите разпоредби необяснимо са въведени не в глава четвърта - повторно използване на информацията, а в глава първа - регламентираща правото на достъп до информация.

Направена е неясна препратка в чл.2 ЗДОИ към членове 6 - 9 от Общия ретламент за защита на данните, докато чл.87 от него, изискващ да се съгласува публичният достъп до официални документи с правото на защита на личните данни в съответствие с регламента, остава невъведен.

Без мотиви се предлагат изменения в активното публикуване на информация, вкл. премахване на съществуващи задължения, в ущърб на правото на гражданите и обществения интерес.

Без ясна причина и без никаква опора в Регламента се удължава срокът за разглеждане на искания за повторно използване на информация от 14 дни на 2 месеца, с възможност за удължаване с 30 дни.

Дадени са определения на понятията "достъп", "данни", "нелични данни", които така стават приложими и спрямо правото на достъп до обществена информация. Те са заимствани от Регламента, който не се отнася до достъпа до обществена информация. Налице е риск от хаос в прилагането на ЗДОИ и удобен претекст на публичните институции да злоупотребяват (в стил действителния случай, описан в статията "Питаш - плащаш" в "Капитал - https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2025/08/08/4816375_pitash_-_plashtash_kak_kmetut_na_gulubovo_zasekreti/ ).

Цялото становище на ПДИ е достъпно на интернет страницата на организацията тук:

https://store.aip-bg.org/stanovishta/2025/Stanovishte_PDI_proekt_ZID_ZDOI_18-08-2025.pdf 

 

Притеснителен проект за изменение на ЗДОИ

От Програма достъп до информация сме обезпокоени от настоящия проект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

По стара традиция на властта, обсъждането се извършва в края на юли, началото на август.

Не е обсъден и обмислен въпросът, дали най-подходящият закон за въвеждане на Регламента е ЗДОИ.

Новите разпоредби необяснимо са въведени не в глава четвърта - повторно използване на информацията, а в глава първа - регламентираща правото на достъп до информация.

Направена е неясна препратка в чл.2 ЗДОИ към членове 6 - 9 от Общия ретламент за защита на данните, докато чл.87 от него, изискващ да се съгласува публичният достъп до официални документи с правото на защита на личните данни в съответствие с регламента, остава невъведен.

Без мотиви се предлагат изменения в активното публикуване на информация, вкл. премахване на съществуващи задължения, в ущърб на правото на гражданите и обществения интерес.

Без ясна причина и без никаква опора в Регламента се удължава срокът за разглеждане на искания за повторно използване на информация от 14 дни на 2 месеца, с възможност за удължаване с 30 дни.

Дадени са определения на понятията "достъп", "данни", "нелични данни", които така стават приложими и спрямо правото на достъп до обществена информация. Те са заимствани от Регламента, който не се отнася до достъпа до обществена информация. Налице е риск от хаос в прилагането на ЗДОИ и удобен претекст на публичните институции да злоупотребяват (в стил действителния случай, описан в статията "Питаш - плащаш" в "Капитал - https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2025/08/08/4816375_pitash_-_plashtash_kak_kmetut_na_gulubovo_zasekreti/ ).

Цялото становище на ПДИ е достъпно на интернет страницата на организацията тук:

https://store.aip-bg.org/stanovishta/2025/Stanovishte_PDI_proekt_ZID_ZDOI_18-08-2025.pdf 

 

История

  • Начало на обществената консултация

    18.07.2025

  • Приключване на консултацията

    18.08.2025

  • Справка за получените предложения

    02.09.2025

  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте